Forsterkere S.A.T. Amplifix vs Bladelius Thor

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Har for en tid tilbake fått meg en Amplifix og jeg må si jeg elsker det jeg hører. Passer meget godt til mine JM Lab Electra 936.

Så kommer spørsmålet. Hvor mye bedre er en Thor 1, 2 eller 3? Har de samme klangstruktur eller er de helt forskjellige?

Funderer på å selge vinylriggen for å evt. finansiere en sånn ettersom mange år framover med små barn funker relativt dårlig med skjøre nålefaner. Men om forskjellen bare er liten så lar jeg det være.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.816
Antall liker
5.465
Sted
Holmestrand
Kom du videre på dette.
Jeg fant fram igjen min gamle SAT Amplifix for et par uker siden.
Synes fortsatt den spiller kanon, nå på Proac Studio 148.
Jeg tenker litt på en Bladelius Thor ...
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Jeg har hatt Amplifix i en årrekke og bruker den fortsatt i nr.2-anlegget. Kjempegod, syns jeg. Hadde Thor I eller II innom for å prøve, men beholdt Amplifix. Da jeg kjøpte den brukt avløste den et Musical Fidelity pre/power-sett som jeg syntes spilte kjedelig, sammenlignet med Amplifix.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.816
Antall liker
5.465
Sted
Holmestrand
Jeg har hatt Amplifix i en årrekke og bruker den fortsatt i nr.2-anlegget. Kjempegod, syns jeg. Hadde Thor I eller II innom for å prøve, men beholdt Amplifix. Da jeg kjøpte den brukt avløste den et Musical Fidelity pre/power-sett som jeg syntes spilte kjedelig, sammenlignet med Amplifix.
Ja, jeg blir i hvert fall i godt humør av å høre på den. 🤗
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Jeg har nå hatt Amplifix, Thor 1, 2 og 3. Den beste av de for min smak er Thor 1. Mye av samme lydsignatur som Amplifix, bare med mer av alt. De nyere blir noe mer analytiske for min smak, iallefall Thor 3. Thor 2 er også analytisk, men på en litt rundere måte enn Thor 3. Jeg foretrekker Thor 2 foran Thor 3 pga dette. Thor 3 er nok mer riktig, men Thor 2 har en x faktor jeg ikke helt klarer å forklare så veldig bra. Thor 1 er som sagt varmest av de på lik linje med Amplifix.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.816
Antall liker
5.465
Sted
Holmestrand
Skal kikke litt mer på Thor, men tror nok Amplifix blir stående.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Forresten, artig at en så gammel tråd fikk liv!

Vicarious, jeg hører slektskapet mellom disse forsterkerne. De har til felles en veldig oppløst mellomtone, men den mangler litt i toppen spesielt ifht Thor 3. Helt øverst har den nok litt bedre oppløsning enn de to første Thor, men den har ikke den ekstreme kontrollen i grunntoneområdet som alle Thor har. Og alle Thor har et veldig stort lydbilde i alle dimensjoner, der henger den også litt etter.

Noe den derimot gjør på litt "bedre" enn de er at den har en veldig engasjerende og morsom spillestil når man får ett matchende oppsett rundt den. Men den i forhold manglende kontrollen i bassen gjør at jeg ikke blir 100 prosent fornøyd med den. Tror nok ikke du vil bli helt fornøyd med den du som er vant til Thor 2 og 3.
 
Topp Bunn