Sølvsuper 12 - svak lyd på hø.kanal på FM

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Hei. Lik lyd på TAPE/PHONO. Har rensa potmetere og brytere. Det går to ledninger (grønn og gul) fra oppå selve venderhuset på FM til to kontakter inne i komponentsida. Jeg har bytta om og det er godt signal på bbåde høyre og venstre ut fra potmeteret FM hvertfall.
Da må problemet ligge "før" disse og før venderhuset til FM. Har faktisk bytta venderhus da jeg var overbevist at det var kontaktbrudd i det. Men uten bedring. Så vidt lyd i hølyre kanal. Jeg er ikke helt inne på FM-delen på SS12, men hva er vanlig problem? Kan feilen ligge i TAPE? Eller er det en annen vamlig årsak. Utelukker feil altså i utgangene....Kan noen si meg hvor jeg nå skal søke?
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
727
Sted
Bodø
det er godt signal på bbåde høyre og venstre ut fra potmeteret FM
Vet ikke helt hva du mener med potmeteret FM,
men mulig feil kan ligge i Stereo dekoder IC, U801. Eller i området der. Q904, Q906 f.eks.
Ville startet med å sjekke nivået der først. Sammenlignet høyre og venstre der.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Jeg mente det er godt signal ut fra de kontaktpunktene der jeg fester gul og grønn ledning (den som kommer fra FM- venderhuset)
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
men mulig feil kan ligge i Stereo dekoder IC, U801. Eller i området der. Q904, Q906 f.eks.
Ville startet med å sjekke nivået der først. Sammenlignet høyre og venstre der.
Skal sjekke dette. Trykker jeg inn MONO er det lyd i begge kanaler....
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Med litt god tid og forberedelser løste problemet seg i kveld!! Dette for å demonstrere at med litt opparbeidet erfaring, god tid og ro kan man få til en del ting uten all verdens av kostbart testutstyr.
Etter å ha gått over loddinger, rens av knapper og venderhus etter vanlig prosedyre for Tandbergapparater så sjekka tok jeg for meg den gule og grønne kabelen som går fra kortet i Tuner-delen og inn til venderhuset, gul til venstre og grønn til høyre. Det var høyre som hadde svak lyd på FM, men på TAPE var det ingen nivåforskjell, for å repetere det.
Jeg startet me då ta av den gule og grønne for å sjekke om det var noen forskjell om jeg testa hver for seg på de to alternativene (bytta om) Jeg satte gul øverst, så nederst (se bildet). Samme lydnivå. Så med grønn. Her var det forskjell, samme svake lyd på begge punkter, altså fant jeg ut at feilen lå etter den grønne ledningen. Sjekka loddinger på venderhuset, alt OK.
Screenshot 2022-04-29 22.54.32.png

Så gikk jeg over på skjema. Fra punktet der grønn ledning går inn på FM-sleideren fortsetter den på skjema til PHONO! Jeg fant derfor ut at feilen måtte ligge et sted mellom FM-venderen og litt PHONO på kortet. Jeg tenkte at grunnen til at det var fin jevn lyd på begge kanaler på TAPE var at denne ligger etter både FM og PHONO på skjema og ikke blir berørt av feilen som her var aktuell.
Screenshot 2022-04-29 21.38.48.png

Jeg tok så for meg elektrolyttene som ligger i signalveien i før her (se gul linje)
Jeg tok ut både C702 og C706. Når jeg målte C706 fikk jeg ingen avlesning på Farad-tester på multimeteret mitt,den målte ca 580 uF. Så jeg antok den var synderen. Satte likegodt inn ny 2,2 uF i C702 (den målte 3,3uF) siden jeg hadde tatt den ut..... Sistnevnte regner jeg var OK, men var mere skada og slitt kosmetiski ene enden, selv om C702 som var hovedsynder var gåen.
10 uF

Når jeg så slo på apparatet var det fin jevn lyd i begge kanaler og jeg er meget fornøyd. Mye mestring for en hobbyreperatør uten fagbrev, men som lærer hele tida.!

med hilsen Asmund Bjørshol
 
Sist redigert:
Topp Bunn