Søket etter nye høyttalere fortsetter

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
166
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Da fortsetter den evige søken etter nye høyttalere. Så bl.a. at Montana EPS2 var diskutert tidligere da de var til salgs demobrukt til en meget akseptabel pris. Hvordan låter disse til rock og enda "tyngre musikk" ?
Har testet Klipsch 83 modellen nylig men ble så skuffet (kanskje pga forsterkeren som sto koblet på disse ?) at jeg har skrinlagt disse for en stund.
Prisklassen jeg kikker på er opp mot 40 +/ -.
De må kunne gi bra med trøkk, være tunge og gjerne store av størrelse. Jeg vet at mange små høyttalere ofte spiller bedre en store men jeg er en av dem som synes store høyttalere er pene (ikke av typen CV).
Og disse høyttalerne skal få nok av power dersom planene går i boks.
 
J

Jurassic

Gjest
Har de mer eller mindre selv, har Grand som er oppgradert av produsent til LE.
Og bruktprisen på de jeg linket til er lav i forhold til nypris.
De kan iallfall gjengi alt av musikk uten å falle gjennom, etter at jeg fikk meg Grand'er har jeg ikke tenkt mer på noen oppgradering av høyttalere, eneste minuset er at de tar mye plass i stua.
 
T

tst

Gjest
Audioaktøren har bla. Zingali Overture 0,4 til meget bra pris.
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Kan ikke annet enn å anefale Audioaktøren i Horten, flott butikk å handle med.

Var der i forrige uke på demo. Hørte på flere høyttalere, Zingaliene var ikke helt min kopp te men han har et par Usher 8571 stående, de spillte veldig fint. Men du trenger litt plass i stua for å få plass til de, både med hensyn til størrrelsen og avstanden de trenger til bakvegg.

Han hadde også ett sett Peak Consult Princess signature system... jeg sier hadde fordi jeg lånte de med hjem, og de fallt så i smak at jeg var i Horten igjen denne uken og betale for de... ;D
Dæven dundre for en lyd jeg har fått i stua, og prisen var ikke så gal heller. Ikke i forhold til hva de kostet nye ihvertfall :eek:
Hvis noen en intr. i å lese om de så ble de testet i Fidelity nr. 18.

Men nå holder jeg på å hijacker tråden din... ikke meningen altså. For å være mer konkret: Har du plass anbefaler jeg en lytt på Usher'ene, har du ikke fullt så stor stue så kan jeg anbefale de jeg byttet ut... Focal Electra 1027Be. Veeeldig mye høyttaler for pengene. André på Hifihuset har kanskje noen brukte inne til en god pris også.

Lykke til!

Mvh C :)
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
Agathon fra tommy hørning.
intet er bedre i klassen - og de drives let af ganske få kvalitetswatt..!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Montana'n d er rå den da...men den krever krefter av effekt trinnet ditt...Men ifht til Klipsch er den mer oppløst og kontant... En klasse høytaler på mange måter Montna.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.206
Torget vurderinger
1
10" er absolutt kjekt å ha dersom en vil ha litt slam i bassen. I tillegg til litt kraft i forsterkeriet.
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
bjornh skrev:
10" er absolutt kjekt å ha dersom en vil ha litt slam i bassen. I tillegg til litt kraft i forsterkeriet.
for de som ikke ved : hørnings Agathon har en 15" siddende i ryggen - og den samlede driftseffekt er 98 db!!
mellemtonen er en 8" lowther befriet for sin dobbeltmembran,og dermed en suveræn letflydende,homogen,ekstrem gennemsigtig,luftig mellemtone.
diskanten er en 1,4" inverteret dome (cone) med samme magnetstyrke som de bedste 8" på markedet..
for de som ikke har hørt den - prøv at lægge ører til,og valget er enkelt.
 
J

Jurassic

Gjest
Hørning høres utrolig spennende ut. Får man hørt de noe sted her på berget?

Forøvrig tror jeg trådstarter må ut å ta en lytterunde og vurdere selv da høyttalere er en smakssak.
Personlig kunne jeg f. eks aldri levd lykkelig med en Focal mens andre har de som sin favoritt.

Støtter at man må ha 10" hvis man vil ha litt slam i bassen ;D
 

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
166
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Enig i at Hørning Agathon ser utrolig spennendes ut. Ser jeg helt feil eller står de største elementene bak på høyttalerne ? Hvordan vil det låte i så tilfelle ??
Ellers så ser jo Usher 6391 sinnsykt stilige ut.
 
J

Jurassic

Gjest
Rådet mitt er å kjøpe brukt.
Legger du inntil 40k i en brukt høyttaler får du en uten noen store komprimisser.

Men hvor stort er rommet du har? Når høyttalerene blir store trenger de ofte mye luft.
 
U

utgatt60135

Gjest
vannlater skrev:
Enig i at Hørning Agathon ser utrolig spennendes ut. Ser jeg helt feil eller står de største elementene bak på høyttalerne ? Hvordan vil det låte i så tilfelle ??
Ellers så ser jo Usher 6391 sinnsykt stilige ut.
Ta en telefon og avtal demo hos imortøren Da Capo i Moss om du kan. Eller hos Audioakt i Horten (har ikke vært der men tror det er "hjemmesalg").

Jeg har bare hørt 6311 og 6371 og det var mye god lyd for pengene. Matching er viktig. Med dem tror jeg en liten helling mot mørk, varm og fyldig lyd kan passe.

Jeg søkte på danske HiFi4all og skulle tro Hørning var diskutert mye siden de er danske. Men veldig lite omtalt og de få jeg så ikke noe spesielt positive.
 

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
166
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Jeg får liksom ikke Hørning Agathon høyttaleren til å stemme helt. Noen logikk i de store elementene er lagt på baksiden av ht ? Kan vel ikke låte så bra da ? Finner lite med lokale tester om disse høyttalerne så kanskje det er en grunn ?
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
jeg slenger ut et forslag: Spendor S9e http://www.norskhificenter.no/290Spendor/116as9e.htm. Kanskje det kan være noe sånt du er ute etter? Jeg har et par små stativhøyttalere fra Spendor og lyden er meget varm og fyldig, men også detaljert nok for min smak (ikke helt som Focal, noe jeg for øvrig hadde før). Hallvar i Norsk Hifi-center yter meget god service og leverer gjerne varene på døra hvis du bor i Østlandsområdet.
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
998
Antall liker
1.038
Sted
Porsgrunn
Som eier av et par Usher CP-6391 vil jeg anbefale deg en prøvelytt. Første gang jeg hørte lillebroren CP-6311 stilte de både Dali Mentor 6 og JBL TL 260 fullstendig i skyggen.

De veier 55 kg stykket + en massiv støpejernsfot på 15 kg til hver. Så skulle det bli disse, ikke sett de opp alene ;D

Lykke til i jakten :)
 

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
166
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Imperial : låter papirbasser dårlig eller bra ?

Forstår fremdeles ikke grunnen til plasseringen av disse på baksiden av ht.
 
O

OldBoy

Gjest
vannlater skrev:
Forstår fremdeles ikke grunnen til plasseringen av disse på baksiden av ht.
Det spiller ikke så stor rolle som mange vil ha det til. Bass-lydbølgene sprer seg utover som ringer i vannet. Prøv selv hvis du er i nærheten av vann nå i sommer: Retningen på steinen som lager ringene har svært liten betydning for bølgeformen.

Mange høyttalerprodusenter har derfor valgt å sette basselementene på siden og til og med bakpå. Blant anerkjente produsenter som har valgt sistnevnte, kan, foruten det som allerede har vært nevnt i denne tråden, nevnes Verity Audio. Det henger vel sammen med designmessige hensyn, skulle jeg tro.
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
vannlater skrev:
Da fortsetter den evige søken etter nye høyttalere. Så bl.a. at Montana EPS2 var diskutert tidligere da de var til salgs demobrukt til en meget akseptabel pris. Hvordan låter disse til rock og enda "tyngre musikk" ?
Har testet Klipsch 83 modellen nylig men ble så skuffet (kanskje pga forsterkeren som sto koblet på disse ?) at jeg har skrinlagt disse for en stund.
Prisklassen jeg kikker på er opp mot 40 +/ -.
De må kunne gi bra med trøkk, være tunge og gjerne store av størrelse. Jeg vet at mange små høyttalere ofte spiller bedre en store men jeg er en av dem som synes store høyttalere er pene (ikke av typen CV).
Og disse høyttalerne skal få nok av power dersom planene går i boks.
Betyr "nye høyttalere" i trådtittelen nødvendigvis nykjøp?

Og, får jeg kjeft hvis jeg bruker noe annet enn kjøp/salg-forumet for å endelig dytte reservehøyttalerne mine ut i markedet?

(De er tunge, altså!)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.999
Antall liker
6.219
OldBoy skrev:
vannlater skrev:
Forstår fremdeles ikke grunnen til plasseringen av disse på baksiden av ht.
Det spiller ikke så stor rolle som mange vil ha det til. Bass-lydbølgene sprer seg utover som ringer i vannet. Prøv selv hvis du er i nærheten av vann nå i sommer: Retningen på steinen som lager ringene har svært liten betydning for bølgeformen.

Mange høyttalerprodusenter har derfor valgt å sette basselementene på siden og til og med bakpå. Blant anerkjente produsenter som har valgt sistnevnte, kan, foruten det som allerede har vært nevnt i denne tråden, nevnes Verity Audio. Det henger vel sammen med designmessige hensyn, skulle jeg tro.
Er det ikke sånn at man kan velge fritt om bassene på Verity skal være fram eller bak, men at det beste resultatet får man vanligvis ved at de peker bakover?

Audiovector har jo til og med plassert basselementene i bunn på noen modeller:

 

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
166
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Jeg er like åpen for brukte høyttalere som for nye. Hvilke reserve høyttalere er det du skal kvitte deg med ?
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
vannlater skrev:
Jeg er like åpen for brukte høyttalere som for nye. Hvilke reserve høyttalere er det du skal kvitte deg med ?
Meridian DSP-5500. Tar bare et digitalt signal inn, og fikser D/A-konvertering og forsterkning selv (i tillegg til høyttaling, selvsagt). Kan spille både rock og tyngre ting på dem (det er det jeg spiller). Meridian har stabilisert disse med metallprofiler, til glede for deg som ville ha noen beist som er vanskelige å flytte ;D

PM ved interesse.
 
O

OldBoy

Gjest
BT skrev:
Er det ikke sånn at man kan velge fritt om bassene på Verity skal være fram eller bak, men at det beste resultatet får man vanligvis ved at de peker bakover?

Audiovector har jo til og med plassert basselementene i bunn på noen modeller:
Angående Verity, er det riktig at man kan velge retning på bassen, i og med at bass og mellomtone+diskant er montert i to separate kabinetter. Men hvis man ser på hvordan høyttalerterminalene er arrangert, er det helt tydelig at Verity har designet høyttalerne sine med henblikk på at bassen skal stråle bakover.

Det med Audiovector glemte jeg i farten, men det minner meg om at også en del sub'er har basselementet pekende rett ned i gulvet.

Poenget mitt er at vår venn vannlater, som er den som skal hjelpes her, ikke bør være bekymret for hvilken retning bassen stråler. Det er ikke avgjørende for kvaliteten på bassen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.999
Antall liker
6.219
OldBoy skrev:
BT skrev:
Er det ikke sånn at man kan velge fritt om bassene på Verity skal være fram eller bak, men at det beste resultatet får man vanligvis ved at de peker bakover?

Audiovector har jo til og med plassert basselementene i bunn på noen modeller:
Angående Verity, er det riktig at man kan velge retning på bassen, i og med at bass og mellomtone+diskant er montert i to separate kabinetter. Men hvis man ser på hvordan høyttalerterminalene er arrangert, er det helt tydelig at Verity har designet høyttalerne sine med henblikk på at bassen skal stråle bakover.

Det med Audiovector glemte jeg i farten, men det minner meg om at også en del sub'er har basselementet pekende rett ned i gulvet.

Poenget mitt er at vår venn vannlater, som er den som skal hjelpes her, ikke bør være bekymret for hvilken retning bassen stråler. Det er ikke avgjørende for kvaliteten på bassen.
Du har helt rett.

Dali har jo til og med designet en sub som er beregnet på å henge på veggen bed basselementet plassert bak:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/subwoofer/dali_piano_forte_subwoofer_soelv.htm

 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
OldBoy skrev:
vannlater skrev:
Forstår fremdeles ikke grunnen til plasseringen av disse på baksiden av ht.
Det spiller ikke så stor rolle som mange vil ha det til. Bass-lydbølgene sprer seg utover som ringer i vannet. Prøv selv hvis du er i nærheten av vann nå i sommer: Retningen på steinen som lager ringene har svært liten betydning for bølgeformen.

Mange høyttalerprodusenter har derfor valgt å sette basselementene på siden og til og med bakpå. Blant anerkjente produsenter som har valgt sistnevnte, kan, foruten det som allerede har vært nevnt i denne tråden, nevnes Verity Audio. Det henger vel sammen med designmessige hensyn, skulle jeg tro.

god forklaring der..
undertiden er enkle design næsten geniale - som tilfældet i hørning`s hybrid horn.

se højtaleren fra siden - forestil dig et V der står på hovedet fra bund til næsten top,hvor sammenføjningen af Vèts ben er kappet,så luften har fri passage fra lowtheren og ud i bunden!altså en hornladning hvor arealet udvider sig fra lowtheren og op - og dernæst fra toppladen og ned!
det samme sker på bagsiden for bassen/basserne - de sidder øverst bagtil i Vèt og deler afgangen med lowtheren.

på den måde afgør lowtheren qua sin fremadrettede position hvad vi hører,og qua sin fabelagtige hastighed korrigerer den for hvad de bagudvendte basser ikke evner.
omvendt leverer basserne varen hvor lowtheren ikke har magt.
det helt smarte er dog at enhederne kobler fysisk til hinanden via den fælles afgang i hornet - på den måde sikres en homogen overgang mellem disse!

og homogenitet er netop et af nøgleordene ved disse højtalere - en sjældenhed ved letdrevne højtalere og horn i særdeleshed.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.999
Antall liker
6.219
vannlater skrev:
Prisklassen jeg kikker på er opp mot 40 +/ -.
Man kan gjøre gode kjøp på bruktbørsen.
Hvis du strekker budsjettet litt kan du jo få de trimmede Avantiene til OMF for 47k.
Ellers ligger det et sett Proac D38 der til 32k. De er jo ganske store, og et sett Adyton X3 27k.
 
Topp Bunn