Søk etter Händel i Tidal

hvego

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
843
Hei dere.
Jeg har lyst til å dykke inn i Händels musikk ut over Messias som jeg både har sunget og lyttet til. Det er Tidal som er kilden og her kommer frustrasjonen: Hva skal jeg skrive? Hvilken Händel/ Handel og med eller uten Georg Friedrich?

Og når jeg nå har funnet Menuett i G moll, hvordan finner jeg andre innspillinger? Minuet in G minor, HWV 539 (Arr. Alink for guitar) spilt inn av Bert Alink, var stykket jeg fant, men jeg er (som så ofte før når jeg roter rundt i Tidal etter klassisk musikk) på bar bakke når det gjelder å søke etter samme musikkstykker om igjen - uten å måtte lytte meg gjennom ørten plater med titler som Holiday Favorites...

Stønn! Jeg vet ikke om jeg roper om hjelp eller bare roper ut i frustrasjon. Begge deler, trolig.

Hvego

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.217
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Søkefunksjonen på komponister/verker suger på Tidal (også).
Et Tidal-søk på HWV 539 gir en plate til.
Via Google AI kom det opp et par anbefalinger av innspillinger på tangenter men jeg kan ikke finne dem på Tidal.
Det er nok lettere med større greier som Water Music, Fireworks, og de mer kjente operaene.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.217
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Händel-Werk-Verzeichnis ja. :)

Vi skal være glade for at noen har katalogisert verkene til folk som Handel, Vivaldi, Mozart (Requiem er KV626*), Bach (veldig mange BWV-numre) og andre.

*Fyren som katalogiserte Mozart het Köchel. Köchel-Verzeichnis. Britene skriver K. i stedet for KV.
Nerding ❤

Dette skal være bra for en tur på Themsen:

hvego

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
843
Det er i det hele tatt fascinerende å observere hvor store forskjeller det er på hvordan pop-artister, jazzmusikere og klassisk utdannede musikere (og så videre) jobber.

Jeg syns pop-konstellasjonen er pussig, der det på sett og vis blir landesorg i fan-gruppa om et band slutter å eksistere. Jazzmusikere fortsetter ufortrødent i stadig nye prosjekter, og orkestermusikerne tar imot nye noter og gjør som de får beskjed om.

Kanskje er det større likheter mellom komponister/ dirigenter / arrangører/ produsenter, enn mellom musikere på tvers av genre. Komponistene har altså dunka ut så store mengder musikk at eksterne entusiaster har katalogisert det hele. Herlig! Det er sikkert noen som også har god oversikt over diverse pop-produsenter, men det finnes kanskje ikke noen tyskspråklig katalog over Quency Jones' arbeid...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.824
Sted
Holmestrand
Det er i det hele tatt fascinerende å observere hvor store forskjeller det er på hvordan pop-artister, jazzmusikere og klassisk utdannede musikere (og så videre) jobber.

Jeg syns pop-konstellasjonen er pussig, der det på sett og vis blir landesorg i fan-gruppa om et band slutter å eksistere. Jazzmusikere fortsetter ufortrødent i stadig nye prosjekter, og orkestermusikerne tar imot nye noter og gjør som de får beskjed om.

Kanskje er det større likheter mellom komponister/ dirigenter / arrangører/ produsenter, enn mellom musikere på tvers av genre. Komponistene har altså dunka ut så store mengder musikk at eksterne entusiaster har katalogisert det hele. Herlig! Det er sikkert noen som også har god oversikt over diverse pop-produsenter, men det finnes kanskje ikke noen tyskspråklig katalog over Quency Jones' arbeid...
Jazzmusikere er, ja nettopp, musikere.
Innenfor popkategorien tror jeg motivasjonen er,
la oss si annerledes.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.217
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det slår meg gang på gang hvor stort sprang det er fra det faktiske talentet til folk og produktet massene hører på.
Eksempelvis er Ariana Grande uprosessert reneste åpenbaringen.

hvego

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
843
Det slår meg gang på gang hvor stort sprang det er fra det faktiske talentet til folk og produktet massene hører på.
Eksempelvis er Ariana Grande uprosessert reneste åpenbaringen.
Pop inneholder en salig blanding av perler for svin og svin for massene. 😆

Topp Bunn