Så har jeg også tapt penger på finanskrisa...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.908
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En av kundene mine gikk konken i forrige uke med ei utestående regning på 6500. Grmf...

Det kunne selvfølgelig vært verre, men surt nok, all den tid det er snakk om levert utstyr som jeg må betale hos min leverandør. Heldigvis ikke en stor regning :mad:

På tide å gjenopplive den klausulen på fakturaene om at "Levert utstyr er leverandørens eiendom inntil betaling foreligger fullt ut"...

Johan-Kr
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Da har du tapt mindre enn jeg har på en beskjeden aksjepost i DnB NOR...
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Huff...Ikke snakk om aksjesparing i disse tider....;D

Ytterligere 35 poeng ned, så er hovedindeksen ned 50% siden ATH.... Da kan det vel kanskje være lurt å kjøpe litt på salget?
 
T

Thomas1

Gjest
Eldstegutten min på 3,5 år har hatt en nedgang på 4kkr på fondet sitt. Får håpe det stiger raskt igjen.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Fenalaar skrev:
På tide å gjenopplive den klausulen på fakturaene om at "Levert utstyr er leverandørens eiendom inntil betaling foreligger fullt ut"...
Den klausulen er ikke verdt papiret den er skrevet på når vi snakker om konkurs.
 

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Innlegg
483
Antall liker
11
Sted
Bergen
Hva er nå dette?

Pga. republikanernes holdning til statlig intervensjon i finanskrisa vil den amerikanske dollaren snart ligge på fire kroner. Da kan vi virkelig begynne med import av hifigodsaker "from the west".

Jeg gleder meg...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
Thomas1 skrev:
Eldstegutten min på 3,5 år har hatt en nedgang på 4kkr på fondet sitt. Får håpe det stiger raskt igjen.
Nedgang iforhold til innbetalt eller nedgang iforhold til toppnoteringen ? Unntatt de som har panikksolgt så er det vel ingen som har tapt.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
pemek skrev:
Hva er nå dette?

Pga. republikanernes holdning til statlig intervensjon i finanskrisa vil den amerikanske dollaren snart ligge på fire kroner. Da kan vi virkelig begynne med import av hifigodsaker "from the west".

Jeg gleder meg...
Har du fulgt med hvordan dollaren har beveget seg siden krisen startet....??

Mvh
OMF
 

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Innlegg
483
Antall liker
11
Sted
Bergen
Tja. Hva tror du skjer når 700 mrd dollar til slutt pøses ut i markedet? Blir dollaren billligere eller dyrere? Papirpenger har aldri vært av det gode. I tillegg er lånefinansiert prisoppgang og en gallopperende utenlandsgjeld neppe det smarteste for en langsiktig kursutvikling. For 10 år siden var en dollar verdt det samme som en euro. For førti år siden lik ett pund. Hvordan er dette nå?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
OMF skrev:
pemek skrev:
Hva er nå dette?

Pga. republikanernes holdning til statlig intervensjon i finanskrisa vil den amerikanske dollaren snart ligge på fire kroner. Da kan vi virkelig begynne med import av hifigodsaker "from the west".

Jeg gleder meg...
Har du fulgt med hvordan dollaren har beveget seg siden krisen startet....??

Mvh
OMF

For oss som handler de fleste platene våre i dollars, har fått med seg at USD har styrket seg ca 15% i forhold til NOK de to siste månedene. Tviler sterkt på at den vil gå ned igjen med det første. 4 kroner er nesten som å tro på en viss mann i Desember. (nei ikke Jesus)
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Redningsplanen ble avvist i kongressen. Jeg er glad jeg har min beskjedne andel penger i banken. Man skal ikke ha mye overnaturlige krefter for å tippe blodrøde markeder i morgen altså.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
pemek skrev:
Tja. Hva tror du skjer når 700 mrd dollar til slutt pøses ut i markedet? Blir dollaren billligere eller dyrere? Papirpenger har aldri vært av det gode. I tillegg er lånefinansiert prisoppgang og en gallopperende utenlandsgjeld neppe det smarteste for en langsiktig kursutvikling. For 10 år siden var en dollar verdt det samme som en euro. For førti år siden lik ett pund. Hvordan er dette nå?
Tja....hadde dette vært lett - så hadde det jo ikke vært så mye spekulasjon rundt det....

Nå er jo litt av grunnen til "pakken" at finansmarkedet har kollapset - det er altså en ekstrem mangel på penger i markedet - det er derfor det er så viktig å få på plass denne pakken - slik at det er mulig å få lån igjen....situasjonene er omtrent akkurat motsatt av hvordan du beskriver den innledningsvis....

Utenlandsgjelden er selvsagt et problem - men oljeprisen har jo omtrent halvert seg nå - og det betyr ganske mye på den amerikanske handlesbalansen. Valutakursen virker også selvregulerende - hvis dollaren igjen skulle svekke seg....så blir Amerikanske varer billigere i utlandet, samtidig som fransk Cognac og europeiske biler - dette hjelper godt for konkurranseevnen....

Også har man psykologien da.....Krisen er der - å vise handlekraft kan være viktigere enn innholdet i planen....nå ser jo ikke akkurat det ut til å gå vegen da....

Hvis Oslo børs åpner kraftig ned - så vil jeg tro at ca klokken 1200 i morgen vil være et av de gunstigste tidspunktene å kjøpe aksjer for en langsiktig (+1 år) plassering på lang tid! Med helt uten risiko er det jo ikke.... ;D ;D

Mvh
OMF
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
er det ikke litt tvilsomst å drive kvasi-analyse og rådgivning om inntreden i aksjemarkedet i dette forum og særlig til et slikt publikum i slike tider
imo
mvh
trader securities finance
LMC
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
oslo børs ned 3.75%....så langt!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Høres ut som gode tider for å spare pengene i hodeputa
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
OSEBX + 2,29 % forstå det den som kan!?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
LMC skrev:
er det ikke litt tvilsomst å drive kvasi-analyse og rådgivning om inntreden i aksjemarkedet i dette forum og særlig til et slikt publikum i slike tider
imo
mvh
trader securities finance
LMC
Nei synes ikke det.....
Min kommentar var mer ment som et synspunkt på at jeg tror vi nærmer oss bunnen.....

Hvis folk baserer høyrisiko investeringer basert på en off-topic tråd på hifisentralen med råd fra folk de mest sannsynlig ikke vet hvem er - så må de få lov til det.

Mvh
OMF
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Kan vel neppe kalles tap før man tar ut pengene, men har investert noen tusen per måned i aksjefond de siste årene, og nå har de omsider så vidt gått under beløpet jeg har puttet inn. Ser ingen grunn til å stresse, har ikke tenkt å gjøre noe, pengene er satt inn for å stå der til jeg trenger dem, så å ta de ut nå ser jeg ikke noe poeng i . Opplevde det samme for noen år siden, vi satte inn 10 000 per år i tre år på AMS eller hva det nå het. Plutselig gikk det utfor og totalen var verdt bare 15 000. Så steg det gradvis til det nærmet seg 90 000 på det høyeste. Burde vel tatt de ut da, for nå har de selvsagt gått ned en del igjen, men hvem kunne vite det… Jaja, det går vel rette veien igjen på sikt, ser i grunn ikke så svart på det, bør vel heller kjøpe litt flere andeler nå når de er så lave. Men en ting har jeg registrert, det er ikke først og fremst høyrisikofondene som har sunket mest, en del av de går fremdeles i pluss med bra margin.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Aksjemarkedet er usikkert, men ett er sikkert:
Det er lenge siden aksjer var så billige som nå...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.908
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tubesnake skrev:
Den klausulen er ikke verdt papiret den er skrevet på når vi snakker om konkurs.
Dette har jeg fått beskjed om fra regnskapsfirmaet mitt:

Det som er viktig, er at firmaet som går konkurs må ha mottatt regningen før konkursen er et faktum. Om så er tilfelle, så er maskinen din eiendom hvis de ikke har betalt, og utstyret kan kreves tilbakelevert fra konkursboet - mao utstyret kan selges til andre.

En får ikke dekket tap i forhold til avanse, tjenester og sånt uten videre - det må komme som evnt. dividende etter at boet er oppgjort.

mvh

Johan-Kr
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
LMC skrev:
OSEBX + 2,29 % forstå det den som kan!?
Hehe ja, markedet er så usikkert akkurat nå at det er vel ingen som sitter med noe fasit. Tipper det er rimelig spent rundt bordene der nede om hvordan det reageres på andre siden av dammen om 12 minutter ;)
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Fenalaar skrev:
Tubesnake skrev:
Den klausulen er ikke verdt papiret den er skrevet på når vi snakker om konkurs.
Dette har jeg fått beskjed om fra regnskapsfirmaet mitt:

Det som er viktig, er at firmaet som går konkurs må ha mottatt regningen før konkursen er et faktum. Om så er tilfelle, så er maskinen din eiendom hvis de ikke har betalt, og utstyret kan kreves tilbakelevert fra konkursboet - mao utstyret kan selges til andre.

En får ikke dekket tap i forhold til avanse, tjenester og sånt uten videre - det må komme som evnt. dividende etter at boet er oppgjort.

mvh

Johan-Kr
Fine ord, men det funker ikke slik i praksis.
 
Topp Bunn