Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Bare for moro: Jeg som kristen hadde i lang tid et sitat av Bertrand Russel (ateist) i signaturen:
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.

    Jeg slenger bare innom her i fylla. Hva dere andre gjør, får dere utrede selv. Men imponerende er det kanskje ikke, hvis dere er edru eller mener dere har forstått greia?
    Kristen?
    Hvordan går det 5. bud i hop med din fantastiske idé om å slippe en atombombe over Moskva?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Heia Zelenskyj, igjen. 👍🏻

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kristen?
    Hvordan går det 5. bud i hop med din fantastiske idé om å slippe en atombombe over Moskva?
    Vi vet jo det at betydelige deler av bibelen er skrevet basert på feberfantasier av ensomme, deliriske og dehydrerte menn som isolerte seg i ørkenen, såkalte profeter. Så dette henger greit sammen. Deliriske drømmer om endetiden og alt det der, vet du.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hva i all verden er galt med Kissinger:
    Zelensky condemns Kissinger idea for negotiations with Russia as 1938-style appeasement

    Kissingers forslag kan sammenlignes med: Det er en innbruddstyv som kommer inn i. ditt hus, han har med seg hele familien, de raserer hele huset, kommer med vannslanger og spyler vegger, kaster dyrebare ting ut vinduet, og du forteller ham til slutt, jaja du er her allerede så kanskje vi skal dele, du kan jo bare ta høyttalerne og streameren...

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.552
    Antall liker
    15.576
    Torget vurderinger
    2
    Graham Greene skrev en god bok om dette: Our Man in Havana.

    Om hvordan en britisk støvsugerselger på Cuba blir hovedkilde for MI6 i tiden før Castros revolusjon. Wormold dikter opp et spionnettverk og MI6 biter på. Han sender ukerapporter som består av ting han har lest i avisene og ellers fabulert.

    Boken kom ut rett før Castro slo til og det viste seg at hverken CIA eller MI6 hadde noen som helst idé om at Castros styrker var så store og velorganiserte at de ville være i stand til å hive ut Batista-regimet.

    Graham Greene selv gjentok flere ganger at han fant det uforståelig at han, som turist/forfatter på Cuba kunne se hva mengder av ambassadeansatte fra USA og Storbritannia tydeligvis ikke innså.

    (Noe lignende skjedde da Muren falt "over natten". Vestlig etterretning forsikret om at den ville bli stående i mange år. Vipps, var den borte.
    Amerikansk og britisk etterretning leverte også løgnene som skulle til for å berettige angrepet på Irak og det ble ytterst pinlig da man ikke fant masseødeleggelsesvåpen i landet. Frankrike ble satt på gangen fordi deres diplomater protesterte og mente at etterretningsbevisene var falske. Det gikk så langt at Kongressen omdøpte French Fries i byggets restauranter til Freedom Fries. Da snakker vi sanksjoner!
    Evnen til selvbedrag i forhold til hva makthaverne ønsker å høre er stor.).

    Flott bok.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva i all verden er galt med Kissinger:
    Zelensky condemns Kissinger idea for negotiations with Russia as 1938-style appeasement

    Kissingers forslag kan sammenlignes med: Det er en innbruddstyv som kommer inn i. ditt hus, han har med seg hele familien, de raserer hele huset, kommer med vannslanger og spyler vegger, kaster dyrebare ting ut vinduet, og du forteller ham til slutt, jaja du er her allerede så kanskje vi skal dele, du kan jo bare ta høyttalerne og streameren...

    Han er kanskje en av de mange som russerne har brukt en masse penger på i de siste 20 årene ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.552
    Antall liker
    15.576
    Torget vurderinger
    2
    Han er kanskje en av de mange som russerne har brukt en masse penger på i de siste 20 årene ?
    Nei, Kissinger er Realpolitiker og vet at russerne ikke kan gi seg. I likhet med Soros frykter han hvor det vil bære, etterhvert. Men de er gamle og vi får håpe de tar feil.
    Jeg fulgte Soros' tale fra WEF. Amboltklang i analysen, men forstemmende budskap.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Nei, Kissinger er Realpolitiker og vet at russerne ikke kan gi seg. I likhet med Soros frykter han hvor det vil bære, etterhvert. Men de er gamle og vi får håpe de tar feil.
    Jeg fulgte Soros' tale fra WEF. Amboltklang i analysen, men forstemmende budskap.
    Det er derfor jeg tror eneste løsning innebærer at putler "ikke er der" lenger
    Det har jo vært 5 drapsforsøk på putler / putout den siste tiden såvidt jeg har lest..... så det er jo forsøk på gang
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.552
    Antall liker
    15.576
    Torget vurderinger
    2
    Fra filmen Our Man in Havana. En av bokens morsommere scener. Wormold er støvsugerselger og bruker en vedlikeholdsskisse for støvsugere som utgangspunkt for en militærleir med et nytt våpen, som er bygget i fjellene. MI6 biter på og blir "very concerned".

    I filmen er det selve støvsugeren man bruker. En grei illustrasjon av at mye etterretning er skrap.

    Powell (sjef for USAs generalstab) gjorde noe lignende i Sikkerhetsrådet før overfallet på Irak.

    our man in havana 11_06_30 AM-975996382.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.552
    Antall liker
    15.576
    Torget vurderinger
    2
    Ting å verdsette:

    1. At russerne er gjennomkorrupte og at de har rundstjålet sitt eget militære.
    2. At de lever i et autokrati, der det å komme med dårlige nyheter eller noe annet enn hva maktsøylen forventer er farlig.
    3. At velfødde russiske stabsoffiserer har brukt mer tid på golf og eskortepiker utenfor Russland enn på scenarioplanlegging og vedlikehold av kompetanse i iverksettelse av strid.

    Grunn til bekymring:

    De ovenforstående har ABC-våpen i mengder og ingenting å tape.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Kamil Galeev gjorde en tråd om fallskjermtroppene 3/3 i år. Grunnen til tap er at de er skapt for en annen funksjon enn direkte kamper..
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Flere har nevnt troppene fra DPR som nektet å sloss på fronten ved LPR. Kamil Galeev reflekterer rundt dette og det russiske byråkratiet de retter sine innsigelser til.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vi vet jo det at betydelige deler av bibelen er skrevet basert på feberfantasier av ensomme, deliriske og dehydrerte menn som isolerte seg i ørkenen, såkalte profeter. Så dette henger greit sammen. Endetiden og alt det der, vet du.
    Sant nok. I riktig gamle dager hadde jo guden selv det med å slenge om seg med masseødeleggelsesvåpen, både flammer og massedrukning var populære tiltak den gangen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Ting å verdsette:

    1. At russerne er gjennomkorrupte og at de har rundstjålet sitt eget militære.
    2. At de lever i et autokrati, der det å komme med dårlige nyheter eller noe annet enn hva maktsøylen forventer er farlig.
    3. At velfødde russiske stabsoffiserer har brukt mer tid på golf og eskortepiker utenfor Russland enn på scenarioplanlegging og vedlikehold av kompetanse i iverksettelse av strid.

    Grunn til bekymring:

    De ovenforstående har ABC-våpen i mengder og ingenting å tape.
    Jeg er litt dårlig på å verdsette de tre øverste kjenner jeg. Selv om det har svekket stridsevnen er det samtidig mye av grunnlaget for at det ble som det ble og da spesielt punkt 2.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.552
    Antall liker
    15.576
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt dårlig på å verdsette de tre øverste kjenner jeg. Selv om det har svekket stridsevnen er det samtidig mye av grunnlaget for at det ble som det ble og da spesielt punkt 2.
    Jeg tror at et tysk Blitzkrieg-effektivt angrep på Ukraina, styrt av Wehrmachts generaler, definitivt ikke ville vært å foretrekke. Etterhvert overtok den tids Putler som "Größte Feldherr Aller Zeiten" og det gikk ad helvete til.

    Russerne har hoppet over Fase 1 og gått rett på 2.

    Men Hitler hadde ikke atomvåpen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, det er noe møkk at noen land ikke greier å få ut fingeren. :mad: Ukraina trenger mer våpen nå.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    HUff, jeg er redd dette blir grusomt. Det hevdes at Ukraina har 15 000 soldater inne i denne lomma på bildet under. Hele området er innen russisk artillerirekkevidde. Hvilket betyr at veiene ut for en eventuell ukrainsk retrett er farlige. https://liveuamap.com

    I nord er russerne begrenset av en elv som de har hatt problemer med å krysse pga ukrainsk artilleri. Så eventuell russisk bevegelse vil antagelig ikke komme den veien i første omgang.



    1653568552452.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    HUff, jeg er redd dette blir grusomt. Det hevdes at Ukraina har 15 000 soldater inne i denne lomma på bildet under. Hele området er innen russisk artillerirekkevidde. Hvilket betyr at veiene ut for en eventuell ukrainsk retrett er farlige. https://liveuamap.com

    I nord er russerne begrenset av en elv som de har hatt problemer med å krysse pga ukrainsk artilleri. Så eventuell russisk bevegelse vil antagelig ikke komme den veien i første omgang.



    Vis vedlegget 820837
    Ja, dette blir stygt - på samme måte som det har vært stygt i tre måneder. At Ukrainske posisjoner er innen artillerirekkevidde er jo en situasjon de har vært hele tiden. Frontlinjen har jo hele tiden vært innenfor rekkevidde, og den fremdriften de har gjort i øst - er jo at de skyter fronten i filler med artilleri - før de rykker noen kilometer frem.

    Den armen som kommer opp fra Popasna er på samme måte ganske utsatt for Ukrainsk artilleri Ut i fra det jeg ser på Twitter- virker det ikke som om det er noen stor bekymring fra Ukrainsk side at russerne skal greie å omringe her.

    Jeg er som jeg har skrevet her, ganske optimist mtp krigens videre utvikling. For 3 måneder siden så rykket russerne inn fra alle kanter, og ble i grunn stoppe av logistikk Hadde de greid logistikken, hadde de trolig tatt Kiev og fått kontroll på mesteparten av landet. Men så har det stoppet opp, russerne er presset ut nord for Kiev og de er presset tilbake rundt Kharkiv. Så vidt jeg har forstått - så er Ukraina sitt forsvar bygd opp av TDF(Territorial Defence Forces) som er geografisk "bundet" til sin oblast. Også har de selvsagt en del styrker som de kan flytte rundt på.

    Nå har russerne tapt så mye materiell - at selv når de samler all angrepskapasiteten de har - så er det bare så vidt de greier å skape et overtall mot lokal TDF og vinne noen kilometer terreng i Donbas. Og om russerne ikke taper en BTG hver dag lengre - så taper de 1/2 BTG hver dag. De er slitne (ingen pauser) utstyret er dårlig, moralen er dårlig osv. Samtidig bygger Ukraina opp nye styrker, de mobiliserer og når de nå etter hvert er sikre på at det ikke kan komme angrep fra andre retninger (Alternativt at forsterkninger er mobilisert) - så kan de flytte styrker til østfronten. Det begynner å bli mye vestlige materiell som er klart.

    Jeg føler det er litt stille før stormen nå og at et skikkelig motangrep er rett rundt hjørnet. Og da hjelper det ikke så mye at utrente russiske 18 åringer i 50 år gamle stridsvogner med dårlige sikte og manuell lading har kommet på plass. Jada - og russerne har jævla mye artilleri - men det er jo litt interessant å treffe ting også.

    bombing.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.281
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    HUff, jeg er redd dette blir grusomt. Det hevdes at Ukraina har 15 000 soldater inne i denne lomma på bildet under. Hele området er innen russisk artillerirekkevidde. Hvilket betyr at veiene ut for en eventuell ukrainsk retrett er farlige. https://liveuamap.com
    Du kan like gjerne si at hele den russiske soppen som har vokst ut ved Popasne er innenfor rekkevidde av ukrainsk artilleri, nå 155 mm med fungerende radartennrør. Det skal visstnok være bortimot 20000 russere som har trengt seg sammen der. Samme med troppekonsentrasjonen ved Izyum, som ikke lenger er i stand til å rykke frem i noen retnng.

    Som OMF påpeker, alt innenfor 20-30 km fra en eller annen frontlinje er innen artillerirekkevidde. Begge veier.

    Bedre kart: https://deepstatemap.live/en#10/48.8679/38.2448
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Og da hjelper det ikke så mye at utrente russiske 18 åringer i 50 år gamle stridsvogner med dårlige sikte og manuell lading har kommet på plass.
    Som f.eks denne veterinæren som hadde rolle som tank kommandør. Om historien er sann så virker det i alle fall ikke som om russisk ledelse er interessert i, eller er kapable til, å gå dem adekvat trening... :

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Det lureste Ukraina gjør er jo å la russerne komme ut i åpent lende så ser vi jo alle hva som skjer...De har tiden på sin side og maler sakte men sikkert russerne i stykker mens de får nye forsyninger og stadig bedre utstyr også.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Graham Greene skrev en god bok om dette: Our Man in Havana.

    Om hvordan en britisk støvsugerselger på Cuba blir hovedkilde for MI6 i tiden før Castros revolusjon. Wormold dikter opp et spionnettverk og MI6 biter på. Han sender ukerapporter som består av ting han har lest i avisene og ellers fabulert.

    Boken kom ut rett før Castro slo til og det viste seg at hverken CIA eller MI6 hadde noen som helst idé om at Castros styrker var så store og velorganiserte at de ville være i stand til å hive ut Batista-regimet.

    Graham Greene selv gjentok flere ganger at han fant det uforståelig at han, som turist/forfatter på Cuba kunne se hva mengder av ambassadeansatte fra USA og Storbritannia tydeligvis ikke innså.

    (Noe lignende skjedde da Muren falt "over natten". Vestlig etterretning forsikret om at den ville bli stående i mange år. Vipps, var den borte.
    Amerikansk og britisk etterretning leverte også løgnene som skulle til for å berettige angrepet på Irak og det ble ytterst pinlig da man ikke fant masseødeleggelsesvåpen i landet. Frankrike ble satt på gangen fordi deres diplomater protesterte og mente at etterretningsbevisene var falske. Det gikk så langt at Kongressen omdøpte French Fries i byggets restauranter til Freedom Fries. Da snakker vi sanksjoner!
    Evnen til selvbedrag i forhold til hva makthaverne ønsker å høre er stor.).

    Flott bok.
    kan også lese om denne operasjonen som Kennedy til slutt økset. Dokumenter derfra er nå deklassifisert. USA gjennom CIA var villig til å gjennomføre terrorhandlinger på amerikansk jord for å deretter gi Cuba skylden.

    Ikke alle presidenter var som Kennedy.

     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ja, dette blir stygt - på samme måte som det har vært stygt i tre måneder. At Ukrainske posisjoner er innen artillerirekkevidde er jo en situasjon de har vært hele tiden. Frontlinjen har jo hele tiden vært innenfor rekkevidde, og den fremdriften de har gjort i øst - er jo at de skyter fronten i filler med artilleri - før de rykker noen kilometer frem.

    Den armen som kommer opp fra Popasna er på samme måte ganske utsatt for Ukrainsk artilleri Ut i fra det jeg ser på Twitter- virker det ikke som om det er noen stor bekymring fra Ukrainsk side at russerne skal greie å omringe her.

    Jeg er som jeg har skrevet her, ganske optimist mtp krigens videre utvikling. For 3 måneder siden så rykket russerne inn fra alle kanter, og ble i grunn stoppe av logistikk Hadde de greid logistikken, hadde de trolig tatt Kiev og fått kontroll på mesteparten av landet. Men så har det stoppet opp, russerne er presset ut nord for Kiev og de er presset tilbake rundt Kharkiv. Så vidt jeg har forstått - så er Ukraina sitt forsvar bygd opp av TDF(Territorial Defence Forces) som er geografisk "bundet" til sin oblast. Også har de selvsagt en del styrker som de kan flytte rundt på.

    Nå har russerne tapt så mye materiell - at selv når de samler all angrepskapasiteten de har - så er det bare så vidt de greier å skape et overtall mot lokal TDF og vinne noen kilometer terreng i Donbas. Og om russerne ikke taper en BTG hver dag lengre - så taper de 1/2 BTG hver dag. De er slitne (ingen pauser) utstyret er dårlig, moralen er dårlig osv. Samtidig bygger Ukraina opp nye styrker, de mobiliserer og når de nå etter hvert er sikre på at det ikke kan komme angrep fra andre retninger (Alternativt at forsterkninger er mobilisert) - så kan de flytte styrker til østfronten. Det begynner å bli mye vestlige materiell som er klart.

    Jeg føler det er litt stille før stormen nå og at et skikkelig motangrep er rett rundt hjørnet. Og da hjelper det ikke så mye at utrente russiske 18 åringer i 50 år gamle stridsvogner med dårlige sikte og manuell lading har kommet på plass. Jada - og russerne har jævla mye artilleri - men det er jo litt interessant å treffe ting også.
    Du har noen gode poeng her. Vanlig russisk rørartilleri virker å være ganske upresise greier med lav skuddtakt. I russisk propagandamateriale ser man noen granater lande litt her og der. Da jeg var i artilleriet innebar en ildskur bataljonsild at 54 granater traff innom et relativt lite område i løpet av 2 minutter.

    Jeg kan ikke bedømme dette selv, men Scott Ritter og en del andre hevder at armeen som gikk mot Kiev ville være for liten til å ta byen.

    Jeg vil tro at soldatene på begge sider begynner å bli sliten og gå lei av det hele.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn