Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil vite minst mulig om deg, så den skal du få. Værsågod! Du er en helgen! 🙌
    Da kan du fortsette selvforherligelsen.
    Så dersom jeg bruker eksempler fra eget liv for å motbevise påstander her inne, driver jeg med selvforherligelse?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.545
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Svært uklokt av Norske myndigheter å ta beslag i russisk skip på bakgrunn av ønske fra Ukraina "for å sikre at Russland gjør opp for seg"
    Først bør de vel vinne krigen før man snakker om noe krigsoppgjør

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    Svært uklokt av Norske myndigheter å ta beslag i russisk skip på bakgrunn av ønske fra Ukraina "for å sikre at Russland gjør opp for seg"
    Når det gjelder krigsoppgjør eller krigserstatning er det noe russland aldri vil forholde seg til siden dem alltid vil være aggressoren, den som påfører andre nasjoner skade, ikke omvendt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    8.406
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er ikke politisk styrt.

Det er tingretten som har besluttet beslag etter en dom i internasjonal voldgiftsrett som stammer tilbake til 2014, og namsmannen har utført beslag etter oppdrag fra retten.

Akkurat samme mekanisme som gjelder om du ikke betaler huslånet ditt og banken har fått medhold i utkastelse.

Johan-Kr

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    ....noe russerne vil bestride siden dem ikke erkjenner maktfordelingsprinsippet i et demokrati. I russland ligger all makt hos tsaren.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.545
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er ikke politisk styrt.

Det er tingretten som har besluttet beslag etter en dom i internasjonal voldgiftsrett som stammer tilbake til 2014, og namsmannen har utført beslag etter oppdrag fra retten.

Akkurat samme mekanisme som gjelder om du ikke betaler huslånet ditt og banken har fått medhold i utkastelse.

Johan-Kr
    Sier ikke at det er politisk styrt, men myndighetene.
    Sier ikke noe om det er rett eller ikke men jeg mener at vi ikke bør løpe ukrainas ærend for å provosere vår nabo. Det medfører ingenting godt og øker risikoen for oss noe jeg ikke ønsker.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    Sier ikke at det er politisk styrt, men myndighetene.
    Sier ikke noe om det er rett eller ikke men jeg mener at vi ikke bør løpe ukrainas ærend for å provosere vår nabo. Det medfører ingenting godt og øker risikoen for oss noe jeg ikke ønsker.
    Jeg ser synspunktet ditt. Men hva hvis fartøyet med dels hensikt brukes for å påføre oss skade, ikke i dag men i morgen? Etterretning...påvise sårbar infrastruktur etc.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.942
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.264
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som en russer bosatt i Belarus glemte litt av sitt DNA på dronene som ble brukt i Leipzig

Istedenfor å skrive et brev med noen strenge ord eller stenge et konsulat (i to uker?), så burde de heller donere Taurus til Ukraina. Viser at hvis russland fortsetter å trappe opp sabotasje og terror i Europa, så hjelper det dem ikke.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.545
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser synspunktet ditt. Men hva hvis fartøyet med dels hensikt brukes for å påføre oss skade, ikke i dag men i morgen? Etterretning...påvise sårbar infrastruktur etc.
    Ja hva hvis.. det eneste jeg vet er at dette ikke medfører noe positivt for forholdet mellom Norge og Russland

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.264
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    Putler er sannsynligvis verdens rikeste mann.

"– Jeg tror det er helt riktig på et vis å kalle ham verdens rikeste, sier Borchgrevink.
    Han forklarer det slik:
    – Han har kontroll over enorme ressurser. Ikke gjennom formelle institusjoner, men en mafiaaktig nettverkslogikk. Hvis han ber en eller annen oligark om å hoste opp penger eller selge en fabrikk, må den oligarken bare gjøre det."

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    4.625
    Sted
    Portugal

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.264
    Torget vurderinger
    2
    Synes det er litt rar ordbruk. Hvordan er å fly en drone med eksplosiver inn i et fly på en flyplass et hybridangrep. Ta seg inn på et militært område og sette fyr på militære kjøretøy -> hybridangrep.

Er vel ikke lenge til et missilangrep på et barnesykehus (utenfor Ukraina) også er et hybridangrep på vesten...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    14.216
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig; ordbruken bør spisses betraktelig. Den "hybride" delen er presumptivt at det ikke umiddelbart kan bevises at Russland sto bak, selv om alle med en halv hjernecelle VET at det var dem.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    17.836
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er vel ikke lenge til et missilangrep på et barnesykehus (utenfor Ukraina) også er et hybridangrep på vesten...
    Nei, det er en eller flere droner eller missiler på avveie. Akkurat som om hvis det skulle komme en missil over NATO grensen som treffer en eller annen fabrikk. Da vil vil også bli fortalt at det var Ukraina som mistet kontrollen over den. Sånn vil det fortsette for å teste når NATO er villig til å ta i bruk artikkel 5.

I disse dager bygger USA en stor ammunisjonsfabrikk på landsbygda i Sverige. Over 500 amerikanske ansatte. Blir spennende å se hvor lang tid det tar for en drone å komme på avveie.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    4.625
    Sted
    Portugal

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.264
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er en eller flere droner eller missiler på avveie. Akkurat som om hvis det skulle komme en missil over NATO grensen som treffer en eller annen fabrikk. Da vil vil også bli fortalt at det var Ukraina som mistet kontrollen over den. Sånn vil det fortsette for å teste når NATO er villig til å ta i bruk artikkel 5.

I disse dager bygger USA en stor ammunisjonsfabrikk på landsbygda i Sverige. Over 500 amerikanske ansatte. Blir spennende å se hvor lang tid det tar for en drone å komme på avveie.
    Jeg tror russerne i første omgang trapper opp angrep på land hvor det er et ytre høyre eller venstreparti som er i lomma på russerne. Som f.eks Farage sitt parti i UK eller AFD i Tyskland. Der ønsker russerne at partiene som mener at de ikke bør støtte Ukraina pga angrep fra russisk side skal få en oppsving, pga deres egene sabotasje/terrorangrep. Derfor tror jeg risiko er lavere i Norge, fordi vi ikke har partier som direkte tar penger fra russland. Hvis det blir noe angrep eller operasjon mot Norge, så vil jeg tro det blir på Svalbard.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    17.836
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror russerne i første omgang trapper opp angrep på land hvor det er et ytre høyre eller venstreparti som er i lomma på russerne. Som f.eks Farage sitt parti i UK eller AFD i Tyskland.
    Da er du uenig i Robert Mood og meg :) Russerne kommer ikke til å "gå til angrep" i ordets forstand. Vi er midt inne i en hybrid krig som foregår litt i det skjulte for offentligheten og det lille vi leser i media er bare drypp. Men Tyskland skal få en klapp på skulderen for at dem var temmelig raskt ute med beskylde Russerne for de nylige drone hendelsene på flyplasser. Russerne kommer til å fortsette med å "tøye strikken" så langt det lar seg gjøre.

Forresten.... hva var det egentlig som skjedde med avsporingene til malmtoget / Ofotbanen? Sprekk i en hjulflens sies det. Så skjer det samme igjen året etterpå.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.264
    Torget vurderinger
    2
    Da er du uenig i Robert Mood og meg :) Russerne kommer ikke til å "gå til angrep" i ordets forstand. Vi er midt inne i en hybrid krig som foregår litt i det skjulte for offentligheten og det lille vi leser i media er bare drypp. Men Tyskland skal få en klapp på skulderen for at dem var temmelig raskt ute med beskylde Russerne for de nylige drone hendelsene på flyplasser. Russerne kommer til å fortsette med å "tøye strikken" så langt det lar seg gjøre.

Forresten.... hva var det egentlig som skjedde med avsporingene til malmtoget / Ofotbanen? Sprekk i en hjulflens sies det. Så skjer det samme igjen året etterpå.
    Når jeg sier angrep, så mener jeg å sette fabrikker og energiinfrastruktur i brann, kjøre droner med eksplosiver inn diverse fabrikker, infrastruktur eller militært materiell. Hvis du tenker på angrep som grønne menn eller "lokale militser" (som egentlig ikke er så lokale), så tror jeg det som en del andre at de baltiske landene kan være de første ut. Tror planen var Moldova, men siden russerne ikke klarte å komme seg til Odessa, så er den planen droppet enn så lenge. Puttet inn i en skuff for senere. Jeg tror også at 2014 invasjonen av Krim og Donbas ble planlagt mange år på forhånd. putin bestemte seg for å dra den planen opp av skuffen når han følte tiden var riktig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.100
    Torget vurderinger
    0
    Hvis russerne tror at det å angripe land med partier som klart mener at vi ikke skal støtte Ukraina er smart så er de dummere enn hva jeg tror. Hvis det er noe som vil gjøre slike partier sure på Putin så er det et angrep på landet som kan tilbakeføres til Russland. Rart med det men angrep på ditt land har en tendens til å gjøre folk sure på den som angriper!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    Etter at Trumps utsendinger har møtt Putin i Moskva har Trump uttalt at han anser det som en god mulighet til å få til en avtale mellom russland og Ukraina.
    En så defensiv ordbruk fra presidenten har vi vel knapt hørt siden fredsdiplomatiet startet 😀

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.264
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen fortsatt tror at planen til russerne ikke er folkemord, så kan dere se starten av denne

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn