Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.100
    Torget vurderinger
    0
    Er det slik at CIA sjefen antar at Putin vil kunne oppføre seg mere rasjonellt enn hans egen sjef? Det vile jo være overoptimistisk å tro at
    Trump ville forholdt seg rasjonellt til en slik advarsel!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    NRK har også sak. Har ikke sjekket kildene mot TWZ sine:
    "Trump sa i et telefonintervju med nettavisen at han har hatt «gode samtaler» med Russlands president Vladimir Putin.
    – Han kommer ikke til å angripe Nato-territorium, sa Trump."

Altså, da kommer Putin mest sannsynlig til å angripe et Nato-territorium.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje like greit å begynne å forberede seg på at Putin har mistet tålmodigheten med NATO-lands hjelp til Ukraina.

A US intelligence report earlier this month warned that Russia could attack Nato within weeks, with the window of threat spanning until 2029. So what could that look like?

Tensions are soaring between Russia and the UK, with the Kremlin threatening to bomb British military bases over support for Ukraine.

The UK announced this week that it would allow Kyiv access to classified technology to produce its own Storm Shadow (or Scalp) long-range cruise missiles, following reports that British drones were used in strikes into Russian territory.

A US intelligence report earlier this month warned that Russia could attack Nato within weeks, with the window of threat spanning until 2029. So what could that look like?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    Putler behøver å avlede katastrofen som holder på å utspille seg i hjemlandet over på noe annet.

Når den dagen kommer at Putler utfordrer Nato, da tropper NUPI-forsker Unni Wilhelmsen opp på dagsnytt 18 og sier « hva var det jeg sa, vi skulle ha lyttet mer til Putin og vist ham imøtekommenhet og forståelse for de bekymringer han har» 😅

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.100
    Torget vurderinger
    0
    Den dagen er det bare å åpne panserskapet og dra fram "nødvendig verktøy" for så å legge seg godt tilrette og knerte så mange russere som mulig når de prøver å krysse Pavikelva! Det virker uansett ikke som at planen er å forsvare de sørlige deler av Øst Finnmark og hva som skjer med sivilbefolkningen når russerne tar over har vi sett i Ukraina.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    558
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Putler behøver å avlede katastrofen som holder på å utspille seg i hjemlandet over på noe annet.

Når den dagen kommer at Putler utfordrer Nato, da tropper NUPI-forsker Unni Wilhelmsen opp på dagsnytt 18 og sier « hva var det jeg sa, vi skulle ha lyttet mer til Putin og vist ham imøtekommenhet og forståelse for de bekymringer han har» 😅
    Hvorfor skulle ikke Putler utfordre Nato, fullskalainvasjonen ville nok ikke skjedd om Ukraina ikke hadde blitt presset av Nato/usa til ikke å følge et annet spor. Men det er jo som å banne i kirka her inne å si det.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.100
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor skulle ikke Putler utfordre Nato, fullskalainvasjonen ville nok ikke skjedd om Ukraina ikke hadde blitt presset av Nato/usa til ikke å følge et annet spor. Men det er jo som å banne i kirka her inne å si det.

Så du mener det er rett og riktig at de to ( tre om vi tar med Kina ) store skal kunne bestemme hvilket politisk system selvstendige land skal følge?

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    558
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener det er rett og riktig at de to ( tre om vi tar med Kina ) store skal kunne bestemme hvilket politisk system selvstendige land skal følge?
    Nei. Men når noen presser på en nese for mye, så kommer det etterhvert blod. Det var der vesten tok feil av nesa dem trykte på. Ja, begge sider har nese å trykke på.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.151

NUPI-dama heter vel Julie Wilhelmsen, ikke Unni. :p
    Dette er Unni W.

unni_wilhelmsen.jpg

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For oss vantro, hvilket spor skriver du om?
    La oss ta en tenkesituasjon som kan være iht din løsning
    - Ukraina gav opp (fordi vesten ikke hjalp til fordi vesten innså at de presset(?) for mye)
    - russerne overtar Ukraina
    - russerne fortsetter og ruller over Moldova, er det greit? Moldova kan ikke forsvare seg selv, skal vesten stilletiende godta det? (I utbryterregionen Transinistra er det, etter at Ukraina faller til russerne, over 50% med russisk tilknytning)
    - etter en viss tid synes russerne, ca 20% av befolkningen, i Baltikum at deres språk ikke blir akseptert, godtatt, ivaretatt. Baltikum kan ikke forsvare seg selv og russerne rykker inn på samme måte som i Ukraina. Er det greit og bare som en respons på vesten og NATOs press?

Kan det være at russerne egentlig er slik man fant ut i 1978?

Da kan man fort se for seg andre land som blir ala 60-årene i øst Europa og spist opp av russerne, feks gamle jugoslavia, og resterende opp mot Polen. Alle uten egen mulighet til å forsvare seg, det er det vel kun Polen som har.

Så hvor går den grense for deg @alipax ?

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755

Vestens strategi mot russland ser ut til å være delvis mislykket.
    Fra dag én av fullskalakrigen har vesten IKKE ønsket å påføre russland et strategisk nederlag i krigen. Men håp om at våpenstøtte og økonomiske sanksjoner ville bringe Putler til forhandlingsbordet. Det ser ikke ut til å skje.

Nå er det utmattelse og utpining på sivilt nivå som gjelder. Og der er nok Ukraina over tid i posisjon til å trekke det korteste strået, som jeg ser det.
    En skummel situasjon.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mangelen på luftforsvar er nok nøkkelen

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    mangelen på luftforsvar er nok nøkkelen
    Ja, men akkurat dette kunne skje. Ingenting er statisk og veldig forutsigbart. Krigen har vart i snart fem år. Ting skjer på denne tiden, politikere og grad av velvilje fra dem kommer og går.

Putin er djevelen selv. En mann du aldri ville hatt som stedfortredende bestefar for dine barn. Han benytter alle virkemidler for å nå sine destruktive mål, skyr ingenting.
    Blir spennende å se om han mobiliserer. Imens utarmes Ukraina for forsvarskraft i form av mannskaper.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så om litt får vi kanskje testet ut @alipax sitt tankesett?
    Blir spennende å se om russerne stopper der (Ukrainas vestlige grense).

Tipper de ruller videre vestover, hvorfor skulle de ikke det? Herfra (altså Ukrainas vestlige grense) så står jo NATO på grensa til nye russland, og slik vil det være helt til Lisboa.
    russerne hevder jo at Ukraina og russland er et land, ergo står NATO helt på grensa til nye russland og presser de slik at de ikke har noe valg; de må rett og slett bombe, voldta og drepe rett vestover.
    Altså ikke fred før de er i Lisboa.
    russerne øyner nok et håp og tidsvindu, rettmessig så

Kanskje Haakon VIII må gå rett inn i krigsmodus

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    En ting er sikkert, både Nato-sjefen og vår forsvarssjef har uttrykkelig fastslått at russland vil være i en varig konfrontasjon med vesten.
    Så får tankene spinne rundt det og eventuelle konsekvenser.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja,
    varig=evig?
    Men vil folket? I Norge? I resten av Europa?
    Tror nok det kan være flere som heller vil klemme russerne en vi liker å tro

Hvor fort lever disse så fort krigsskuddet lyder?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så om litt får vi kanskje testet ut @alipax sitt tankesett?
    Blir spennende å se om russerne stopper der (Ukrainas vestlige grense).

Tipper de ruller videre vestover, hvorfor skulle de ikke det? Herfra (altså Ukrainas vestlige grense) så står jo NATO på grensa til nye russland, og slik vil det være helt til Lisboa.
    russerne hevder jo at Ukraina og russland er et land, ergo står NATO helt på grensa til nye russland og presser de slik at de ikke har noe valg; de må rett og slett bombe, voldta og drepe rett vestover.
    Altså ikke fred før de er i Lisboa.
    russerne øyner nok et håp og tidsvindu, rettmessig så

Kanskje Haakon VIII må gå rett inn i krigsmodus
    russisk svar på vestens mangel på Patriot raketter
    mye gøy i fremtiden
    bare for at NATO presset for mye
    samtidig, åpenbart at dette er for mye for selv Ukraina
    så hvor skal resten sendes?
    Hagen til ali…

les forøvrig avsnittet 13:59, sikkert bare vestlig propaganda .. eller hur som man sier i østerled

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.264
    Torget vurderinger
    2

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    4.625
    Sted
    Portugal

Ingen kan vite hva som skjer inne i hodet på diktatoren. Men både eskaleringen av krigen, så vel som fullskalakrigen, handler om interne forhold, påstås det. Hovedmålet for Putin har alltid vært å bevare egen makt, og i siste instans sikre sitt eget liv.

Putin frykter for sin egen sikkerhet hvis ikke Russland oppnår sitt minimumsmål om å overta hele Donbas, skriver The Economist. Ifølge kilder tett på Putin skal han på et tidspunkt ha sagt til folk rundt seg at «de vil henge meg». Det sies ikke noe mer om konteksten for uttalelsen.

Men bakteppet er at krigen kommet stadig tettere på, også i storbyene Moskva og St. Petersburg. Til tross for voldsomme luftangrep mot sivile mål i Ukraina, klarer ukrainske droner å ramme raffinerier og varelagre som gjør livet trøblete for russerne.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    4.625
    Sted
    Portugal
    i dag kl. 16:56
    Rosa Uldall DR
    Tyskland vil lukke russisk konsulat og det russiske hus i Berlin
    Udenrigsministeren siger, at det hybride angreb i Leipzig er et bevis på, at landet fortsat skal opruste.
    Ifølge Wadepuhl bliver det russiske konsulat i Bonn lukket permanent den 18. september, derudover vil landet lukke det russiske hus i Berlin, og Tyskland vil foreslå at sanktionere øvrige russiske personer i EU.
    Tyskland skærper derudover indrejsekravene til russiske statsborgere. Udenrigsministeren vil også indkalde den russiske ambassadør i Tyskland til samtale.

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Viss Russland angriper Norge, har iallfall ikke jeg tenkt å bli og forsvare politikere og holdninger som syntes det er greit sende en haug med midler til landet de har kriget mot. Jeg syntes det er en forbanna uting å blande seg inn i andres "uoverensstemmelser". Den krigen kan Støre selv få kjempe!

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk, greit å vite. Husk å vise det flagget når det gjelder
    Har du vurderte å ta en export ut av det landet du ser ut til å mislike så sterkt?

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Takk, greit å vite. Husk å vise det flagget når det gjelder
    Har du vurderte å ta en export ut av det landet du ser ut til å mislike så sterkt?
    Export?

Jeg missliker ikke Norge. Jeg liker landet mitt svært godt. Men jeg misliker dagens politikk.
    Jeg trodde du hadde fulgt med i den andre tråden. Jeg har tidligere skrevet at jeg er for å følge grunnloven som ble skrevet av Eidsvollmennene. Men jeg akter ikke respektere dagens tyranner.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ..
    Jeg har tidligere skrevet at jeg er for å følge grunnloven som ble skrevet av Eidsvollmennene. Men jeg akter ikke respektere dagens tyranner.
    du ser kanskje at disse to setningene er i motstrid. Begge kan faktisk ikke være sann samtidig
    men, men, detaljer, detaljer..

Husker faktisk at det var en annen kar som prøvde seg på tilsvarende bøyekunst
    som befalingsmann har jeg dessverre ikke mye sans for slik dilettanteri

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    du ser kanskje at disse to setningene er i motstrid. Begge kan faktisk ikke være sann samtidig
    men, men, detaljer, detaljer..

Husker faktisk at det var en annen kar som prøvde seg på tilsvarende bøyekunst
    som befalingsmann har jeg dessverre ikke mye sans for slik dilettanteri
    Ok. Jeg følger den dersom vi har politikere rom følger den. Problemet er at de ikke følger. Og det de følger enten ting de har endret (som ikke tilhører 1814-biten), eller de følger det ikke.

Jeg har ikke tenkt å representere politisk ansvarsløshet.

Du må gjerne være hva du vil for meg. Men prøv deg på noe tull med meg, og du må krige med meg, før du må forholde deg til Russerne... Mitt liv er det jeg som eier, og ikke sosialistene sin politikk. Jeg er for frihet, det vet du. Men den skal jeg kontrollere, og ikke noen som har stjelt mine penger for å bruke de på våpen mot en fremmed makt uten at den fremmede makten hadde angrepet våres makt.

Jeg er for selvforsvar. Men i tilfelle Russland angriper Norge, er det fordi Norge har ført en avstandskrig mot Russland først. Stikker man nesa si borti andre folk sine saker, så blir det lett konsekvenser av det. Og den nesen er ikke min!

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Ikke alene høy på seg selv og egne evner. Storhetsvanvid vil åpenbart ingen ende ta. 😂
    Hvor er er jeg høy på meg selv? Er man høy på seg selv dersom man ønsker forsvare seg selv? Veldig så intelligent du er da....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn