RPM måler

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
McKjell skrev:
Fant denne turtallsmåleren med laser hoss Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/V...nt-og-Elektronikk/Turtallsteller-laser-15294/

Tenkte å bruke denne til å finne ut om snurreren snurer ved riktig hastighet :) Noen som har prøvd denne eller noen som har en formening om den?
Totalt antall omdreininger:1–99999 omdreininger Oppløsning: 0,1 rpm (2–999,9 rpm) 1 rpm (> 1000 rpm) Prøvetakingstid: 0,5 s (> 120 rpm)

Du ser at denne kanskje ikke er så godt egnet for å måle lave turtall.
Finn heller stroboskopskive og "blinklys". Enkelt å justeere etter.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
McKjell skrev:
Fant denne turtallsmåleren med laser hoss Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/V...nt-og-Elektronikk/Turtallsteller-laser-15294/

Tenkte å bruke denne til å finne ut om snurreren snurer ved riktig hastighet :) Noen som har prøvd denne eller noen som har en formening om den?
Jeg bruker en slik (har en fra CO)
i gamle dager justerte jeg hastigheten på min Rega ved å telle antall omdreininger i 3 minutter, eller telle 100 omdreininger.

Nå i moderne tid setter jeg opp lasermåleren og teller totalt antall runder, nuller den når jeg starter klokka, når den viser 100 stopper jeg klokka.

Nøyaktigheten på målingene blir dermed ganske brukbare.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Har man iPhone eller iPad, har Dr. Feichert en snerten sak som heter platterspeed. Du trenger en testplate som har et spor med sinustone på 3150Hz noe mange testplater visstnok har (jeg bruker Feichert sin egen testplate og har ikke oversikten over andre). Legg på tallerken, hold iPhone foran høyttaler og appen leser av nøyaktig hastighet. Du vil også se om spilleren går stabilt eller om hastighet varierer. Genial app!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Topp Bunn