Rouge Audio Tempest - Hva gikk galt her?

Lakka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2004
Innlegg
59
Antall liker
21
Satt og spilte musikk og koste meg en dag, da forsterkeren min bestemte seg for at det ikke var så kjekt alikavel.
Den ene kanalen begynte å falle ut, før den tilslutt satte igang med en jevn brummelyd uansett pådrag.

Jeg har så godt som ingen erfaring med rør-forsterkere, eller feilsøking på disse, så trenger litt hjelp her.
Da jeg åpnet opp, såg det ut som en kondensator hadde tatt kvelden. Jeg slår av og på, og kan se at denne begynner å lage gnistrer!
Prøvde å bytte alle rør og, men samme resultat.

Vedlagt bilde viser hva det er snakk om her.

Så til spørsmålene:
- Noen som har eller vet hvor jeg kan finne en skjemategning over denne her? Det er vel den første versjonen det er snakk om.
- Hva kan noe som dette skyldes? Er det så enkelt som å bytte 1 til 1, eller ligger problemet mest sannsynlig en annen plass?

Er takknemlig for all hjelp som kan fåes herfra.
mvh lars
 

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Dette er trolig ikke så veldig komplisert. Ser ut til å være i området rundt likeretting for høyspenningen til (utgangs-) rørene.
Et skjema ville selvfølgelig vært til stor hjelp. Er redd du ikke får tak i noe slikt :(
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ser ut som dårlig lodding rundt den dioden du har pil mot...(og den ved siden) -har du anledning til å lodde den på ny?
Den sorte kondensatoren (merket "IC") i motsatt ende av pilen er forresten et merke av laber kvalitet...

Arne K
 

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Innlegg
209
Antall liker
186
Dette ser definitivt ut som dårlige loddinger.
Det kan se ut til at det er flere punkter som lider samme kalde skjebne.

Ta en god loddebolt og dertil loddetinn, og gyv løs på alt som ser ut til å mangle flyt opp på loddebena på komponentene.

Er du ikke fullbefaren med loddebolt, så kontakt en bekjent som an det, eller spør om hjelp her på sentralen.

Da er det sikkert en som hjelper deg mot en fornøyelig flaske "rødtvann" eller en mottjeneste.

Lykke til. :)
 

Lakka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2004
Innlegg
59
Antall liker
21
Takker for svar gutter :)
Allreit, skal ta meg en runde med loddebolten seinere idag, og rapportere om det kommer seg.

@Cobra2: Hva ville du byttet den til da i så fall?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Panasonic/Elna/chemicon/... hva som helst "industri-merke-vare" med samme verdi (uF & Volt)

Arne K
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Cobra2 skrev:
Panasonic/Elna/chemicon/... hva som helst "industri-merke-vare" med samme verdi (uF & Volt)

Arne K
Samme "pinout" er også en fordel siden den står på et print.
 
Topp Bunn