Diverse Rosemaling og hifi?

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Hei!

Retter hermed en fromt spørmål til alle kunnskapsrike medvenner og tilhengere av den gode lydopplevelse.

Sitter nå på hytta i fjellheimen og lytter til ymse musikk i ulike sjangere. Musikksmaken er som baken, og vel som det, rimelig schizofren. På hytta er det ikke bare egen musikksmak som gjelder, men både barn, barnebarn og diverse ungdommelige niesers, nevøers og deres respektive samboeres smak som styrer musikkvalget. Har rigget opp en Beosound 1 som gjør en dugelig jobb. Flekisbilitet med cd-spiller og radio er et pre. Analog inngang koblet direkte til iPad, iPone og diverse androide duppedingser funker under pari. Koblet via Audio-pros trådløse dongler funker det greit.

Anlegget står i "storstua" på ca 40 kvm. Røstingen er symetrisk med takhøyde ca 4 m. Beoen er plasser på "gavlevegg". Her er det rosemalte dører og antikvariske gjenstander med historie siden hyttas opprinnelelse under siste verdenskrig, og vel så det. Rommets lengde er er ca 7m og bredde ca 6m.

Ønsker meg mer godlyd som fyller hele rommet med sublime lytteopplevelser både før og etter inntak av god mat og godt drikke. (Må vite at i høylandet funker singel malt whisky rimelig greit som både pre og efterdrikke til god mat). Systemet må være rimelig brukervennlig. Vårt ønske er at hytta skal brukes flittig av både direkte avkom og våre søskens adspredelers innfor forplatningens edlere kunst. Barnebarns tidlige opplæring til dedikerte hifiister er heller ikke å forakte. Mulighet for kobling mot kjøkken, badstue, soverom etc er heller ikke å forakte.

Har forsøkt ulike veggmonterte høyttalere med godt resultat. Utfordringen er at de blir dominerende blant skreddersydde skap og rosemalte duppedingser.

To alternativet peker seg ut:
- Audio pro LV33
- JBL Autenthics L16

Den første fordi jeg har audio pros sender og mottaker, samt at i sort skinn og lite fotavtrykk fremstår den som lite plasskrevende og dominerende. Dog uansett som et fremmedelement.

JBLen kan med sitt retrodesign integreres på en akseptabel måte. Lillebror L8 kan også vurderes.

Beoplay A9 kunne vært aktuell, men jeg har ikke gulvplass.

Så derfor; hva mener dere kan være gode alternativ, og da gjerne med dab+?

mvh Olav E.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Jaja, da var det vel på tide å få et svar på denne tråden. Overstrømmende respons kan man vel ikke kalle det når ingen har kommet med et eneste svar på snart 9 mndr. Var det rosemalingen som ble for utfordrende?

Har selv gått svangerskapet ut nå. Nedkomsten skjedde i romjula. Fikk fatt i en JBL L16 hos Elkjøp. Med 30 dagers bytterett og sug etter brukbar lyd på hytta i romjula, slo man til på en gunstig "dette er den eneste vi har og nye kommer ikke før i februar, og siden den er demo og uten eske får du den til en hyggelig pris". Som all annen lyd så må man prøve hvordan ting funker der det skal brukes.

L16 er passe retro i designet og går greit inn i hyttekosen. Midlertidig plassering må byttes ut mot egen hylle løftet litt opp på veggen for å slippe og spille midt i spisebordplata. Tenker jeg lager en vegghylle med utsparinger for bassporten lik JBLs egen stand. Har noen av dere denne og kan tipse meg om riktige mål?

Var rundt å sjekket ymse løsninger. Har også testet ut litt forskjellig i hyttestua. Naim sin Musto har vært kandidat. Highgloss er ikke greia her og ble valgt bort før prøvelytt. Sonos Soundbare med Sub ble også valgt bort pga lydgjenngivelse og pris i forhold til lyd. Separate høyttalere utfordrer på plass og integrering i rosemalingen. JBLen sparker godt fra og fyller rommet. Begrensningen ligger i stereoperspektivet. Når all lyd kommer fra en boks, så bare er det sånn. L16 har krefter nok og bass nok. Heldigvis kan lydbildet påvirkes med appen. En app som er litt utfordrende. Bruker flere iPader og iPhoner til å kjøre lyd. Det liker ikke JBL-appen. Det blir ofte omveier om innstillinger på padder og phoner for å få kontakt via blåtann.

Siden familien er fans av Sonos på grunn av et meget brukervennlig grensesnitt og stabilitet, er L16 koblet opp mot en Sonos Connect, nå vi optisk kabel. Det funker bra, selv om RCA gir en mer åpen diskantvennlig gjengivelse. Velger optisk da det nok er en mer organisk gjengivelse her. AirPlay funker også, men velges kun når det er hyttestua alene som er lytterom.

Som Sonosfan er Sonos, Spotify og Wimp blitt en del av hverdagen, og helgene på hytta. Derfor er det nå en Play5 i kjelleren her på hytta som forer bod, bad og badstue med godlyd. En Play3 holder kokken med underholdning på kjøkkenet, og en Play1 flyttes rundt etter behov. For øyeblikket er den stasjonert på hytteeiernes soverom. Når avkommet ankommer, kan det nok bli et lite press på flere av disse på de øvrige soverommene. Litt godlyd på toalett og dusjrom er heller ikke å forakte. Fantastisk å bevege seg fra rom til rom med samme gode musikken over alt!

Det man ønsker seg nå er en ladbar Sonos og ta med seg ut på svalgang og uteplasser. Når kommer den tro?

Ha en fortsatt fortreffelig god helg!

Mvh Olav E.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde ein gong visjonar om å installere eit estetisk passande anlegg på familiehytta, men slo det etter kvart frå meg. Men skulle eg rosemalt høgtalarar, ville eg nok funne eit sett Tannoy Kensington eller så.
Sonos trur eg ikkje hadde appelert til mine tankar om rosemalingsobjekt. Men plastdingsar utandørs er då ganske normalt. Dei ville hatt full match med plasthagemøblane.
 
Topp Bunn