Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    1
    IPv6 har vært på vei inn i nesten 20 år, så jeg ville ikke holdt pusten :p
    Jajoja men det er først de senere årene at sluttbrukere, feks. Altibox-kunder, får dette uten noe videre konfigurering. Så sånn sett er det mer enn på «vei inn», og cg-nat vil også akselerere dette videre.

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.072
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    For å teste oppkoblingen:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    1.526
    Telia 5G skårer hele 0/10. Til forveksling samme som kundetilfredsheten.

1676633120323.png

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    8.996
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    15
    Hadde "disablet" IPv6 i routeren så måtte skru det på for min del. Har egentlig ikke brydd meg da "alt" har virket fint til nå

kjetiln

Fersking
    Ble medlem
    17.03.2009
    Antall liker
    0
    Det ble fast IP på meg (Eidsiva/Altibox), så fungere det. 200kr etablering 29kr pr mnd. Kjipt, men det virker!

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.590
    Sted
    Phobos
    Fiberkunde hos Telenor. Fikk ikke IPv6 før i fjor etter 9 år med sporadiske mailer med forespørsler.. så det går ikke akkurat fort med IPv6 utrulling. Det å få de interne tjenestene i nettverket til å fungere med dual stack på en pålitelig måte utover ordinær internettaksess er heller ikke trivielt på grunn av dynamikken med flere og randomiserte adresser som det legges opp til i IPv6.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg ser hvor lang tid det tar for mange produsenter å få produktene "Roon ready", som min Devialet, KEF, D&D, NAD osv og ikke minst Hegel som vel brukte år på dette, så lurer jeg på hvorfor ikke flere bare installerer roon bridge? Om man ikke kan gjøre dette direkte så kan man som f.eks som Holo her sette inn et lite Rpi kort (eller annet pc kort som støtter roon bridge). Dette lar seg kanskje ikke gjøre med eldre produkter men på nye så er det en velprøvd og enkel løsning. Man slipper å styre med roon sw oppdateringer også da roon pusher oppdateringer automatisk. Har hatt en Rpi med roon bridge noen år og den har vært dønn stabil med roon, kan dessverre ikke si det samme om min Devialet selv om det er blitt bedre nå (etter noen år). Denne løsningen passer nok ikke for alle, men mange som kunne spart mye penger og fått mange fornøyde kunder hadde de valgt denne løsningen istedenfor å prøve å lage sin egen løsning (og forsinket lovet funksjonalitet i måneder og år). Men du mister "Roon ready" sertifiseringen, og det betyr vel mye for noen. Bryston var vel en av de første som brukte en Rpi av de mer anerkjente produsentene i sin streamer tilbake i 2016 så det er jo ikke noe nytt dette.

Her fra Holo Red.
    1677603476674.png

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    1
    Det ble fast IP på meg (Eidsiva/Altibox), så fungere det. 200kr etablering 29kr pr mnd. Kjipt, men det virker!
    For andre som er i samme situasjon, så kan det være verdt å sjekke ut zerotier.com. Det er en slags blanding av transparent overlay/vpn/reverse proxy, alt ettersom hvordan man setter det opp. Det er helt gratis i bruk.

Dvs uansett hvor jeg er i verden kan jeg taste inn 192.168.x.x i nettleseren på mobilen og få opp UI'et til ruteren min. Jeg kan også velge å rute all internett-trafikk via hjemmenettverket. Jeg har satt det opp i ruteren min, i bridge med lanet mitt, slik at jeg når alle enhetene i lanet mitt.
    Når det gjelder f.eks Roon Arc, så konfigurerer man Roon ARC til å koble seg til en ip i lanet sitt. Dette bare fungerer uten noe kluss og man trenger ikke tenke på upnp/port forwarding.

Ser i ettertid at det er et par på Roon sitt forum som har prøvd dette og kan meddele at det fungerer. Det er også noen som bruker Tailscale, som er en lignende løsning.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    365
    Er det noen som vet hvordan man får tak i Roons spilleliste Low End for at anlegget skal få kjørt seg litt med basstunge låter?
    Fantastisk velvalgt navn forøvrig, men hvor finner jeg selve spillelisten?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    3
    Hva mener du med finner? Den ligger jeg der på forsiden, og du kan jo lagre en lokal kopi eller legge den til en personlig spilleliste?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    365
    Jeg finner bare Mine spillelister på Hjem-siden, ikke Roons spillelister. Det må være noe som ikke er oppdatert?

YesJens

Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Under stjernene
    Spørsmål om Roon ARC

Sliter på hytta med at musikken stopper opp.
    Bruker en liten Telenor ruter, den leverer vel, 50Mb/s. Det er ikke stopp når man streamer på TV
    Kan streame direkte fra telefonen da er hastigheta vel 100Mb/s.

Tidal/Qobuz uten ARC funker uten stopp.

Tips mottas med takk ;)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    1.526
    Spørsmål om Roon ARC

Sliter på hytta med at musikken stopper opp.
    Bruker en liten Telenor ruter, den leverer vel, 50Mb/s. Det er ikke stopp når man streamer på TV
    Kan streame direkte fra telefonen da er hastigheta vel 100Mb/s.

Tidal/Qobuz uten ARC funker uten stopp.

Tips mottas med takk ;)
    Mulig treghet oppstår fra lokasjon hvor din Roon ARC server står? Kjenner du hastighet du skal få levert for utgående trafikk?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.630
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Etter 5år kommer første trøbbelet jeg har vært borti med roon, ikke galt men vil gjerne finne utav det.

Har en Nucleus+ stående med tilkoblet HDD med omtrent 6gb musikk. Plutselig nå finner ikke Nucleus hardisken. Jeg har selvsagt prøvd den på pc’en og der dukker den opp helt fint og alt er som det skal. Men plugger jeg den tilbake i Nucleus er det ingenting og finne. Noen som har vært borti noe lignende?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    10.145
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    41
    Etter 5år kommer første trøbbelet jeg har vært borti med roon, ikke galt men vil gjerne finne utav det.

Har en Nucleus+ stående med tilkoblet HDD med omtrent 6gb musikk. Plutselig nå finner ikke Nucleus hardisken. Jeg har selvsagt prøvd den på pc’en og der dukker den opp helt fint og alt er som det skal. Men plugger jeg den tilbake i Nucleus er det ingenting og finne. Noen som har vært borti noe lignende?
    Hadde samme problemet for kort tid siden. Er disken formatert som NTFS? Kom det opp melding om at disken måtte repareres eller hadde blitt frakoblet på feil måte når du koblet den til PC? Roon overser alle NTFS-disker som har blitt frakoblet uten korrekt unmounting. Kjør checkdisk på harddisken når den er koblet til Windows, hvis det kommer opp feil, bare klikk reparer. Disken burde dukke opp i Roon etter dette.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    632
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Hos meg laster Roon enormt sent,har snudd hode i alle vinkler men finner ikke ut av det....resatt ruter,slått av og på nucelus....ut med kabler, inn med kabler...sett på innstilling på altiboxen.:mad:

Noen som har vært borti sen nedlastning og ett roon emblem som bare står og tenker i lang tid i tide og utide ?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    1.526
    Hos meg laster Roon enormt sent,har snudd hode i alle vinkler men finner ikke ut av det....resatt ruter,slått av og på nucelus....ut med kabler, inn med kabler...sett på innstilling på altiboxen.:mad:

Noen som har vært borti sen nedlastning og ett roon emblem som bare står og tenker i lang tid i tide og utide ?
    Får du feilmelding i status"vindu"? Kan mulig være relatert til samme som post #1781, — problem med databasen den forsøker kjøre recover på.
    1679262894261.png

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    10.145
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    41
    Fantastisk! Det funka umiddelbart, takker og bukker.
    Bare hyggelig, godt å kunne dele erfaringer. Min vei til NTFS-lærdommen var noe mer kronglete.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn