Romjulstanker om ungdom av idag - en tråd om hvor selvbildet sitter og bør sitte.....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Ah, da ser jeg vel mer logikken i at man ikke synes noe om merkejaget samtidig som det kjøpes jakker for over 7000,- til en 15-åring... Det skurret nemlig litt til å begynne med ;)

Hvis barnet har behov for en jakke som er så dyr og man har råd til det, så OK. Men hvis behovet går på "merket" og statusen er det stopp hos meg. Men skikkelige varme klær sier jeg ikke nei til. Men for meg er det bruksverdi som teller. Og så får det gjerne lov til å være på tilbud. Den bransjen har noen hysteriske avanser!
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
En ting er klær og selvbilde det skaper, eller de tror det skaper. Men min stedatter på 15 hadde besøk av et par venninner her en dag og kom ned i stuen mens det stod på en dokumentar om fattige, foreldreløse barn i Afrika. Og hva ble samtaleemnet tror dere? Jo jeg hørte ikke ett eneste ord som omhandlet noe som helst annet enn utseendet på barn og ungdom i Afrika! Jeg blir skremt...................
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ikke alltid like enkelt den der balansegangen med "dine, mine, våre". Er heldigvis forskånet fra den problematikken. Det kan slik jeg forstår det være et grusomt minefelt. Ille nok med masse tenåringshormoner i fri sirkulasjon hos eget avkom, selv om jeg slik jeg forstår det også på det området har vært utrolig heldig og forskånet fra de store sammenstøt.

Det med å ikke si nei er nok et ganske sammensatt problem. Dels et spørsmål om husfred, på mange plan, og når man har "mine, dine, våre" er det også et spørsmål om likebehandling. Ikke så lett å få forståelse for at pappa ikke har like god råd nå som da storebror/søster var på din alder, for nå må pappa betale bidrag til mamman deres! Og så har man forventninger fra nabolag etc. Har i skolesammenheng sett utrolig mye "rart", spesiellt når det kommer til utflukter og skoleturer der regningen kan bli formidabel! Skoletur for "lille prinsesse" på ungdomsskolen ligger an til å bli en uke i London. I allefall det som planlegges for tiden. Jeg var den eneste av foreldrene som hadde invendinger og motforestillinger. Både av økonomisk og praktisk art. Først etter at jeg hadde sagt at dette var galematias var det en og annen som turde si at dette kanskje ble "litt dyrt". Men kommiteen kjører nå i vei med at London må det bli! Min "lille" har sagt at hun ikke ønsker å være med så jeg gidder ikke engasjere meg i saken lengre. Men jeg vet jo positivt at det her er foreldre som vil slite veldig tungt med den økonomiske biten av en slik tur. Men de sosiale forventninger er helt klart merkbare. Min "före detta" svigermor handlet aldri på tilbud/salg for da kunne jo noen tro at de hadde dårlig råd!!? Og med kun en inntekt og 5 unger gikk det akkurat rundt fra måned til måned. Joda.............................!?
Synes du bør være stolt av holdningen hos din 15-åring, jeg!
er nok ikke mange som vil tenke som henne. Får meg nesten til å tenke tilbake til dengang det var snakk om å stå til konfirmasjon - takket nei til å bli en hykler da, og ville nok gjort det om jg var 15 igjen idag.
hvor mye kom Londonturen på for de som skulle reise da, og hvilken norm gjelder for lommepenger?
"vår" 15-åring var 4 dager i Krakow i høst. Turen kom på ca 2500,- og hun endte opp med, etter intense forhandlinger med mor, å få grønt lys til å svi av 4k på shopping.... I Polen.....der gjennomsnittlig årsinntekt kanskje ligger på drøye 40k. Skal ikke si såmye om hva jg mente og tenkte om saken, men..... Et "tungt" argument fra 15-åringen var dengang at "mange" andre skulle ha med seg både 4, 5 og 6k, og kanskje mere til...
med i diskusjonen om hva de unge kan forvente seg å "få", hører gjerne en runde mht hva vi som voksne kan kreve og forvente... Noen er nøgd sålenge avkommet holder seg på mattten og ikke reker gatelangs og finner på fanteri. Selv tror jeg at forventningene om at man naturlig hadde sine plikter ifht familie og heim var større tidligere, kanskje fordi det var en del av dannelsen og livsforberedelsene. Slik jeg opplever det, blir stadig flere av våre håpefulle snurt og nærmest "aggressive" såfort man er så freidig og ber om hjelp uten å betale for det. I alle fall ser jeg tendenser til slikt hos vår ungdom, selv om - eller kanskje fordi? - jeg gjør mitt beste for å balansere det ut fra hva jeg mener er fornutig og ønskelig mtp fremtidentil ungdommen. Men "utfordringen" gjelder heldigvis fortsatt kun et mindretall - eller bommer jeg fælt!?
Kansje ikke så rart at begreper som dessert- og curlinggenerasjon har oppstått......

vel, det var mine tanker på sengekanten denne romjulsmorgenen
mvh
proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ah, da ser jeg vel mer logikken i at man ikke synes noe om merkejaget samtidig som det kjøpes jakker for over 7000,- til en 15-åring... Det skurret nemlig litt til å begynne med ;)

Hvis barnet har behov for en jakke som er så dyr og man har råd til det, så OK. Men hvis behovet går på "merket" og statusen er det stopp hos meg. Men skikkelige varme klær sier jeg ikke nei til. Men for meg er det bruksverdi som teller. Og så får det gjerne lov til å være på tilbud. Den bransjen har noen hysteriske avanser!

Det finnes INGEN mennesker som har et REELLT behov for du hverdagsjakker til 7k.....!!!! Imvho

mvh
proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
En ting er klær og selvbilde det skaper, eller de tror det skaper. Men min stedatter på 15 hadde besøk av et par venninner her en dag og kom ned i stuen mens det stod på en dokumentar om fattige, foreldreløse barn i Afrika. Og hva ble samtaleemnet tror dere? Jo jeg hørte ikke ett eneste ord som omhandlet noe som helst annet enn utseendet på barn og ungdom i Afrika! Jeg blir skremt...................
Hvordan responderte du da, foruten å "bli skræmt"? Tror jeg vet hvordan jeg hadde reagert, ja....
tror ikke det du opplevde er noe unikt tilfelle, fordi fokus på utseende har tatt helt av og er helt ute av alt som har med proporsjoner å gjøre....

Mvh
proffen
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det finnes INGEN mennesker som har et REELLT behov for du hverdagsjakker til 7k.....!!!! Imvho

mvh
proffen
Du glemmer at Spiralis med familie bor rett nedenfor Nordpolen, og at det er litt andre krav til hverdagspåkledning i minus 30.

Dessuten er det ikke alle som streberr etter å se ut som en slask og handler alle sine klær på Spar Kjøp, loppemarked, Felleskjøpet eller regelmessig finner noe nytt i skapet en uke etter at kona fikk siste elloskatalog i posten.

Kvalitetsklær koster. Spesielt om man ikke kun handler kinamikk.
 
C

Cyber

Gjest
Det finnes INGEN mennesker som har et REELLT behov for du hverdagsjakker til 7k.....!!!! Imvho

mvh
proffen
Du glemmer at Spiralis med familie bor rett nedenfor Nordpolen, og at det er litt andre krav til hverdagspåkledning i minus 30.

Dessuten er det ikke alle som streberr etter å se ut som en slask og handler alle sine klær på Spar Kjøp, loppemarked, Felleskjøpet eller regelmessig finner noe nytt i skapet en uke etter at kona fikk siste elloskatalog i posten.

Kvalitetsklær koster. Spesielt om man ikke kun handler kinamikk.
Kvalitet koster, men du trenger ikke betale mer enn et par tusen for ei god jakke. Da går det ikke på evne til å holde på varmen, men andre parametre.

Det er det som er casen med mange av dine diskusjoner. Det blir for sort-hvitt. Det er jo ikke slik at hvis man synes 7000 for en hverdagsjakke er mye så er man automatisk en som går på Ellos og loppemarkeder.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det finnes INGEN mennesker som har et REELLT behov for du hverdagsjakker til 7k.....!!!! Imvho

mvh
proffen
Du glemmer at Spiralis med familie bor rett nedenfor Nordpolen, og at det er litt andre krav til hverdagspåkledning i minus 30.

Dessuten er det ikke alle som streberr etter å se ut som en slask og handler alle sine klær på Spar Kjøp, loppemarked, Felleskjøpet eller regelmessig finner noe nytt i skapet en uke etter at kona fikk siste elloskatalog i posten.

Kvalitetsklær koster. Spesielt om man ikke kun handler kinamikk.
....dette er jo et innlegg som avslører lite viten og ellers består av mest gpp!
Men jeg har igrunnen sluttet å bli så veldig overrasket....

Mvh
proffen
 
N

nb

Gjest
Klart at ungene må lære seg å begrense seg når pappa trenger ny karbon-racer til 50 lapper, en ny terrengsykkel til rundt det samme, en sykkelrulle til å ha i kjelleren og et par-tre-fire par langrennski for ulike vær- og føreforhold. Er tross alt en grense for hvor romslig familieøkonomien er.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Klart at ungene må lære seg å begrense seg når pappa trenger ny karbon-racer til 50 lapper, en ny terrengsykkel til rundt det samme, en sykkelrulle til å ha i kjelleren og et par-tre-fire par langrennski for ulike vær- og føreforhold. Er tross alt en grense for hvor romslig familieøkonomien er.
Jeg har vel større tro på at i en slik heim får både små og store i pose og sekk og bøtter og spann.....

mvh
proffen
 
N

nb

Gjest
Jeg har vel større tro på at i en slik heim får både små og store i pose og sekk og bøtter og spann.....

mvh
proffen
Godt mulig - men velstandsøkningen i Norge de siste årene har vært ganske formidabel, og det ville jo være underlig om ikke de unge vil ha sin del av den også.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
....dette er jo et innlegg som avslører lite viten og ellers består av mest gpp!
Men jeg har igrunnen sluttet å bli så veldig overrasket....

Mvh
proffen
Du fremstår som en talsmann for smålighet og husmannsånd. Ja 7000kr er mye for en jakke, men hvis det er noe man prioriterer så er det gjerne verdt det likevel. Noen bruker slike summer på fiskesneller, ledninger, dukker, bilder, klokker og hva det nå er som fenger. Stort sette ingen som reagerer på noe av det. Men bruker man litt på et skikkelig plagg eller et par sko så er det som å høre en indremisjonær på en dårlig dag. Da er det vel INGEN i hele verden som han ha bruk for noe slikt. Ærlig sak å ikke prioritere slikt, men ingen grunn til en nedlatende og oppgitt holdning overfor folk som verdsetter kvalitet.

Jeg forstår meg ikke på slik smålighet.

At man ikke selv kjøper dyre ting til barna er helt greit. Det er kanskje en bedre måte å gi dem litt penger og la dem prioritere selv hva som er viktig for dem. Reiser, klær, hifi, fjas eller musikk eller en dyr hobby av noe slag.
 
N

nb

Gjest
Til tross for at det skrives om etablering av luksusshopping i Oslo (og Stavanger er neste ut) og at nordmenn får stadig mer penger mellom hendene så vokser faktisk ikke varekonsumet særlig mye her i landet - det har flatet godt ut. En faktor er selvsagt at stort sett alt man kjøper av slikt har blitt mye billigere grunnet import fra lavkostland, men også at det for de fleste faktisk går en grense for hvor mange sykler, hvor mange par ski, hvor mange flatskjermer, hvor mye klær osv osv man faktisk trenger. Selv har jeg store problemer med å komme på noe konkret og passende jeg ønsker meg til jul eller bursdag.

Imidlertid stiger konsumet av tjenester ganske friskt. Penger er som kjent et gode med avtagende nytteverdi og etter hvert øker betalingsviljen for å få fritid ganske betraktelig.

Men det finnes også slike:
http://www.dn.no/privatokonomi/article2528880.ece

- Spiser knekkebrød til frokost, lunsj og middag for å få råd til ny veske

Student Hanne Bosnes (22) har designervesker for nesten 50.000 i skapet, men studielånet hennes er "designerfri sone". Ventelistene er lange for å sikre seg "it"-veskene.
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Dumt å nemne smålighet og husmannsånd som likestilte omgrep, Deffe... litt billeg retorikk. At husmenn måtte snu på skillingen, skuldest ikkje "smålighet".
Det har du kanskje rett i. Men begge deler kan gi lignende utslag. Janteloven er vel kanskje mer nærliggende å mane frem enn husmannen. Det er ingen verdens negative aspekter ved å forsake noe man ikke har råd til. Alle må det i større eller mindre grad, men når det blir til en manisk forestilling om at denne nøysomheten gjøres til en slags pietistisk selvopphøyelse så går det for langt. Spesielt når det pålegges andre, og mennesker med andre prioriteringer og gleder blir sett ned på. Småligheten ligger i å ikke kunne unne andre gleder som man selv ikke forstår verdien av.

Jenten i nbs artikkel er vel en god illustrasjon på det. Et sparsommelig mennesker som forsaker mye for å få råd til det som er viktig for henne. Et mennesker med god økonomisk kontroll som ikke skusler bort stipender, studielån eller handler på kreditt men som lever svært nøysommelig for å kunne dyrke sin hobby og kjøpe noen få men staselige produkter. En beundringsverdig innstilling.

Men sannsynligvis komplett uforståelig for jantelovens riddere som sikkert ikke kan fatte hvorfor noe menneske kan "ha bruk for" en veske til f.eks. 7000kr (for å ta et tall rett ut fra løse luften), når man i stedet kan bruke en plastpose til å bære ting rundt i. Eller kanskje en gjenbrukspose fra Samvirkelaget hvis det er en riktig staselig anledning.
 
C

Cyber

Gjest
Dumt å nemne smålighet og husmannsånd som likestilte omgrep, Deffe... litt billeg retorikk. At husmenn måtte snu på skillingen, skuldest ikkje "smålighet".
Det har du kanskje rett i. Men begge deler kan gi lignende utslag. Janteloven er vel kanskje mer nærliggende å mane frem enn husmannen. Det er ingen verdens negative aspekter ved å forsake noe man ikke har råd til. Alle må det i større eller mindre grad, men når det blir til en manisk forestilling om at denne nøysomheten gjøres til en slags pietistisk selvopphøyelse så går det for langt. Spesielt når det pålegges andre, og mennesker med andre prioriteringer og gleder blir sett ned på. Småligheten ligger i å ikke kunne unne andre gleder som man selv ikke forstår verdien av.

Jenten i nbs artikkel er vel en god illustrasjon på det. Et sparsommelig mennesker som forsaker mye for å få råd til det som er viktig for henne. Et mennesker med god økonomisk kontroll som ikke skusler bort stipender, studielån eller handler på kreditt men som lever svært nøysommelig for å kunne dyrke sin hobby og kjøpe noen få men staselige produkter. En beundringsverdig innstilling.

Men sannsynligvis komplett uforståelig for jantelovens riddere som sikkert ikke kan fatte hvorfor noe menneske kan "ha bruk for" en veske til f.eks. 7000kr (for å ta et tall rett ut fra løse luften), når man i stedet kan bruke en plastpose til å bære ting rundt i. Eller kanskje en gjenbrukspose fra Samvirkelaget hvis det er en riktig staselig anledning.
Jenta med veskene viser jo bare at hun ikke har økonomisk forstand. Er det slik at hun tar opp fullt studielån, men bruker andre penger på vesker så har det ikke noe å bety om hun tygger knekkebrød. Pengene hun bruker på vesker kunne hun istedet brukt på de tørre knekkebrødene og betalt resten inn på lånet og på den måte fått mindre lån ved endt utdannelse.
 
N

nb

Gjest
Jenta med veskene viser jo bare at hun ikke har økonomisk forstand. Er det slik at hun tar opp fullt studielån, men bruker andre penger på vesker så har det ikke noe å bety om hun tygger knekkebrød. Pengene hun bruker på vesker kunne hun istedet brukt på de tørre knekkebrødene og betalt resten inn på lånet og på den måte fått mindre lån ved endt utdannelse.
Tja, hun har brukt 50.000 på ting som sikkert har ganske høy annenhåndsverdi. Det er neppe særlig mer enn en helt gjennomsnittelig student bruker på ting som øl, sigg/snus, reiser og annen form for morro i løet av en studietid. Så det koker jo på en måte ned til om det er spesielt ille å bruke pengene på vesker fremfor noe annet. Om man ser på det i rene monetære termer så er nok veskene mer fornuftig - de kan tross alt selges for en god slump penger om hun trenger de.

Ellers har det - som du påpeker - lite å si om man kaller det røde, grønne eller blå penger utover at hun i alle fall sørger for å ha råd til livsopphold - om enn i en litt stusselig form.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det oppdragande aspektet kan vel også gjevast ein tanke. Alt for mange ungdomar har oppdaga kredittkortet som betalingsmiddel, og lyttar til dette med "betale i morgon", som er usunt.
No må eg innrømme at eg ikkje er noko godt føredøme...tipp korleis eg finansierar mine økonomiske utskeiingar....
Men eg håpar på betydeleg lønsauke for lærarar framover.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jenta med veskene viser jo bare at hun ikke har økonomisk forstand. Er det slik at hun tar opp fullt studielån, men bruker andre penger på vesker så har det ikke noe å bety om hun tygger knekkebrød. Pengene hun bruker på vesker kunne hun istedet brukt på de tørre knekkebrødene og betalt resten inn på lånet og på den måte fått mindre lån ved endt utdannelse.
Det står ingenting i artikkelen om hva studielånet brukes til. For alt vi vet kan det gjerne stå og forrente seg til studiene er over. Å oppta studielån er svært lønnsomt all den tid det ikke løper renter på det under studiene, og man får renter i banken (eller avkastning på andre investeringer).

Jeg ville ikke bekymret meg for hennes økonomi. Og det har jo ingen hensikt å utsette livet til man er ferdigstudert... eller pensjonist. Livet er ikke et venteværelse, for de fleste i alle fall.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Når man kjøper dyre mote-gjenstander viser man bare hvor liten fri vilje man har. Motebransjen tjener stort på vår konformitet.
Dagens unge tilhører forøvrig curling-generasjonen, de blir varsomt dyttet fremover og veien blir børstet for dem.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er nok av menn som ikke våger å gå rundt i annet enn det de alltid har gjort. Det som mamma eller kona har pekt ut, eller det man tilfeldigvis finner i en kurv i den årlige turen til butikken. De føler seg så modige, barske og ukonforme disse slaskene som aldri våger å kle seg i noe penere enn konfirmasjonsdressen. Aldri bruker en krone på tøy som ikke kommer fra en sportsbutikk. Å kle seg med litt stil og omhu er tegn på at man er en slave, forteller de seg selv. Man finner dem gjerne ute blant folk i en flekkete joggebukse, nedslitte joggesko og jakke fra arbeidstøysbutikken.

Men når de ser en velkledd herre så faller blikket i bakken, og innerst inne skjemmes de over sitt bidrag til sivilisasjonen. Et slips er noe de må tvinges til å bære, og en hatt våger de ikke å vise seg offentlig i. Disse modige menn i dongeriklær, kjeledresser og flekkete joggebusker. Eller er det mørkebrun cordfløyel og flanellsskjorte, billige joggesko og den slafsete skinnvesken som fremdeles er idealet bland disse frie myke menn med SV-mentalitet fra 70-tallet? Disse frie menn, hvis klesskap hadde blitt høflig avvist om de hadde prøvd å donere det til Fretex.



 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det jeg reagerer mest på her er det helt åpenbare hykleriet her. At en jente kjøper en dyr veske, eller noen sparer til en dyr jakke er helt uforenelig med deres virkelighet. Men at man selv kjøper kostbar hifi, fiskesneller, våpen eller samleobjekter i form av vinyl eller frimerker er det ingen som leer på et øyenbryn av.

De aller fleste her inne er luksusdyr,. Vi har alle en hobby som for normale mennesker fortoner seg som galskap, snobberi og sløseri eller i aller beste fall eksentristet.

Bruker noen her 7000 på en ledningsstump, noen lydpærer, en pick-up.. stor stas! Dedikerte hobbymennesker. Men bruker naboejenta det samme på en veske, en kåpe eller et smykke... oææææ- Da må man finne frem den alvorlige minen og irettesette disse menneskene. For hvilke normale tenkende mennesker behøver vel noe slikt. For en slave. For et ufritt menneske som ikke kan tenke selv. For et reklameoffer. Uff for et uforsvarlig menneske. Hvordan kan man best ta over deres liv når de så åpenbart burde ha en verge?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hykleri ja Gjestemedlem. Der sa du noe som jeg også har bitt meg merke i. Noen blir idiotforklart når de kjøper kabler til 10.000 kr, mens hvis man kjøper en jakke til tilsvarende sum er man bare opptatt av å ikke se ut som en boms? En jakke som i bestefall koster 200 kr å lage?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hykleri ja Gjestemedlem. Der sa du noe som jeg også har bitt meg merke i. Noen blir idiotforklart når de kjøper kabler til 10.000 kr, mens hvis man kjøper en jakke til tilsvarende sum er man bare opptatt av å ikke se ut som en boms? En jakke som i bestefall koster 200 kr å lage?
Forskjeller er gjerne at man anerkjenner det, men kjøper den likevel fordi den er pen, stilig, eksklusiv, har riktig merke etc. Ingen grunn til å dikte opp kvasifysikk og snåsamytologi for å rettferdiggjøre kjøpet. Jeg tror ikke et sekund på at en polo fra Ralph Lauren koster mer enn 5 kroner å lage. Kjøper den gjerne likevel om jeg liker den.

Jeg har null problemer med at folk kjøper ledninger til 100.000 heller, men jeg kjøper ikke et øyeblikk argumentene om at de er "bedre" enn alternativene til 1/200 del av prisen. Men all respekt hvis de innser dette og likevel kjøper dem fordi de liker dem, de ser pene ut, de gir status eller det er en investering, eller på andre måter forholder seg til en felles virkelighet. Igjen er det hykleriet jeg misliker. Bortforklaringene og selvbedrageriet, de paniske forsøkene på å fremstå som rasjonell og vitenskapelig. Så forfriskende om noen bare hadde sagt.. ja jeg kjøpte denne ledingen fordi den var pen og fordi den gir meg stor eieglede. Oh yes, kult! Jeg beundrer slikt. Men begir man seg ut på et rasjonaliseringstokt for å rettferdiggjøre dette med oppdiktet vitenskap og kvasireligiøse henvisninger og sirkeldans i reklamemateriell ... ja så ender det som Titanic. Og det ser bare trist ut.

Forventer ikke at du er enig, men du ser sikkert poenget om ikke annet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
littleredbook_brothersharp2-460x436.jpg

For et par år siden var Brother Sharp et av de stor moteikonene. Syntes du ikke han ser ut som en boms, Deph? Plutselig skulle alle moteslavene, de uten selvstendig smak, se ut som en kinesisk uteligger. Jeg tror svært få av de som hele tiden følger siste mote har egen smak. For disse menneskene er det kun høy pris som teller, og det å vise at man tilsynelatende har mye penger.
For ordens skyld, det er mannen til venstre vi snakker om.
 
N

nb

Gjest
Jeg har mang en gang tatt bussen fra Frogner og inn til oslo sentrum. Tenåringer med mamma og pappa med mye penger har definitivt ikke egen smak, derom er jeg ikke i tvil.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Noen mener at klær skaper mennesker og at man er det man går kledd i. Det er jeg ikke helt enig i. Jeg kjenner mennesker som får striesekker til å se ut som haute couture og mennesker som får haute couture til å se ut som striesekker. Det er menneskene som går i klærne som skaper klærne. Det hjelper ikke med en dress med flott snitt hvis man har kroppsholdning som en sjøsyk brødboks.
Jeg er fullstendig for at folk bruker penger på kostbare klær, men jeg har også full forståelse for at folk kjøper skjortene sine på Sparkjøp. Det handler om prioriteringer.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
For et par år siden var Brother Sharp et av de stor moteikonene. Syntes du ikke han ser ut som en boms, Deph?
Jo han ser ut som en boms. Han er en boms også. Det er sikkert noen som liker stilen, men jeg gjør det ikke. Det er vel også de færreste som ville kledd seg slikt også, som ikke er uteliggere. Det er mye rart og outrert som dukker opp i motesammenheng og på visninger. Klær som nesten ingen mennesker vil bli sett i hvis det ikke er karneval.

Er dette alibiet ditt for ikke å kjøpe stilige klær? Det at noen engang kledde seg som en kinesisk boms?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Jeg kjøper de klærne jeg liker, og har råd til. Jeg ser overhode ikke noe nedverdigende i å handle klær hos Dressmann eller liknende. Du ser tydligvis ned på folk som handler klær på slike steder, men det får være ditt problem. Du misliker kanskje at folk kjøper blomster på Plantasjen også?
 
N

nb

Gjest
Jobber ikke deffe på plantasjen?

(edit: Mulig jeg husker feil eller blander sammen...)
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg kjøper de klærne jeg liker, og har råd til. Jeg ser overhode ikke noe nedverdigende i å handle klær hos Dressmann eller liknende. Du ser tydligvis ned på folk som handler klær på slike steder, men det får være ditt problem. Du misliker kanskje at folk kjøper blomster på Plantasjen også?
Jeg kjøper også klær hos Dressmann. Helt grei butikk det, og endel av skjortene der er rett bra. Og tidvis har de kanonpriser på dem på salg og da kjøper jeg gjerne en god bunke. Men det er ingen god plass å kjøpe alle sine klær på. Grei å ha noe litt penere også, for det er mye trist der.

Plantasjen kan man gjerne handle på også hvis man vil, men utvalget er dårlig og kjedelig og kvaliteten er svært variabel, og skal du ha noen annet enn 'melk og brød' eller er hage- eller planteinteressert er det ingen god plass å handle. For parasoller, plastleker og hagegriller er det sikkert noe å finne. Men man kan jo være heldig å finne gode kjøp der også, og endel av sortimentet er jo det samme som i andre butikker.




 
N

nb

Gjest
De fleste har en eller annen hickup/hobby/interesse/whatever som man greit kan argumentere for det irrasjonelle i. Skille går stort sett på om den inntar sosialt aksepterte former for "sløsing" (fjong bil, båt, dill og dall til boligen, hytte som brukes noen få dager i året, fancy ferier osv osv) eller om den antar mindre aksepterte former (kostbare ledninger til lydalteret, dyre klær, designvesker, sære vinylplater, whatever). Man kan alltids argumentere for at høy annenhåndsverdi på det man er opptatt av er en formildende omstendighet, men de fleste skjønner at det ikke er det som er tema.

En øvre middelkasse familiebil koster like mye å kjøre ut døren hos forhandleren som det koster å kle seg svært pent de neste par-tre årene, så man bør være forsiktig med å tro at man selv er så mye mer fornuftig enn andre. Det dreier seg stort sett om prioriteringer.

(min store hickup er for øvrig Powetools)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
...noen sparer til en dyr jakke ... oææææ- Da må man finne frem den alvorlige minen og irettesette disse menneskene. ....?
Sparing er ikkje den vanlege framgangsmåten. Kredittkort er meir gjengs strategi.
Men det er SUNT å lære seg sparekunsten. Som få er gode i for tida.
 
N

nb

Gjest
Moteklær/moteduppeditter har ingen annenhåndsverdi.
Det har i liten grad reiser, sigg, øl, oppdrukket (brenne)vin, snus, verditap på bil, kapitalkostander på en hytte, for og ymse kurs til hunden, jakt, nips, restaurantbesøk, taxiturer hjem fra byen, konserter eller lottokuponger uten gevinst heller.

Folk bruker penger på mangt og meget og mange kan finne mye av det underlig.

Det er dog noen som er uenige med deg:
http://www.ebay.com/itm/YVES-SAINT-...344?pt=US_CSA_WH_Handbags&hash=item1e75aef1e8

P.t. er budet 920 dollar for denne brukte veksen fra YSL.

Eller om det er for billig så er det bud på 8600 dollar for denne (33 budgivere)
http://www.ebay.com/itm/Gorgeous-He...745?pt=US_CSA_WH_Handbags&hash=item416f6b8969
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
....dette er jo et innlegg som avslører lite viten og ellers består av mest gpp!
Men jeg har igrunnen sluttet å bli så veldig overrasket....

Mvh
proffen
Du fremstår som en talsmann for smålighet og husmannsånd. Ja 7000kr er mye for en jakke, men hvis det er noe man prioriterer så er det gjerne verdt det likevel. Noen bruker slike summer på fiskesneller, ledninger, dukker, bilder, klokker og hva det nå er som fenger. Stort sette ingen som reagerer på noe av det. Men bruker man litt på et skikkelig plagg eller et par sko så er det som å høre en indremisjonær på en dårlig dag. Da er det vel INGEN i hele verden som han ha bruk for noe slikt. Ærlig sak å ikke prioritere slikt, men ingen grunn til en nedlatende og oppgitt holdning overfor folk som verdsetter kvalitet.

Jeg forstår meg ikke på slik smålighet.

At man ikke selv kjøper dyre ting til barna er helt greit. Det er kanskje en bedre måte å gi dem litt penger og la dem prioritere selv hva som er viktig for dem. Reiser, klær, hifi, fjas eller musikk eller en dyr hobby av noe slag.
God jul, Gjestemedlem. Les hva du skriver (markert med fet skrift over), og les så ALLE innlegg minst en gang til. Kanskje du da (inn)ser at det flere av oss faktisk diskuterer, er prioriteringene og kriteriene for hva som bør gjøre/gjør f eks klespriser akseptable.
Det bør da for enhver fremgå rimelig klart at det å prioritere noe, ikke automatisk forsvarer utlegget.
Det flere argumenterer for/mot, er det som gjerne kan karakteriseres merkehysteriet - og som i sin tur gjerne henger litt sammen med priser.
Hva folk er villige til å betale for et plagg de liker, uansett hvilket merke/fabrikat det nå måtte ha - ja det blir en litt annen diskusjon.... Capische?

Og hva legger du i at jeg er en talsmann for smålighet og husmannsånd??? Det er jo bare bull, pardon my french! Det jeg med denne tråden kanskje fremfor alt hadde et lite ønske om, var å sette fingeren litt på det overfladiske, falske og til dels hysteriske i konsumeringen samfunnet i stadig større grad preges av. Om du er uenig i at det kan være en ok ting å fokusere og reflektere litt over, må du gjerne være det - men da bør du samtidig også være voksen nok til å vise nogenlunde respekt for at andre har andre meninger enn deg selv! Og dersom du, hvis du er i stand til det, ser denne diskusjonen som en del av et større bilde - hvor nettopp det enorme (over)forbruket i særlig den 1.verden faktisk utgjør en stor utfordring ifht utvikling av levestandard og -forhold i de fattigere deler av verden - ja, da begynner det å bli litt interessant å diskutere. Men fremfor alt var altså denn tråden et innspill ifht det overfladiske....

Eks:
Om du kjøper en jakke du liker, er det greit, også om det viser seg at merket er Burberry (eller hva det nå kalles...)
MEN; dersom du kjøper Burberryjakken fordi det er en Burberry, fordi du da vet at det øker din sosiale "status" og aksept, ja det er da jeg blir litt urolig innvertes......for det er så inn i granskauen overfladisk!
Nå er ikke jeg noen ekspert på f eks fiskesneller, men jeg forestiller meg gjerne at pris og kvalitet KAN ha noe å si for de som driver med sånt på seriøs basis. For min del ville ikke selve fiskeopplevelen blitt forandret en puck om snellen kostet 50 eller 5000....
Da er jeg mer inne på klokker, som accessoir. Men jeg er "sær" nok til å ville ha noe som ikke alle andre har, og klokken må gjerne koste 1 dollar på ebay for alt hva jeg bryr meg. Jeg sikler ikke etter Rolex`er eller andre kostbare klokker.... Mine klokker skal helst være billigst mulig, og fungere som en morsom "gimmick"....

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det er nok av menn som ikke våger å gå rundt i annet enn det de alltid har gjort. Det som mamma eller kona har pekt ut, eller det man tilfeldigvis finner i en kurv i den årlige turen til butikken. De føler seg så modige, barske og ukonforme disse slaskene som aldri våger å kle seg i noe penere enn konfirmasjonsdressen. Aldri bruker en krone på tøy som ikke kommer fra en sportsbutikk. Å kle seg med litt stil og omhu er tegn på at man er en slave, forteller de seg selv. Man finner dem gjerne ute blant folk i en flekkete joggebukse, nedslitte joggesko og jakke fra arbeidstøysbutikken.

Men når de ser en velkledd herre så faller blikket i bakken, og innerst inne skjemmes de over sitt bidrag til sivilisasjonen. Et slips er noe de må tvinges til å bære, og en hatt våger de ikke å vise seg offentlig i. Disse modige menn i dongeriklær, kjeledresser og flekkete joggebusker. Eller er det mørkebrun cordfløyel og flanellsskjorte, billige joggesko og den slafsete skinnvesken som fremdeles er idealet bland disse frie myke menn med SV-mentalitet fra 70-tallet? Disse frie menn, hvis klesskap hadde blitt høflig avvist om de hadde prøvd å donere det til Fretex.



Ganske svart-hvit fremstilling dette, vel, Gjestemedlem?
Og et lite spørsmål: hvem ville du hatt som tjommi; en slaskekledd hederskar eller et smokingkledd rævholl?
Det blir jo litt feil å stigmatisere slik du gjør i ressonnementet over, basert på hvor "lækkert" kledd man er....?
Til ditt forsvar; et førsteinntrykk kan gjerne påvirkes av påkledningen, men over tid?
Og hvis det er så ille mtp selvbilde og selvtillit, at man må ty til klær for å dekke over noe/hevde seg - ja da er vel debatten her høyst på sin plass....

mvh
Proffen
 
Topp Bunn