Romjulsbesøk hos X3

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Da jeg fikk høre at Plinius SA Reference var kommet i hus hos X3 var jeg nysgjerrig på hvordan det låt. Så da ble det en romjulstur til Risvollan. X3 har et pent oppsett med eksklusive komponenter i High-End divisjonen. Anlegget så ut til å være bra gjennomarbeidet med elminering av svake ledd i kjeden. Acoustic Tuning paneler på veggene og to Furutec dempeplater på gulvet. Rommet virket å være passe avdempet, etter min mening. Under komponentene var det Ceraball og høyttalerne stod på blanke Nordost Pulsar Points. Kabling var fra Nordost, Tara Labs og Pm Audio.

Var moro å dra på besøk hos en likesinnet hifi-intresert, vi hadde masse hifi å prate om :)

Så til lyden, som forventet låt det flott. Stor ro og naturlig lyd. Birdene trives meget godt med akustisk musikk ala Robert Plant og Alisson Kraus med Raising Sand Plata. Låt fint på Kari Bremnes si Live plate også, stort overskudd og ro hele tiden. Diamant diskanten i Birdene låt meget fint. Diamant i diskanten er noe jeg kunne tenkt meg selv. Lite negativt med den. Mellomtonen var også bra med naturlige stemmer, og med den viktige kjøttlige organiske klangen. Hvis jeg skulle være så uforskammet å sette fingeren på noe, så kunne jeg tenkt en anelse mere dynamikk. Dette er jeg sikker på har kun med litt tweaking å gjøre.

Håper vi kan få til litt flere treff i 2012. 2011 Har vært en særdeles dårlig NAF år virker det som.

Her kommer noen bilder fra oppsettet.
 

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Det er noe kjent med de Høytalerne ;D





Angående dynamikk; jeg har prøvd Birdene med endel utstyr og den responderer tvert på alle bytter i kjeden. Rør lyder som rør, Klasse A lyder som klasse A og SMPS ala Devialet lyder som en meget rask og dynamisk klasse D effektrinn. Det jeg vil frem tid er at HT har svært liten egenlyd og oppleves på meg som meget nøytral. Det fine med det hele er at du kan tune lyden akkurat dit du vil uten at HT vil stå i veien for deg.
Diamanten er bare prikken over i`en i en ellers fantastisk HT.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Fine bilder Eirik_S. Et par Birder tar seg bra ut i et hvert hjem :) Plinius ser ut som et lite kraftverk. Burde klare å få bra liv i ht. antar jeg.
Vedr. dynamikk er jeg enig med johnnygrandis. Det han skriver tror jeg gjelder alle ht fra Marten.

Kanskje det er Nordost kablene som begrenser dynamikken? Greit å ha noe å skylde på :)

Nordost Sort Kone er bedre enn Pulsar Points (uten at jeg har prøvd noen av dem under ht).
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Når det er et High-End anlegg i denne klassen blir det jo litt smak og behag også da. Er jo vant med at oppsettet mitt er litt frempå. Kan jo bli litt for mye av det gode det også da i disse komprimeringstider :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Eirik_S skrev:
Når det er et High-End anlegg i denne klassen blir det jo litt smak og behag også da. Er jo vant med at oppsettet mitt er litt frempå. Kan jo bli litt for mye av det gode det også da i disse komprimeringstider :)
Erik, om du tenker komprimert musikk ilag med slikt utstyr/høytalere så er desverre det strengt forbudt ;D :eek:
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Eirik_S skrev:
Når det er et High-End anlegg i denne klassen blir det jo litt smak og behag også da. Er jo vant med at oppsettet mitt er litt frempå. Kan jo bli litt for mye av det gode det også da i disse komprimeringstider :)
Erik, om du tenker komprimert musikk ilag med slikt utstyr/høytalere så er desverre det strengt forbudt ;D :eek:
Hehe, nja. Liker dessverre noen komprimerte artister, så utstyret bør takle det til en hvis grad ;)
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Hei.


Takker for besøket:)


Har nå fått plassert Nordost Bc sort kones under Plinius`en,
vell verdt pengene synes jeg.....faktisk enda mere ro og bedre punkt plassering.
definisjon i bassen er vesentlig bedre.
Disse kunne kanskje passet veldig bra hos deg også Eirik s :)
Ang dynamikk tror jeg å kutte ut nett filteret på ampen,skjøteledning på powerplant
og bedre nett kabel på ampen er veien å gå.
Men dette er jo oppgradering som ikke trenger å koste all verden,litt pusling til sommeren:)
 
Topp Bunn