Romakustikk - OAS prøver DAAD produkter

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Er nybegynner på området med akustikk, men etter å flyttet høyttalerne rundt litt forstår jeg at dette har veldig mye å si.
Lurer på om det går ann å si hvor mange Daad man må minimum ha for å få effekt. Forstår at det avhenger av rommet, men vil 2 stk. gi noe effekt? Selges det det lignende som er rimeligere? Hvordan er de sammenlignet med DIY Tube Traps som man lager selv?
http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html
Hvor kjøpes akustikk plater? (Bergen)
Ja, du vil få effekt av to stk DaaD dersom de plasseres på rett sted.

Når det gjelder summen på 67 000, så er det sikkert det optimale, men du vil få et godt resultat selv med et langt mindre antall (en tredjedel f.eks). Men, thomand, jeg skulle likt å hørt hvilken bruke av 67 000 som gav et bedre resultat, forutsatt at det låter nogenlunde bra det utstyret du har i rommet. (For dem som har liten plass kan det likevel være et rimelig alternativ, tilsvarer vel omtrent 2 m2 bolig i by).

Når det gjelder Rockwool. Ja, det demper, men du oppnår ikke samme effekt med demping alene som du oppnår med Daad som diffuserer. Jeg har faktisk hatt drøssevis av DaaD-er og Rockwoolplater i stua, så jeg tør påstå at jeg kjenner effekten og forskjellen av de to.
 
B

Back_Door

Gjest
Vil man ikke kunne få alternative løsninger presentert alt etter lommebok? Da med en forklaring på hva man event. forsaker i forhold til dyreste alternativ?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Vil man ikke kunne få alternative løsninger presentert alt etter lommebok? Da med en forklaring på hva man event. forsaker i forhold til dyreste alternativ?
Jo. De vil lage en plan som viser ulike alternativer basert på økonomi/ønske om utseende. Det burde være helt uproblematisk å få til en prioriteringsliste. Jeg mener også at et godt alternativ er å kombinere et mindre antall DaaD med andre typer absorbsjon/møblering/tiltak.

Som du sier, det er ikke noe enten-eller.

Jeg hadde 13 stk i stua til å begynne med. Hensyn til innredning og økonomi gjorde at jeg i første rekke gikk for å beholde tre stk.
 
B

Back_Door

Gjest
Egentlig ganske logisk. Det blir som med alt det andre lydutstyret: Selv om kanskje anlegget til 1 mill gir den beste lyden gir likevel anlegget til 100 000kr bedre lyd enn det til 10 000kr ;)
(Jo, jeg vet samtidig at det ikke alltid er en automatisk sammenheng direkte mellom pris og kvalitet)
 
B

Back_Door

Gjest
Jo. De vil lage en plan som viser ulike alternativer basert på økonomi/ønske om utseende. Det burde være helt uproblematisk å få til en prioriteringsliste. Jeg mener også at et godt alternativ er å kombinere et mindre antall DaaD med andre typer absorbsjon/møblering/tiltak.

Som du sier, det er ikke noe enten-eller.

Jeg hadde 13 stk i stua til å begynne med. Hensyn til innredning og økonomi gjorde at jeg i første rekke gikk for å beholde tre stk.
Hvilken utgaver og da med hvilken plassering gir størst utbytte? Tenker på en minimumsinvestering i begynnelsen med størst mulig utbytte.
 

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Innlegg
63
Antall liker
0
Hei,

Jeg kan prøve å gi deg et tips ut fra egen erfaring.

For å teste effekten av DaaD, så prøvde først med to stk. før jeg plasserte resten. De plasserte jeg i hjørnet bak de respektive høyttalerene, og jeg hørte en umiddelbar virkning. Det skal nevnes at jeg har en stygg romresonanse rundt 80 hz som bl.a. påvirker mellomtonen negativt. Effekten var at den renset opp i mellomtonen, og den ga også bedre definisjon i bass og bedre separasjon av instrumenter og stemmer. Dette var DaaD4, som er den største varianten som fungerer ned til 50hz.
Forøvrig så ble disse flyttet bak lytteposisjonen etter at rommet var blitt analysert, men tror nok plasseringen i hjørnet bak høyttalerene er den posisjonen som jeg ville har prøvd først.
Anbefaler deg å prøve DaaD. De har gitt bedre effekt enn noe annet jeg har prøvd. En fordel med de er at de ikke dreper dynamikken og klangen i musikken.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Kan godt tenke meg at denne plasseringen gav størst utbytte hos deg Eivind. Du hadde jo som du nevner en pukkel rundt 80 hz. Men her tror jeg effekten kan avhenge litt av rommet. Jeg opplevde stor effekt av to stk DaaD2 i førsterefleksjonspunktet mellom ht. Dette gir økt dybde i lydbildet. Men, igjen, større DaaDer i hjørner hjelper på bassen, det gjør ikke de jeg nevner.
 
B

Back_Door

Gjest
Kan godt tenke meg at denne plasseringen gav størst utbytte hos deg Eivind. Du hadde jo som du nevner en pukkel rundt 80 hz. Men her tror jeg effekten kan avhenge litt av rommet. Jeg opplevde stor effekt av to stk DaaD2 i førsterefleksjonspunktet mellom ht. Dette gir økt dybde i lydbildet. Men, igjen, større DaaDer i hjørner hjelper på bassen, det gjør ikke de jeg nevner.
Mener du da på veggen bak og mellom høyttalerne? Hvor stort er rommet?
Mitt rom er 55 kvm. Kanskje en fin virkning vil oppnås med en kombinasjon av din og Eivind`s løsning?
 

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Innlegg
63
Antall liker
0
Da har du et rom som er en god del større enn det Fosse og jeg har. Det spørs da hvilke problem ditt rommet har, og hvordan høyttalerene er plassert i rommet. Ketil hos Base kan sikkert gi deg noen tips hvis du velger å prøve et par med DaaDer.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Tror jeg ville gjort som Eivind sier, få produsenten til å beregne hvilke du bør ha/begynne med.

De små jeg anbefalte står helt riktig bak/mellom høyttalerene. Disse tar førsterefleksjonen. Men, dersom du har problemer med bassen vil disse hjelpe lite i så henseende. Førsterefleksjonene er i alle fall viktige å se nærmere på.

http://www.oslo-audio-society.com/daad/oppsett.htm tenker på dem i posisjon D.
 
B

Back_Door

Gjest
De aktuelle høyttalere er enda ikke plassert. Dette er en del av planlegging for et helt nytt anlegg med store høyttalere som skal ha en annen plassering enn dagens anlegg. Mellom høyttalerne vil det stå en peis. Høyttalerne blir plassert så langt frem på gulvet at frontene stikker lenger ut enn fronten på peisen. Dermed blir det jo ikke aktuelt å å plassere Daads mellom høyttalerne ;D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Det er i første rekke i førsterefleksjonspunktet på bakvegg du skal plassere DaaDer, ikke på linje med ht (selv om jeg fikk også dette anbefalt). Fyller peisen ut hele mellomrommet mellom ht? Dersom ikke så er vel denne plasseringen av DaaDer fortsatt aktuell?
 
B

Back_Door

Gjest
Det er i første rekke i førsterefleksjonspunktet på bakvegg du skal plassere DaaDer, ikke på linje med ht (selv om jeg fikk også dette anbefalt). Fyller peisen ut hele mellomrommet mellom ht? Dersom ikke så er vel denne plasseringen av DaaDer fortsatt aktuell?
Det blir ca 1 m mellom høyttaler og peis. Kanskje det hadde vært bra med en Daad i hjørnet mellom høyttaler og peis i tillegg til en Daad i i motsatt hjørne på bakvegg? Det blir jo to hjørner bak hver høyttaler med mitt oppsett.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Det vil helt sikkert kunne fungere.

Men hvordan korresponderer dette indre hjørne mellom peis og bakvegg med førsterefleksjonspunktet? Finn førsterefleksjonspunket og se det er mulig å plassere DaaDer der. Har du tegning?
 
B

Back_Door

Gjest
Kan dette ha noe å gjøre med førsterefleksjon da? Bruker man speilmetoden, vil jo ikke høyttalerelementene kunne vises i posisjoner på bakveggen?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Du skal bruke speilmetoden og dempe der hvor du ser høyttalerkassene, ikke bare elementene.
 

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest
Du skal bruke speilmetoden og dempe der hvor du ser høyttalerkassene, ikke bare elementene.
Dette er vel riktig i forhold til bass. Det er vel også derfor det normalt kun er aktuelt med de største daad bak høyttalerne? I noen lytterom kan det være behov for en viss nærhet til bakvegg for bedre bassgjengivelse. I slike tilfeller kan kanskje daad plassert bak høyttaler ikke være gunstig?
Spørsmålet er egentlig: Vil daad i alle tilfeller forbedre lyden?
 

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Nei, dersom du ser på anbefalingene DaaD gir, så foreslår de alltid DaaDer plassert i denne posisjonen. Og i de tilfellen jeg kjenner til så foreslår de DaaD2, altså minste typen.

Høyttalerene sender ut lydbølger høyere oppe i frekvensene også, og det er disse det er viktig å få gjort noe med. Bassen er ikke i samme grad "retningsbestemt" og er vel heller ikke like viktig for romdefinisjon? Hvis du ser på linken jeg har gitt Back_Door, så ser du hvor hvilke størrelser er anbefalt.
 
B

Back_Door

Gjest
Hvor er linken?

Forstår jeg deg riktig når jeg oppfatter at de minste DAADs nr 2 normalt er anbefalt bak høyttalerne? Samt at de største(for bass) ikke alltid er nødvendig?

Når jeg stilte spørsmål om tidligrefleksjon var der hvor man kunne se ELEMENTENE i speilet, var det på bakgrunn av en tidligere topic`s forklaringer samt at det er bassen som i sin natur ikke er retnngsbestemt og dermed er mer påvirkelig av veggen bak høyttalerne.

Vil de største DAADs kunne "sluke" bassen slik at bassgjengivelse blir for liten?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
http://www.oslo-audio-society.com/daad/oppsett.htm

viser plassering og forklarer hva de ulike gjør.

Det er DaaD2 som normalt er anbefalt bak høyttalerene, men om DaaD2 normalt er anbefalt bak høttalerene er jeg mer usikker på. I betydning at de kanskje også anbefales andre steder.

Førsterefleksjon er der du ser ht i speilet. Det er klart at det blir et sterkere refleksjonspunkt dersom du ser elementene, men hele ht spiller jo normalt med.

DaaD er retningsbestemt, så bassresponsen antar jeg du vil kunne påvirke ettersom diffusor-/abosorbent-side plasseres ut eller inn av hjørne. Men her ville jeg ha fått en beregning av rommet før jeg kjøpte.
 
Topp Bunn