Rolling Stones på vinyl

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Jeg har vel hele serien med SACD remasters, har aldri helt blitt dus med lyden på disse, mixet ijæl ? På vinyl har jeg en plate, eller jeg har to, men det er to eksemparer av den samme. Nemlig Emotional Rescue, denne låter helt fortreffelig på platespileren. En enorm driv i bunnen, røft og rocket slik det etter min mening må være meningen at god gammel stones skal låte. MYE bedre en sacd utgivelsene etter min mening.

Så til sakens kjerne, den platen jeg har er original utgivelsen fra da den kom. Hvordan er nyutgivelsene av Stones på vinyl ? Lider disse av remixing eller er de på høyde med den jeg har ? Må jeg kjøpe gamle originalutgivelser for å få den lyden jeg vil ha på disse? Eller er nypressingene av samme freshe rå kaliber ?

mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Har samtlige Stones-plater på vinyl og selv om de ikke akkurat har referanse-lyd låter det skikkelig Stones av dem. Vet ikke hvordan nypressingene er, men sannsynligvis er de fra digitale mixer. Prøv heller bruktsjappene og se om du får tak i de gamle analoge mixene.
Når det gjelder Emotional Rescue er det vel den Stones plata jeg synes er desidert svakest. På den tida var Keith og Mick absolutt ikke på talefot og var visstnok aldri i samme studio under innspillingene. Og det høres slik ut også IMO...
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Jeg har vel hele serien med SACD remasters, har aldri helt blitt dus med lyden på disse, mixet ijæl ? På vinyl har jeg en plate, eller jeg har to, men det er to eksemparer av den samme. Nemlig Emotional Rescue, denne låter helt fortreffelig på platespileren. En enorm driv i bunnen, røft og rocket slik det etter min mening må være meningen at god gammel stones skal låte. MYE bedre en sacd utgivelsene etter min mening.

Så til sakens kjerne, den platen jeg har er original utgivelsen fra da den kom. Hvordan er nyutgivelsene av Stones på vinyl ? Lider disse av remixing eller er de på høyde med den jeg har ? Må jeg kjøpe gamle originalutgivelser for å få den lyden jeg vil ha på disse? Eller er nypressingene av samme freshe rå kaliber ?

mvh
Sjekk ut de originale cd-utgivelsene. Disse låter kanon. Jeg tenker da først og fremst på platene til og med Let it Bleed (Decca/London). Hvis du er interessert i å høre selv kan jeg laste opp en test.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte hele den nye Abkco-serien på 180g vinyl om det er den du mener... dessverre så er Stones-interessen såpass lav at jeg faktisk ikke har hørt på de ennå.. hatt de i 1-2 år, men kan dessverre utrolig nok ikke kommentere på sq. Skal imidlertid ta frem noen, og lytte litt nå, da jeg plutselig fikk lyst til det :)

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=ABKLP9005

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Nemlig Emotional Rescue, denne låter helt fortreffelig på platespileren. En enorm driv i bunnen, røft og rocket slik det etter min mening må være meningen at god gammel stones skal låte. MYE bedre en sacd utgivelsene etter min mening.
Spilte side 1 på Emotional Rescue nå og skal være enig med deg i at på noen låter er det bra driv i bunnen. Trommer (med unntak av cymbaler som absolutt ikke låter bra) og bass er langt fra dårlig, men der stopper det positive IMO. Resten av instrumentene og ikke minst vokalen låter temmelig semmert, mye dårligere enn på de fleste andre Stones-plater.
Mitt eksemplar ble kjøpt i 1980 (det året skiva kom ut) og har tung og dønn rett vinyl, men dessverre er resultatet nedslående. (Musikalsk er den også lavmål IMO, hør f.eks. på Indian Girl, pinlig dårlig)
Beklager, dette var skikkelig negativt skrevet, men det positive er at mange av Stones-skivene er skikkelig bra. Spesielt de 4 store som kom etter hverandre; Beggars Banquet, Let it Bleed, Sticky Fingers og Exile on Main Street. Får du tak i disse på gamle pressinger (ikke Nice Price) og får dem renset er du godt på vei :)
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Spilte side 1 på Emotional Rescue nå og skal være enig med deg i at på noen låter er det bra driv i bunnen. Trommer (med unntak av cymbaler som absolutt ikke låter bra) og bass er langt fra dårlig, men der stopper det positive IMO. Resten av instrumentene og ikke minst vokalen låter temmelig semmert, mye dårligere enn på de fleste andre Stones-plater.
Mitt eksemplar ble kjøpt i 1980 (det året skiva kom ut) og har tung og dønn rett vinyl, men dessverre er resultatet nedslående. (Musikalsk er den også lavmål IMO, hør f.eks. på Indian Girl, pinlig dårlig)
Beklager, dette var skikkelig negativt skrevet, men det positive er at mange av Stones-skivene er skikkelig bra. Spesielt de 4 store som kom etter hverandre; Beggars Banquet, Let it Bleed, Sticky Fingers og Exile on Main Street. Får du tak i disse på gamle pressinger (ikke Nice Price)  og får dem renset er du godt på vei  :)
Jepp det er samme skive jeg har to eksemplarer av. Jeg er enig i mye av det du skriver. Men et par tre låter, var skikkelig wow kan stones låte slik. Shes so cold, og første sporet på ene siden husker ikke i farten. Shes So Cold så er det ikke mye annet en bass linjen og vokalen, syns det låter røft rocket og knall. Men som du sier ellers er ikke alt på høyd.

Vidar_p: Ja det er de utgivelsene jeg tenker på, gi de gjerne en snurring og hør av deg hva du synes.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Jepp det er samme skive jeg har to eksemplarer av. Jeg er enig i mye av det du skriver. Men et par tre låter, var skikkelig wow kan stones låte slik. Shes so cold, og første sporet på ene siden husker ikke i farten. Shes So Cold så er det ikke mye annet en bass linjen og vokalen, syns det låter røft rocket og knall. Men som du sier ellers er ikke alt på høyd.
Dette var andre boller. Husker at det var de siste låtene på skiva jeg likte. She's so cold låter både åpent og skikkelig tight og All about you (siste låta) med Keith på vokal låter også bra og Keith gjør en strålende jobb (som alltid :)).
Ser at skiva er spilt inn i 3 forskjellige studioer. Utrolig forskjell på lydkvaliteten her og det er sannsynligvis grunnen....får gå og høre på de 3 andre låtene på side 2 også, så er jeg igjennom.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Da var resten av skiva unnagjort, dvs. 3 første låtene på side 2:
Where the boys go: Stones lavmål og dårlig lyd.
Down in the hole: Streit, seig blueslåt. Egentlig grei nok, men ikke mer. Dårlig lyd.
Tittellåte Emotional Rescue: Helt jævlig. Discolåt med Mick i falsett. Klarte ikke høre ferdig låta, såpass ille var det. Dårlig lyd.

Mao. de 8 første låtene er langt under pari, både musikalsk og lydmessig. De 2 siste er mye bedre og med god lyd. Dette burde vært en singel istedet for en LP. Da kunne Stones vært bekjent av resultatet.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Vinyl eller cd. Dette er definitivt det dårligste Stones noen gang har gitt ut.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Vinyl eller cd. Dette er definitivt det dårligste Stones noen gang har gitt ut.
Nope det er Stil Life, eller hva den heter ;) IMO
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Nope det er Stil Life, eller hva den heter ;) IMO
Still Life er en helt unødvendig live-plate, har ikke spilt den på over 20 år.........
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Nope det er Stil Life, eller hva den heter ;) IMO
Har dere glemt "Their Satanic Majesties Request", Stones psykedeliske forsøk som endte med 60 tallets verste magaplask. :) Det må vel være den dårligste
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Har dere glemt "Their Satanic Majesties Request", Stones psykedeliske forsøk som endte med 60 tallets verste magaplask. :)  Det må vel være den dårligste
Hadde ihvertfall speisa cover, den originale med 3-D bilde...noen som husker den?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
... hadde jo ikke hørt på disse ennå jeg; måtte dere realitetsorientere meg? Skjønner nå at 180g vinyl ikke kompenserer for dårlig musikk... blæhh---

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Skjønner nå at 180g vinyl ikke kompenserer for dårlig musikk... blæhh---

Mvh Vidar P
180g vinyl kompenserer heller ikke for digitale mixer av analoge mastertaper...
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
180g vinyl kompenserer heller ikke for digitale mixer av analoge mastertaper...
Mmm det er dette jeg fryktet, og derav innlegget.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
180g vinyl kompenserer heller ikke for digitale mixer av analoge mastertaper...
Er det det... å fytterakkern. Nei, da er det mer PR&T og flyt i originale LP'er vanligvis.
Jeg skal høre på de; men er det "audiofool" type masteringer, så kan de være så åpne og detaljerte de bare vil for meg..

Mvh Vidar P
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Hadde ihvertfall speisa cover, den originale med 3-D bilde...noen som husker den?
Den har jeg. 8)



Jeg kjøpte Hot Rocks 1964-1971, men det ble med den, for lyden er tam og uengasjert.
 
K

kbwh

Gjest
SACD-utgavene av Beggars' og 'Bleed har svært "god" lyd. Det høres i mine ører ut slik gutta mente det skulle høres ut.
Hvem gidder bry seg om Emotional Rescue og denslags feiltrinn? Det finnes andre Stonesplater å lytte til, som Sticky fingers og Exile'.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
SACD-utgavene av Beggars' og 'Bleed har svært "god" lyd. Det høres i mine ører ut slik gutta mente det skulle høres ut.
Hvem gidder bry seg om Emotional Rescue og denslags feiltrinn? Det finnes andre Stonesplater å lytte til, som Sticky fingers og Exile'.
Om du ser nøye etter, så ser du at jeg HAR! sacd utgivelsene.

Hva kom vi foresten frem til, var de nye vinyl utgivelsene på høyde ? eller må man satse på de gode gamle pressingene ?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Yup, og jeg mener at de lyder riktig.
Mener du med riktig at de låter som de originale pressingene? Har du sammenlignet direkte??
 
K

kbwh

Gjest
Har ikke hørt de originale pressingene.
Jeg synes SACDutgivelsene av Bleed og Banquet (det er de jeg har funnet det verd å kjøpe om igjen) låter som en stereomiks gutta kunne skrudd selv, uten den vanige kopidegraderingen og tillempningen for vinylformatet.
Som å få være med i studio med andre ord.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Har ikke hørt de originale pressingene.
Jeg synes SACDutgivelsene av Bleed og Banquet (det er de jeg har funnet det verd å kjøpe om igjen) låter som en stereomiks gutta kunne skrudd selv, uten den vanige kopidegraderingen og tillempningen for vinylformatet.
Som å få være med i studio med andre ord.
Hva mener du med "den vanlige kopidegraderingen og tillempningen for vinylformatet"?
 
K

kbwh

Gjest
Man brukte ikke førstegangs analogmaster til å lage masterpresser av i gamle dager, men kopier. Når man skulle lage mastertape for vinyl gjorde man EQ og andre ting for å få det til å låte "riktig".
 
O

om.s

Gjest
Da var "let it bleed" i hus på vinyl, London/Mexico pressing, noen som kjenner til denne?

mvh
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.794
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Gammel tråd. Men jeg velger å vekke den til live igjen siden temaet er enda eldre.

Jeg har en vinyl utgivelse av Exile on main street fra 2010 som jeg ikke er helt fornøyd med. Selve pressingen er fin men lyden er ikke allverdens og bærer preg av at det er brukt en del kompresjon. En tysk pressing fra -72 er derfor bestilt via Discogs. Så da er det bare å krysse fingrene for at den dukker opp helskinnet og i god tilstand. Det finnes jo ett utall pressinger av Exile, men fra det jeg har lest meg frem til så er det fremdeles originalen som gjelder.

Om det er andre som ønsker å diskutere Stones utgivelser så er dette tråden. Diskuter gjerne digitale utgivelser også.
Forskjellene er der, og det er greit for førstegangskjøpere å vite hvilke utgaver man skal unngå :)

13stones-logo5-mobileMasterAt3x.jpg
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.794
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har tatt en liten gjennomgang av Stones platene mine for å sjekke tilstand. Første del er del er dekket av den glimrende ABKCO boksen fra 2010. Skal jeg ha noe bedre enn den så må jeg nok gå for mint originaler. Og det kan nok bli en smule kostbart.
Exile er jo bestilt i Tysk original pressing. Men Sticky Fingers kopien min (CBS 1990) viste seg å være slitt. Japansk pressing fra -79 er derfor bestilt fra Discogs (ESS-63001). Det er kanskje noen andre her på hfs som har denne pressingen ?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.623
Gammel tråd. Men jeg velger å vekke den til live igjen siden temaet er enda eldre.

Jeg har en vinyl utgivelse av Exile on main street fra 2010 som jeg ikke er helt fornøyd med. Selve pressingen er fin men lyden er ikke allverdens og bærer preg av at det er brukt en del kompresjon. En tysk pressing fra -72 er derfor bestilt via Discogs. Så da er det bare å krysse fingrene for at den dukker opp helskinnet og i god tilstand. Det finnes jo ett utall pressinger av Exile, men fra det jeg har lest meg frem til så er det fremdeles originalen som gjelder.

Om det er andre som ønsker å diskutere Stones utgivelser så er dette tråden. Diskuter gjerne digitale utgivelser også.
Forskjellene er der, og det er greit for førstegangskjøpere å vite hvilke utgaver man skal unngå :)

Vis vedlegget 655277
Når det gjelder de senere utgivelsene som Exile, Sticky, Tattoo osv, så låter de betydelig bedre på 2018 Lp-utgavene av Stones, enn 2010.
Dette grunnet at 2018 utgavene baserer seg på helt nye digital transfers (DSD) gjort av FX Copyroom i London, først utgitt på SHM-SACDs. Dette er state-of-the-art transfers. Har ikke Lp utgavene, men SHM-SACD utgavene av Exile og Sticky låter ekstremt bra, mye bedre enn noen CD utgave.

Det kan jo være verdt å vite at uansett nye Stones pressinger på vinyl, uansett land og pressing plant, så baserer disse seg på digitale filer. Så casen for de som vil ha Stones på vinyl er å velge pressinger basert på de beste digitale filer.
Eventuelt kjøpe noe i bruktbutikken. Å finne gode førstepressinger av Exile er ikke lett!
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Jeg har tatt en liten gjennomgang av Stones platene mine for å sjekke tilstand. Første del er del er dekket av den glimrende ABKCO boksen fra 2010. Skal jeg ha noe bedre enn den så må jeg nok gå for mint originaler. Og det kan nok bli en smule kostbart.
Exile er jo bestilt i Tysk original pressing. Men Sticky Fingers kopien min (CBS 1990) viste seg å være slitt. Japansk pressing fra -79 er derfor bestilt fra Discogs (ESS-63001). Det er kanskje noen andre her på hfs som har denne pressingen ?
Sticky Fingers har jeg bare på uk førstepress og MoFi. Japan førstepress av denne er P-8XXX fra Warner-Pioneer. MoFi låter bra den for vinylen er veldig tyst. JVC vinyl. Når det gjelder CD vil jeg tippe førstepressene fra 80 tallet er greia. De ble bare digitalisert og presset på CD. 🤔
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.794
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Sticky Fingers har jeg bare på uk førstepress og MoFi. Japan førstepress av denne er P-8XXX fra Warner-Pioneer. MoFi låter bra den for vinylen er veldig tyst. JVC vinyl. Når det gjelder CD vil jeg tippe førstepressene fra 80 tallet er greia. De ble bare digitalisert og presset på CD. 🤔
Jeg regnet med at du ville ha fine utgaver på lur :)
Når det gjelder digital så har jo SACD og SHM Platinum CD'ene ett godt rykte. Selv har jeg Sticky og Exile i -94 remaster på CD. Disse er helt greie men er kanskje ikke de beste alternativene lenger.
 
Sist redigert:

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Når det gjelder Stones eller andre grupper så er det min erfaring at det blir best lyd på en plate (CD eller LP) som er laget og mastret nærmest der hvor den er innspilt. Stones remastere er vel mastret av Bob Ludwig både Decca/London og senere Rolling Stones Records. Så jeg skaffet meg de amerikanske utgavene av disse...også ved originalutgaver på CD på 90 tallet og fremover. Platespiller har jeg ikke hatt siden 1985....
Ellers har denne litt uoffisielle utgaven fantastisk lyd.
F4411F73-373C-434C-A8D7-8ECDD6E570A8.jpeg
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.794
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har fått i hus den tyske artisan pressingen av Exile og gjort en kjapp sammenligning. Desverre hadde den litt mer rillestøy enn jeg kunne ønske. Men ikke verre enn at jeg kan leve med det.
Sporet jeg brukte for sammenligning var Loving Cup.

2010 remaster. Låter ikke bra, det er vanskelig å skille instrumenter og til tider lurer jeg på om mellomtonen er sprengt :eek:

1972 artisan. Nå låter instrumentene naturlig igjen. Mye energi i diskanten. Det er skikkelig trøkk i trommene og det rocker rett og slett skikkelig.

1994 CD. God instrumentseperasjon. Låter mye nærmere 1972 versjonen enn 2010 versjonen. Men en del «penere» og ikke like mye dynamikk som denne.

Det er jo selvfølgelig en smakssak hva man foretrekker. Men jeg likte best 1972 versjonen. Jeg synes den låter mest autentisk og rocker hardest. 2010 versjonen havner i utboksen.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.794
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Det er kanskje ikke så mange som er interessert i dette, men gjett hvilken av disse tre utgavene man får servert på Spotify.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Jeg skaffet original LP'ene med rød og blå Decca label på ebay for noen år siden og syns disse er bedre enn senere remasters, f.eks Abkco, selv om lyden ikke er allverden på disse heller. Likevel mer slik jeg husker det fra gamle dager. Disse originalene kostet flesk og nå er det vel bare enda dyrere siden de begynner å bli sjeldne, i alle fall i topp stand.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Når det gjelder de senere utgivelsene som Exile, Sticky, Tattoo osv, så låter de betydelig bedre på 2018 Lp-utgavene av Stones, enn 2010.
Dette grunnet at 2018 utgavene baserer seg på helt nye digital transfers (DSD) gjort av FX Copyroom i London, først utgitt på SHM-SACDs. Dette er state-of-the-art transfers. Har ikke Lp utgavene, men SHM-SACD utgavene av Exile og Sticky låter ekstremt bra, mye bedre enn noen CD utgave.

Det kan jo være verdt å vite at uansett nye Stones pressinger på vinyl, uansett land og pressing plant, så baserer disse seg på digitale filer. Så casen for de som vil ha Stones på vinyl er å velge pressinger basert på de beste digitale filer.
Eventuelt kjøpe noe i bruktbutikken. Å finne gode førstepressinger av Exile er ikke lett!
Hvor får man kjøpt disse 2018 LP-utgavene av Sticky og Exile? Platekompaniet og Big Dipper har så vidt jeg kan se bare half-speed utgavene og de er vel ikke de samme som 2018-utgavene du viser til?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Spiller denne nå. Tysk utgivelse 1982. Syns den låter veldig bra.
6AB77D44-77E2-40A5-869C-87D0F2D6CFEB.jpeg
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.794
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har gått igjennom resten av Stones samlingen min. Og der står det heldigvis bra til. Med tidlige pressinger av Gots Head Soup til og med Steel Wheels. De låter alle rimelig greit, med unntak av Goats. Men den er det vel heller ikke noe håp for :)
Dirty Work har jeg foreløpig ignorert.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Noen som har hørt disse half-speed utgavene av Stones og kan si noe om lydkvaliteten?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.635
Sted
Oslo
Fikk hakeslepp, da jeg hørte 12 tommer mono 45 rm Satisfaction!
Løp rett ut og kjøpte det andre ekset butikken hadde.
Hva naboene synes vetta faen,
men politiet banka på ruta og ba meg dempe meg
 
Topp Bunn