Høyttalere Rockehøyttalere - hva er det?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg digger gode rockeskiver. Det skal svinge. Det skal røske. Det skal fenge. Men hva er en rockehøyttaler? Noe ullent og slapt som bare kan spille rølpete høyt? Er man som jeg halveis inne i skapet mht. noe som gjenskaper euforien man får på en god konsert? Jeg spurte engang dette spørsmål på Audioasylum om Quad ESL-57 kunne rocke, og fikk sprikende svar. Men ja; er en sucker for svingende, drivende rock. Energi og aural beruselse. Akkurat nå lytter jeg til en liveskive av Kaizers Orchestra. Det blir litt slik: Mer!

Så: Hva gjør en rockehøyttaler? Hva er en rockehøyttaler? Har du hørt en god rockehøyttaler? Ønsker du en rockehøyttaler? Kjør helgedebatt! :)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Vil påstå at Klipsch Heresy III'ene mine rocker ganske godt. Mye "livefølelse", og spesielt trommer og bass høres veldig bra ut. Spiller bass sjøl så det setter jeg jo pris på. Vet at en del synes at H III mangler bass, men det er jo faktisk sånn at de fleste bassgitarkabinetter ruller av mellom 50 og 60hz, altså i samme nabolag som H III. Og er du på en rockekonsert så er basstrommene du hører høypassfiltrert.

Hører mest på metall og pønk og helst av det tyngre slaget, synes H III'ene gjør en god jobb. Klipsch generelt er vel ganske rocka?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg innbiller meg at en rockehøyttaler bør kunne spille høyt med en ørevennlig forvrengning. Litt smekk i mellombassen kanskje. Noe lettdrevent med store elementer tror jeg muligens kan være en del av løsningen?
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Nå er det tabu å anbefale egne ting, men jeg gjør det likevel. Klipsch er fantastisk!

Andre merker jeg har hørt som virkelig svinger:

Audio Note AN-E-Dyp bass med stålkontroll, bør ha litt power.
Diverse JBL, iallefall Array-serien
Hammer Dynamics- Ikke så mye dypbass, men vanvittig dynamikk. Kall det gjerne vintage-lyd
Dali har mange morsomme modeller som rocker, Concept 10 er en fantastisk morsom sak til en relativt rimelig sum.

Jeg nevnte Klipsch; du sa ikke hvor i prisleie du tenker, men litt generelt her. Kan fortsette litt til her, men jeg begynner her..

Mvh. Ole
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Problemet er ofte ikke å finne en høyttaler som rocker, men en innspilling med rock som faktisk låter bra på annet enn slepebrølere. Man må spise mye drittinnspillinger hvis man liker tung og sint rock, IMO.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Vil påstå at Klipsch Heresy III'ene mine rocker ganske godt. Mye "livefølelse", og spesielt trommer og bass høres veldig bra ut. Spiller bass sjøl så det setter jeg jo pris på.

Hører mest på metall og pønk og helst av det tyngre slaget, synes H III'ene gjør en god jobb. Klipsch generelt er vel ganske rocka?
Du var før meg. ;)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Problemet er ofte ikke å finne en høyttaler som rocker, men en innspilling med rock som faktisk låter bra på annet enn slepebrølere. Man må spise mye drittinnspillinger hvis man liker tung og sint rock, IMO.
Sant nok. Men det hjelper med en pils eller ti.:rolleyes:
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Problemet er ofte ikke å finne en høyttaler som rocker, men en innspilling med rock som faktisk låter bra på annet enn slepebrølere. Man må spise mye drittinnspillinger hvis man liker tung og sint rock, IMO.
Det problemet hadde jeg med et anlegg bestående av:
Ayon CD-2
Audiovalve Eklips
Ayon typhon monoblokker
Vienna Acoustics, Die Musik

Da ble det bare spilt Bremnes og Molvær hos meg, men goddamn så bra det låt!!!! :)

Nå har jeg fått meg Piega Coax 70,2 som blir vartet opp av en integrert fra Ayon; Spark.
De spiller de gode gamle helloween og gammaray-platene helt makeløst!! :cool:

Men, hva som rocker kommer nok veldig an på personen, men det bør være en god mellomtone og bass, men så må også diskanten være fløyel så ikke forvrengningene (distortion?) på gitarene skal skjære i ørene..
 
U

utgatt60135

Gjest
Den må få med dypbassen, gi godt trøkk i mellombassen, være kjappe (det mange kaller dynamisk) og være litt forsiktig i det sensitive området mellom diskant og øvre mellomtone med tanke på høytspilling av mye middelmådig innspillingskvalitet.

Det er faktisk ikke ofte jeg har kommet over noen som jeg synes er gode rockehøyttalere fordi det er vanskelig å få denne snillheten oppover kombinert med kjappe høyttalere. Noe Tannoy, Klipsch og JBL høyttalere tror jeg.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Glemte Tannoy! Liker dette merket, men utrolig viktig å kombinere med riktig elektronikk.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Snell B Minor.... Artige.... Type E er blodfattige ifht...Uansett om det er AN e eller en opprinnelig Snell konstruksjon...
 
Sist redigert:

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
ROCKA TWEAKS
Tips til dere som har Klipsch og synest det er noe lyd ved høyt nivå. Lime inn 4 stk pr Ht, filt knotter som brukes under møbler /stoler osv ,,,4 kantet type /sort.
Limes rett uten for kant til driver og kan deretter flyttes med ca en halv cm pr test ,utover.
gjør utrolig med lyden, tunes til ønsket lyd .
Mvh
:cool:

 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Rocka HT.. Jo det må jo vær ein HT som får rockefoten til og bevege seg,får smile til og komme fram på ein dag med surt møkkavær, og som lokker frem lysten på ei kald pils til og med dagenderpå....... Med andre ord Klipsch CW;)
 
U

Utgatt11378

Gjest
...en høytaler som evner "luftflytting" dvs stort membran areal i alle fall i nederste og gjerne i mellombassen. For små elementer vil ha fysikkens begrensninger uansett transmisjonsjinje-prinsipp osv osv. Glem for all del ikke "dreiemomentet" i ampen :)

Vh

S
 
N

nysjerrigper

Gjest
15" fulltone og ikke coax? er faseplugg på de i bildet :)
 
Topp Bunn