Risikerer en anerkjent produsent navnet sitt for en kabel?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Å bruke penger på utvikling innen kabler er ihvertfall ingen god ide hvis kundgruppen hadde vært objektivister.
Det blir ikke rare marginen å leve for når ingenting skal koste mer enn NOK 300,- :rolleyes:
Spørsmålet er vel heller om man trenger noe videre utvikling innen kabler. Noen, meg selv inkludert, mener at en transparent kabel kan lages rimelig og ser ikke behov for hverken utvikling eller diverse "smarte" løsninger. Om Nordost gikk konk i morgen så hadde jeg ikke felt en tåre for å si det slik.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.934
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Enig, - og hvis de fleste ville ta inn over hva som egentlig driver forskjellene som kan oppstå i analog kabling, så hadde det heller ikke vært marked for asylkabler med tilhørende asylpriser, og at kabelfabrikantene oppga relevante data istedet for bøttevis med quantum-kryo-bullshit. Så kan man heller diskutere hvor mye over 1000kr/m som er akseptabelt.....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Å bruke penger på utvikling innen kabler er ihvertfall ingen god ide hvis kundgruppen hadde vært objektivister.
Det blir ikke rare marginen å leve for når ingenting skal koste mer enn NOK 300,- :rolleyes:

Når det gjelder arv så har vi vel Overformynderiet for nettopp dette?
Vi trenger ikke Objektivistene i tillegg :p
Hvem er det som bruker penger på utvikling innen kabler?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Hvor mange ganger/plasser skal jeg si at mine kabelerfaringer er subjektive og ikke kan overføres til andre?
Kan du finne en tråd hvor jeg rådgir en stakkar fra den audiofile pariakasten at han skal investere i en rådyr kabel?
Tvert imot har jeg sagt at denne såkalte ‘beskyttelsen’ er overbærende og heller et vikarierende argument som bunn for andre motiver.
Det vet jeg ikke. Det kommer sikkert an på hvor lenge det går før du klarer å lese andre innlegg, for ingen har hevdet noe annet.

Høyttalere gir også ulike opplevelser. Mange høyttalere låter og måler veldig ulikt. Det finnes også høyttalere som leveres i sort, og i hvitt, men som låter helt likt. Allikevel tenderer folk til å synes at den sorte utgaven låter mørkere enn den hvite. De opplever utvilsomt forskjell, men det er ikke det samme som at de hører forskjell.

Hva slags råd du har gitt har jeg ingen anelse om. Men retorikken din går i en evig sirkel rundt "Jeg har aldri sagt at julenissen finnes, men min subjektive oppfatning er at jeg har møtt ham mange ganger, og om du ikke tror på julenissen kan du holde kjeft og komme deg vekk.".
 
P

Psybient

Gjest
Tarfala er helt riktig, men jeg vil ikke anbefale kabel objektivister å prøve dem, man kan bli kabel frelst. :) Jeg har prøvd Tarfala 2 ganger uten å kjøpe. Kjøpte spendor A4 høyttalere i stedet og det angrer jeg ikke på. I dag har jeg Tellurium ht.kabel. og lurer på hvorfor jeg ikke har prøvd det før[/QUOTE]

Jeg bruker også Spendor. Så for meg at jeg skulle kjøpe meg en ekstern DAC til systemet, etter nøye vurderinger valgte jeg istedenfor å kjøpe Tarfala høyttalerkabler.
Så får heller ny DAC komme senere tenkte jeg. Men etter at jeg testet Argento signalkabler på nåværende Marantz kjøpte jeg heller kabler til den. Oppgradering av kabler til 40.000 kr. Er veldig fornøyd med resultatet, behovet for ny DAC er overflødig, og jeg kommer til å ta det rolig med innkjøp de neste 10 årene.

Edit:
Etter diverse tilbakemeldinger om vrangforestillinger og ønsketenkning i forhold til at jeg hører forskjell på kabler, fant jeg frem Chord Clearway høyttalerkablene jeg brukte tidligere, satt i de i anlegget og testet videre. Før jeg begynte å spille kjente jeg på en tvil inni meg. Jeg spurte meg selv nok en gang, kan jeg ha tatt feil. Svar: Nei jeg tok ikke feil, det ble bare mer tydelig. Faktisk så var det større forskjell på detaljer enn jeg husket. Mer naturtro klang på spesielt piano og mye mer åpent og transparent. Et være eller ikke i forhold til lyden jeg ønsker - men på tide å trekke seg ut av kabelhjørnet for en stund. Its a toxic place;)
 
Sist redigert:
Topp Bunn