Riper i nye lp'er ved ankomst

G

Gasolin

Gjest
Hei
Jeg har ved de to siste nett bestillinger opplevd riper i lp'ene ved ankomst. Alle er forseglet med plast og coverne er fine. Når jeg sjekker selve platen er det synlige riper, noen har fler på samme side og en dobbeltplate hadde riper på begge lp'ene.
Jeg er nylig begynt å bestille vinyl og lurer på om andre opplever lignende?
Kan kvalitetskontroll "glemmes" fra fabrikken pga. stor etterspørsel på vinyl som er godt på vei inn i sin nye gullalder?

Det hører med til historien at kundeservice har vært upaklagelig ved mine henvendelser og jeg har fått kompensasjon for min opplevelse samt retur på leverandørs regning.

Mvh.

Gasolin

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.538
Torget vurderinger
1
Tror ikke jeg har opplevd riper i nye plater. Men dårlige pressinger med mye støy er ikke uvanlig. Dagens standard er lavere enn i gamle dager, men det finnes unntak.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har opplevd det en sjelden gang. Typisk ligger det små fragmenter av vinyl i innercoveret sammen med plata. Disse har igjen lagt seg på rillene og 'gnagd' platene under transport og håndtering. Jeg antar at det er rester fra renskjæring av ytterkanten som har lurt seg med på lasset. Ikke ofte, men det har skjedd.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Dette er ganske vanlig slik jeg opplever det.
Det er nok ingen kvalitetskontroll. Hvordan skulle dette gjennomføres og til hvilken pris?
Min erfaring er at det aldri er problem med reklamasjon. Men det er plunder og ekstra kostnader.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har kjøpt skiver som har vært såpass at stiften har hoppet, men det skjer heldigvis sjeldent. Derimot opplever jeg ofte at skivene er skitne etter pressingen. Hvitt støv som ligger som et matt lag på begge sider. Har heldigvis platevasker.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Ja hvor mange av oss kunne tenkt seg en vinylsjappe i nærheten?
Jeg skulle tippe det er mange.Ellers har jeg fått Lp som har urenheter både på plata og cover.Kjedelige saker og mye styr for et musikk-kjøp.
Mvh Kenneth

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
Lønner seg å vaske nye skiver også. Skåner stiften mye på å vaske alt en kjøper, men det er litt av en jobb :D

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.941
Sted
Sølvbyen
På Jessheim har Platekompaniet faktisk fått et ganske bra utvalg med vinyl, i kontrast til for et par år siden når vinylutvalget deres bestod av en liten pappeske på disken med rundt 30 titler eller noe sånt i. Nå har vinylen fått prioritert brukbar gulvplass, og man kan gå rundt hyllene og bla i platene akkurat som i gamle dagers platesjapper (selv om utvalget fortsatt er størst på cd og film/spill).

Utenom det må jeg si lysten til å handle ny vinyl fikk seg en knekk i begynnelsen når jeg opplevde det flere andre forteller om, at selv om nypressinger koster brukbart med kroner er det overhodet ingen garanti for at lyden er bra, eller at platene er støyfrie og flate. Snarere tvert i mot.

G

Gasolin

Gjest
På Jessheim har Platekompaniet faktisk fått et ganske bra utvalg med vinyl, i kontrast til for et par år siden når vinylutvalget deres bestod av en liten pappeske på disken med rundt 30 titler eller noe sånt i. Nå har vinylen fått prioritert brukbar gulvplass, og man kan gå rundt hyllene og bla i platene akkurat som i gamle dagers platesjapper (selv om utvalget fortsatt er størst på cd og film/spill).

Utenom det må jeg si lysten til å handle ny vinyl fikk seg en knekk i begynnelsen når jeg opplevde det flere andre forteller om, at selv om nypressinger koster brukbart med kroner er det overhodet ingen garanti for at lyden er bra, eller at platene er støyfrie og flate. Snarere tvert i mot.
Takk for innspillene.
Ja kvalitets kontroll blir vanskelig men hvis det er et vanlig problem kan man da frygte vinyl får et ufortjent rykte på seg pga. lignende opplevelser?
Kjenner jeg fikk en liten knekk selv igår når det er andre gangen jeg får lp'er tilsendt med riper og/ eller hvit støv som må blåses forsiktig bort. På tross av upåklagelig kundeservice er det kjedelig å måtte sende retur og vente noen uker til.
Jeg må nok en tur til Jessheim og se over sortimentet evt. en togtur til Oslo. Selvom jeg sparer en del på netthandel vil jeg være nervøs for hvordan lp'ene jeg mottar ser ut:(

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.941
Sted
Sølvbyen
^Utvalget er jo større i Oslo, der har du jo spesialbutikker og flere som selger vinyl også. Men til Jessheim å være, så er utvalget til Platekompaniet ganske hyggelig, og minst på høyde med f.eks. PK i Sandvika sist jeg var der.

For min egen del så handler jeg mest cd'er, det er mye billigere, mindre styr ved avspilling, og det er så og si aldri avvik i kvaliteten på skivene. Men jeg hører jo at f.eks. Dark Side Of The Moon låter betydelig bedre på 180 grams vinyl enn SACD'en som kom ut for noen få år siden... Hadde kvaliteten på vinyl vært jevnere hadde jeg nok helt sikkert prioritert det høyere enn jeg gjør, så den manglende kvalitetskontrollen har iallfall fått meg til å handle mindre vinyl enn jeg ellers ville gjort.

G

Gasolin

Gjest
Kjedelig hvis kvaliteten på vinyl er noe ujevn. Da jeg fortsatt sparer til platespiller vurderer jeg kraftig dyrere forsterker og evt. "bare" gå for en platespiller til 8000kr.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
Det som er viktig er å putte hele hånda inn for å få ut plata uten for mye skuring mot innercoveret som pleier å være av papir uten noen form for plast inni. Bytter alltid innercoveret ved første vask og spilling. Da pleier det å bli godt resultat. Sjekk ut denne snutten til Michael Fremer :)

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.711
Tror ikke jeg har opplevd riper i nye plater. Men dårlige pressinger med mye støy er ikke uvanlig. Dagens standard er lavere enn i gamle dager, men det finnes unntak.
Hvis dagens standard er verre enn i gamle dager, må den være ille. I gamle dager, i hvert fall fra midten av 70-årene og utover, ble vinylen skjødesløst behandlet av de aller fleste forbrukere, selgere og produsenter. Vinyl var endt som et kommersielt og ganske billig masseprodukt. Rundt 1980 så vi noen motreaksjoner med "jomfruvinyl" fra Mobile Fidelity og de direktegraverte platene. Da CD´ene kom på banen i 83-84, ble det gradvis verre og verre. I 1993 kjøpte jeg min siste nye plate, pressingenes kvalitet hadde da sunket til et ubrukelig nivå. Skyldtes det mangel på vedlikehold og investeringer i presseriene? Dårligere kvalitet på vinylen?
Jeg har noen originale EMI, Decca- og RCA-pressinger fra slutten av 50-årene og begynnelsen av 60-årene. Den gangen var vinyl eksklusivt og kooostbart, og kvaliteten var himmelsk.
Begynner vinyl atter en gang å bli litt overkommersielt og lettvint, nå noen år etter at de mest kresne "nyveiverne" begynner å bli en liten del av et marked bestående av stadig flere unge forbrukere?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Lønner seg å vaske nye skiver også. Skåner stiften mye på å vaske alt en kjøper, men det er litt av en jobb :D
Det trodde jeg alle gjorde, det og skifte innercover som du sier, det er viktig.... Det er jo derfor vi har vaskemaskin...8)

Har aldri spilt en plate før den er blitt vasket, verken ny eller brukt.

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Antall liker
346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg har opplevd ulike typer feil og skader på helt nye plater. Noen kan jo være svært ujevne, og dette husker jeg også kunne skje i "gamle dager". I sjeldne tilfeller har platene hatt tydelige merker og tykke striper - omtrent som om noen har dratt et viskelær over dem... Når mulig foretrekker jeg å kjøpe brukt over disk eller fra privatpersoner. Da har man jo mulighet til å granske platen først. En "brukt" plate oppgitt som SS kan jo ha ukjente skader som man ikke får kontrollert på forhånd, og er på den måten mindre trygge kjøp enn plater som har vært åpnet.

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Antall liker
346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hvis dagens standard er verre enn i gamle dager, må den være ille. I gamle dager, i hvert fall fra midten av 70-årene og utover, ble vinylen skjødesløst behandlet av de aller fleste forbrukere, selgere og produsenter. Vinyl var endt som et kommersielt og ganske billig masseprodukt. Rundt 1980 så vi noen motreaksjoner med "jomfruvinyl" fra Mobile Fidelity og de direktegraverte platene. Da CD´ene kom på banen i 83-84, ble det gradvis verre og verre. I 1993 kjøpte jeg min siste nye plate, pressingenes kvalitet hadde da sunket til et ubrukelig nivå. Skyldtes det mangel på vedlikehold og investeringer i presseriene? Dårligere kvalitet på vinylen?
Da Fidelity hadde en vinyl-spesial i en av sine siste utgivelser, nevnte de at tynne blekker fra oljekrisens 70-tall kunne låte bedre enn dagens 180-grams-pressinger. De spekulerte i at det kunne være snakk om tapt kunnskap. Såvidt jeg vet er det også kun noen få, hardt prøvede presser igjen i dag, som det ikke lages nye deler til. Hvis disse tingene er tilfelle, virker det jo ikke usannsynlig at kvaliteten på pressingene har vært på et høyere nivå enn dagens standard.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det er ikke mye fra fortiden som er bedre enn det Pallas og QRP gjør i dag. De er på nivå med gamle JVC Japan pressinger, kanskje t.o.m bedre.

Her fra en Fremer anmeldelse....

As for the sound, well I get into arguments all to often with people who insist originals are always better. If after comparing this reissue to the original they still think so, they are hopelessly prejudiced. This reissue easily beats the original I have in every category.p> Of course the original can't begin to approach the 200g QRP pressing quality, especially in terms of velvet-black backgrounds and perfect surfaces. The reissue is far more dynamic, the low frequency extension complete, and most importantly the instrumental textures and tonalities are rich, full and spectacularly transparent. All of the delicacy, three-dimensionality and transparency promised but only partly delivered by the original is fully communicated on this Analogue Productions reissue.

Sist redigert:
G

Gasolin

Gjest
Det ser ut til å være et problem jeg må lære å leve med. Jeg velger å holde positivt fokus og lar ikke mitt nyvundne vinyleventyr stoppe på tross av uheldige opplevelser.
Takk for gode råd i tråden så langt, jeg skal forsøke å følge disse;)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
Har kjøpt mye 80 tallspressinger, og synes at kvaliteten på disse jevnt over er god. Mulig at de som mastrer for vinyl ikke sitter inne med den kunnskapen som de gamle trollmennene satt inne med. Doug Sax, Stan Ricker, Bob Ludwig, Greg Calbi, Stephen Marcussen osv. :)

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det har alltid vært gode pressinger og det har alltid vært dårlige pressinger. Og da snakker jeg kun pressingen; overflatestøy, skjeve, bulker, tyst vinyl etc.

Jeg tror at mye av grunnen til at mange er misfornøyde i dag er at det er kommet til mange nye og unge folk i vinylverden de siste åra, og det er bra! Men jeg tror at som oftest så kjøper disse utgivelser/musikk fra nyere dato som blir gitt ut av ymse selskaper og ikke presset hos de som er best på slikt. Ikke bare er pressingene dårlige men som regel også dårlig mastring med et dårlig utgangspunkt.

Gamlinger som meg som "alltid" har kjøpt vinyl, også på 90 tallet da "ingen" kjøpte, har kjøpt mest årgangsjazz og klassisk musikk fra 50-60 tallet. Disse tingene har som regel vært velsignet en behandling av de beste på markedet, folk og selskaper som setter kvalitet på hele kjeden som punkt no.1.

Derfor er det bra at storselgere som "Amused..." har fått slik behandling, dette er viktig og får nok mange flere folk til å sette krav til det de kjøper og de vil også etter hvert finne ut hva/hvem som er bra og hva/hvem man bør holde seg unna. Man bruker noen kroner på tabbekjøp før det men slik er det for alle.:)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
For meg er det åpenbart at et nytt produkt ikke bare skal være nytt, men også se nytt ut. Det vil si at en "nysprettet" vinylplate skal være fri for riper. At man skal være forsiktig når man tar den ut av coveret og lage "luft" slik at platen ikke skrapes unødig opp på eventuelle partikler fra produksjonen, burde også være selvsagt.

Når det gjeler kvaliteten på pressinger, er min skarve erfaring at det fantes en del dårlige pressinger på 50-tallet da vinyl var forholdsvis nytt. Og om ikke pressingen var dårlig, varierte antagelig kvaliteten på selve vinylen - i alle fall hadde en del plater mye overflatestøy. På 60-tallet mener jeg dette bedret seg.

Etter hvert begynte man å gjenutgi en del klassikere fra 50-tallet - i alle fall innen jazz som jeg har mest greie på. Dette var ofte billigutgaver, der kvaliteten kunne variere atskillig. Jeg antar at dette skyldes mastringen og ikke pressingene.

Riper på helt nye plater den gangen kan jeg ikke huske var noe stort problem. Det som imidlertid var et gigantproblem, var fingermerker, hakk og riper fra prøvespilling i butikkene. Jeg hadde så vidt sær smak at butikkene ofte kun hadde ett eksemplar, og å vente flere uker på at de skulle bestille et nytt et til meg hadde jeg aldri tålmodighet til.

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.711
Jeg har hundrevis av billigutgaver og ikke så billige gjenutgivelser av tidlige stereoinnspillinger av klassisk musikk (ca. 1955-1970), fra 70- og 80-tallet. Kan bekrefte at kvaliteten svingte mye der også. Totalinntrykket er at mye av det var overraskende bra. Særlig engelske EMI og Decca, men også Philips og DGG, for å nevne noen av de store aktørene.

Sist redigert:
G

Gasolin

Gjest
For god ordens skyld avslutter jeg tråden med å informere om at de nye lp'er er ankommet, sjekket og er uten riper. Lp'er med riper er nå sendt retur.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.538
Torget vurderinger
1
Det er ikke mye fra fortiden som er bedre enn det Pallas og QRP gjør i dag. De er på nivå med gamle JVC Japan pressinger, kanskje t.o.m bedre..
Helt uenig. Alt fra Tyskland, CBS i Holland og alt fra Japan var bedre enn stort sett alt i dag. QRP er intet bedre enn metervare fra USA på 70-tallet med tanke på støy (bortsett fra tykkelsen). Pallas er bra men f.eks ECM pressinger fra Tyskland i gamle dager var vel så bra...

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Forskjellige erfaringer der altså. Enig i at Tyske pressinger, CBS Holland var bra men synes ikke de er spesielt bedre mtp spesielt bakgrunn støy. At QRP ikke er bedre enn "metervare fra 70 tallet" tar jeg som en flåse.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.538
Torget vurderinger
1
OK QRP er kanskje litt bedre. Men ikke bedre enn britiske pressinger på 70-tallet....

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
:) Ikke noe feil med dem nei...men jeg erfarer at mørkere og tystere bakgrunn enn QRP pressingene ikke akkurat er daglivare.

Topp Bunn