Høyttalere Rimelige høyttalere i samme serie vs dyre høyttalere i samme serie.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei alle sammen, sitter her og planlegger økonomien (sparing) til innkjøp av det nye systemet jeg skal ha på loftet http://www.hifisentralen.no/forumet...byggestart-hifirommet-mitt-en-byggetra-d.html

I den sammenheng så sitter jeg med noen tanker ang dette med høyttalere. Alle produsenter har jo stort sett noen serier, der det er ulike modeller. Ofte så er det samme diskant og mellomtone element og den største forskjellen er antall basselement.

La oss ta føre oss Triangle Magellan serien som jeg sitter å ser veldig nøye på. Har for all del ikke bestemt meg, men har vært veldig fornøyd med Triangle Genese Quartet.

I Magellen serien er det to modeller jeg kan ha mulighet til å skaffe meg:

Chello:

NUMBER OF DRIVERS4
NUMBER OF WAYS3
TWEETERTZ2900 GC
MIDRANGET16GMF100-THG06
WOOFER (2X)T16GM-MT15-GC2
SENSITIVITY91 dB/W/m
FREQUENCY RANGE35 Hz – 20 KHz (+/- 3 dB)
POWER HANDLING200 W
REPETITIVE PEAK POWER350 W
SPL MAX112 dB
NOMINAL IMPEDANCE8 Ω
MINIMUM IMPEDANCE3 Ω
LOW FREQUENCY ROLL-OFF400 Hz (12 dB/Oct)
HIGH FREQUENCY ROLL-OFF2800 Hz (24 dB/Oct)
DIMENSIONS1138 x 423 x 371 mm
WEIGHT34 kg






Og Quartuor

NUMBER OF DRIVERS6
NUMBER OF WAYS3
TWEETER (2X)TZ2900 GC
MIDRANGET16GMF100-THG06
WOOFER (3X)T16GM-MT15-GC2
SENSITIVITY90 dB/W/m
FREQUENCY RANGE33 Hz – 20 KHz (+/- 3 dB)
POWER HANDLING260 W
REPETITIVE PEAK POWER500 W
SPL MAX113 dB
NOMINAL IMPEDANCE8 Ω
MINIMUM IMPEDANCE3 Ω
LOW FREQUENCY ROLL-OFF400 Hz (12 dB/Oct)
HIGH FREQUENCY ROLL-OFF2800 Hz (24 dB/Oct)
DIMENSIONS1338 x 423 x 371
45 kg






































 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Desse to er kanskje ikke de beste å sammenligne, da Quatour har 1 diskant og ett basselement til. Litt større kassevolum.

Men hvorfor skal den koste 40-45k mere for de to elementene.

Vil ikke jeg få det bedre med å gå for Chello og bruke de 40-45k til forsterker og rom? Eller er det noen som er helt uenig?

Noen som har noen gode svar på hvorfor ett og to element koster såpass mye mere, ikke bare hos Triangle, men også hos feks Vienna, Sonus Faber, B&W, Marten ol. Tok kun de merkene som eksempel da det var de jeg kom på her og nå.
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg ville ha gått for di første Retep og heller brukt litt penger på forsterker å , betale 40-45 k meire på 2 elementer synes jeg er drøyt.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg ville ha gått for di første Retep og heller brukt litt penger på forsterker å , betale 40-45 k meire på 2 elementer synes jeg er drøyt.

Hei, ja det er det jeg vil frem til. Hvorfor er det slik? Er det statusen ved å ha en dyrere høyttaler som slår inn her? Eller er det virkelig så mye dyrere å produsere litt større kabinett noen elementer og kanskje tukle litt med delefilteret?
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg ville ha gått for di første Retep og heller brukt litt penger på forsterker å , betale 40-45 k meire på 2 elementer synes jeg er drøyt.

Hei, ja det er det jeg vil frem til. Hvorfor er det slik? Er det statusen ved å ha en dyrere høyttaler som slår inn her? Eller er det virkelig så mye dyrere å produsere litt større kabinett noen elementer og kanskje tukle litt med delefilteret?
Ja man kan jo lure når det koster 40-45 k meire for 2 elementer og litt større kabinett , og kansje tukle litt med delefilteret som du sier. Og statusen for og ha dyrere høyttaler er tull. Jeg synes at lyden man for ut av den høyttaleren man har som teller , ikke hvor mye den koster spør du meg.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg ville ha gått for di første Retep og heller brukt litt penger på forsterker å , betale 40-45 k meire på 2 elementer synes jeg er drøyt.

Hei, ja det er det jeg vil frem til. Hvorfor er det slik? Er det statusen ved å ha en dyrere høyttaler som slår inn her? Eller er det virkelig så mye dyrere å produsere litt større kabinett noen elementer og kanskje tukle litt med delefilteret?
Forskjellen i de direkte material- og produksjonskostnadene er trolig bare en liten del av forklaringen. Jeg gjetter på at noe mer av forklaringen er knyttet til at de større modellene til en produsent selges i et mindre antall, og at de faste kostnadene - overhead, produktutvikling o.l - blir større pr. enhet etterhvert som man beveger seg oppover i produktkatalogen.
 
C

Cyber

Gjest
Ulf er nok inne på noe her. Det kan jo være noe ekstra godt krydder i delefiltre osv... på den største. Det er jo generelt lite å hente lydmessig i vanlige rom på å gå fra 50 - 150 K, akustikk og andre parametre henter som regel mer ut.

Lekre høyttalere er det, men er ikke Genese-serien interessant?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jo, det er vel sant dette ned produksjons pris mot salgsvolum. Kan jeg da utifra det dere sier tenke at man får mye mere høyttaler for 50k enn for 100k ( Dette er igjen bare noen tall) Fordi produsenten vil selge flere av 50k høyttaleren, så kan de tåle en lavere avanse på dem ifht til de som koster 100k?
 
C

Cyber

Gjest
Jo, det er vel sant dette ned produksjons pris mot salgsvolum. Kan jeg da utifra det dere sier tenke at man får mye mere høyttaler for 50k enn for 100k ( Dette er igjen bare noen tall) Fordi produsenten vil selge flere av 50k høyttaleren, så kan de tåle en lavere avanse på dem ifht til de som koster 100k?
Ja. Og de fleste som protesterer på slikt ha selv kjøpt høyttalere til 100K+. Jeg sier ikke at det ikke er forskjeller, men en høyttaler til 50 K yter som regel vanvittig bra og det er vel mer om du har rom på 100 kvm og skal ha kjellerbass med evig headroom at du trenger så voldsomt mye større saker. På dyrere høyttalere er jo veldig mye lagt i utrolig finish, forkrommede detaljer og "bling".

Skulle jeg vinne i lotto og svi 100 000 på en høyttaler så hadde jeg gått for noe aktivt, Adam Audio sin topp-serie e.l. Men det er MEG, ønsker deg lykke til videre med valg og bygging!
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Blir nok noen høyttalere til rundt 40-50k max tenker jeg. Har ikke økonomi til å forsvare noe mere. Dette var egentlig mere en tanke jeg satt med, som jeg føler jeg har fått svar på. Og som du sier, er er forskjeller på høyttalere oppover i pris, men at de blir mindre og mindre jp høyere man kommer. Finish detaljer er ofte bedre på dyre høyttalere, det har du rett i Cyber.
 
T

tce-teams

Gjest
Du må ha lykke til med valget da retep , du får meget brae høyttaler til 40-50 k.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Skulle jeg vinne i lotto og svi 100 000 på en høyttaler så hadde jeg gått for noe aktivt, Adam Audio sin topp-serie e.l. Men det er MEG, ønsker deg lykke til videre med valg og bygging!
Adam "hypen" har roet seg betraktelig på gearslutz og en del av folkene i firmaet har startet et nytt firma med det overraskende navnet Eve.

Bare en digresjon.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.477
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Pris og kvalitet henger som regel sammen når det gjelder høyttalere. Det går ikke an å lage gull av gråstein. Jeg har nylig kjøpt et brukt par Dynaudio C2. Den knuser alle høyttalere jeg har hatt tidligere, men hadde også en nypris 40-50k høyere enn noen annen høyttaler jeg har hatt. Jeg tror det skjer mye mellom 50 og 100k på høyttalere. Jeg kan aldri leve med en 30k høyttaler igjen, det er helt sikkert.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg sier ikke at det ikke er forskjeller, men for min del blir pengeutlegget for stort i forhold til hva man får igjen - jeg klarer å kose meg akkurat like mye foran rimeligere saker. Der er vi sikkert forskjellige.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har nylig kjøpt et brukt par Dynaudio C2. Den knuser alle høyttalere jeg har hatt tidligere, men hadde også en nypris 40-50k høyere enn noen annen høyttaler jeg har hatt..
Hei. De andre høyttalerene som var såpass "billige" var det også Dynaudio fra samme serien? Jeg er ute etter hvorfor en høyttaler i en serie skal være så mye dyrere enn en annen høyttaler i samme serie. Hvorfor er det 40-50k i forskjell på de?

Jeg også hører forskjell på feks B&W 802 Diamond til 110K mot Dynaudio C4 til 160k, men jeg er jammen ikke sikker på om jeg klarer å høre forskjell på 802 diamond og 800diamond, med samme forsterkere og i samme rom. Vel jeg hører nok forskjell, men for meg så tror jeg ikke forskjellen lyd vs kr er noe jeg ville være villig å betale for. Jeg tror heller det ville vert bedre å kjøpt 802 og brukt de resterende (mellomlegget) på forsterker, rom, musikk.

At man hører forskjell mellom 802 og C4 er jo en selvfølge, det er to helt vidt forskjellige høyttalere. Fra ulike produsenter. 802 vs 800 er jo fra samme serie, og produsent. Er de 60 lappene verdt den evnt forskjellen. (Jeg har aldri hørt 800)

Grunnen for denne tråden er at jeg sitter å ser på høyttalere fra samme serie, der det er stor forskjell på prisen, men vil jeg høre forskjell på lyden eller skal jeg gå for den rimelige varianten og bruke 40k mere på rom og forsterkere.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.477
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Jeg har nylig kjøpt et brukt par Dynaudio C2. Den knuser alle høyttalere jeg har hatt tidligere, men hadde også en nypris 40-50k høyere enn noen annen høyttaler jeg har hatt..
Hei. De andre høyttalerene som var såpass "billige" var det også Dynaudio fra samme serien? Jeg er ute etter hvorfor en høyttaler i en serie skal være så mye dyrere enn en annen høyttaler i samme serie. Hvorfor er det 40-50k i forskjell på de?

Jeg også hører forskjell på feks B&W 802 Diamond til 110K mot Dynaudio C4 til 160k, men jeg er jammen ikke sikker på om jeg klarer å høre forskjell på 802 diamond og 800diamond, med samme forsterkere og i samme rom. Vel jeg hører nok forskjell, men for meg så tror jeg ikke forskjellen lyd vs kr er noe jeg ville være villig å betale for. Jeg tror heller det ville vert bedre å kjøpt 802 og brukt de resterende (mellomlegget) på forsterker, rom, musikk.

At man hører forskjell mellom 802 og C4 er jo en selvfølge, det er to helt vidt forskjellige høyttalere. Fra ulike produsenter. 802 vs 800 er jo fra samme serie, og produsent. Er de 60 lappene verdt den evnt forskjellen. (Jeg har aldri hørt 800)

Grunnen for denne tråden er at jeg sitter å ser på høyttalere fra samme serie, der det er stor forskjell på prisen, men vil jeg høre forskjell på lyden eller skal jeg gå for den rimelige varianten og bruke 40k mere på rom og forsterkere.
Innlegget mitt var nok litt OT, beklager, men er i ekstase over nye høyttalere ;) Men det var også for å poengtere at pris og kvalitet, enten man liker det eller ikke, oftest henger sammen.

Til din problemstilling, vil jeg si at jeg hadde kviet meg veldig for å betale så mye tillegg. For 40k får du jo et par meget bra subber f.eks.
Ellers var jo følsomheten på den rette siden av 90, så du trenger ikke flere hundre watt heller. Det som nok er sikkert, er at den største modellen kan spille uanstrengt ved høyere volum, og har en mere potent bass. Noen synes det er avgjørende. Men 40k, det var sykt mye. Hvorfor ikke ha litt is i magen, og tråle bruktmarkedet. Må du ha Triangle?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har nylig kjøpt et brukt par Dynaudio C2. Den knuser alle høyttalere jeg har hatt tidligere, men hadde også en nypris 40-50k høyere enn noen annen høyttaler jeg har hatt..
Hei. De andre høyttalerene som var såpass "billige" var det også Dynaudio fra samme serien? Jeg er ute etter hvorfor en høyttaler i en serie skal være så mye dyrere enn en annen høyttaler i samme serie. Hvorfor er det 40-50k i forskjell på de?

Jeg også hører forskjell på feks B&W 802 Diamond til 110K mot Dynaudio C4 til 160k, men jeg er jammen ikke sikker på om jeg klarer å høre forskjell på 802 diamond og 800diamond, med samme forsterkere og i samme rom. Vel jeg hører nok forskjell, men for meg så tror jeg ikke forskjellen lyd vs kr er noe jeg ville være villig å betale for. Jeg tror heller det ville vert bedre å kjøpt 802 og brukt de resterende (mellomlegget) på forsterker, rom, musikk.

At man hører forskjell mellom 802 og C4 er jo en selvfølge, det er to helt vidt forskjellige høyttalere. Fra ulike produsenter. 802 vs 800 er jo fra samme serie, og produsent. Er de 60 lappene verdt den evnt forskjellen. (Jeg har aldri hørt 800)

Grunnen for denne tråden er at jeg sitter å ser på høyttalere fra samme serie, der det er stor forskjell på prisen, men vil jeg høre forskjell på lyden eller skal jeg gå for den rimelige varianten og bruke 40k mere på rom og forsterkere.
Innlegget mitt var nok litt OT, beklager, men er i ekstase over nye høyttalere ;) Men det var også for å poengtere at pris og kvalitet, enten man liker det eller ikke, oftest henger sammen.

Til din problemstilling, vil jeg si at jeg hadde kviet meg veldig for å betale så mye tillegg. For 40k får du jo et par meget bra subber f.eks.
Ellers var jo følsomheten på den rette siden av 90, så du trenger ikke flere hundre watt heller. Det som nok er sikkert, er at den største modellen kan spille uanstrengt ved høyere volum, og har en mere potent bass. Noen synes det er avgjørende. Men 40k, det var sykt mye. Hvorfor ikke ha litt is i magen, og tråle bruktmarkedet. Må du ha Triangle?

Nei, må ikke ha det. Men Triangle er de eneste høyttalerene jeg har vert 100% fornøyd med. Samt at det er syke priser på Triangle over grensa. Har hatt 802N, Vienna Strauss, Klipsch RF-7 som er gode høyttalere, men som ikke har overlevd her hjemme. Blir lei lyden/lyttetrett mye raskere. Med Quartet som jeg har hatt 2 ganger, kunne jeg bare sitte å slappe av og kose meg med musikk.

Alt av anlegg er nå solgt slik at jeg kan starte helt på nytt- Tolmodighet det har jeg lært meg til å ha i det siste.
 
C

Cyber

Gjest
Det du får i de større sakene er vel mer kapasitet, bass, dybde?
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Nå kjenner jeg ikke høyttalerne du skriver om, men på generelt grunnlag er det ikke alltid jeg synes at den største modellen i en høyttalerserie er den som låter lydmessig best. Jeg har tidvis tatt meg selv i å foreyrekke mindre og billigere alternativer i en serie - har da spurt meg selv hvorfor de større modellene er laget, om enn ikke for annet enn større "imponatoreffekt". Lydmessig trenger det dog ikke høres bedre ut, så sant man da ikke trenger å spille høyere så trenger man ofte ikke de største. Ofte spiller større modeller mer bass, dog føles ikke det nødvendigvis alltid helt riktig - ofte høres det bedre ut om man velger mindre.

Du får høre deg frem før du vurderer, kan jo slå begge veier slikt.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Nå kjenner jeg ikke høyttalerne du skriver om, men på generelt grunnlag er det ikke alltid jeg synes at den største modellen i en høyttalerserie er den som låter lydmessig best. Jeg har tidvis tatt meg selv i å foreyrekke mindre og billigere alternativer i en serie - har da spurt meg selv hvorfor de større modellene er laget, om enn ikke for annet enn større "imponatoreffekt". Lydmessig trenger det dog ikke høres bedre ut, så sant man da ikke trenger å spille høyere så trenger man ofte ikke de største. Ofte spiller større modeller mer bass, dog føles ikke det nødvendigvis alltid helt riktig - ofte høres det bedre ut om man velger mindre.

Du får høre deg frem før du vurderer, kan jo slå begge veier slikt.

Jo, jeg skal høre på mange par i tiden fremover. Skal bruke litt tid på anlegget denne gang ;)

Dette er bare noe jeg har gått og tenkt på, og alle eksemplene mine er bare merker jeg har tatt utifra luften. <ikke noe negativt om noen av desse merkene. Men det er igjen bare noe jeg tenker på...

Tror vi kan legge denne tråden død, for min del. Jeg føler at jeg har fått en del svar som høres fornuftige ut, og som samsvarer med det jeg føler selv.
 
Topp Bunn