Rimelig platespiller?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Hei

Lurer litt på om jeg skal handle en billig platespiller til kinorommet. Har en Gyrodec i hovedanlegget, men ser for meg at jeg vil spille litt vinyl i hjemmekinorommet da jeg setter inn diverse utstyr der for tiden og kommer til å ha flere separate anlegg stående til å veksle mellom(blir en fullstappet 9kvm kino...). Platespilleren kommer antagelig til å bli koblet inn i phonoinngangen på en Quad 34 preamp.

Vel, jeg har Rega P1, Pro-ject rpm-1, Pro-ject Debut 3, og Thorens TD-158 på lista over alternativer. Noen flere som jeg burde på?
Har sett at Marantz selger en TT-42 til 3000,- men denne virker som en rebrandet Thorens 158.

Jeg skal ikke gå over 3000,- Jo mindre jo bedre. Brukt er i utgangspunktet ikke interessant.
Jeg liker rpm-1 for designet, Debut 3 for muligheten til å handle i en gøyal farge, og Thorens fordi jeg er lei av alle platespillerne som ser ut som min gamle Rega 3...

Vel, noen tanker eller tips?

Thorens TD-158

Rpm-1

Debut 3

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Enig med siste taler, selv om du tydeligvis ikke liker Regadesignet like godt som Project. Regas RB-armer er totalt overlegne Project IMHO, både hva ytelse, fleksibilitet og kvalitet på lagre og internkabling angår.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Enig med siste taler, selv om du tydeligvis ikke liker Regadesignet like godt som Project. Regas RB-armer er totalt overlegne Project IMHO, både hva ytelse, fleksibilitet og kvalitet på lagre og internkabling angår.
Om du ikke liker designet så ta heller å kast lokket.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Skink_123 skrev:
impulse skrev:
Om du ikke liker designet så ta heller å kast lokket.
Den ser fortsatt ut som en brødfjøl.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Joda, men om det visuelle lugger så jævlig, tror jeg det går an å bestille i forskjellige farger hos Rega. Evt. går det an å demontere og sende fjøla til en billakkerer. Til prisen er den i alle fall utmerket å spille plater på, og det er jo det den er til. Om trådstarter revurderer dette med å kjøpe brukt, er det selvfølgelig flere andre, gode alternativer.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg forstod det som om trådstarter ikke ville ha en platespiller som så ut som en Rega og at kun nye platespillere er av interesse.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vel, han har Rega P1 på shortlist, så helt utelukket er det nok ikke. Jeg fikk også med meg instillingen til bruktkjøp, derfor brukte jeg "revurderer."

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Du er tydeligvis flinkere til å lese enn meg, overså Rega på shortlisten.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Lokket alene er jo verdt 1000 spenn, iallefall det som er prisen om du skal bestille det separat.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
Jeg anbefaler alltid Rega.
Hvorfor ?

Project rpm 1 er sikkert dugandes til prisen.....de finnes brukt og.

Espen

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
impulse skrev:
Tar det gjerne en gang til, Espen; Ser kanskje ut som ei brødfjøl, men de kan lage armer. Det betyr litt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.453
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
impulse skrev:
Tar det gjerne en gang til, Espen; Ser kanskje ut som ei brødfjøl, men de kan lage armer. Det betyr litt.
Ikke vet jeg hvem som er best av de tre spillerne. Men har du hørt de opp mot hverandre, Impulse ?

Fikk bra omtale i Fidelity pro-jecten om jeg ikke husker feil.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
ssm skrev:
Skink_123 skrev:
Jeg anbefaler alltid Rega.
Hvorfor ?

Project rpm 1 er sikkert dugandes til prisen.....de finnes brukt og.

Espen
Fordi jeg vet de funker.

Pappa har to, jeg har hatt en selv, begge mine brødre og en av mine søstre har en. Samt flere venner av meg. Alle synes det funker bra! Det er både p2, p3, Planar 3 etc.

Øystein

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Hvilke andre spillere har du hatt?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjest skrev:
Hvilke andre spillere har du hatt?
Personlig har jeg hatt kun forskjellige utgaver av Rega, samt VPI ScoutMaster.

Men har lyttet til en del andre.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Pro-ject og Rega kommer stort sett ca likt ut i tester så konklusjonen er vel at begge er ca like gode.

Linn Majik LP12 bruker forresten Pro-Ject arm, samme arm som jeg har på min RPM5 så armene deres kan ikke være så dårlige.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Rega har historien med seg og. Samt at Rega sine armer sitter på mange langt dyrere spillere.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Project lager gode spillere, men armene er langt mer kilne mht elementer enn Rega, samt at internkablingen er skjør. Det synes jeg personlig ikke så mye om. Men det er meg.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg ville vurdert en Music Hall MMF

Selges av Maxwell.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Jøgga skrev:
Jeg ville vurdert en Music Hall MMF

Selges av Maxwell.
Denne koster 4900,- og det er mer enn hva jeg er interessert i å gi. Har du noen andre tips?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Takker for tips og anbefalinger. Det er ingen som har noen forslag til andre modeller jeg bør sjekke? Hvem produserer platespillere i denne prisklassen? Har sett at hifiklubben selger noen rega-rebrandede greier samt et par spillere fra Denon.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
SOEDAL skrev:
Takker for tips og anbefalinger. Det er ingen som har noen forslag til andre modeller jeg bør sjekke? Hvem produserer platespillere i denne prisklassen? Har sett at hifiklubben selger noen rega-rebrandede greier samt et par spillere fra Denon.
Jeg hadde en slik Nad rega spiller, jeg ville sjekket hvorvidt platteren var bein før jeg tok med spilleren hjem. Jeg måtte fram og tilbake til klubben et par ganger før dette løste seg.

Anbefaler en Rega over en Nad som er samme spilleren. Nad tar de delene Rega ikke vil ha.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Tydeligvis ikke mange produsenter av rimelige platespillere, så det blir vel en av de som er nevnt ovenfor.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Ser at hifishop.no selger Thorens TD 170 med Ortofon OMB-10 for kr 2978,- Bra avslag i forhold til anbefalt utsalgspris som er 4000,-(Mono.no)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var en påfallende likhet mellom den øverste Dual'en og Thorens'en over dette innlegget. Det er vel bare fartsvelgeren som skiller de hva utseende angår?

Om disse har noen form for nært slektskap med 80-tallets og tidlig 90-tallets Dualer fra nederste hylle, så er det en viss risiko for at de er blant de mest plastikk-lydende billigspillerne jeg kan minnes å ha hørt, med hederlig unntak av sent 70-talls og tidlig 80-talls japanske ultralavbudsjettspillere, av typen man fant i rack osv.

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Siden ingen andre tør banne i kirken, så får vel jeg gjøre det da; Hva med en Technics SL-1210 Mk2 eller varianter av denne? En skikkelig konstruert spiller som tåler å bli brukt og med spesifikasjoner og pålitelighet som de andre spillerne i denne prisklassen bare kan drømme om. Du finner pent brukte eksemplarer til rundt 3000,- brukt.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Vidar P skrev:
Det var en påfallende likhet mellom den øverste Dual'en og Thorens'en over dette innlegget. Det er vel bare fartsvelgeren som skiller de hva utseende angår?

Om disse har noen form for nært slektskap med 80-tallets og tidlig 90-tallets Dualer fra nederste hylle, så er det en viss risiko for at de er blant de mest plastikk-lydende billigspillerne jeg kan minnes å ha hørt, med hederlig unntak av sent 70-talls og tidlig 80-talls japanske ultralavbudsjettspillere, av typen man fant i rack osv.
Du la merke til dette du også ja? Skulle akkurat til å kommentere det selv.
Noen som kjenner til opphavet til disse spillerne?

Er litt sugen på en av modellene fra Thorens egentlig. Greit med støvlokk da spilleren ikke kommer til å bli så forferdelig mye brukt.
Bare søppel?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser veldig ut som disse Dualene jeg refererte til iallefall. Fritt fra hukommelsen dog.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
SOEDAL skrev:
Vidar P skrev:

Er litt sugen på en av modellene fra Thorens egentlig. Greit med støvlokk da spilleren ikke kommer til å bli så forferdelig mye brukt.
Ser på Soundgardens nettsider at Debut 3 og P1 også leveres med støvlokk.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Vidar P skrev:
Ser veldig ut som disse Dualene jeg refererte til iallefall. Fritt fra hukommelsen dog.
Vidar, er du kjent med riaa-trinnet i Quad 34?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vi er kun på nikk dessverre. Andre kjenner det nok langt bedre. Det skulle imidlertid forbause meg stort dersom det var flaskehals ift den type spillere du ser på nå.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Siden alle de mest aktuelle kandidatene har støvlokk, og jeg ble litt skeptisk til de rimelige Thorensene vil jeg tro at jeg går for en Pro-Ject Debut 3 i høyglans hvit. Ser meget pen ut synes jeg. Handler en når det nærmer seg jul.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tecnics en der syntes jeg er en spiller du kan ta med i bertaktningen , men så var det dette med bruktkjøp.

rpm 5 fra Project er ok , brukt.

Mulig at regaarmene er bedre enn project sine , men i det momentet man setter på en veldig dyr pu , eller vurderer det , så er det kanskje greit å vurdere å bytte hele spillern.?

Jeg har hatt flere rega er i hus , p2 Nad s 533 , p3-24 og nå planar 3....greie spillere , men ett stadig problem på di jeg har hatt i hus er brum , forbundet med at man tar i armene,.....det jordes vel via jack bare , og det er nok ikke godt nok.

project rpm 5 ern holdt da i allefall kjeft når man betjente armen.....

ALLE regaene jeg har hatt hjemme har hatt det samme problemet , enten de er ett år gamle eller ti...armkablingen virker på meg som er av laber kvalitet , ut fra det jeg kan visuellt se , spesiellt da på pluggene,

jeg har hørt p3-24 med dyna xx-2 , låt fint det , men denne armbrummen(jord) liker jeg ikke helt....

det er neppe 4 spillere på 3 år som har samme feilen vil jeg velge å tro.

Hva mener dere om det ?

Mvh Espen

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Har hatt RPM-5 og P3 før. Gode spillere, men jeg vil ha noe jeg ikke har hatt før. I tillegg har jeg altså en bra platespiller som står i rommet ved siden av, så dette er bare en ekstraspiller.

Technics virker spennende, har vært borti den ved noen anledninger, blandt annet i et radiostudio hvor jeg var aktiv. Jeg ser at Hifi World har lagt sin elsk på disse spillerne. Hadde vært aktuell for meg om jeg ville opp i pris. Selges vel for rundt 5500,- nye.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
ssm skrev:
Tecnics en der syntes jeg er en spiller du kan ta med i bertaktningen , men så var det dette med bruktkjøp.

rpm 5 fra Project er ok , brukt.

Mulig at regaarmene er bedre enn project sine , men i det momentet man setter på en veldig dyr pu , eller vurderer det , så er det kanskje greit å vurdere å bytte hele spillern.?

Jeg har hatt flere rega er i hus , p2 Nad s 533 , p3-24 og nå planar 3....greie spillere , men ett stadig problem på di jeg har hatt i hus er brum , forbundet med at man tar i armene,.....det jordes vel via jack bare , og det er nok ikke godt nok.

project rpm 5 ern holdt da i allefall kjeft når man betjente armen.....

ALLE regaene jeg har hatt hjemme har hatt det samme problemet , enten de er ett år gamle eller ti...armkablingen virker på meg som er av laber kvalitet , ut fra det jeg kan visuellt se , spesiellt da på pluggene,

jeg har hørt p3-24 med dyna xx-2 , låt fint det , men denne armbrummen(jord) liker jeg ikke helt....

det er neppe 4 spillere på 3 år som har samme feilen vil jeg velge å tro.

Hva mener dere om det ?

Mvh Espen

At rega-armene er bedre enn Projects er jo ikke noe man kun kapitaliserer på når man setter på en dyrere pickup? I min bok er det noe man har nytte av uansett element. Dessuten er RB -armene mer fleksible mht pickups osv, da Projects er notorisk kilne og kan spille glimrende med noen og ganske mediokert med andre. Jeg for min del har aldri hatt brumproblemer med Rega, og da teller jeg tre stk Planar 3, en P3, en P25, en sjuer og en P9. Derimot har jeg vært borti fire Project-armer med internkabling som røk for et godt ord. Riktignok ikke ved utpakking, men etter to,tre år når den fabrikksmonterte pickup´en skulle byttes ut. Jeg sier ikke at armene er dårlige, men at det er noe det kan være greit å ta med i betraktningen.
Jeg ville , om brukt i det hele tatt vurderes, kikket på en Technics. Det er noe med finish og kvalitetsfølelse de andre kandidatene ikke kan matche. Men den ser vel ikke akkurat ut som et fruktfat, da.

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Disse rega armene som brummer, er det mulighet for å jorde disse på en annen/ekstra måte? Sorry OT, men så dette nevnt her og passer på å spørre... regaen som står hos ssm og "brummer" er nemlig min...

slett innlegget hvis det ikke er greit..

Mvh
Y

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke hatt problemer med brum. Men uansett, test spilleren der du kjøper den før du tar den hjem.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hvilken pickup bruker du, Yel? Jeg ville tatt kontakt med Mono a.s ang. brum,det er mulig de sitter på en eller annen løsning på problemet. Ellers vet jeg at det Stereophile kaller "The Rega hum" dreier seg om brum knyttet til bruk av diverse Grado-elementer. Derfor det første spørsmålet mitt...

Topp Bunn