Rimelig og god pickup?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Ønsker tips til en rimelig og god pickup.

Hadde en Ortofon Alpha før. Ingen dyr sak. Stiften på denne er defekt/knukket og det var vistnok ikke mulig å få i ny erstatter-stift.

Om det er noe jeg søker iboende pickupen (om mulig) så er det litt varm signatur med god og solid bass.


Har sett på noen pickuper.Er det noen av disse som er gode eller andre jeg burde se på i denne prisklassen?

Shure M97xe
Audio Technica AT95e
Sumiko Black Pearl
Grado Prestige 1 black
Ortofon 510 Mk II
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sånn heilt personleg hadde eg nok ikkje likt å bruke dei neste 1000 timane i vinylsamlinga mi saman med ein av desse. Men det var dette med prisen då, du har plukka nokre svært så overkomelege greier.

Den største utfordringa går på å matche pickup til arm, drivverk, riaa, anlegg generelt og ikkje minst lyttaren sine personlege preferansar når det gjeld musikk og attgjevinga av denne...
Det er mykje smak & behag ute her, så å komme med konkrete råd er kanskje dumt. Eg har nokre favorittar i det eg kallar "billeg" prissegment. Då snakkar vi om ting som går noko over tusenlappen - eg likar godt Denon DL103 (eventuelt 160 om eg ikkje har god MC-riaa), men likar Dynavector DV10x5 til tredobbel pris endå betre...og sånn vert det oppover i prisgruppene, om du då ikkje er så heldig å finne ein brukt pickup du kan sette på ny stift (Eg har til dømes ein Grace F9)

Om du er kresen (godlyd er det veldig lett å venne seg til), har du same problem som alle oss andre - kva er det som svarer seg når du samanliknar pris og kvalitet...men om du berre skal spele ei plateside no og då, er alle saman greie nok.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
BanjoArrne skrev:
...
Hadde en Ortofon Alpha før. Ingen dyr sak. Stiften på denne er defekt/knukket og det var vistnok ikke mulig å få i ny erstatter-stift.
...
Ortofon Alpha har vel for praktiske formål det samme huset som 510/520/530/540?

I tilfelle kan du kjøpe en erstatningsnål til f.eks. 510. Generelt sett så blir lyden litt lysere og klarerer for hvert hopp opp i modellrekken fra 510 til 540, det er hovedsaklig litt skarpere nålesliping for hver steg opp over.

mvh
KJ
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
KJ skrev:
BanjoArrne skrev:
...
Hadde en Ortofon Alpha før. Ingen dyr sak. Stiften på denne er defekt/knukket og det var vistnok ikke mulig å få i ny erstatter-stift.
...
Ortofon Alpha har vel for praktiske formål det samme huset som 510/520/530/540?

I tilfelle kan du kjøpe en erstatningsnål til f.eks. 510. Generelt sett så blir lyden litt lysere og klarerer for hvert hopp opp i modellrekken fra 510 til 540, det er hovedsaklig litt skarpere nålesliping for hver steg opp over.

mvh
KJ
Takker så meget for tipset, KJ. Ser ut til at det stemmer.

Tror det blir en slik løsning.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg har også mange gode minner om Denon DL160. Brukte den på en Rega planar 3 i flere år og i flere anlegg. Veldig bra og spenstig lyd. Matchet stort sett de riaaene jeg prøvde den på med meget godt resultat (Rotel RQ970, Doxa, Harman Kardon integrert). På Vincents riaa fungerte det dog meget dårlig, antagelig pga impedansmatching. En virkelig god pick up.

AT95 likte jeg dårlig på min Pro-ject RP-5. Hard og uoppløst lyd med mye knitring. Da var Clearaudio Basic wood betydelig bedre men også denne hadde mye knitring og rillestøy. Begge disse ble brukt opp mot Trichord Dino.

AT9ml2 er av en helt annen verden. Stram og flott lyd med lite knitring og rillestøy. Gir også en helt annen kvalitetsgjengivelse av de innerste sporene på platen, noe som jeg anser som å være av essensiell betydning.

Mens jeg venter på min nye Quad Elite preamp med MC-riaa(eventuelt Clearaudio Basic+) bruker jeg en Ortofon OM5E MM inn i min Quad 34. Lyden fra denne er betydelig mørkere enn min tidligere løsning med AT9ml/Trichord Dino+. Likevel hadde jeg enkelt kunne levd med denne fremfor feks AT95 da lyden er mye mer behagelig, om enn litt kjedelig. Dette er en pick up jeg vil anbefale til venner da den er god for øret.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ser du har Sumiko Black Pearl på listen din.

Jeg har ikke noe problem med å anbefale den ordinære Pearl, jeg bruker den selv i Shelter utførelse på en Pro-Ject RPM5. Har tidligere brukt AT95 og Grado Green og Pearl er en divisjon over.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg slutter meg til det som er sagt om Denon Dl 160 her, og kan bidra med en smule kunnskap om nåleslipningen.
Grunnen til at den plukker opp lite overflatestøy, må være at diamanten er slipt på en slik måte at den kommer godt ned i rillene og dermed unngår å fange opp skader og riper på overflata.
Jeg har studert denne i stereolupe med 42x forstørrelse og den ser virkelig forseggjort ut selv sammenlignet med Benz Ebony til 15-20 ganger prisen.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skal du ha en Denon DL-160 bør du være kjapp og finne et restlager. Ser ut som om den har forsvunnet fra prislistene til Hifiklubben.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.348
Sted
oslo
cox skrev:
Skal du ha en Denon DL-160 bør du være kjapp og finne et restlager. Ser ut som om den har forsvunnet fra prislistene til Hifiklubben.
110 er så godt som identisk, og er fortsatt i produksjon.
den største forskjellen er at 160 virker bedre på armer med lav masse, hvis jeg ikke husker feil.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Hadde en DL160 på en rega rb 300, og jeg synes at det ikke var allverdens match!, låt tamt og så fikk den ikke leve lenger enn 150 timer heller, da det finnes "små" fingre her i huset! Men etter 150 timer skal den vel være innspilt, eller hva Arve?
Likte mye bedre 110 modellen, og det er vel fordi 160 passer bedre til lettere armer?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Steinkare skrev:
Hadde en DL160 på en rega rb 300, og jeg synes at det ikke var allverdens match!, låt tamt og så fikk den ikke leve lenger enn 150 timer heller, da det finnes "små" fingre her i huset! Men etter 150 timer skal den vel være innspilt, eller hva Arve?
Likte mye bedre 110 modellen, og det er vel fordi 160 passer bedre til lettere armer?
150 timar er nok, ja. 110 og 160 brukar ikkje så lang tid, langtifrå.

Eg har samanlikna to ekseplar direkte, men også lytta til einskilde eksemplar av begge modellar. Eg har inntrykk av at 110 har litt slappare kvalitetskontroll (skeiv kanalbalanse, t.d.) enn 160, men at dei elles kling likt. Og så likar ikkje 160 seg i armar av type Technics og !"gammal direktedriven platespelar-standard"
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Da har jeg fått Ortofon 510 MKII stift fra Tyskland, koblet den opp og spillt litt. Synes den låt meget godt nesten med en gang. Fikk det jeg ønsket i allefall og kan si meg enig med Polske Audios Sitat: -Velbalansert og full lyd.

Takk nok en gang for tipset, KJ. Dette kunne ikke Soundgarden fortelle meg da jeg spurte dem om erstatter for den ødelagte Alpha-stiften.

Herlig å ha vinylsnurra igang igjen. :)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Låner denne tråden litt, vurderer å bytte pu, og tenker da på å kjøpe erstatningsnål, har omred 2 fra ortofon og vurderer å kjøpe bronze eller 2m black, noen innspill ? spilleren er en pro-ject xpression lll
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
jokris skrev:
Låner denne tråden litt, vurderer å bytte pu, og tenker da på å kjøpe erstatningsnål, har omred 2 fra ortofon og vurderer å kjøpe bronze eller 2m black, noen innspill ? spilleren er en pro-ject xpression lll
Det er vel 2m Red du har, da? Da skal det være grei skuring å bytte bare stiften til f.eks. en 2m Bronze, ja.

Selv satt jeg akkurat en Dynavector DV-10x5 på min Debut, som har samme arm, med stort hell. Det kan også absolutt anbefales. Sjekk tråden min for detaljer.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Dazed skrev:
jokris skrev:
Låner denne tråden litt, vurderer å bytte pu, og tenker da på å kjøpe erstatningsnål, har omred 2 fra ortofon og vurderer å kjøpe bronze eller 2m black, noen innspill ? spilleren er en pro-ject xpression lll
Det er vel 2m Red du har, da? Da skal det være grei skuring å bytte bare stiften til f.eks. en 2m Bronze, ja.

Selv satt jeg akkurat en Dynavector DV-10x5 på min Debut, som har samme arm, med stort hell. Det kan også absolutt anbefales. Sjekk tråden min for detaljer.
kikka på den der, og den er på listen på mc pu, ønsker i første omgang å kjøpe en mm for å se hva det kan gjøre med lyden
forsto det slik at dv du har gir veldig mye for penga og det er supert :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
jokris skrev:
kikka på den der, og den er på listen på mc pu, ønsker i første omgang å kjøpe en mm for å se hva det kan gjøre med lyden
forsto det slik at dv du har gir veldig mye for penga og det er supert :)

Merk at det er en "high output" MC, som du bruker med RIAA-trinn for MM. Jeg har inntrykk av at vi liker samme lyd (klipsch) og musikk (rett meg hvis jeg tar feil), så jeg ville nesten tro at 10x5 passer like bra for deg som for meg.


...Men selvsagt blir det nok ikke feil med en Bronze-stift på 2m-pickupen din heller, og da er jo oppgraderingen gjort på sekunder.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Dazed skrev:
jokris skrev:
Dazed skrev:
jokris skrev:
Låner denne tråden litt, vurderer å bytte pu, og tenker da på å kjøpe erstatningsnål, har omred 2 fra ortofon og vurderer å kjøpe bronze eller 2m black, noen innspill ? spilleren er en pro-ject xpression lll
Det er vel 2m Red du har, da? Da skal det være grei skuring å bytte bare stiften til f.eks. en 2m Bronze, ja.

Selv satt jeg akkurat en Dynavector DV-10x5 på min Debut, som har samme arm, med stort hell. Det kan også absolutt anbefales. Sjekk tråden min for detaljer.

Merk at det er en "high output" MC, som du bruker med RIAA-trinn for MM. Jeg har inntrykk av at vi liker samme lyd (klipsch) og musikk (rett meg hvis jeg tar feil), så jeg ville nesten tro at 10x5 passer like bra for deg som for meg.

...Men selvsagt blir det nok ikke feil med en Bronze-stift på 2m-pickupen din heller, og da er jo oppgraderingen gjort på sekunder.
kikka på den der, og den er på listen på mc pu, ønsker i første omgang å kjøpe en mm for å se hva det kan gjøre med lyden
forsto det slik at dv du har gir veldig mye for penga og det er supert :)
ja tror vi har mye lik smak, derfor er dv pu helt klart ett spennende alternativ, tråkker ikke feil der
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En annen jeg vurderte var Sumiko Blue Point Evo III:

http://www.sumikoaudio.net/sumikocartridges/prod_bluepointspecial.htm

Kommer vel på. ca. det samme som 10x5

Jeg kjøpte 10x5 fra www.analogueseduction.net, som kan anbefales. De har Sumiko også, btw.

OBS: Husk at du muligens må bytte motvekt på armem når du bytter pickup. Hvis spilleren ble levert med 2m Red, så har du nok riktig lodd for 10x5 (og selvsagt for 2m Bronze).

Edit:

Nå ser jeg forresten at det tyngste loddet til 8.6D-armen er for pickup-er opp til 9 gram, så Sumiko-en utgår nok. :(
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Dazed skrev:
En annen jeg vurderte var Sumiko Blue Point Evo III:

http://www.sumikoaudio.net/sumikocartridges/prod_bluepointspecial.htm

Kommer vel på. ca. det samme som 10x5

Jeg kjøpte 10x5 fra www.analogueseduction.net, som kan anbefales. De har Sumiko også, btw.

OBS: Husk at du muligens må bytte motvekt på armem når du bytter pickup. Hvis spilleren ble levert med 2m Red, så har du nok riktig lodd for 10x5 (og selvsagt for 2m Bronze).

Edit:

Nå ser jeg forresten at det tyngste loddet til 8.6D-armen er for pickup-er opp til 9 gram, så Sumiko-en utgår nok. :(
tror jeg hopper på en erstatningsnål 2m black i første omgang, har ikke skiftet pu og slikt på over 20 år så greit med noe enkellt i første omgang, men valget er vel egentlig tatt når det blir akturllet med mc pu, det blir DV :)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Takk for linken forresten :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
jokris skrev:
tror jeg hopper på en erstatningsnål 2m black i første omgang, har ikke skiftet pu og slikt på over 20 år så greit med noe enkellt i første omgang, men valget er vel egentlig tatt når det blir akturllet med mc pu, det blir DV :)
Det hadde ikke jeg heller, men det gikk temmelig enkelt.

jokris skrev:
Takk for linken forresten :)
Ingen årsak.
 
Topp Bunn