Riaa med valgbare eq-kurver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal oppgradere riaa trinnet i den nærmeste fremtid og ser på noen aktuelle merker og løsninger. Med hang til britisk hifi har jeg selvfølgelig lagt øynene på blant annet Graham Slee, de har også et par eldre modeller med valgbare eq-kurver som skal spille best mulig med ulike typer innspillinger, spesielt på eldre plater. Jazz Club er en utgave, Revelation M er en nyere variant. Jeg vet også at flere andre produsenter tilbyr dette.

    Spørsmålet jeg sitter med, er om dette er noe som løfter lyden og lytteropplevelsen, eller om det mer er gimick? Vil valg av pickup også begrense seg hvis en skal benytte disse kurvene, eller er det uavhengig av pickup? Eller er det bedre å gå for et "rent" riaa uten slike justeringsmuligheter, og heller ha et større utvalg av pickuper? Det er særlig tidlige jazz og klassiske innspillinger som er aktuelle for min del.

    Det hadde vært fint med innspill og erfaringer fra dere som har prøvd ut disse løsningene, gjerne med andre anbefalinger enn Graham Slee også, jeg er ikke fanatisk.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Hmm -var borti en nettside for en stund siden som listet opp de forskjellige kurvene som var tilgjengelig i ett eller annet riaa-trinn,
    jada - veldig unyttig informasjon!, mener å huske at det for det meste var to-tre selskaper i USA som på 50-tallet opererte med egne kurver
    - på mono innspillinger? (skal lete lete mer).
    Men - om LP'ene dine ikke er innspilt med standard kurve burde det vel stå på omslaget?
    GoldNote PH-10 har flere kurver innebygd.
    Om det løfter lyde? - vil tro at en korrekt riaa-kurve har betydning for utbyttet.

    Edit: Vet ikke hvilken økonomisk grense du har.. men denne så jo morsom ut: https://www.gruensch.de/EN/Products/GRUENSCH_MCS_II-_SE/gruensch_mcs_ii-_se.html Fant ikke noe pris men regner med at den har 6 tall.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal oppgradere riaa trinnet i den nærmeste fremtid og ser på noen aktuelle merker og løsninger. Med hang til britisk hifi har jeg selvfølgelig lagt øynene på blant annet Graham Slee, de har også et par eldre modeller med valgbare eq-kurver som skal spille best mulig med ulike typer innspillinger, spesielt på eldre plater. Jazz Club er en utgave, Revelation M er en nyere variant. Jeg vet også at flere andre produsenter tilbyr dette.

    Spørsmålet jeg sitter med, er om dette er noe som løfter lyden og lytteropplevelsen, eller om det mer er gimick? Vil valg av pickup også begrense seg hvis en skal benytte disse kurvene, eller er det uavhengig av pickup? Eller er det bedre å gå for et "rent" riaa uten slike justeringsmuligheter, og heller ha et større utvalg av pickuper? Det er særlig tidlige jazz og klassiske innspillinger som er aktuelle for min del.

    Det hadde vært fint med innspill og erfaringer fra dere som har prøvd ut disse løsningene, gjerne med andre anbefalinger enn Graham Slee også, jeg er ikke fanatisk.
    Dersom du har mange gamle plater er nok svaret ja. Var på en demo av dette i München i 2019, forbløffende stor forskjell på endel plater. Dersom du bare har plater fra ca år 2000 eller nyere (husker ikke dato nøyaktig) er svaret nei.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Hmm - standardkurven - som også brukes i dag - kom i 1954.
    Så plater fra 60-tallet og fremover er uproblematiske.
    Problemet var at det tok noen år (10?) før alle selskapene sluttet seg til formatet.
    Derfor finnes det innspillinger som ikke helt passer - men da snakker vi nok originalutgaver fra 40- og 50- (60?) tallet.

    Edit: CBS America/Colombia og Decca London hadde egne kurver; men vi snakker da små nyanser i mellomtoneregisteret, se side 8 her:
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Hmm - standardkurven - som også brukes i dag - kom i 1954.
    Så plater fra 60-tallet og fremover er uproblematiske.
    Problemet var at det tok noen år (10?) før alle selskapene sluttet seg til formatet.
    Derfor finnes det innspillinger som ikke helt passer - men da snakker vi nok originalutgaver fra 40- og 50- (60?) tallet.
    Stemmer nok det, men Roy Gregory mente at det tok tildels veldig lang tid før alle begynte å bruke standardkurven. Han spilte blant annet DG plater fra 60 og 70 tallet som sagt tildels veldig mye bedre med riktig kurve.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har disse fem kurvene å velge mellom på mitt Phono trinn



    LP.JPG
    AAAMP78R.jpg
    AAAMPAES.jpg
    AAAMPNAB.jpg
    AAAMPRIAA.jpg
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Phono trinnet heter?

    Står vel deklarert på LP-omslaget hvilken kurve den er innspilt med?
    Gjør det ikke?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer nok det, men Roy Gregory mente at det tok tildels veldig lang tid før alle begynte å bruke standardkurven. Han spilte blant annet DG plater fra 60 og 70 tallet som sagt tildels veldig mye bedre med riktig kurve.
    Han spilte forøvrig på Techdas Zero, det var altså ikke noe å si på platespilleren iallefall:ROFLMAO:
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Phono trinnet heter?

    Står vel deklarert på LP-omslaget hvilken kurve den er innspilt med?
    Gjør det ikke?
    Jeg har ikke selv riaa med forskjellige kurver, så har ikke lett etter dette selv på platecoverene. Jeg mener imidlertid å huske at Roy Gregory sa at man ofte bare måtte prøve seg frem. Tror han spilte Teldec-kurve på DG platene for eksempel. Jeg ble veldig fristet til å skaffe en riaa med justerbare kurver etter demoen.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Kan dette være noe? 🌞🎶

    Separate MM og MC trinn.

    MM:
    R: 18, 30, 47, 75, 120Kohm
    C: 0, 50, 100, 150, 220, 270, 330, 380pF
    Gain: 45, 50db

    MC:
    R: 60, 100, 150, 250, 400, 650, 1Kohm
    Gain: 52, 57, 62, 67, 72, 77, 82, 82db

    (THD, IMD: ikke målbar)

    43 historiske eq fra Angel - Victor(1947-52) 78 rpm

    Bassturnover: 200,250, 315(RIAA), 400, 450, 530us.

    Rolloff: 50, 64, 75(RIAA), 100us.

    Low shelf: 14, 18, 20db(RIAA)

    Alt kan styres fra app.

    20200825_202155.jpg
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Her var det noen tanker og innspill til ettertanke ja. Jeg har ikke så veldig mange aktuelle plater innspilt før 1960, så det i seg selv er ikke et avgjørende argument for å skulle bruke mye penger på et slikt trinn i alle fall. Som Handsoer skriver, er det vel i hovedsak Decca London og CBS America/Colombia som er de mest brukte kurvene, disse synes å være "standard" på trinn med slike innstilinger.

    Nå koster ikke en slik Graham Slee all verden for å prøve ut, så det kan være jeg skal prøve å få fatt en slik for å prøve ut litt.
    Den du viser til ser spennende ut også YesJens, hva slags produsent er det?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Lancaster: Den GSPen er nok det beste alternativet dersom du i det hele tatt ønsker valg mellom flere kurver. Når antallet aktuelle plater er såpss lavt vil det jo komme mer an på hvor mye de skivene du har med forskjellig kurve på betyr for deg. Ta inn en GSP, du..den holder i massevis.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.317
    Antall liker
    13.381
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Intressant läsning om (upplevd) effekt av justerbara eq-kurvor på också nyare utgivningar. I dettta tillfälle en FM Acoustics RIAA.

     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Her var det noen tanker og innspill til ettertanke ja. Jeg har ikke så veldig mange aktuelle plater innspilt før 1960, så det i seg selv er ikke et avgjørende argument for å skulle bruke mye penger på et slikt trinn i alle fall. Som Handsoer skriver, er det vel i hovedsak Decca London og CBS America/Colombia som er de mest brukte kurvene, disse synes å være "standard" på trinn med slike innstilinger.

    Nå koster ikke en slik Graham Slee all verden for å prøve ut, så det kan være jeg skal prøve å få fatt en slik for å prøve ut litt.
    Den du viser til ser spennende ut også YesJens, hva slags produsent er det?
    Det er Mola Mola Makua pre-amp som kan bestykkes med RIAA og DAC.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har vist denne før; Millennia LOCi.

    På den dyre siden, men enorme muligheter for justeringer. Millennia er en anerkjent produsent av analoge mikrofonforforsterkere. Kan skreddersys kundens behov (for bl.a. gain).

    Selg et par kabler fra Nordost så har man nesten finansiert denne😉

     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Slutter meg til konklusjonen herfra...: '' The situation I am in is rather simple - I need the FM Acoustics 122 Phono Linearizer, but I cannot afford it. So what am I supposed to do? ''
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Forsterker med tonekontroller hjelper muligens litt for oss fattige stakkarer?
    Men DEQX og Anthem STR og lignende burde vel kunne brukes til slike justeringer?
    Og Parks Audio Puffin selvsagt ;)
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Puffin kan varmt anbefales! Ellers har Gold Note PH-10 (som tidligere nevnt i tråden) America/Columbia, RIAA og Decca. Alle med «enhanced» funksjon også, som flater ut kurven fra ca. 10khz.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ifi audio mener jeg har RIAA med ulike valgmuligheter. Rimelig alternativ om man vil prøve kanskje.
    Poenget mitt er navnet dere gir slike trinn.

    Jeg kan til dels akseptere det når kun RIAA er den eneste kurven. Men når det, som i ifi audios, MP1100s og Puffins tilfelle, gis mulighet for å veksle mellom flere korreksjonsstandarder blir betegnelsen RIAA-trinn feil. Phono preamp er en mer korrekt betegnelse. Flisespikkeri, ja mulig, men jeg synes likevel det skurrer å snakke om flere RIAA-kurver, som Balle gjør! Blir upresist! :)
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Dei ymse produsentane av skjellakkplater hadde ulike kurver, og dei vart ofte ikkje publiserte, for mange av dei tidlege plateprodusentane produserte òg spelarar som dei gjerne ville pressa på kundane sine, i håp om å få eit slags monoppol. Det finst fleire oversikter over gamle kurver, som til dømes [1]. Det finst òg forsterkarar laga spesielt for shellakkplater, som til dømes Vadlyd [2].

    Referansar
    [1] How to play old records, https://midimagic.sgc-hosting.com/mixphono.htm
    [2] Vadlyd, http://www.vadlyd.dk/
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    det
    Poenget mitt er navnet dere gir slike trinn.

    Jeg kan til dels akseptere det når kun RIAA er den eneste kurven. Men når det, som i ifi audios, MP1100s og Puffins tilfelle, gis mulighet for å veksle mellom flere korreksjonsstandarder blir betegnelsen RIAA-trinn feil. Phono preamp er en mer korrekt betegnelse. Flisespikkeri, ja mulig, men jeg synes likevel det skurrer å snakke om flere RIAA-kurver, som Balle gjør! Blir upresist! :)
    Dette er ikke flisespikkeri, det blir helt feil å bruke forkortelsen RIAA om andre korreksjonskurver.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn