Retur av defekte LP-plater ( warps, kantwarps og off-center)

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Hei, kan jeg som forbruker forvente at butikken jeg kjøper en LP plate av forholder seg til forbrukerkjøpsloven når jeg oppdager at en plate jeg har kjøpt enten:
1. Warpet
2. Kantwarp
3. Off-center
4. Non-fill
?

Jeg snakker altså ikke om så små warps at armen omternt er upåvirket, men da av den grad at armen rister/har stor opp/ned bevegelse eller sideveis.

"
så lenge albumet spiller som det skal, dvs. musikken
låter korrekt, så er det ikke reklamasjonsgrunnlag om en plate har litt bulker og skjevheter (med mindre det
da påvirker avspillingen).

" er det argumentet fra butikken innafor i det hele tatt? Avskriver de seg ikke ansvar helt og gir blanke i forbrukerkjøpsloven?

Mitt argument er at jo, det påvirker armen, og spesielt cartridgen's fjærings levetid. Og sliter mer på det enn om plata omtrent er flat.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Dette er helt klart grunnlag for retur. Det er mange eksempler på det. Argumentet med at den er spillbar holder ikke.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Non-fill?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
off-center, hvor ille må det være før det er returrett. Jeg har ennå tilgode å se EN eneste plate siste 50 år som ikke har off-center feil i større eller mindre grad. veldig irriterende. At det ikke går an å få slutt på slike feil forundrer meg.... grr
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Si det..
Har en teori om at mange av maskinene de bruker i dag til å presse plater rett og slett er gamle og utdaterte, samt at de kjøres for hardt og at de som styrer disse ikke har helt kontroll.
Samt at etterspørselen på plater er så stor at de rett og slett ikke rekker å kvalitetskontrollere det som kommer ut..
off-center, hvor ille må det være før det er returrett. Jeg har ennå tilgode å se EN eneste plate siste 50 år som ikke har off-center feil i større eller mindre grad. veldig irriterende. At det ikke går an å få slutt på slike feil forundrer meg.... grr
 
Topp Bunn