Retipping av Ortofon Rohman?

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
41
Min ellers så gode Rohman begynner å bli sliten. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med det...
Innbytteordningen til Ortofon gir 25% avslag på en tilsvarende, eller dyrere pickup. Det vil si at en ny Rohmann kommer på noe rundt 7.500,- (veilledende rundt 10k, er det ikke?)

Kan en slik pickup i stedet retippes, og hva koster det? Og hvem gjør slikt arbeid? Og ikke minst: blir det "bra nok"?

Er det noen som har erfaring med dette?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ortofon seier at det ikkje vert like bra (sjølvsagt?), og har iallfall eit poeng i at det vert annleis. Retipping av andre pickupar har eg blanda erfaringar med, men både Garrott, Van denHul og ein del andre (har høyrt om ein skummel mod av Denon 103 som heiter UWE som skal vere veldig bra???) gjer dette for mindre kronasje enn ein ny Rohmann.
Rekn med eit visst sjansespel, og at det vert noko heilt anna enn utgangspunktet du var så fornøgd med ein gong i tida. Men det kan sjølvsagt også bli noko du likar endå betre?
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
41
Audiophile-Arve skrev:
Rekn med eit visst sjansespel, og at det vert noko heilt anna enn utgangspunktet du var så fornøgd med ein gong i tida. Men det kan sjølvsagt også bli noko du likar endå betre?
Joda, inneforstått med at det kan være et sjansespill... men det er jo egentlig det å kjøpe nye pickup'er man ikke har hørt også...

Hvis det er "noen" som hadde gjort akkurat noe slikt - retippet en Ortofon hos en seriøs aktør - kunne "noen" si noe om erfaringene med det? Andre enn Garrot eller VdH som er aktuelle?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Benz retipper også andre enn sine egne PU'er. Etter det jeg har hørt er de ganske rimelige og bra. Ring Hi-Fi guiden i Hamar for pris.
Ulempen er at du visstnok må regne med å vente opptil ett år før du får den igjen..........
 
Topp Bunn