Reterminering/reduksjon av lengde av strømkabler

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
Som sikkert mange andre sitter jeg med svært lange (2m) strømkabler til hver av komponentene samtidig som en avstand på 60-90 cm kunne ha vært nok.

Er det noen som har erfaring med å kutte ned lengden og reterminere kablene?

I dag bruker jeg Nordost sine Brahma strømkabler som faktisk spiller svært bra. Har ikke lyst å ødelegge den gode følelsen... ;)

Hilsen

enw
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Re: Reterminering/reduksjon av lengde av strømkabl

De fleste produsenter av strømkabler vil ikke anbefale en lengde under 1,5 m.

Grunnen til dette skal være at skjermingen på kablene virker bedre når de har en viss minimumslengde.

Hvis jeg var deg, ville jeg beholdt de som de er.
 

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
Re: Reterminering/reduksjon av lengde av strømkabl

Du har nok rett, men er dette bare noe vi tror?? Skulle tro at jo kortere en ledning var, jo bedre?

enw
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Re: Reterminering/reduksjon av lengde av strømkabl

er vel ikke så rart det, de mener vel atk kabelen skal være litt over 5 meter er det vel, ville jeg også anbefalt vis jeg hadde solgt en kabel til flere 1000kroner per meter.
 
N

nb

Gjest
Re: Reterminering/reduksjon av lengde av strømkabl

Hvor lang den er blir jo uansett et spørsmål om hvor man starter å regne. Kandidater er

- støpselet
- sikringsskapet
- inntaket til huset/gården
- trafostasjonen
- kraftverket
 

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
Re: Reterminering/reduksjon av lengde av strømkabl

he he, do not get me started! Og jeg som trodde at strøm ikke betød noe... ::)

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de må være så lange. De er jo skjermet uansett?

enw
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Re: Reterminering/reduksjon av lengde av strømkabl

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de må være så lange. De er jo skjermet uansett?

enw

Ja du er vel inne på noe der. Er det en god skjerm på kabelen blir det vel ikke bedre med 10 meter. Høres ikke det fornuftig ut? (og da snakker jeg om lengden fra kontakten til komponenten)
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Re: Reterminering/reduksjon av lengde av strømkabl

Som sikkert mange andre sitter jeg med svært lange (2m) strømkabler til hver av komponentene samtidig som en avstand på 60-90 cm kunne ha vært nok.

Er det noen som har erfaring med å kutte ned lengden og reterminere kablene?

I dag bruker jeg Nordost sine Brahma strømkabler som faktisk spiller svært bra. Har ikke lyst å ødelegge den gode følelsen... ;)

Hilsen

enw
Hei,

Jeg reterminerte, dvs laget to strømkabler av en 3mtr Nordost eldorado, virket bra dette.
Samtidig er det en kjensgjerning at hvis du gjør dette så reduserer du verdien betraktlig ved et eventuelt videresalg, dine kabler er for dyre til å gjøre dette med vil jeg si.
Personlig så tror jeg ikke helt på Nordost sin filosofi, eks valhalla signal leveres i minste lengde på 0.6 mtr og neste på 1 mtr, dette er vel kansje likemye for å forhindre at nevenyttige som klarer seg med en 1/2 meter reterminerer en mtr for å få to stk.
Dette er utbredt på audiogon, du ser at prisen for en kabel som ikke har orginal terminering ligger ca 30%+ under tilsvarende.

Ellers så må det vel være greit med to meter kabel lengder, jeg bruker mye kortere men man blir da samtdig litt mindre fleksibel med plassering, men nå jobber en kompis på harde livet om dagene med en ny strømkurs til meg, så nå blir det nok bedre :)

Mvh
Geir
 
Topp Bunn