Restaurering av Wellex-høgtalar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Ja, dette limet er unødvendig, men de gjorde ting grundig på Ørsta i 77 og deromkring. Jeg vil fraråde ytterligere avstiving. Det trengs bare der vibrasjoner oppstår, og det er rundt basselementet (Se f.eks hvordan Spendor gjør det). De andre elementene er ikke så energiske at det betyr noe. Dessuten er disse kassene litt knapt dimensjonert for bassene, så du trenger ikke redusere innvendig volum mer enn nødvendig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gjest: Vel, Spendor bruker bl.a. lister, og det å bruke gjennomgangsbolter til avstiving er jo noe vi har sett både hos Monitor Audio og Acoustic Energy. Men da ville jo den bolten sittet fast i elementet også. Det går ikke her. Ellers er jo transmisjonslinjer et kremeksempel på hvordan en frekvensrespons kan stemmes for å unngå problemer med visse beskaffenheter i elementer og kabinett...Det reduserer behov for fysisk demping og avstiving der. Og gjør transmisjonslinjene svært lettplasserte og presise. En pakke jeg personlig setter svært høyt som konstruksjonsprinsipp. På linje med trykkammeret og bruken av ringradiatorer kontra metalldome.
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Auditor: Jeg bygde transmisjonslinjehøyttalere i 1976, og satte meg inn i prinsippet. Det du skriver her stemmer ikke i det hele tatt.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Av en Wellex? Her er et par jeg fant i el-returen utenfor den lokale Power-butikken. Nærbildet viser omtalte list på innsiden av baffelen, i overkant av basselementet (bildet bør roteres en kvart mot høyre) Kassene er pusset ned, sparklet og malt etter beste evne og tips fra min venn, møbelsnekkeren. Basselementet som mangler gikk med da de ble feilkoplet til en forsterker som var brokoblet og bare kunne tåle minimum 8 ohms impedans. Disse er på 4 ohm, og det gikk for mye strøm til at elemente kumme tåle det. Hvis noen har et til salg så er jeg interessert. Det siste bildet viser baksiden av den brente bassen, med de elendige ledningsfestene som har det med å løsne. Jeg har et par toveis Wellex også, som spiller fint.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    A_Arve: Jeg glemte å ta med navnet. Hvorfor akkurat "Kon-Tiki" og hvorfor navn?
     

    PoW1

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2020
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Gjest: Har du et bilde av merkelappen på baksiden av den høytaleren på et av bildene du lastet opp? :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    A_Arve: Jeg glemte å ta med navnet. Hvorfor akkurat "Kon-Tiki" og hvorfor navn?
    Namn hadde vore morosamt. Thor Heyerdal beviste ikkje at det faktisk vart gjort slike flåtereiser, men han synte at det faktisk kunne gjerast...så ein lynrask transmisjonslinjehøgtalar hadde vore svært interessant, sjølv om vi heldt IMF utanfor. Og eg tykkjer "Kon-Tiki" kunne vore eit passande namn på eit slikt utspel. Er du på Sørlandet, kan det vere interessant å stikke innom PM Audio og høyre på Sanders Sound System, der det er lukkast ordentleg å kombinere elektrostat med TIM bass.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Transmisjonslinjer er ikke for meg. Jeg har TQWT med Vifa C20 og SEAS 27TDFC i waveguide og enkelt filter. De spiller sikkert ikke korrekt, med det gjør ikke noe.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    12 tommer i transmisjonslinje betyr tungdrevet system og høyt krav til forsterkeri mht watt og kvalitet. Slikt koster penger.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Misforståelse igjen? OK: Transmisjonslinjer er ganske så morsomme, ja. De har selvfølgelig en god del innvendig demping, men vis meg den høyttaleren som er mer lettplassert enn ei velbygd, moderne transmisjonslinje. Noen av dem er utrolig lette også, rent fysisk. Men en logisk oppbygning gjør at lydmessige problemer som lett lar seg høre med en bassrefleksløsning, for eksempel, ikke bestandig er like tilstede og fremtredende med en TL . Den viser ikke basshevinger, portstøy ++. Min erfaring: . De maskerer veldig ofte veldig lite. Frekvensområder som ellers stikker negativt ut hos andre er som oftest utrolig jevne i en TL av klasse. Det setter jeg utrolig høyt ved dem. Da får man nemlig med seg mer!!
    Alle høyttalere krever sitt av forsterkere og forsterkerkrefter, så en generell regel er å aldri undervurdere disse. På noen måte.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Etter å ha hatt IMF TLS 80, var eg forbausa over kor godt TL-bassen var integrert med elektrostatpanela i InnerSound Eros (Noverande SandersSoundSystem). Så det er vel så ymse måtar å gjere TL, på same måtar som det finnest både gode og dårlege bassreflekskonstruksjonar.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Elektrostater er vel ikke så lette å drive heller...
     

    Lilleigle

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    5
    Det står SR231:1 rundt gummien på bassen, det er alt jeg har funnet ut av enda før jeg har åpnet den.
    Men jeg regner med dette elementet er brukt i veldig mye forskjellig.

    Får ikke den andre høyttaleren før om 14 dager(!), men jeg vet ikke om den har merkelapp.
    Etter mye googling har kun sett en annen variant av denne høyttaleren uten bassrefleks i front. I det tilfelle var det også en person som ikke visste hvilken modell det var snakk om
    Er bassen 10 tommer? Ser ut til å kunne være Seas 303? Eller tilsvarande variant frå Wellex.
     

    Vedlegg

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det stemmer, de settene er temmelig like, med litt forskjellige delefilter skriver noen på nett.
     

    Lilleigle

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    5
    Rask oppdatering på restaureringsarbeidet. Har ikkje gjort noe med finishen ennå. Men har skifta to defekte kondensatorar, bytta intern kabling, satt inn tilkoblingspanel på baksida og satt inn to Scan Speak-diskantar eg hadde liggande. Det virkar som det er sabla trøkk i dei 13-tommarane frå Seas🔊👍
     

    Vedlegg

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det står SR231:1 rundt gummien på bassen, det er alt jeg har funnet ut av enda før jeg har åpnet den.
    Men jeg regner med dette elementet er brukt i veldig mye forskjellig.

    Får ikke den andre høyttaleren før om 14 dager(!), men jeg vet ikke om den har merkelapp.
    Etter mye googling har kun sett en annen variant av denne høyttaleren uten bassrefleks i front. I det tilfelle var det også en person som ikke visste hvilken modell det var snakk om
    Wellex E 3003 som tilsvarer SEAS 303
     

    PoW1

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2020
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Av en Wellex? Her er et par jeg fant i el-returen utenfor den lokale Power-butikken. Nærbildet viser omtalte list på innsiden av baffelen, i overkant av basselementet (bildet bør roteres en kvart mot høyre) Kassene er pusset ned, sparklet og malt etter beste evne og tips fra min venn, møbelsnekkeren. Basselementet som mangler gikk med da de ble feilkoplet til en forsterker som var brokoblet og bare kunne tåle minimum 8 ohms impedans. Disse er på 4 ohm, og det gikk for mye strøm til at elemente kumme tåle det. Hvis noen har et til salg så er jeg interessert. Det siste bildet viser baksiden av den brente bassen, med de elendige ledningsfestene som har det med å løsne. Jeg har et par toveis Wellex også, som spiller fint.
    Hvordan fikk du ut elementet uten å skade høytaleren veldig mye? Det er godt limt :( Er i prosessen selv akkurat nå, men slik jeg ser det akkurat nå så blir den ikke veldig pen å se på i etterkant
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Vanskelig jobb. Brukte et smalt skrujern mellom kanten på elementet og kassa. Vippet opp elementet. Ble spor etter det.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.476
    Torget vurderinger
    1
    Berga disse fra fyllinga i dag. Flott lyd!
    Men frontene er LIMT fast, så vet ikke helt om jeg gidder å pirke dem løs for å finne ut hva som er inni :) Iallefall 3-veis med 8-tommers bass....
    Wellex01.jpg
    Wellex02.jpg
    wellex03.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn