Restaurering av Audio Research SP-8 Mk II

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Her forleden skiftet jeg CD inngang fra "TAPE" til "MONITOR" med det resultat at lyden ble mer detaljert og perpektivet likeså. Av dette slutter jeg at inngangsvelgeren er oksydert og forurenset slik at kontakten blir dårlig. Spørsmålet mitt er nå hvorledes kan man rense "INPUT SELECTOR" og "MODE" bryterne innvendig?

Har også tenkt å skifte elektrolyttene i strømforsyningen - er det noen med erfaring som har anbefalinger?

Tar for øvrig i mot råd av alle slag når det gjelder restaurering (ikke modifisering - skal beholdes som den "American Original" den er!)

sa; Pesquera ???
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
På enkelte forsterkere tappes monitorsignalet rett før volumkontrollen. Monitor er egentlig en inngang, men signalet kan jo sendes inn på dette punktet i enkelte forsterkere. Det du oppnår er omtrent det samme som ved bruk av "source direct" brytere på enkelte forsterkere, mao hopper du over tonekontroller, balansekontroll og inngangsvelger. Kortere signalvei, og renere lyd.

Kjøp rensesprav f.eks hos ELFA. Det finner du under menyen for kjemi. Der får du også el.lytter, og det er lurt å bytte ladelytter etter 15 - 20 år. Hørbart bedre kontroll over det hele, og mest i bassen.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Takk for svaret, er det å finne en åpning og så å spraye direkte inn i selve bryterne?

Har lite lyst å demontere den (vel, egentlig ikke...),, det eneste som bekymrer meg er at loddingene begynner å sprø av alder og varme og at de derfor bør få være i fred for en amatør.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Loddinger er sjelden et problem, iallefall i denne klassen. Ikke gjør noe med de om det ikke er feil på ampèn.

Det er bare å finne en åpning og spraye. Ikke overdriv med spray, det er ingen grunn til å drukne ampèn heller. Prøv å treffe kontaktpunktene når du sprayer, og vri bryteren noen ganger etterpå for å få vekk evt belegg.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Takk for instruksjoner, nå blir det ProGold, nye eletrolytter og do. kondiser i RIAA delen.

(Heller dumme spørsmål fremfor dumme handlinger.....)

sa;
Pesquera
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Send en fax til ARC. De svarer raskt og vet hva du trenger.......
 
Topp Bunn