Reparasjon av Seas Excel basselement

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Tebkte jeg ville dele en erfaring jeg gjorde i går kveld.
Dro på litt mye guffe på høyttalerene mine for et par dager siden, noe som resulterte i en lei spraking og så stillhet i fra ene basshøyttaleren. (Seas Excel 6.5").
Målte motstanden som dessvare var uendekig ohm. Altså brudd :'(
Det var like før jeg hentet kniven for å sprette opp å se hva som hadde skjedd, men så tenkte jeg at det hadde jo vært greit å ha muligheten til å se om jeg fikk den sammen igjen hvis den lot seg fikse. Jeg jaget kjerringa ut av kjøkkenet, satte steikeovnen på 100 grader og lot elementet godgjøre seg der 10-15 minutter. Limet på gummiringen var da blitt ganske bløtt og det var en enkel sak å løsne denne. Limet til spideren var litt hardere, og det hadde kanskje vørt en fordel med litt høyere varme på denne, men den løsnet den også. Loddet av ledningene, og voila: jeg hadde en løs membran. :D
Det viste seg at elementet hadde slått ned i bunnen av magneten og revet løs litt av den nederste runden på spolen. Jeg la ledningen pent på plass igjen og loddet den fast. Litt superlim ble påført den løse ledningen og det hele så bra ut.
Limet som satt på spideren og gummiringen var fortsatt litt klebrig så jeg fikk sentrert elementet og satt det sånn nogenlunde fast.
Satte så på igjen steikeovnen på 130 grader og lot elemtet få ca et kvarter der. Limet på både spider og gummiring var da såpass bløtt at det var en grei sak å klemme det fast med fingrene. Brukte en tøybit i mellom (varmt ! )
Når elemtet var kjølt deg ned til romtemperatur satt limet som bare f...!! :D
Jeg kan ikke si annet enn at elementet er som godt som nytt. Ingen ulyder, motstanden er lik, og frekvensresponsen er nøyaktig lik som på det andre uskadete elementet. Se også bilder.
Moralen må bli: Ikke kast elementet før du har tatt en rask inspeksjon. Jobben tok bare 2-3 timer.
 

Vedlegg

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Ikke dårlig ! Ikke mye Shaky Stevens der i gården ser det ut som.

Hva slags briller brukte du ? Unndratt offentlighet: Biltema har optikerbriller, en slik lue-skjerm med div glass.:)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg brukte ikke briller. Jeg har haukeblikk. 8) Men bra tips de B..tema brillene, hadde ikke gjort noe om jeg hadde tatt på brillene og lest litt korrektur på innlegget mitt heller ser jeg.. :p. Det var som vanlig midt på natta jeg satt og skrev.
Det er som Duelund sier at man er nok ikke like heldig hver gang musikkgleden tar ovehånd, men absolutt verdt et forsøk. Skal passe på volumet heretter! Stakkars elementet er jo 11 år gammelt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
OK. Jeg er imponert! Jeg tror ikke jeg hadde fiksa det. :D
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Utrolig kult!
Fikk nesten lyst til å bake et element selv bare for å kikke inni :) Fikk du kikka litt på de fantastiske kopper-ringene? Jeg er litt nysgjerrig på hvordan magnetkretsen ser ut i tverrsnitt. Noen som har en peker til et bra diagram hvor kopper-ringene er inkludert?

ØE
 
Topp Bunn