rensing av rca/xlr kontakter .

inc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.06.2006
Innlegg
110
Antall liker
11
hva er best og bruke på og rense overnevnte kontakter ???
noe som er lett og få taki og normalt priset .
hva bruker dere ?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Sv: rensing av rca/xlr kontakter .

Jeg kjøpte noe rensevæske fra PlanetSnapa for ikke lenge siden. Jeg er litt usikker på om dette er noe han selger løst, eller om det er som tilbehør til kabler. Men, det er uansett verdt en telefon eller mail. Jeg har ikke fått testet særlig enda, så jeg skal ikke mene noe om effekten.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Sv: rensing av rca/xlr kontakter .

Cardas rensevæske kjøpt fra PM-audio. Finnes sikkert mange diy varianter med alkoholbaserte blandinger også tilgjengelig på nett....
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Sv: rensing av rca/xlr kontakter .

Vil ikke elektro-clean gjøre sammen nytten? Vet jeg brukte det i militæret til å rense forskjellige elektroniske komponenter for å sikre bedre kontakt.
En boks av den koster vel sikkert maks. 60 kroner, så det kan sikkert ikke virke :-\
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Sv: rensing av rca/xlr kontakter .

Jeg har alltid brukt isopropanol, har funka bra nok for meg.. Får sikkert masse kjeft her nå men..! ;). Har hørt noe om at den ikke fordamper skikkelig, men jeg pusser kontaktene godt etter at jeg har rensa di. Q tips er suverent, bare ikke bruk de inni trange plugger, da kan vatten sitte igjen.. :eek:
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: rensing av rca/xlr kontakter .

Man bør være litt forsiktig med hva man bruker, da mange av disse væskene legger seg som ei hinne på kontaktene.

Det beste rådet kommer fra Naim og er helt gratis:

Løsne alle pluggene/kontaktene og sett dem inn igjen. Gjenta dette 10 - 15 ganger, inn-ut... :D

Dette kan selvfølgelig også brukes på bananplugger.
Og selvfølgelig en fordel å skru av alle apparat før en setter igang.

Mvh
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Sv: rensing av rca/xlr kontakter .

TomTom skrev:
Vil ikke elektro-clean gjøre sammen nytten? Vet jeg brukte det i militæret til å rense forskjellige elektroniske komponenter for å sikre bedre kontakt.
En boks av den koster vel sikkert maks. 60 kroner, så det kan sikkert ikke virke :-\


CRC Electro Spray smører, rengjør, er korrosjons hemmende og gir bedre kontakt.

Bruk Contact Cleaner som renser og avfetter) i signal delen, og Electro Spray i effekt delen (evt Contact Cleaner først og så Electro Spray)
 
Topp Bunn