Rens og olje til volumkontroll på forsterker

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Hei, jeg har en forforsterker som har en volumkontroll som ikke registrerer volum opp og ned riktig. Har lest meg til at det skyldes fettet som volumkontrollen er smurt inn meg (se under, ikke samme forsterker men visstnok samme type volumkontroll). Jeg lurer på hvilken type fett jeg bør bruke der. Kan jeg bruke denne? Hvitt litiumfett, - CRC | Clas Ohlson
Eller kommer laget til å ødelegge for signalet (er vel bare magneter som snurrer)? Er det en annen type fett/olje jeg bør bruke? Gjerne fra Jernia eller Clas Ohlson, siden de har det på Storo-senteret.

Jeg kjøpte denne til å fjerne fettet som allerede er der i fra før. Regner med at den skal funke.
CRC elektronikkrens - CRC | Clas Ohlson


https://www.youtube.com/watch?v=6r-t4G1mo5Q

cleaning.jpg
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.821
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Det skal ikke noe fett inn i en volumkontroll, dette bare fører til dårlig kontakt. Spray elektronikkrens på kontaktflatene og vent til dette har fordampet og så test. Gjenta hvis det fortsatt ikke fungerer
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Noen ide om det er volumkontrollen (til signalet) eller encoderen som gir digitalt signal om volumkontrollen til controlleren?
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Noen ide om det er volumkontrollen (til signalet) eller encoderen som gir digitalt signal om volumkontrollen til controlleren?
Vet ikke helt om jeg skjønte. Det funker helt tipp-topp om jeg bruker fjernkontrollen, da har det aldri vært noe problem. Det er kun når man bruker hjulet foran den ofte tror lavere volum betyr høyere.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har et lignende problem med et Alps blue potmeter. Det er et lukket hus og sitter ganske trangt plassert. Jeg er dessuten ikke særlig loddekyndig. Er det håp om å fikse det uten å bytte det ut? I så fall er det ikke verdt det da jeg blir nødt til å betale noen for å gjøre jobben. Problemet er at det skraper i potmeteret, og at lyden noen ganger plutselig kommer på full styrke.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Noen ide om det er volumkontrollen (til signalet) eller encoderen som gir digitalt signal om volumkontrollen til controlleren?
Vet ikke helt om jeg skjønte. Det funker helt tipp-topp om jeg bruker fjernkontrollen, da har det aldri vært noe problem. Det er kun når man bruker hjulet foran den ofte tror lavere volum betyr høyere.
Ikke sikkert det hjelper, men hva slags forsterker?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har et lignende problem med et Alps blue potmeter. Det er et lukket hus og sitter ganske trangt plassert. Jeg er dessuten ikke særlig loddekyndig. Er det håp om å fikse det uten å bytte det ut? I så fall er det ikke verdt det da jeg blir nødt til å betale noen for å gjøre jobben. Problemet er at det skraper i potmeteret, og at lyden noen ganger plutselig kommer på full styrke.
Hvis det er slitt, må det byttes.
Hvis det skyldes smuss som er årsak til dårlig kontakt, må det renses. Noen ganger hjelper det.
På noen ALPS er det mulig å komme til med rensemiddel der terminalene kommer ut.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Noen ide om det er volumkontrollen (til signalet) eller encoderen som gir digitalt signal om volumkontrollen til controlleren?
Vet ikke helt om jeg skjønte. Det funker helt tipp-topp om jeg bruker fjernkontrollen, da har det aldri vært noe problem. Det er kun når man bruker hjulet foran den ofte tror lavere volum betyr høyere.
Ikke sikkert det hjelper, men hva slags forsterker?
Cambridge Audio 840E
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har et lignende problem med et Alps blue potmeter. Det er et lukket hus og sitter ganske trangt plassert. Jeg er dessuten ikke særlig loddekyndig. Er det håp om å fikse det uten å bytte det ut? I så fall er det ikke verdt det da jeg blir nødt til å betale noen for å gjøre jobben. Problemet er at det skraper i potmeteret, og at lyden noen ganger plutselig kommer på full styrke.
Hvis det er slitt, må det byttes.


Hvis det skyldes smuss som er årsak til dårlig kontakt, må det renses. Noen ganger hjelper det.
På noen ALPS er det mulig å komme til med rensemiddel der terminalene kommer ut.
Takk for svar. Rensing skal testes.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
ALPS Blue Velvet har faktisk små luker inn til selve potmeteret, så du trenger ikke demontere noe annet enn dekselet på forsterkeren for å gjøre dette.
En liten dusj elektronikkrens inn i hver luke (en til hver kanal om jeg husker riktig) er normalt sett alt som skal til. Vri masse opp og ned på volumet før ting fordamper helt. Gjenta prosessen om du har lyst før du setter på lokket igjen.
Normalt sett forlenger dette livet på potmeteret minst et par år.

Når det gjelder volumkontrollen til trådstarter er dette basert på en helt annen teknologi, og der har jeg dessverre ingen konkrete råd å komme med.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Noen ide om det er volumkontrollen (til signalet) eller encoderen som gir digitalt signal om volumkontrollen til controlleren?
Vet ikke helt om jeg skjønte. Det funker helt tipp-topp om jeg bruker fjernkontrollen, da har det aldri vært noe problem. Det er kun når man bruker hjulet foran den ofte tror lavere volum betyr høyere.
Ikke sikkert det hjelper, men hva slags forsterker?
Cambridge Audio 840E
Wow. jeg bare fulgte instruksen i videoen og nå går volumhjulet som en kule! ;D Tror de bruker smøring bak på den svarte pinnen for at den skal gli smooth rundt, men så etter en tid så tyter det fremover og inn i den rotorgreia fra forrige bilde. Da mistes kontakten mellom de tynne kobbertrådene og den rotoren og forsterkeren klarer ikke å skille volum opp og volum ned. Den gikk aldri mer enn et db når jeg skrudde den et hakk, men den gikk ofte opp når jeg skrudde den ned. Som sagt så skjedde det aldri når jeg brukte fjernkontrollen. Greit å ha mulighet til å skru på begge deler.

cleaning 2.jpg
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Det skal ikke noe fett inn i en volumkontroll, dette bare fører til dårlig kontakt. Spray elektronikkrens på kontaktflatene og vent til dette har fordampet og så test. Gjenta hvis det fortsatt ikke fungerer
Bra du sa i fra, sånn at jeg ikke sprayet ned kontaktflaten med noe guff :)
 

Johannesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2012
Innlegg
254
Antall liker
179
Sted
stavanger
crc sin elektro rens er noe søppel,prøv og få tak i noe som ikke er å få i de vanlige butikkene,DA pleier det og virke...jeg skal også ha tak i en god elektro spray,da min gammle proff spray fra 80 tallet er tom,så jeg prøver og finne ut hva som går an å få tak i ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
crc sin elektro rens er noe søppel,prøv og få tak i noe som ikke er å få i de vanlige butikkene,DA pleier det og virke...jeg skal også ha tak i en god elektro spray,da min gammle proff spray fra 80 tallet er tom,så jeg prøver og finne ut hva som går an å få tak i ;)
Kommer an på hva en skal bruke det til.
Det er forskjell på Elektrorens og Elektronikkrens.
Den første inneholder en del smøremiddel som ikke gjør noe godt i elektronikk.
Alt slikt var bedre "før i tiden".
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
OP bildet viser ikke et potemeter men en pulsgiver for digital volumkontrol, som har små slepekontakter som skal treffe de små pad'ene. Hvis man ser nøye etter, så er de to rekkene med pad'er litt forskjøvet i forhold til hverandre, og det er dette som bestemmer om det blir "opp eller ned", avhenging av hvilken pad som kommer først. Dersom kontakten til den ene rekka fusker, kan det bli alt fra merkelig oppførsel til ingen reaksjon, alt etter hvordan logikken etter er utformet.
Dersom disse skal smøres i det hele, må det bli med ekstremt lett kontaktolje, men helst skal de vel gå tørre. Da er det også en ide å ha tilgang til trykkluft, enten på boks eller fra garasjen, slik at en får vekk evt urenheter og ikke bare samler de utpå kanten.. dette gjelder egentlig også ved rens av vanlige potmetre..... blås reint etterpå.. et annet problem med valige potmetre er at selv svært små likestrømskomponenter kan gi opphav til groper i banen. Rensing hjelper av og til og litt, men problemet kommer ofte tilbake , enten med det samme eller etter relativt kort tid...
 
Topp Bunn