Renovering av ett par Norska Teac högtalare

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Jag tänkte berätta om ett par Teac högtalare. Jag är från Sverige, hoppas ni kan läsa vad jag skriver.

    Det har varit en mycket intressant process att renovera dessa högtalare som låter fantastiskt bra. Jag vet knappt någonting alls om dem, kanske någon här som vet lite mer?

    Det här paret följde med en Huldra 10 som jag köpte för några år sedan av en Norsk familj i Sverige. Jag använder nu min Huldra 10, som låter helt fantastiskt (finns beskriven under Tandbergs venner tråden). Men dessa högtalare lät aldrig särskilt bra, de imponerade inte. Men de borde ha potential. Elementen (diskanten) är mycket fina SEAS element. Det här projektet visar hur fina resultat man kan få när man restaurerar 70-tals högtalare, och hur viktigt det är att göra den översynen, framförallt byta kondensatorer och kolla lödningar och packningar. Nu var det inte jag själv som gjorde renoveringen, utan min vän Andrew i England. Jag skickade dem dit. Han har en hemsida här: https://www.anapeachloudspeakerrestoration.co.uk/

    Mitt intryck av Teac'arna när jag provde dem innan renoveringen var att basen var trög och dammig, mellanregistret saknade gnista o var trött. Diskanten var dock rätt ok men jag tror den lät bättre som ny. Jag är övertygad om att dessa fina Norskbyggda högtalare kan spela bättre! Så jag skeppade dem till Andrew. Det här blir ett par långa posts om processen.

    Andrews omdöme om dem innan renoveringen:
    The midrange is forward and a little “bright/hard”. I am also picking up some slight distortion in the midrange too.
    The stereo imaging is wondering a bit and instruments and vocals seem to move slightly in the soundstage.
    The treble has a little sibilance which is “spitting” when listening to voices (particularly female voices).
    The bass is solid and deep but a little slow in its delivery.
    Levels of detail are good, but they are not very engaging at the moment. I feel like they are “presenting” the music to me rather than involving me in it. Does that make sense?

    In summary, these are top quality loudspeakers for their age and the quality of the drive cabinets and the drive units should give the listener a very decent sound when tuned up. I’m sure that most of the above is due to the crossovers with the exception of the bass issues which I think is down to the cabinet seal. Where the cables exit the cabinet, there is usually a rubber or glue filler on the inside of the cabinet to make it air-tight. Over time this hardens and falls inside the cabinet breaking the all-important closed box seal.
    The cabinets should restore very well, they look like the veneer is a decent quality that will take well to sanding.
    Are you happy for me to do a full restoration on them?

    Färdigrenoverade ser de ut så här:
    teacs efter renov.jpg


    I början av processen:
    TeacBeforeAfter1.jpg


    Efter att alla element och delar tagits bort målas fronten (samma färg som innan). Vi låter baksidan vara i original. Fronten var dock lite ful då de gamla spikar som hållit grillen delvis haft sönder träet. Andrew monterar sedan 'banan anslutningar' på baksidan. Vi diskuterade att behålla de gamla originalkablarna med DIN kontakter men vi tror detta kommer ge bättre resultat.
    TeacBaffles2.jpg


    Delningsfilter i original:
    TeacCrossovers2.jpg


    Delningsfilter med nya högkvalitativa kompontenter. Det var bara kondensatorerna som behövde bytas.
    TeacCrossoversScheme.jpg
     
    Sist redigert:

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Renovering av ett par Norska Teac högtalare del II

    Renoveringen av dessa fina Norska høytalere fortsätter.

    Ett problem dök upp. Elementen satt inte fast ordentligt, de gamla skruvarna fäster inte. I en konversation med Andrew beslutar vi oss för hur det ska lösas:

    A: I am just re-assembling your Teac’s and the screws used for the drivers are not gripping very well due to the age of the cabinets. The ideal solution is for me to install threads into the cabinets and fit the drivers using high quality bolts, are you happy for me to do this?
    I have attached some photos so you can see what they look like.
    Alternatively if you would prefer me to use the original screws, I can secure them using wood glue in the existing cabinet holes.

    J: I think the thread and bolt options seems like a good solution, this is what I would think you recommend also.

    driver bolts2.jpg


    A: I can’t remember if I mentioned to you that all the drive units in your Teac’s are made by Seas, a very long established, high end manufacturer of drivers so the restoration is certainly worth it. I have been cleaning and treating the drivers today so they will be performing well when I put them back in.
    I noticed that the wire tags on the bass drivers had come loose (see photos) so I have fixed them and made them secure again. I think they may have made a bit of a rattling noise at high volumes!
    teac driver fix.jpg


    The SEAS drivers:
    TeacDrivers.jpg


    Delningsfilter:
    TeacCrossoverRearPanel.jpg


    Nytt delningsfilter monteras:
    TeacCrossoverInstalled.jpg


    Baksidan:
    teacs efter renov baksida.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Så hyggjeleg at du tek bryet med å rehabilitere desse høgtalarane! Vintageutstyr har gjerne kvalitetar som vart sett stor pris på då dei var nye, men som har vorte fortrengt i vår høgoppløyste og komprimerte musikkvardag.
    Takk for tipset om https://www.anapeachloudspeakerrestoration.co.uk/ - Det skal eg legge på minnet.
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Renovering av ett par Norska Teac högtalare del III / final

    Slutligen, äntligen klara!
    De fick kabinetten sandade oljade, nya ledningar dragna och omlödda inuti, nya anslutningar baktill, nya packningar och skruvar, filtren kontrollerade och nya kondensatorer, frontarna omklädda och fronten på kabinetten målade. Hoppas jag inte glömt något.

    Provlyssning. Andrew's omdöme direkt efter renoveringen:
    Your Teac’s have been set up in our lounge since yesterday and getting better all the time (see photo). They threw voices forward very well and created a very three-dimensional sound, impressive stuff.

    TeacTesting.jpg


    Andrew sade också när han provade dem i sin workshop att de var mycket lättlyssnade och angenäma. Nu när jag har dem hemma hos mig kan jag säga att de är fantastiska högtalare! Annars använder jag ett par Castle Kendal från 1974 med min Huldra 10. Teac'arna är ju 'closed box' vilket inte Kendal'sen är, de går inte att jämföra helt då de är två olika typer av högtalare, men båda är utmärkta partners med Huldran. Kendal'sen ger onekligen mer tyngd och bas, de låter 'mörkare'. Men Teac'arna har en riktigt bra diskant, de låter så lätt, luftigt och naturligt. Jag kommer att tänka på en sommar himmel i de Norska bergen.. De är mjuka i sin ljudbild, något jag verkligen uppskattar och som för mig är en av de stora anledningarna till att jag älskar 70-tals hifi, det blir aldrig hårt, men ändå så mycket detalj och krispigheten finns där, utan att vara skarp och kantig. Verkligen imponerande. De kan även spela djupt och med bas. Jag tror de gör sig allra bäst till jazz och akustisk musik, säkerligen även klassiskt (har inte provat än).

    Riktigt utomordentligt fina högtalare! Om du har ett par sådana här så ta vara på dem. De vinner stort på att få en översyn, framförallt tror jag nya kondensatorer i filtren, men även nya packningar lär göra stor skillnad.
    Nu låter de som högtalare som kostar många tusen kronor, om det ens går att få tag på moderna högtalare som låter så här..(?)

    Om någon vet något om dem, så berätta gärna.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.764
    Antall liker
    50.370
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    De ble jo utrolig fine,gøy og se at noen tar vare på disse vintage høyttalerene :)
    O
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Tack för svar och komplimang!
    Rolf, ja det ser ut som dessa element. Men högtalaren kan nog inte vara en byggsats, den verkar vara byggd i en fabrik i Drammen. Med största sannolikhet kom den som en option till Huldra 10, men jag är inte helt säker på det såklart. Undrar vilka högtalare Huldra 10 annars brukade levereras med?

    Dessa högtalare låter i alla fall väldigt fint. Hur ofta dyker de upp på marknaden i Norge? Jag hittade ett par likadana fast aningen mindre på annons i Norge nyligen, men det blir nog inte att jag köper dem då jag har så många högtalare redan.

    (Den som vill följa en annan intressant renovering, av ett par av mina Tandberg högtalare, kan göra det under tråden Tandbergs venner)
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    202
    Antall liker
    43
    Jag menade att de utgår från kit 303,men filtren skiljer något från min bild.Impedanskorrigeringen på mellanreg i dina filter tyder på att det skiljer sig något från de första filtren.
    Om fabriken beställde kitar eller lösa element från Seas har jag inte den blekaste aning om.Men kitar kunde fås som en kartong med bara element och filter eller med trätillbehör.Se bilden.

    Nu är det så att kit 303 utvecklades allteftersom tiden gick och finns därför i en massa varianter.Jag har sett olika mellanregister,basreflex,olika elementplacering.
    Troligen finns det flera varianter också på filter.

    Ett långt liv har lärt mig att det är alltid krångligare än man tror....
     

    re2

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    33
    Antall liker
    4
    Dette er interessant og spennende.

    Jeg jobbet på Aktuell elektriske i midten av 70-åra ved siden av studiene og mener å huske at Frigo var en del av Aktuell-konsernet. Aktuell eller Frigo hadde vel også importen av Teac-utstyr og brukte det merkenavnet også på sine egenproduserte høyttalere.

    Aktuell solgte Teac type 1 til 4. Type 1, 2 og 3 var toveis, mens type 4, altså din modell, var treveis og toppmodellen. Jeg husker vi syntes type 4 spilte veldig bra.

    vh
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Vad roligt (morsomt på Norsk?) att höra mer om dessa. Rolf, du är som ett uppslagsverk, ett ovärderligt uppslagsverk för vintage hifi entusiaster. Ja det brukar vara komplicerat med modeller, varianter och utvecklingar.

    re2, tack för ditt svar också. Verkligen roligt att höra från någon som arbetat med dessa. Glädjande att jag har toppmodellen..

    Mina spelade avsevärt mycket bättre efter renoveringen, jag kan tänka mig att kondensatorerna i filtret var det viktigaste, men också hade packningarna blivit dåliga och en tätning bakpå vid kabelgenomföringen var dålig. Så Trikkern89, prova att göra en översyn av dina? Mina spelar bättre en rimelig, de låter verkligt bra.

    Jag har funderat att på skoj göra en post om hur man får 200.000 kronors lyd för ett par tusenlappar. Min anläggning (som den står idag) består av en Huldra 10 (nya audio grade kondensatorer isatta av mig själv - gjorde enorm skillnad!), en beg Hrt Music Streamer II, dessa högtalare, några gamla kablar av hög kvalitet (kan köpas för ca en tusenlapp totalt), separat el-lina (skärmad Ölflex köpt på rea) dragen från proppskåpet enkom för stereon och en beg Grundig cd från tidigt 90-tal. Det låter verkligt bra. Så bra tycker jag att det spiller bättre än de flesta anläggningar jag hörde när jag var på high end audio mässan i Stockholm senast! Total kostnad 6500 SEK (inkl renovering av Teac högtalarna).
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Nu till någonting tråkigt. Svenska posten har använt paketen till rugbyträning och prickskytte med pilbåge innan de levererades till mig. Vi har startat en claim process. Min plan är att lämna in dem till en snickare som kan åtgärda de skadade hörnen. De fick tre mosade hörn och en stickskada på fronten.

    Någon som har ett råd om hur man kan laga detta, framförallt hörnen?
    Vis vedlegget 441641
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Irriterende. Sendte en pakke til Sverige for noen uker siden. Innholdet ble ødelagt. Virker som om det er helt ille posten i Sverige.
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Ja det är en katastrof med svenska posten nu. Men det är väl i linje med allt annat i sverige, det är på väg utför. Ni i norge har säkert hört om det i nyheterna.
    Om ni ska skicka hit, paketera extremt noga. Som min renoverare Andrew sa, nästa gång ska vi packa så det 'can be dropped of a satellite'.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fy pokker, dette er kjipt. På vei hjem fra renovering! Får håpe svenska posten tar ansvar her. :mad:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn