Rengjøring av maleri.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Vi overtar et maleri fra svigermor. Ikke noe verdifullt, men et flott bilde vi ønsker å ha på veggen.

Problemet er at det lukter røyk etter mange år i ei røykfyllt stue, og fargene synes meg også noe blasse bak et slør av tjære og diverse uhumskheter.. :mad:

Her må en skikkelig rengjøring til. Er det noe en kan utføre selv uten fare for å skade malingen, og i så fall hvordan og med hvilke midler?

Hvis proffer bør konsulteres: Hvor finnes slike og hva kan det koste?

Det er et oljemaleri, akryl kanskje?

Mvh
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Jeg overtok et tilsvarende for noen år siden. Inngrodd røyk og tjære på et oljemaleri med tynn ferniss.

Vasket det forsiktig med svak Ajax og en myk klut. Det var mye drit på det bildet og vannet ble etterhvet ganske brunt. Jeg har en anelse om at metoden nok ikke er å anbefale for mer kostbare maleri, men hvis du vil prøve så start forsiktig og se om fargen smitter av. Gjør den det, bør du vel overlate jobben til proffer,

Vet at visse plasser finnes firma som restaurerer og reparerer originalbilder. Du får vel google og se hva det er nær der du bor.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Muligens en gammeldags rammemester kan gi deg et godt svar. De finnes faktisk fortsatt i alle større byer, til og med på Haugesunds størrelse og mindre. Ellers så vil jeg tro det finnes fora som er adskillig bedre enn sentralen hvis du ønsker mange kvalifiserte svar. Du er heldig hvis en av oss kan gi et skikkelig kvalifisert svar, uten at jeg tar stilling til om Dags råd er godt eller ikke. Det er jeg ikke kvalifisert til å vurdere.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Takker så langt.

Er usikker på om metoder som virker her og nå kan vise seg å ha uheldige "bivirkninger" på lengre sikt.

Og jeg kan jo ikke sitte og gnikke med Q-tips heller, det vil jo ta både vinter og vår..

Mvh
 
L

Lars.N

Gjest
Fersk loff til rens ;D men hør med gutta som kan det .

Mvh

Lars
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Delle skrev:
Takker så langt.

Er usikker på om metoder som virker her og nå kan vise seg å ha uheldige "bivirkninger" på lengre sikt.

Og jeg kan jo ikke sitte og gnikke med Q-tips heller, det vil jo ta både vinter og vår..

Mvh
Hei!
Se ikke bort fra at du må frem med q-tipsen her..
Jeg kjenner en gammel rammemaker i Trondheim som nettopp renset et maleri for en kar.
Det var et akrylmaleri av type gammelt. Vet det gikk med en del av nevnte bomullspinne til den jobben.
Skal høre med ham i morgen om det er noen gode råd å få. :)
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Naboens katt lukta for en tid siden noe så bort i hampen ille..
En mørk, regnfull og stormfull aften sprayet han kjetta med baderoms-JIF og kasta det stakkars dyret ut i natta.
Neste morgen sto hun på trappa og mjaua for å komme inn i varmen. Ren og pen som aldri før.. ;D

Mvh
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.454
Antall liker
7.788
Torget vurderinger
0
Det finnes i allefall minst ett firma i Oslo som driver med slikt. Jeg fikk visitkortet deres da jeg har et par bilder som trenger reperasjon. Skal poste navn og tlf nummer så snart jeg finner igjen dette kortet.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
leifen skrev:
Delle skrev:
Takker så langt.

Er usikker på om metoder som virker her og nå kan vise seg å ha uheldige "bivirkninger" på lengre sikt.

Og jeg kan jo ikke sitte og gnikke med Q-tips heller, det vil jo ta både vinter og vår..

Mvh
Hei!

Se ikke bort fra at du må frem med q-tipsen her..
Jeg kjenner en gammel rammemaker i Trondheim som nettopp renset et maleri for en kar.
Det var et akrylmaleri av type gammelt. Vet det gikk med en del av nevnte bomullspinne til den jobben.
Skal høre med ham i morgen om det er noen gode råd å få. :)
Regner med at han tok seg timesbetalt, så det er klart han brukte q-tips ;).

Personlig ville jeg prøvd med en myk klut og lunkent vann med litt mildt rengjøringsmiddel på en liten "ufarlig" del av bildet. Hvis det gikk bra ville jeg fortsatt med resten av bildet. Til slutt ville jeg gått over med en fuktig klut med lunkent rent vann.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.454
Antall liker
7.788
Torget vurderinger
0
Firmaet heter.

Galleri Tonne.
De ligger i Kr. Augusts gt. 12 i Oslo.

Tlf: 22111211 / 22111212
Fax: 22 20 05 25
E-mail: post@tonne.no

De vil sikkert kunne si om det er "verd pengene" å bruke deres tjenester eller om det er mere økonomisk å gå for DIY løsning med Zalo. De virker veldig seriøse og har en smule ventetid så de tar nok ikke et oppdrag bare får å flå deg. De har nok å gjøre.
 
Topp Bunn