Rengjøring av hifi.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Hvordan utfører dere rengjøring av deres produkter??

Nede/inne i elektronikk: trykkluft?
"pianolakk": her kjøpte jeg noe ifra et firma som selger flygel.
Treverk: på mine Tannoy er det med noe wox greier som ser ut til å fungere fint.
Ellers har jeg brukt møbelpolish på anna treverk.

Mikrofiber kluter og swiffer til støvtørk.

Kom gjerne med andre velfungerende tips :D
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Bruker microfiber med rent vann på alt.
Elektronikken vaskes med elektrorens og evt trykkluft.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det samme som benyttes på enhver annen blank flate.
Det blir selvfølgelig også flateavhengig.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Oppvaskmiddel, varmt vann og klut.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Ikke bruk mikrofiber på blanke flater som pianolakk og platespillerlokk i akryl. Den striper de opp.

Ren bomullsklut riper ikke.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Hei tråd flyttet til diy :)
Hvorfor det egentlig? Dette temaet gjelder da hifi generelt, ikke bare diy?
Forstår heller ikke hva dette har med DIY å gjøre. Stort sett er det kona som vasker over anlegget, så det er definitivt ikke DIY. :)

Ikke bruk mikrofiber på blanke flater som pianolakk og platespillerlokk i akryl. Den striper de opp.

Ren bomullsklut riper ikke.
Da må du ha brukt mikrofiber av dårlig kvalitet. Det er ikke uten grunn at mikrofiber er det eneste som brukes til proff bilpleie. En vanlig test for å sjekke om mikrofiberen er kontaminert eller av dårlig kvalitet, er å dra den over en CD-plate. Blir det riper i plata, skal den ikke brukes på lakken.
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.816
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Bruker bonullshåndkle/glasshåndkle til å rengjøre rør og en fuktet microfiberklut med 50/50 vann/vindusvask. Fjerner fingermerker effektivt
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Hei tråd flyttet til diy :)
Hvorfor det egentlig? Dette temaet gjelder da hifi generelt, ikke bare diy?
Forstår heller ikke hva dette har med DIY å gjøre. Stort sett er det kona som vasker over anlegget, så det er definitivt ikke DIY. :)

Ikke bruk mikrofiber på blanke flater som pianolakk og platespillerlokk i akryl. Den striper de opp.

Ren bomullsklut riper ikke.
Da må du ha brukt mikrofiber av dårlig kvalitet. Det er ikke uten grunn at mikrofiber er det eneste som brukes til proff bilpleie. En vanlig test for å sjekke om mikrofiberen er kontaminert eller av dårlig kvalitet, er å dra den over en CD-plate. Blir det riper i plata, skal den ikke brukes på lakken.
Har faktisk brukt dagen idag på å polere bilen (ett stegs med DA) og er klar over det, men de fleste mikrofibre i hjemmet kan ikke sammenlignes med de jeg bruker på bilen.

Sånne Rema kluter du finner overalt riper både akryl og pianolakk som normalt er veldig mye mykere enn billakk.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Hei tråd flyttet til diy :)
Hvorfor det egentlig? Dette temaet gjelder da hifi generelt, ikke bare diy?
Forstår heller ikke hva dette har med DIY å gjøre. Stort sett er det kona som vasker over anlegget, så det er definitivt ikke DIY. :)

Ikke bruk mikrofiber på blanke flater som pianolakk og platespillerlokk i akryl. Den striper de opp.

Ren bomullsklut riper ikke.
Da må du ha brukt mikrofiber av dårlig kvalitet. Det er ikke uten grunn at mikrofiber er det eneste som brukes til proff bilpleie. En vanlig test for å sjekke om mikrofiberen er kontaminert eller av dårlig kvalitet, er å dra den over en CD-plate. Blir det riper i plata, skal den ikke brukes på lakken.
Enig. Microfiber i god kvalitet riper minimalt om noe. Å tørke blanke lakkerte flater over tid, er dog nesten umulig å gjøre uten at det setter små spor etterhvert.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Denne brukte jeg på mine BW 804 diamond i pianolakk. Ga vanvittig bra resultat.. finnes sikkert bedre og da.
 

Vedlegg

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Jeg vet hvordan man IKKE skal rengjøre rundt en WB Circle med Benz Ref pickup:(
Auda, det hørtes ut som en dyr lærepenge. Dro borti nåla med en klut og bøyde den? Glad jeg ikke har sånne skjøre saker. En stripe eller to ødelegger i hvertfall ikke lyden...

Det mest irriterende med rengjøring av hifi, er steder man ikke kan vaske. Diskantdomer, der må man bare akseptere at støvlaget legger seg.
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
La støvet ligge gutter. Det er ett tegn på att byttesyken ikke har fått skikkelig fotfeste :p
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Liker godt fin malerpensel+støvsuger tett opp til på di skjøre sakene, ellers fuktig mikrofiber
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Jeg vet hvordan man IKKE skal rengjøre rundt en WB Circle med Benz Ref pickup:(
Auda, det hørtes ut som en dyr lærepenge. Dro borti nåla med en klut og bøyde den? Glad jeg ikke har sånne skjøre saker. En stripe eller to ødelegger i hvertfall ikke lyden...

Det mest irriterende med rengjøring av hifi, er steder man ikke kan vaske. Diskantdomer, der må man bare akseptere at støvlaget legger seg.
Cantiliver var borte, hang i kluten. Og eg grein! Men som en standard amerikansk film, så var det en happy ending. Dette er noen år siden. Eg sendte pickup til reparasjon via en forhandler i Torggata (navn ikke nevnt). Etter en stund fikk eg tilbud om i stedet å oppgradere, noe eg sa nei til da pengen ikke satt så løst som nå:). Til slutt fikk eg da en splitter ny Ref3 da de hadde rotet vekk min pickup:).

Min nåværende kone og mine tidligere kvinnelige "bekjentskaper" har alle fått innføring i gjeldende standard for rengjøring av stereoanlegg og omliggende områder. Hold dere unna!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg brukar ein gammaldags fjørkost, rett nok med syntetisk fjør. Det tek vanleg støv. Så har eg eit poleringsmiddel som fylgde med ASR-forsterkaren. Verkar godt både på akryl og pianolakk. Men innimellom angrar eg på at eg ikkje valde høgtalarar med skinntrekk - pianolakk samlar så mykje støv at det må støvtørking til om lag kvar helg.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Autoglym super resin polish er fin å bruke på blanke overflater.
Super-Resin-Polish-325ml.png
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Gammel tråd, men legger inn her som et tips istedet for å lage ny tråd. Har selv brukt denne noen ganger på piano lakk høyttalere:
Dette er beregnet på gitarer, inneholder litt rengjøring og voks så det blir fin glid som gjør at man unngår så lett riper ved tørking. Gitarer har også gjerne ganske myk lakk, har brukt den selv på mange gitarer. Noen par sprut i en god mikrofiberklut (som er beregnet til bilpleie) så den er litt fuktig, dra over til fingermerkene er borte og buff over med en tørr side. Denne er faktisk ganske drøy, tar ganske bra på skitt som sitter godt (er det veldig ille så dusj direkte på området og la det virke noen sekunder).
Den kan skaffes hos de fleste forhandlere av gitarer/instrumenter, til og med clasern.
Har til og med brukt denne på oksidert metall og fått det blankt og fint også.

Ellers så har jeg testet denne såvidt: https://www.chemicalguys.com/ecosmart-concentrated/ecosmart-concentrated.html
Den minner på mange måter om den andre jeg linket til også, men inneholder nok mer voks da den er beregnet til bil. Den oppleves mye mer tyntflytende, men grei glid for det. Fås hos flere bilpleie forhandlere i Norge. Den skal også være trygg på de fleste flater med metall, plast og gummi.

Begge to lukter også veldig godt kan det jo nevnes. :) Det tar ikke lang tid å rengjøre en høyttaler med disse.
 

Entropy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
447
Antall liker
701
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg bruker quick shine bilspray på pianolakk, og en mikrofiberklut for formålet der jeg klipper bort søm-kanten siden det er denne som kan ripe.Jeg bruker quick shine som inneholder voks og jeg bruker veldig lite.
Polish ville jeg kun brukt hvis det faktisk er noen riper å korrigere - også etterfulgt med voks.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.578
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Sort polert bruker jeg Cory Satin Polyester.
 
Sist redigert:
Topp Bunn