Remaster - forbedring eller forflating?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg ser at det er blitt vanlig å gi ut artisters hele kataloger på nytt i remastrede versjoner. Men på rent generelt grunnlag, kan man forvente bedre lyd i slike sett med våre ører? Eller er dette bare nye ihelkomprimerte varianter beregnet på ipodbrukere og bilradiolyttere?

Regner med at det er litt variasjon her, men er dette generelt noe vi bør være begeistret for eller noe vil bør styre langt unna?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.543
Gjestemedlem skrev:
Jeg ser at det er blitt vanlig å gi ut artisters hele kataloger på nytt i remastrede versjoner. Men på rent generelt grunnlag, kan man forvente bedre lyd i slike sett med våre ører? Eller er dette bare nye ihelkomprimerte varianter beregnet på ipodbrukere og bilradiolyttere?

Regner med at det er litt variasjon her, men er dette generelt noe vi bør være begeistret for eller noe vil bør styre langt unna?
Sånn frem til 1995-2000 var det ofte bedre lyd på CD re-masters. Dette fordi det ble benyttet bedre A/D konvertere enn originalutgivelsene på digital fra 80-tallet. Etter denne tidsperioden ble det bare pøst på med mere EQ og kompresjon for hvert år.
Folk med meget gode og oppløste CD-spillere, og har analog lyd (Lp) som referanse, støvsuger nå markedet for tidlige CD-utgaver, fordi disse ofte er mastret "flatt".

Men her er mengdevis av unntak!!

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Jeg har litt blandete erfaringer med dette men det lille jeg har konkludert med, så langt, er:

- Emerson, Lake and Palmer remasters på Rhino Records (1980-something) er meget bra til å være nettopp det. Litt mer kompresjon enn orginalene men ikke så
mye at man egentlig legger merke til det. Plenty headroom og dynamikk på disse. Gjenutgivelsene på Earmark (vinyl, selges av Panorama Records i Tønsberg)
er også gode.
- Electronica-ting som Björk, Fluke og Sneaker Pimps på One Little Indian er fantastisk, og dyrt (vinyl).
- AcousticTech ny-utgivelser på vinyl virker tilsynelatende bra, men jeg har bare kjøpt Yes - Fragile så langt.

- Alt som heter HDCD (men som egentlig bare er redbook cd med lit fancy produksjonsprosess) bør man styre unna. Alt jeg har hørt av gjenutgivelser av 70-
talls-rock har vært, som du så fint formulerte det, forflatet og underlegent selv de tidlige cd-utgivelsene på 80-tallet. Spesiellt ille er K2HDCD-utgivelsene av
Focus sine tidlige album. Moving Waves er blitt gjort om til et fossefall. Dessverre.

Jeg vet at jeg er vel generaliserende ovenfor "HDCD"-utgivelser, men det er nå engang min personlige erfaring. Your mileage may vary.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.543
Deph, her får du de dypeste og grundigste svarene på spørsmål som omhandler lydkvalitet på ulike utgaver, det være seg digitalt og analogt. Bruk søkemotoren, og still gjerne spørsmål i forumet.

http://www.stevehoffman.tv/forums/

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
627
Torget vurderinger
1
Har til dags dato aldri hørt en remaster som er bedre enn den første utgaven.
Stemmer forsovet at A/D-teknologien var bedre i siste halvdel av 90 tallet enn i CD'ens barndom men selv remaster fra 94-95 låter dårligere er min erfaring, så der er jeg ikke enig med Espen R i det hele tatt.

Topp Bunn