Religiøs folkemusikk

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har fått det som vane å høre på NRK folkemusikk på morgenen i helgen når jeg mekker frokost til huset.

Spesielt religiøs folkemusikk som begynner 8 på søndager har jeg blitt veldig glad i, men etter hvert merker man jo at de egentlig bare kjører den samme playlisten om og om igjen. Av en eller annen grunn er 40% av disse igjen enten gamle folk som gauker uten akkompagnement eller gehør, eller moderne plattopptak hvor man tror at en klimprende gitar i studio får hårene til å reise seg på lik linje med et fullverdig kirkeorgel eller hardingfele. Nuvel. Alt i alt er det bra saker!

Har fått mye fin musikk derfra, og blant annet blitt kjent med Åsne Valland, og innsett at Arve Moen Bergset ikke er barn lenger (og rivende dyktig!).

Men nå er tiden inne for å finne noe nytt. Andre i samme båt? Hva hører dere på? Hva bør sjekkes ut? 😊
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.254
Antall liker
9.078
Liker nok mer det moderne lydbilde som Erlend Apneseth, Morgonrode, Helga Myhr etc. representerer. Jeg finner mye av interesse på selskapet Hubro, noe er kanskje litt sært men det er mye fint der synes jeg. Mye fint fra Heilo også.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.254
Antall liker
9.078
Tre plater som er blitt spilt her i dag. Vet ikke om trådstarter mente kun norsk musikk så jeg tar sjansen på å nevne Calamus sin utgivelse på MA rec., arabisk middelalder musikk som er nydelig, innspilt i en kirke i Valladolid og låter fantastisk flott. Lundeng og Larsen er veldig annerkjente musikere i sjangeren og disse to platene er flotte utgivelser som i tillegg til flott musikk har veldig bra lyd.

R-3013479-1311712665.jpeg.jpg



a2504943407_16.jpg



HCD7350-300x300.jpg
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Mulig du finner noen utgivelser med disse karene som kan passe. Første gang jeg hørte Iver Kleive var da han spilte orgel i en kirke ifm en vielse, sånn ca 79-80.

Les teksten eller søk "religiøs"
 
Sist redigert:

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.254
Antall liker
9.078
Den siste til Benedicte Maurseth har fått flere runder etter at den kom i hus. Dette er en nydelig plate synes jeg. Moderne, kreativt men også flotte melodier utført av henne sammen med veldig bra musikere. Liker du f.eks. Apneseth og Myhr så vil dette også falle i smak. Og liker du folkemusikk av den mer moderne utgaven generelt så vil du nok også like dette. Veldig bra lyd.


IMG_0882.jpeg
 
Topp Bunn