Rel - Dyb bassens konge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    1.488
    Antall liker
    748
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har for liten erfaring med subber til at jeg skal påstå noe som helst. For meg funker det greit å forholde meg til veiledningene til REL.

    Etter å ha hørt ett problem så tok jeg frem REW og fant ut hva utfordringen var og prøvde å plassere meg ut av det. Etter flere tråder her på HFS med mange gode anbefalinger og oppfordringer ente jeg opp med at det beste resultatet i mitt rom med mitt oppsett, lyttet til med mine ører, at REL hadde de beste anbefalingene.
    Perfekt er det ikke, men rommet har klare begrensinger.

    De få gangene jeg tidlig i min "hifi-karriere" hørte musikk med sub så syntes jeg det ikke låt så bra. En dag for 3-5 år siden fikk jeg det for meg at det var litt lite booom når jeg så film så da begynte jeg å sjekke litt.
    Testet en Ken Kreisel som bekreftet min motstand mot sub til musikk. Men så var det noen som visket til meg at jeg burde teste REL, og nå har jeg 2stk og drømmer om å oppgradere fra til 2x S3 til Carbon eller enda bedre :)

    Mine subber henger på høynivå når jeg spiller musikk og bruker både høynivå og LFE når jeg ser film.
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    139
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    La oss si at man først kjører romkorreksjon på sub-en. Deretter stiller man inn nivået på de ulike frekvensene i sub-en etter ørene ved hjelp av et trinnvis frekvenssveip som går fra noen titalls herz og ned til ikke hørbart. Alle frekvenser oppfattes å være på samme volum.
    Da har man vel både unngått de verste resonansen i rommet, samtidig som man har et frekvensbånd som "henger sammen", i alle fall ut fra det ens egne ører klarer å oppfatte?
    Eller er det fortsatt mye å hente på mer profesjonelle målinger?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.973
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Kragerø
    Har ikke noe imot målinger, men i tilfellet REL s/510 - to stykker plassert slik produsenten anbefaler - har jeg ikke oppdaget noe behov for å gjøre det. Hvis oppsettet ellers stemmer mht. løpetid, fase, resonanser, spredningskarakteristikk etc., integrerer de så bra at resultatet utelukkende går i pluss.

    Det hadde jeg ikke trodd, men slik er det. Kapasiteten i et rom på snaue 19 kvadrat og 3,2 meter til taket er tilstrekkelig til musikk i to kanaler. Absolutt verdt investeringen.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.973
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Kragerø
    Hva er det S/510 gjør med reprodusert musikk? Her er to eksempler på det jeg setter mest pris på:

    1. Flygler er voldsomme klangmaskiner. Dynamikken og de komplekse klangene med mylderet av over- og undertoner vil så å si alltid krympes og reduseres i avspillingskjeden der hjemme. Så mye at vi pent må venne oss til den spinkle, spede gjengivelsen av favorittpianistene våre. Ikke nytter det å skru seg til en kapasitet som egentlig ikke finnes, heller. Det resulterer i feil klangbalanse, ullen lyd som maskerer mer enn den tilfører, både tonalt og dynamisk.

    510 gjør like mye for hele det hørbare frekvensområdet som den gjør for dynamikken. Hele lyden vokser samme hvor utøveren er på klaviaturet. En tone i diskantregisteret er en trekloss koblet til den samme klangkassa som basstonene. Mine hovedhøyttalere er 12'' (bassrefleks) +1'' (i horn) bygget av ham som kan det best, de er dynamiske, stramme, tonalt korrekte ned til like under 40 Hz, riktig satt opp osv. REL plusser på mer fundament (ikke fetere klangbalanse), mer dynamisk kontrast, mer fokusert mellomtone og livligere topp. Det er lettere å følge de enkelte stemmene, og lydbilde/utklinging blir tydeligere. Kraft, plutselighet og tilstedeværelse har vokst et par hakk. Emil Gilels som spiller Beethoven blir en mer dramatisk opplevelse enn jeg har hørt noen gang før hjemme. Lytterommet lades med energi uten romling, klirring eller buldring.

    2. En strykekvartett leverer ikke grunntoner under 64Hz, som er celloens C-streng. Likevel tilfører REL en god dose livaktighet gjennom lyder fra rom, stoler, gulv (nei, de sitter ikke alltid helt stille), strenger, klangkasser og kropper. Dynamikken er heftig, og det oppstår en nesten ufattelig ren, kraftig og kompleks klang fra to fioliner, en bratsj og en cello hos topp utøver med virkelig gode instrumenter. Ryddigere, heftigere og mer engasjerende med REL.

    Delefilteret via Hi Level Neutrik Speakon integrerer sømløst, og bare forsterker de gode egenskapene ved en kvalitetshøyttaler (og forsterker). Istedenfor å skrive om bassgitarer, orgler og jordskjelv, har jeg heller forsøkt på peke på ikke fullt så opplagte fordeler ved mer fullfrekvent lyd.
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    139
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det S/510 gjør med reprodusert musikk? Her er to eksempler på det jeg setter mest pris på:

    1. Flygler er voldsomme klangmaskiner. Dynamikken og de komplekse klangene med mylderet av over- og undertoner vil så å si alltid krympes og reduseres i avspillingskjeden der hjemme. Så mye at vi pent må venne oss til den spinkle, spede gjengivelsen av favorittpianistene våre. Ikke nytter det å skru seg til en kapasitet som egentlig ikke finnes, heller. Det resulterer i feil klangbalanse, ullen lyd som maskerer mer enn den tilfører, både tonalt og dynamisk.

    510 gjør like mye for hele det hørbare frekvensområdet som den gjør for dynamikken. Hele lyden vokser samme hvor utøveren er på klaviaturet. En tone i diskantregisteret er en trekloss koblet til den samme klangkassa som basstonene. Mine hovedhøyttalere er 12'' (bassrefleks) +1'' (i horn) bygget av ham som kan det best, de er dynamiske, stramme, tonalt korrekte ned til like under 40 Hz, riktig satt opp osv. REL plusser på mer fundament (ikke fetere klangbalanse), mer dynamisk kontrast, mer fokusert mellomtone og livligere topp. Det er lettere å følge de enkelte stemmene, og lydbilde/utklinging blir tydeligere. Kraft, plutselighet og tilstedeværelse har vokst et par hakk. Emil Gilels som spiller Beethoven blir en mer dramatisk opplevelse enn jeg har hørt noen gang før hjemme. Lytterommet lades med energi uten romling, klirring eller buldring.

    2. En strykekvartett leverer ikke grunntoner under 64Hz, som er celloens C-streng. Likevel tilfører REL en god dose livaktighet gjennom lyder fra rom, stoler, gulv (nei, de sitter ikke alltid helt stille), strenger, klangkasser og kropper. Dynamikken er heftig, og det oppstår en nesten ufattelig ren, kraftig og kompleks klang fra to fioliner, en bratsj og en cello hos topp utøver med virkelig gode instrumenter. Ryddigere, heftigere og mer engasjerende med REL.

    Delefilteret via Hi Level Neutrik Speakon integrerer sømløst, og bare forsterker de gode egenskapene ved en kvalitetshøyttaler (og forsterker). Istedenfor å skrive om bassgitarer, orgler og jordskjelv, har jeg heller forsøkt på peke på ikke fullt så opplagte fordeler ved mer fullfrekvent lyd.
    Helt enig. En subwoofer utvider rommet på en helt påtagelig måte, selv uten at det strengt tatt er noen instrumenter som når ned til der subwooferen tar over.

    Andre kan sikkert beskrive _hvorfor_ det oppleves slik, men det samme er tilfelle i begge ender av frekvensbåndet: Superdiskanter gjør noe med hvordan jeg opplever bassen i musikken og subwooferen har effekt oppover i frekvensene.
     

    Lassencad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2014
    Innlegg
    2.105
    Antall liker
    1.206
    En sub i min verden bør ikke sige noget over 35Hz.
    Som nævnt i andre tråde bruger jeg mine sub stort set kun til udvidelse af lydbilledet
    Hvis optagelsen inderholder det kan subs virkelig give lytteren en mere realistisk oplevelse.
    En større fornemmelse af at være tilstede.
    Men mange optagelser af nyere dato er desværre fuldstændigt støvsuget for disse informationer
    Så sub er ikke kun til dyyb bas :) hos mig
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    292
    Antall liker
    88
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei,jeg har 2 stk REL s/3 SHO,jeg ser ikke en døyt forskjell på mine og den ordinere s/3? SHO har bedre innebygd forsterker og super high output,Står akkurat det samme på SHO som på den standarde s/3 på forsterker plate
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    1.488
    Antall liker
    748
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Hei,jeg har 2 stk REL s/3 SHO,jeg ser ikke en døyt forskjell på mine og den ordinere s/3? SHO har bedre innebygd forsterker og super high output,Står akkurat det samme på SHO som på den standarde s/3 på forsterker plate
    De er ganske like. Forskjellen er høyere output og at du kan skru av trådløst.
    Jeg har en av hver 🙂
     

    Festus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    702
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    1
    En liten T5i bak Snell K2- fornøyd så langt





    229063156_10226082213503603_6571731955205026241_n.jpg
     

    Festus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    702
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    1
    Hvor deler du av REL suben?

    Fikk den i går- og helt uerfaren med sub, så fulgte bruksanvisning og satt den på klokka 12 :) men skal si det var hjelp i den lille tassen og en aha opplevelse for meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn