Rekordstort erstatningskrav fra platebransjen

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
For dere som ikke har fått med dere dette.


Eierne av Limewire (fildelingstjenesten) som ble lagt ned i fjor, er blitt presentert et erstatningskrav på 75 billioner dollar (75 000 000 000 000) av 13 aktører i platebransjen.

Kimba Wood som er dommer i New York avviste imidlertid kravet og kalte det absurd. Iflg Wood er det framsatte kravet høyere enn hva den samlede platebransjen har tjent siden Edison fant opp grammofonen i 1877. Kravet tilsvarer vistnok mer enn fem ganger USAs nasjonalgjeld.

Det er ikke bare hifi-bransjen som mangler magemål! Vi får håpe at noe av erstatningssummen brukes til å få orden på "the loudness-war" og slike småting.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.241
Antall liker
2.467
Torget vurderinger
1
; ;D ;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
sannsynligvis advokater fra zimbabwe.

grisebillig.


 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Godt å se at industrien fremdeles gjør sitt beste for å ødelegge et allerede tynnslitt rykte!

Hvem kan ta disse fjottene seriøst?
 
N

nb

Gjest
Er jo bare rundt 11.000 dollar pr. innbygger i verden da - såpass rause må vi kunne være. Om vi er snille og sier at de rundt 80% av verdens befolkning som lever på under 10 dollar dagen kan antas å ikke omfattes av dette søksmålet siden de neppe eier en datamaskin eller har internttilgang, så sitter vi igjen med 75 000 000 000 000 dollar som skal fordeles på ca 1.4 milliarder mennesker, det skulle bli rundt 53.500 dollar pr person, så min families bidrag til denne summen skulle da være ca 160.000 dollar.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
Er jo bare rundt 11.000 dollar pr. innbygger i verden da - såpass rause må vi kunne være. Om vi er snille å sier at de rundt 80% av verdens befolkning som lever på under 10 dollar dagen kan antas å ikke omfattes av dette søksmålet siden de neppe eier en datamaskin eller har internttilgang, så sitter vi igjen med 75 000 000 000 000 dollar som skal fordeles på ca 1.4 milliarder mennesker, det skulle bli rundt 53.500 dollar pr person, så min families bidrag til denne summen skulle da være ca 160.000 dollar.
Slapp av nb, du trekker fra kjøpte cder fra summen
 
N

nb

Gjest
65finger skrev:
Slapp av nb, du trekker fra kjøpte cder fra summen
Mesteparten av mine CDer er innkjøpt før slike tjenester tok av, så det blir nok ikke så mye rabatt. Men jeg har Spotify premium og har betalt 99 kroner pr måned en stund for det.

Her er for øvrig det originale rettsdokumentet for den som er interessert (jeg har ikke lest det selv)
http://amlawdaily.typepad.com/limewiredamagesorder.pdf

Så vidt jeg har skjønt fremkommer det absurde tallet fra at de ser på det som om hver eneste nedlastning mellom brukere gjennom LimeWire representerer et brudd på opphavsretten, mens dommeren sier at saksøkerene maksimalt kan bli tilkjent erstatning en gang pr. åndsverk eller noe i den retningen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Canales skrev:
sannsynligvis advokater fra zimbabwe.

grisebillig.


Hadde vært humor om de hadde sendt den seddelen til platemafiaen med en påfølgende hilsen: 'This should settle it... and keep the change.'

Planen er sikkert å få det til å høres lite ut når de presenterer neste nissekrav på "bare" noen millioner.
 
Topp Bunn