Mat, drikke og røyk Reko ringen

C

cruiser

Gjest
Har egentlig styrt unna rekoringen fordi det er helt forjævlig dyrt, men broderen gikk på limpinnen og bestillte seg noen spareribs, dette er hva man får for 200 -tohundre- kroner kiloen.

received_2660514090891772.jpeg
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Takke meg til store, kjøttfulle stykker til en femtilapp per kilo på harryhandel. Har heldigvis fortsatt en del igjen i frysen.
 
C

cruiser

Gjest
Skal til østlandet til helga og bestillte meg shortribs hos annis pølsemakeri, det skulle de ha 189 pr kilo for, som kanskje også er hakket stivt for sekundærkutt. Men det var et røverkjøp kontra den gården i min ring som hadde shortribs, han skulle ha 379 pr kilo for frosne fra februarslakt.

Men ser jo i kommentarfeltene at de selger ganske bra, av en eller annen merkelig grunn.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg liker konseptet, men som du sier er det meste uhyggelig overpriset. Burde jo være motsatt når produsentene kan selge rett til kundene. Jeg følger litt med for det er forskjeller der også, men har ikke handlet så langt. Synd for det er mye jeg kunne hatt lyst til å prøve. Ser dog mest verdien her i at det stundom tilbys produkter som ikke er å få tak i så lett, som svinekjake/skolt til speking. (Utenom at man kan kjøpe halve hoder og skjære dem ut selv og lage sylte av resten).

Disse ribbene er jo et hån, .. på Rema kan man kjøpe frosne "grillben" til 20 kr/kr .. og de gjør samme nytten, og er i alle fall i samme kategori. Men "sparerribs" er jo litt in og moderne, litt urbant så da kan man ta tigangen uten at kundene reagerer. Sist jeg kjøpte spareribs var også på Rema, men da dumpet de et lass for 30 kr/kg, riktignok innsauset i en bbq-marinade og var ferdigstekte.. men det var jo ikke mye godt heller. Tror jeg har et par i frysen ennå. Sliter med å spise dem opp. Jeg er ikke noen tilhenger av søt-røykt glasur på kjøtt.
 
C

cruiser

Gjest
Litt usikker også på selve konseptet, i utgangspunktet tenkte jeg det var kjekt, men i realiteten konkurrerer det med lokale utsalg som selger ferske varer og har et helt annet kostnadsnivå. Håper ikke konsekvensen blir at man bare får kjøpt frysevarer på parkingsplassen på ikea på sikt.. således er det kanskje greit at de priser seg ut?
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Fruen og jeg har handlet endel der. Blant annet kje-kjøtt som jeg ikke finner i lokalbutikken, og hjort til ikke ille kilopris. Også morsomt å prøve div ost som man ikke får på Kiwi Spar.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kan kanskje illustrere forkjellen her. .. to fra FB .. første fra Reko

nei.png



og

lange.png

Oki, jeg bor med kysten og liker mat fra havet. Men jeg liker ikke å bli bøffet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
De fiskeprisene er vel omtrent som det jeg har sett i div ferskvaredisker sørafor, - selv om jeg har andre priser tigjengelig, men det er uten betydning her...
Ellers så synes jeg også den lokale REKO-ringen har altfor stive priser på kjøtt, - i det alt vesentlige. 3-400kr/kg for gårdsprodusert ost tror jeg er nokså gjengs også i gårdsutsalg...
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hva er poenget med dette fra forbrukers side? Er det en form for etisk høyverdig handel? Sponsing?
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Poenget skal vel være at produsent skal få mer igjen enn ved å selge via salgslagene.... men derfra og til.....
 
C

cruiser

Gjest
Fiskeprisene I ringen her ligger jevnt over en del høyere enn hva jeg betaler på ravnkloa eller den lokale fiskebutikken. Der får jeg ferske varer, det gjør jeg ikke i ringen. Når det gjelder kjøtt er prisene mye høyere enn hva man betaler på Trondheim slakthus eller f.eks annis pølsemakeri.
Slakterene de bruker har heller ikke noe kompetanse på å skjære ned dyr skikkelig, så stykningsdelene er relativt begrenset og ikke spesielt godt håndverk
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
avlat er dårlig politikk, uansett.

det er tydeligvis ikke en vinn-vinn situasjon. kanskje skulle vi bare handle på remaen og vippse litt ekstra til produsenten etterpå.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har en datter som bodde i Trondheim inntil få år siden. Jeg var ofte på Ravnkloa, men enda oftere på Fiskehallen i et nærmest smug litt oppfor Ravnkloa... jeg syntes prisene på Ravnkloa var i drøyeste laget... men så kjøper jeg ofte til null kroner, - eller en par tiere for kiloen...noen fordeler skal man da ha ute i provinserne...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hva er poenget med dette fra forbrukers side? Er det en form for etisk høyverdig handel? Sponsing?
Ja det er nok en slags edel handling, og en som man kan fortelle vennene sine at man handler hos. Litt som økobutikkene. Her i Bergen har vi to slike Reindyrka og Råvarene. Jeg liker dem begge, men de bærer begge mer preg av dyd og posering enn nød og hverdagskost.

I andre land kan man gå på et marked å finne gode ferske produkter til snillere priser enn i butikkene, men ikke i Norge. Prøv å handle på fisketorget i Bergen... nesten 700 kr/kg for kongekrabbe er ikke å overdrive. God kvalitet på varene for all del, men ikke for vanlig dødelige å handle her. .. de lever av turistene og driter i lokalbefolkningen. På obsen kan man få fryst snøkrabbe til 150 om man er heldig.
 
Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Hva er poenget med dette fra forbrukers side? Er det en form for etisk høyverdig handel? Sponsing?
Trodde det var ditt lodd i livet å besvare slike spørsmål for oss andre ?

Men ja, jeg tror du er inne på noe. Kortreist, lokalt, økologisk, whatever er buzzwords som klinger godt i deler av befolkningen.

Rent anekdotisk har jeg observert en hel del tilfeller av folk som plukker med seg ymse saker på butikken med høy prislapp med valget indikerer at vedkommende ikke har særlig begrep om råvarer. Jeg har prøvd et par av leverandørene i Oslo som brander seg som kortreiste, eksklusive osv, men jeg synes ikke på noen måte at jeg har fått det jeg har betalt for og da blir det fort med det ene forsøket. Eneste stedet jeg synes jeg konsistent har fått god kvalitet til en grei penge er de halve smågrisene jeg kjøper på Svartskog. Det er riktig nok en stund siden sist, men det skal i alle fall gjentas. Betalte sist 135 kroner kiloen eller hva det nå var og det var veldig godt kjøtt og godt skåret opp og kjøttdeig redusert til et slags absolutt minimum (kun 1kg av ca 25 kilo ferdig partert kjøtt, hvorav noe fortsatt på beinet).
 
C

cruiser

Gjest
Jeg har en datter som bodde i Trondheim inntil få år siden. Jeg var ofte på Ravnkloa, men enda oftere på Fiskehallen i et nærmest smug litt oppfor Ravnkloa... jeg syntes prisene på Ravnkloa var i drøyeste laget... men så kjøper jeg ofte til null kroner, - eller en par tiere for kiloen...noen fordeler skal man da ha ute i provinserne...
Den andre som du snakker om har lagt ned, det samme har den som var en stund på byhaven. Nå er det ravnkloa som er igjen i midtbyen. De har et helt greit utvalg og sannsynligvis koster det mye svinn, og det er helt greit å betale for. Har mye større problemer med å betale mye mer for frossenfisk på parkeringsplassen på ikea hver 14 dag.
 
C

cruiser

Gjest
Trodde det var ditt lodd i livet å besvare slike spørsmål for oss andre ?

Men ja, jeg tror du er inne på noe. Kortreist, lokalt, økologisk, whatever er buzzwords som klinger godt i deler av befolkningen.

Rent anekdotisk har jeg observert en hel del tilfeller av folk som plukker med seg ymse saker på butikken med høy prislapp med valget indikerer at vedkommende ikke har særlig begrep om råvarer. Jeg har prøvd et par av leverandørene i Oslo som brander seg som kortreiste, eksklusive osv, men jeg synes ikke på noen måte at jeg har fått det jeg har betalt for og da blir det fort med det ene forsøket. Eneste stedet jeg synes jeg konsistent har fått god kvalitet til en grei penge er de halve smågrisene jeg kjøper på Svartskog. Det er riktig nok en stund siden sist, men det skal i alle fall gjentas. Betalte sist 135 kroner kiloen eller hva det nå var og det var veldig godt kjøtt og godt skåret opp og kjøttdeig redusert til et slags absolutt minimum (kun 1kg av ca 25 kilo ferdig partert kjøtt, hvorav noe fortsatt på beinet).
Kortreist har av en eller annen grunn blitt synonym for kvalitet. Det er veldig ofte ikke tilfelle. Tar man en tur på bondensmarked eller matfestivalen her i byen så er det 90% ræl, noe greit og noen ytterst få ting som er gull.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
I flere år hadde vi fast tur til Olavsdagene, men Bondens marked imponerte egentlig ikke. Jeg har også kjøpt ost noen ganger på det der ambulerende hollandske ostemarkedet...... synes faktisk at norsk ost er bedre en mye av den hollandske...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Jeg kjøper stort sett bare ost på Bondens Marked. Jeg synes Skånåliseter lager gode oster, og de selges ikke i butikk. Det lages veldig god ost i Norge.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
Et positivt moment ved REKO-ringene er at de har gjort det mulig for enkelte gårder å drive smått, men likevel tjene nok. Men det er stor variasjon i kvalitet og man må orientere seg blant dem for å ha noe igjen for det man betaler. Som en landbrukskonsulent i Valdres uttrykte det, noen år tilbake: "Skulle tro de lagde gull på fjøset, når man ser hva de tror folk vil betale."

REKO-ringene er greie for dem som har så lite volum at de er uinteressante for salg inn til kjedene eller også den lokale butikken. De kan også ha for kort produksjon til at de er interessante for slike butkker. Enkelte får prøvd ut hva gården kan få til og kan så, eventuelt, satse større.

Har man litt kjennskap til de ulike gårdene/produsentene, er man i stand til å finne veldig gode kjøp blant dem. Men mange tror altså at de "lager gull på fjøset" og det stemmer ofte ikke.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bondens marked er litt slik også i Bergen. Dukker opp på toget eller bryggen og priser seg etter turistene og ikke de innfødte. Men det er gull å finne. Var en stund noen fra vosseområdet som solgte en avsindig god rømme. Om Osteriet i Samanger har stundom Sterke Nils.. en ost jeg tror kunne vunnet priser. Det er også god saft å få tak i, spesielt en på plomme. .. men så er det mye overpriset ræl også.

.. litt synd egentlig for det er mange gode produkter og jeg foretrekker å handle rett fra produsent. Men når de priser seg som delikatessebutikker uten engang å ha mellomleddene så føler man seg fort snytt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Tittet innom en av de lokale nå og merket meg denne:

Ferskskåret lettrøkt Mangalica spekeskinke 100g: kr 150,- pr pk.
Spekeskinke som er modnet i biter i min. 5 mnd. Naturlig mørk i fargen. Ikke tilsatt nitritt.


De selger altså skinke for 1500 kroner kiloen, og den er modnet i hele 5 - fem - måneder. Selv den dølleste spanske skina de selger på Rema er modnet dobbelt så lenge som det. For 1500 kroner kan jeg kjøpe noe av det fjongeste av skinke fra Spania og Italia som er til salgs over disk i Norge. De er modnet 2-3 år og i tillegg ikke beheftet med røyk. "ikke tilsatt nitritt" er heller ikke en kvalitetsbetegnelse, men det er det muligens for det potensielle publikum.
 
Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
sikkert noe med eksklusivitet å gjøre (for de som intet vet), og dermed prislegitimerende. på samme måte som vi tror oss spesiell (og eksklusiv) der ågerkorpset tiltaler oss med navn så vi løsrives fra hopen, blir en bit som en omsorgsbenevning i forhold til resten av stykningsdelen.

svindel vha bokstavrekker.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Der var doktoren tilbake. Ble en stund oppriktig bekymret da du spurte oss i allmuen hva noe betydde. Men nu går det dem åpenbart meget bedre, og det er bra.
 
Topp Bunn