Reisen fra Sølvsuper 4 til i mål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Den tittelen lover ganske mye! ;) Gleder meg til å følge.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

    Har dristet meg til å starte egen tråd. Litt skeptisk da jeg har et lytterom som er mer som et bøttekott, sammenlignet med alle de flotte rommene og oppsettene. I og med at det er min tråd og mitt snart 69 årlige liv tar jeg sjansen.

    Litt om meg selv.
    Gift i 38 år, 2 voksne barn og et barnebarn på 4 bein.
    Syslet med elektronikk i Telenor i 32 år.
    Musikkelsker, hyttentusiast og elsker friluftsliv.

    Det hele startet med denne.
    Den eneste plata jeg husker fra den tida, er en singel utgitt av Poprevyen med presentasjon av Pussycats. Hadde også noen singler med The Monkees m.m men er usikker på titler.

    Bambino.jpg
    🎿
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Det var dyrt å kjøpe plater og det var mange som tok opp musikk fra radio.
    Radionette kom ut med et genialt produkt det året, en portabel båndspiller med spolene over hverandre og FM Radio.
    Det er rart hvor godt man husker enkelte ting.
    Husker jeg "tok opp" konserter med Buck Owens and the Buckaroos og Svein Ingvars som ble sendt på NRK på lørdagskvelden.

    En europeisk utgave av Ti i skuddet tok jeg også opp med blant annet Vanilla Fudge/You keep me hangin' on som var Finnlands bidrag det året.
    På fredagene kl. 5 sendte NRK Platespilleren og Hørt og Uført.

    multicorder 1966.jpg
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Samme år begynte jeg i min første jobb som telegrafbud. Det ligger i navnet levere telegrammer og lapper med beskjed om å møte opp på stasjonen til gitt tidspunkt til telefonsamtale. Det var ikke så mange som hadde telefon på den tida.
    Telefonnummeret var 4 sifferet, en kammerat hadde 1928. Det ble senere utvidet med ett siffer, i dette tilfelle til 11928. Etter en del år senere ble retningsnummeret (f .eks 760)

    Og hvem jobba på stasjonen, jo Åge Aleksandersen. En kveld det var lite å gjøre spilte vi musikk på Multirecorderen, husker han var imponert over Vanilla Fudge.
    Han forsvant plutselig etter ei stund, ripper ikke opp i det. Han har sjøl skrevet det i sine bøker.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Dessverre mye feil på Radionette Multirecorder.
    I tidsrommet 68-70, tok Tandberg 1200X, en billig Phillips platespiller og en liten forsterker fra samme leverandør. Et par små Tandberg trespilehøyttalere ble også kjøpt. Hodetelefoner EF 45 husker de lå i ei gul eske.

    DEt var ei aldersbegrensning på telegrafbud, når du ble 18 år måtte man slutte.
    Sommeren 70 var jeg postansatt i Oslo, tømte de rødekassene.
    Hadde en rute med blant annet Møllergata.
    Bodde først i Nordals Brun gate 22 og deretter Rosenkrantzgata 16 hvor jeg kjente noen hjemmefra. Vi bodde 2 på hvert rom.
    Det ble med den sommeren, flyttet hjem i august/september.

    Tida i Oslo ble en stor musikalsk aha opplevelse.
    Jethro Tull, Chicago, Blood, Sweat and Tears, Moody Blues for å nevne noen.
    Tandberg-1200X-800x600.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Industriarbeider på frityren høsten70 til april 72.
    På platespillerfronten var B&O 1000?, Phillips Electronic 212 og Thorens 124? i bruk

    Phillips 212 Electronic.jpg
    Thorens platespiller.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Receiver ITT 4500, Tandberghøyttalere 25 ell 35 liter og Koss ESP-9 ble kjøpt. Tandberg 6000X ble senere byttet til 9000X Klarer ikke helt å huske om det var i 72 eller 73.
    Matti Otala (RIP) brukte senere ITT 4500 som eksempel på hvordan man IKKE skulle bruke tilbakekobling.

    itt-schaub-lorenz-4500-hi-fi-type-120w.preview.jpg
    itt-schaub-lorenz-4500-hi-fi-type-120w.preview.jpg
    Tandberg høyttalere.jpg

    Koss ESP-9.jpg

    Tandberg 6000X.jpg

    t-tb-9000x.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Receiver ITT 4500, Tandberghøyttalere 25 ell 35 liter og Koss ESP-9 ble kjøpt. Tandberg 6000X ble senere byttet til 9000X Klarer ikke helt å huske om det var i 72 eller 73.
    Matti Otala (RIP) brukte senere ITT 4500 som eksempel på hvordan man IKKE skulle bruke tilbakekobling.

    Vis vedlegget 712095 Vis vedlegget 712095 Vis vedlegget 712096
    Vis vedlegget 712097
    Vis vedlegget 712093
    Vis vedlegget 712094
    Husker tydeligt de artiklerne fra Matti O omkring den tiden med ScanDyna3000/ITT4500 😁
    Danskernes stolthed ScanDyna, og så kom en dumm finne og skrev, at de 2 mest TIM-forvrengningsfyldte forsterkerne på den tiden
    var B&O´s Beolab5000 og ScanDyna3000:LOL::LOL::LOL:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Dessverre mye feil på Radionette Multirecorder.
    I tidsrommet 68-70, tok Tandberg 1200X, en billig Phillips platespiller og en liten forsterker fra samme leverandør. Et par små Tandberg trespilehøyttalere ble også kjøpt. Hodetelefoner EF 45 husker de lå i ei gul eske.

    DEt var ei aldersbegrensning på telegrafbud, når du ble 18 år måtte man slutte.
    Sommeren 70 var jeg postansatt i Oslo, tømte de rødekassene.
    Hadde en rute med blant annet Møllergata.
    Bodde først i Nordals Brun gate 22 og deretter Rosenkrantzgata 16 hvor jeg kjente noen hjemmefra. Vi bodde 2 på hvert rom.
    Det ble med den sommeren, flyttet hjem i august/september.

    Tida i Oslo ble en stor musikalsk aha opplevelse.
    Jethro Tull, Chicago, Blood, Sweat and Tears, Moody Blues for å nevne noen. Vis vedlegget 710929
    Morsom reise du tar oss med på her Jens!

    Denne båndspilleren har jeg minner fra også. Hadde to stk utdaterte men fult fungerende av den litt eldre sorten med grønt vu rør. Var på den tiden vi var 3 kompisser som spleiset på en elgitar med et fåtal strenger. Gitaren gikk på rundgang og jeg tror vi alle sammen malte den i ulike farger. Men den fikk aldri et nytt komplett strengesett :) Men jeg lære meg da å spille inn på bånd og dobble instrumenter selv om talentet manglet :)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Morsom reise du tar oss med på her Jens!

    Denne båndspilleren har jeg minner fra også. Hadde to stk utdaterte men fult fungerende av den litt eldre sorten med grønt vu rør. Var på den tiden vi var 3 kompisser som spleiset på en elgitar med et fåtal strenger. Gitaren gikk på rundgang og jeg tror vi alle sammen malte den i ulike farger. Men den fikk aldri et nytt komplett strengesett :) Men jeg lære meg da å spille inn på bånd og dobble instrumenter selv om talentet manglet :)
    Takk for det, reisen er i alle fall lang. Kanskje en av de lengste her på HFS 🎼
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Militæret 72/73
    Med 10 -11 kroner dagpenger ble det ikke rare investeringer, bortsett fra litt musikk.

    Tidsrommet 73-76 ble brukt på Yrkesskole, nærmere bestemt Radio&TV.
    På 2. og 3. året ble pensumet i matte, kjemi, fysikk og mekanikk utvidet, sånn at man kunne gå direkte i andre året på Teknisk Fagskole Elektronikk.
    Investerte i Tandberg kasettspiller TCD 310 MKII i det tidsrommet, eller var det året etter. Ikke helt lett å tidfeste det eksakt.
    Koss ESP-9 tok kvelden og ble erstattet av STAX Sigma eller Lamda, tror jeg de heter.

    20210412_202628.jpg
    TCD 310 MK II.jpg
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    I løpet av skoleåret 76/77 ble Tandberghøyttalerne byttet ut med noen tyske høyttalere et skikkelig oppgradering, trur de heter Magnat.
    Men alle viktigst det året var mitt musikalske møte med Jan Garbarek/Dansere og Shakit.

    Dansere.jpg

    Shakti.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ååå, laks og ørret-fisker?
    Og jeg sjø-fisker i ditt område om sommeren her fra.
    Gleder meg til sommeren
    Ikke noe fiske på meg nei. Geolog.
    Er hytta di ned den veien der de har satt opp bom?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Ja, i en venstesving hvis du kjører hjemmefra. Et vann på venstresida.
    Bommen kan åpnes😁
    Det er bare å stikke innom🌞
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    I 78/79 ble settet med forforsterker og 25W fra Electrocompaniet kjøpt hos Bad Stewart i Tromsø.
    Electrocompaniet The 2ch amp.jpg


    Dessverre ble 25W forlite til B&W, DM6. De ble byttet ut med Quad ELS 57 og Mark Levinson ML-1 erstattet EC sin forforsterker.
    25W ble modifisert av Terje Sandstrøm/Norsk Radiofabrikk, trur det var snakk om inngangskretsen. En flott kombinasjon.
    Quad ELS 57.jpg


    Mark Levinson ML 1.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn