Regionfri Blu Ray

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
Etter at Oppo la inn årene , leverer noen av de andre merkene regionfrie/sonefri spillere ferdig ved mottak? Hverken Power eller Elkjøp kunne levere sine merker med dette.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Oppo er heller ikke region/sonefri som standard, men joda - dette er et problem om man har en del filmer fra utlandet (USA). Klarte heldigvis få tak i en Oppo UDP-203, som forøvrig også fungerer utmerket som roon-endpoint (som en bonus).
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Let litt her så får du svar på mye: Region Free Blu-ray DVD Player Info | Blu-ray & DVD Region Codes.
Sony kan helt sikkert bygges om til sonefri. Ta en telefon til HiFi-klubben, kudeservice sentralt og ikke din lokale butikk, så får du nok et svar. Power og Elkjøp er bare bokspushere uten noensomheslt kunnskap om produktene og kan aldri svare på noe.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Merk at det finnes en del som er sone-fri; men blu-ray går på region. Så viktig å ikke blande disse - regionfri og sonefri er 2 forskjellige ting

Edit:
Jeg har selv en stabel med dvd'er fra USA, men ikke så mange blu-ray. Lansering begynner å bli mer og mer i sync rundt om i verden heldigvis.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Sony har vel en del snasene sonefrie BluR, DVD, Netflix, Youtube, Internett i samme snertne box til en tusing +? Elkjop.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Merk at det finnes en del som er sone-fri; men blu-ray går på region. Så viktig å ikke blande disse - regionfri og sonefri er 2 forskjellige ting

Edit:
Jeg har selv en stabel med dvd'er fra USA, men ikke så mange blu-ray. Lansering begynner å bli mer og mer i sync rundt om i verden heldigvis.
Hva er forskjellen på en "sone" og en "region"?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Alternativene finnes jo, gammel post på dette fotum:

Her er 2 til fra Sony (2015-modeller):

Sony BDP-S5500
Sony BDP S5500 Region Free DVD BD Zone ABC Blu Ray Disc Player USB 3D WiFi | eBay
Kommer på 2871,- inkl frakt moms og fortollingsgebyr.

SONY-BDP-S6500, stort sett samme men er toppmodellen med 4k-oppskalering og sacd + kanskje et par "unødvendige" funksjoner.

SONY BDP-S6500 ALL REGION FREE BLU-RAY DVD PLAYER - 4K Upscaling A+B+C Zones | eBay

1500kr på elkjøp. 3000kr fra ebay inkl frakt og moms. (Betaler moms på forhånd til Ebay, og slipper unna det horrible gebyret på som er på 140kr under 3000 og 288 over 3000. Iogmed prisen på spilleren ligger på 3000,- (2989kr for være pinlig nøyaktig) kan det slå begge veier.

Iogmed prisforskjellen er kun 130kr så tror jeg at jeg hadde gått for S6500.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Merk at det finnes en del som er sone-fri; men blu-ray går på region. Så viktig å ikke blande disse - regionfri og sonefri er 2 forskjellige ting

Edit:
Jeg har selv en stabel med dvd'er fra USA, men ikke så mange blu-ray. Lansering begynner å bli mer og mer i sync rundt om i verden heldigvis.
Hva er forskjellen på en "sone" og en "region"?
Når det gjelder bluray er verden delt inn i tre regioner, A,B og C. Dvd deler verden inn i 6 soner. 1-6.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Merk at det finnes en del som er sone-fri; men blu-ray går på region. Så viktig å ikke blande disse - regionfri og sonefri er 2 forskjellige ting

Edit:
Jeg har selv en stabel med dvd'er fra USA, men ikke så mange blu-ray. Lansering begynner å bli mer og mer i sync rundt om i verden heldigvis.
Hva er forskjellen på en "sone" og en "region"?
Når det gjelder bluray er verden delt inn i tre regioner, A,B og C. Dvd deler verden inn i 6 soner. 1-6.
Ja, men det er bullshit at soner og regioner er forskjellige ting. På engelsk sier man gjerne region enten det gjelder DVD eller BD, det som eventuelt er viktig er å ikke blande DVD og BD.

https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=200492990
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Du kan godt kalle begge deler for regioner på norsk også, men det vesentlige er som du sier at verden er delt inn forskjellig for BD og DVD. Region Codes | Blu-ray & DVD Region Codes Explained Når det gjelder 4K BD eller UHDBD så er det enda mer komplisert. Der er det IP-adressen din som avgjør om du kan spille platen eller ikke. Da kan du risikere å ikke få spilt platen din hvis du tar den med på ferie til utlandet selv om du kan spille den hjemme. Spilleren kobler seg opp til en server og henter en liten kodesnutt som lagres lokalt. Hvis denne henvendelsen kommer fra et område hvor filmen ikke er sluppet enda så får du ikke spille den.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
For min del har ikke omgåelse av soneinndeling vært et tema siden DVD først kom, og utvalget av film var så magert at man kjøpte grisedyre import-DVD'er med sone 1 koding, så det går egentlig helt fint at 4K filmer har en mer avansert og vanskeligere å omgå løsning på dette.

Men vil det fungere hvis man ikke gir spilleren tilgang til nett?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
For min del har ikke omgåelse av soneinndeling vært et tema siden DVD først kom, og utvalget av film var så magert at man kjøpte grisedyre import-DVD'er med sone 1 koding, så det går egentlig helt fint at 4K filmer har en mer avansert og vanskeligere å omgå løsning på dette.

Men vil det fungere hvis man ikke gir spilleren tilgang til nett?
Foreløpig fungerer det. men filmselskapene har alle muligheter til å stramme inn når markedsandelen til 4K filmer har blitt stor nok. 4k Ultra-HD Archives | Region-Free and Multi-System Electronics Blog
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
For min del har ikke omgåelse av soneinndeling vært et tema siden DVD først kom, og utvalget av film var så magert at man kjøpte grisedyre import-DVD'er med sone 1 koding, så det går egentlig helt fint at 4K filmer har en mer avansert og vanskeligere å omgå løsning på dette.

Men vil det fungere hvis man ikke gir spilleren tilgang til nett?
Foreløpig fungerer det. men filmselskapene har alle muligheter til å stramme inn når markedsandelen til 4K filmer har blitt stor nok. 4k Ultra-HD Archives | Region-Free and Multi-System Electronics Blog
Noen ganger er det nesten så man lengter tilbake til enkelheten med Laserdisc, hvor det eneste man måtte passe på ved import av filmer var at man hadde NTSC kompatibelt avspillingsutstyr.

Ikke fordi det nødvendigvis er et problem med soneinndeling i daglig bruk, men fordi den totalitære kontrolltrangen til filmselskapene er litt emmen i smaken hos meg.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Noen ganger er det nesten så man lengter tilbake til enkelheten med Laserdisc, hvor det eneste man måtte passe på ved import av filmer var at man hadde NTSC kompatibelt avspillingsutstyr.
Jeg savner ikke Laserdisc, forferdelig dårlig oppløsning :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Noen ganger er det nesten så man lengter tilbake til enkelheten med Laserdisc, hvor det eneste man måtte passe på ved import av filmer var at man hadde NTSC kompatibelt avspillingsutstyr.
Jeg savner ikke Laserdisc, forferdelig dårlig oppløsning :)
Jeg sa "nesten". :) I tillegg til lav oppløsning og det at man fikk en film fordelt på alt fra 2 til 4 platesider så man måtte snu og bytte plater var det jo både dyrt og plasskrevende også som format.
 
Topp Bunn