Rega RP1 med NAD C368 - lavt volum

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Hei.
Nettopp fått meg Rega RP1. Koblet den til Phono-inngangen på NAD C368 og merket fort at volumet var mye lavere når jeg spilte plater, enn når jeg streamer med Bluesound. Spilleren har en Rega Carbon pickup, med utgangsnivå på 2,5mV. Jeg ser de litt dyrere pickupene til Rega har utgangsnivå på rundt 7mV. Har dette noe å si for volumet?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja. En pickup med over dobbelt så høy utgangsspenning vil naturligvis gi høyere lyd med volumrattet i samme posisjon. Men med mindre du har noen andre bekymringer, så er det jo bare å vri på volumrattet. Det er jo det det er til.
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Ja. En pickup med over dobbelt så høy utgangsspenning vil naturligvis gi høyere lyd med volumrattet i samme posisjon. Men med mindre du har noen andre bekymringer, så er det jo bare å vri på volumrattet. Det er jo det det er til.
Ja, det er ingen krise. Men greit om man har noenlunde samme nivå over hele linjen så man ikke trenger å tenke på å skru ned når man bytter. Trykker jeg play i Bluesound-appen mens forsterkeren står på Phono-inngang, så bytter forsterkeren over til Bluesound-inngangen. Kjedelig om lydnivået da er tilpasset vinyl.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Veldig mye til jobb dette ja -mye ork antakelig . Bytt til en pickup med høyere utgangsspenning så blir det sikkert likt. Skjønner ikke helt hva som er problemet med dette.Eller du kan spille bare vinyl -sikkert mye bedre lydkv.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Senke nivået på bluesound så det blir likt?
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Veldig mye til jobb dette ja -mye ork antakelig . Bytt til en pickup med høyere utgangsspenning så blir det sikkert likt. Skjønner ikke helt hva som er problemet med dette.Eller du kan spille bare vinyl -sikkert mye bedre lydkv.
Intensjonen min med tråden var å finne årsaken. Kan se ut som problemet er identifisert. Jeg kommer dog ikke til å bytte pickup med det første.
Og om det er bedre lydkvalitet? Tviler. Kommer fortsatt til å streame mest. Men vinyl er gøy det også.

Senke nivået på bluesound så det blir likt?
Bluesound er integrert i forsterkeren. Så volumet jeg justerer i appen er volumet på forsterkeren. Prøvde å se om jeg kunne sette forskjellig gain på de forskjellige inputs, men ser ikke slik ut.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dette er et helt vanlig fenomen. :) Sikkert best å bare venne seg til det. ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Vanligvis løser man jo dette ved å justere gain i forhold til pick-up, hvis man har et RIAA trinn som tillater dette. Sikker på at ikke forsterkeren har denne muligheten et eller annet sted i en meny eller noe sånt?

Men siden det er et MM trinn kan det jo tenkes at det er temmelig standard default settings som ikke lar seg justere.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vanligvis løser man jo dette ved å justere gain i forhold til pick-up, hvis man har et RIAA trinn som tillater dette. Sikker på at ikke forsterkeren har denne muligheten et eller annet sted i en meny eller noe sånt?

Men siden det er et MM trinn kan det jo tenkes at det er temmelig standard default settings som ikke lar seg justere.
Ikke så vanlig å kunne justere gain på et innebygget RIAA-trinn vel, og spesielt ikke på en MM-inngang?

For å få 2V av et 2,5mV signal, behøves det 58dB gain. Det er det ytterst få MM-trinn som klarer. ...og det er neppe ønskelig heller, mtp. støy.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Vanligvis løser man jo dette ved å justere gain i forhold til pick-up, hvis man har et RIAA trinn som tillater dette. Sikker på at ikke forsterkeren har denne muligheten et eller annet sted i en meny eller noe sånt?

Men siden det er et MM trinn kan det jo tenkes at det er temmelig standard default settings som ikke lar seg justere.
Ikke så vanlig å kunne justere gain på et innebygget RIAA-trinn vel, og spesielt ikke på en MM-inngang?

For å få 2V av et 2,5mV signal, behøves det 58dB gain. Det er det ytterst få MM-trinn som klarer. ...og det er neppe ønskelig heller, mtp. støy.
Det er vanlig på et RIAA trinn som har justering for gain, jeg sa ikke noe om at det var vanlig på innebygde RIAA'er eller ikke. Og som du ser skriver jeg også "hvis man har et RIAA trinn som tillater dette". ;)

Uansett har du nok rett i at det ikke er vanlig på innebygde phonoforsterkere, men det er vel ikke sånn at det absolutt ikke forekommer heller.

Også lurte jeg bare på om det kanskje var mulig å justere dette i en meny siden jeg fikk inntrykk av at denne NAD'en er en digital forsterker med forskjellige justeringsmuligheter.
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Vanligvis løser man jo dette ved å justere gain i forhold til pick-up, hvis man har et RIAA trinn som tillater dette. Sikker på at ikke forsterkeren har denne muligheten et eller annet sted i en meny eller noe sånt?

Men siden det er et MM trinn kan det jo tenkes at det er temmelig standard default settings som ikke lar seg justere.
Ikke så vanlig å kunne justere gain på et innebygget RIAA-trinn vel, og spesielt ikke på en MM-inngang?

For å få 2V av et 2,5mV signal, behøves det 58dB gain. Det er det ytterst få MM-trinn som klarer. ...og det er neppe ønskelig heller, mtp. støy.
Det er vanlig på et RIAA trinn som har justering for gain, jeg sa ikke noe om at det var vanlig på innebygde RIAA'er eller ikke. Og som du ser skriver jeg også "hvis man har et RIAA trinn som tillater dette". ;)

Uansett har du nok rett i at det ikke er vanlig på innebygde phonoforsterkere, men det er vel ikke sånn at det absolutt ikke forekommer heller.

Også lurte jeg bare på om det kanskje var mulig å justere dette i en meny siden jeg fikk inntrykk av at denne NAD'en er en digital forsterker med forskjellige justeringsmuligheter.
Jeg har lett etter en slik justeringsmulighet, uten hell. Får leve med det til jeg evt oppgraderer pickupen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vanligvis løser man jo dette ved å justere gain i forhold til pick-up, hvis man har et RIAA trinn som tillater dette. Sikker på at ikke forsterkeren har denne muligheten et eller annet sted i en meny eller noe sånt?

Men siden det er et MM trinn kan det jo tenkes at det er temmelig standard default settings som ikke lar seg justere.
Ikke så vanlig å kunne justere gain på et innebygget RIAA-trinn vel, og spesielt ikke på en MM-inngang?

For å få 2V av et 2,5mV signal, behøves det 58dB gain. Det er det ytterst få MM-trinn som klarer. ...og det er neppe ønskelig heller, mtp. støy.
Det er vanlig på et RIAA trinn som har justering for gain, jeg sa ikke noe om at det var vanlig på innebygde RIAA'er eller ikke. Og som du ser skriver jeg også "hvis man har et RIAA trinn som tillater dette". ;)

Uansett har du nok rett i at det ikke er vanlig på innebygde phonoforsterkere, men det er vel ikke sånn at det absolutt ikke forekommer heller.

Også lurte jeg bare på om det kanskje var mulig å justere dette i en meny siden jeg fikk inntrykk av at denne NAD'en er en digital forsterker med forskjellige justeringsmuligheter.
Skjønner. :)
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.258
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Gjør det til en regel å skru ned volumet etter endt spilleøkt, problem solved.
 
Topp Bunn