Rega Planet erfaringer.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Først og fremst den "gamle" ja ;)
Pro's & cons.

/jan

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ja, jeg har iallefall vært svært fornøyd med min. Lokket er like stramt og fint på hengslene som det var i 1997. Nå har jeg hatt denne i oppsettet min i 10 år. Og jeg har testet mange spillere i mellomtiden, men ingen som gir den lyden som Planeten gjør. Det har forøvrig aldri vært noen feil på den heller.

Når det gjelder lyden så har den en litt mer tilbakelent øvre mellomtone og litt mer kornete diskant enn den lyden jeg får med Rega'n som drivverk og RME ADI-2 som dac, altså litt mere "hengekøyefrekvensgang". Når det er sagt så må en huske på at Rega'n gir en lyd som jeg har kunnet leve med i 10 år, lyttetretthet er et ukjent ord med denne spilleren.

Hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Takker el_mar

Nyttig info og siden du har hatt den i 10 år så.... ;)
Lest litt på nett og du bekrefter vel mye av det som jeg har lest.
Tanken var å kunne bruke den som både cd spiller og drivverk (på sikt)
Innbiller meg at den kan fungere greit her hos meg,musikken kommer i første rekke,farging/hengekøye eller hva nå det kan kalles passer meg bra.
Aldri vært spesielt glad i hw som gjør det det kan for spille "nøyaktig/riktig"

/jan

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg hadde en sånn der fra den i 9 år før jeg solgte den. Jeg likte alltid godt Planeten. Solid, fin og betjene med toploadingen. Funka perfekt så lenge jeg hadde den. Jeg synes den er rolig og snill i lyden, det virker som de har prøvd å få den til å høres litt ut som mange tror vinyl skal låte.

Jeg har den nyere planet 2000 nå, men jeg må nok si at jeg fortrekker den gamle.

Asbjørn

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Nightpuma skrev:
Hei

Jeg hadde en sånn der fra den i 9 år før jeg solgte den. Jeg likte alltid godt Planeten. Solid, fin og betjene med toploadingen. Funka perfekt så lenge jeg hadde den. Jeg synes den er rolig og snill i lyden, det virker som de har prøvd å få den til å høres litt ut som mange tror vinyl skal låte.

Jeg har den nyere planet 2000 nå, men jeg må nok si at jeg fortrekker den gamle.

Asbjørn
Takker Asbjørn :)

Det jeg primært jakter på er noe som spiller musikk og kan brukes som drivverk.
Ikke mye å velge iofs (innom en vettug prisklasse) men tror Rega kan være noe for meg.God magefølelse heter det vel :)
Man kan lese seg svett på reviews men bruker erfaringer teller litt mere.

Var 75% sikker på å lete opp en i begynnelsen på uka,nå er jeg vel mere 99% sikker.

Så igjennom noen "gamle" fidelity her om dagen,bla der hvor Håkon R var og hilste på Rega gutta.
Interesant lesing ;)

Blir nok å hive seg på tlf i morgen skjønner jeg.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Nightpuma skrev:
Hei

Asbjørn
Takker Asbjørn :)

Det jeg primært jakter på er noe som spiller musikk og kan brukes som drivverk.
Ikke mye å velge iofs (innom en vettug prisklasse) men tror Rega kan være noe for meg.God magefølelse heter det vel :)
Man kan lese seg svett på reviews men bruker erfaringer teller litt mere.

Var 75% sikker på å lete opp en i begynnelsen på uka,nå er jeg vel mere 99% sikker.

Så igjennom noen "gamle" fidelity her om dagen,bla der hvor Håkon R var og hilste på Rega gutta.
Interesant lesing ;)

Blir nok å hive seg på tlf i morgen skjønner jeg.

/jan
Jasså ny spiller ?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Ny som i "gammel" ;)

/jan
Forsto jo det da. Men vil ikke en Rega være omtrent som den du har ? Mye samme lydfilosofi ? Eller er jeg helt på jordet ?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Det er en tanke bak det ;)
Vi får ta det over en kopp kaffe en dag.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Det er en tanke bak det ;)
Vi får ta det over en kopp kaffe en dag.

/jan
Kan vi godt gjøre. (Du har vel en eller annen DAC på gang)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Nightpuma skrev:
Hei

Asbjørn
Hva er grunnen til at du liker den gamle bedre?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

kjøpte min Planet sommeren '99,og den er fortsatt i bruk.deler oppfatningen av at dette er en fenomenal cd-spiller.husker da jeg kjøpte den og koblet den opp for første gang : fikk hakeslipp : er det mulig ? :D.byttet den dengang ut med Denom DCD1550. overgangen var et kvantesprang i lydkvalitet.

Planet'en min har begynnt og gi en liten støy ved stopping av platen,med håper den vil kunne virke i flere år fremover.

det er blitt sagt om Rega's cd-spillere at det er dette det merket som gir mest "vinyl-aktig" lydgjengivelse.

de nyeste modellene har også fått meget god mottakelse og tester.har ikke hørt desse selv.

mvh. s,

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Har denne på soveromsanlegget nå, gått fra stua, der den stod i noen år. Tenkte å bruke den som drivverk der når jeg fikk DA-konverter, men digitalutgangen virka ikke, viste det seg.

Beskrivelsene passer ganske bra. Høres ut som et mislykka forsøk på å låte som det mange trur at vinyl låter. Men låter ikke så aller verst for det.

Største pluss:
Detaljert på klangfarge til akustiske og elektriske instrument (også perkusjon).
"Robust" totalinntrykk.

Irritasjonsmoment, som også (og kanskje i større grad) kjennetegna Rega Elex-forsterkeren jeg hadde (har den fortsatt med løsna deler):
-- Selv om den på sitt vis er "rytmisk", låter den merkelig tilbakelent. Ikke sånn at du blir transportert entydig framover fra A til B. (Noen liker det likevel sånn.) Det blir mildna av forsterkere som har motsett tendens.
-- I mine ører litt åpenbar farging av lyden, uten mye forsøk på å late som det låter nøytralt. Det blir mildna av forsterkere som låter mer nøytralt.

Lydmessig passer den bra med Roksan Caspian M, som nå (da den låter høyst tilfredstillende), litt mindre med den litt varme (men framoverlente) Exposure Super XV, som i stua, og da jeg prøvde den med den gamle Rega Elex, låt det uutholdelig, til å få mark av. At noen vil utsette seg for å kombinere to Rega-elektronikk-produkter, viser at folk har veldig ulik smak.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Takk igjen for gode og informative svar.

Nå er jeg veldig glad i "oldschool" rør lyd,altså den feite farga lyden.
Tror nok Rega kan passe meg og min smak bra.
Som Helge sier " I mine ører litt åpenbar farging av lyden, uten mye forsøk på å late som det låter nøytralt " det der er nok kanskje dit jeg heller mot.
Man vet jo ikke 100% sikkert at det vil passe inn her men så langt så virker det veldig positivt for min del :)

Skal brukes (i første omgang) som "stand alone" cd spiller sammen med M2'n/2A3 ampen og klipsch.
På sikt er det vel ikke umulig at det ramler inn en AN dac 8) ;D

/jan

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
hei

hvis du kan svinge en loddebolt, kan du sikkert modde den litt å få mer ut av den. mener på det finnes noen om har gjort litt av hvert og dokumnetert det på nettet et sted.

asbjørn

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Nightpuma skrev:
hei

hvis du kan svinge en loddebolt, kan du sikkert modde den litt å få mer ut av den. mener på det finnes noen om har gjort litt av hvert og dokumnetert det på nettet et sted.

asbjørn
Regner med at det er rom for modifikasjoner ja.Kostet vel 7-8k ny ( ??? ) så de har vel spart inn litt her og der.
Vi får se hva som skjer i morgen med tanke på kjøp.Ringe og mase litt på gutta ;)

/jan

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Nightpuma skrev:
hei

asbjørn
Regner med at det er rom for modifikasjoner ja.Kostet vel 7-8k ny ( ??? ) så de har vel spart inn litt her og der.
Vi får se hva som skjer i morgen med tanke på kjøp.Ringe og mase litt på gutta ;)

/jan
Hei

Jeg betalte 5k på hifiklubben i 1997 ;)

Asbjørn

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
602
Har hørt den spilleren der, den begynner jo å få noen år på baken nå og man kan finne den som bruktkjøp innimellom. Min erfaring er i alle fall at den er grisegod for å si det rett ut, kontra hva enn må betale for den selvfølgelig. Jeg ville roset denne spilleren og er selv nysgjerrig på nyere Rega-spillere nettopp grunnet å ha hørt denne og fått positive inntrykk.

Da spilleren kom så (mener jeg) den var en av de bedre spillerene i sin klasse og spilte i mine ører på høyde med visse dyrere spillere det kunne være naturlig å sammenligne den med. Er spillere i samme klasse som på langt nær fortjener samme rosen og sågar dem som fortjener kritikk.

Så gå gjerne for en slik Rega, noe tilsvarende i lyd må man trolig betale mer for, sant alt kommer jo an på hvor heldig man er også og hvordan den passer utstyret ditt etc. Men den er avgjort ett bra produkt!!

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Nightpuma skrev:
hei

asbjørn

/jan
Denne spilleren har jo volt bassert utgang fra dac`en. kan jo stjæle singnalet der å sende det gjennom en rørutgang som feks Lampizator :) veldig enkelt med den type dac..

Mvh....

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Jeg har hatt min siden 97. Byttet klokke i den i 99 og har siden hatt den i daglig drift. Ikke en eneste feil på 10 år. Driftssikkerheten har vært helt topp. Har siden 2002 "brukt" opp 5 dvdspillere - flere har kostet mer en Regaen.

Lyden bare vokser på meg enda. Har vært å lyttet på nyere og dyrere spillere, men har enda ikke klart å finne en som vil ta plassen.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
eirik skrev:
Jeg har hatt min siden 97. Byttet klokke i den i 99 og har siden hatt den i daglig drift. Ikke en eneste feil på 10 år. Driftssikkerheten har vært helt topp. Har siden 2002 "brukt" opp 5 dvdspillere - flere har kostet mer en Regaen.

Lyden bare vokser på meg enda. Har vært å lyttet på nyere og dyrere spillere, men har enda ikke klart å finne en som vil ta plassen.
Imponerende :)
Virker som Rega'n er utrolig driftsikker.
De fleste her i tråden har hatt en spiller i 8-10 år mer eller mindre uten problemer.
Det værste er at man ser de aldri på bruktbørser...må jo ligge noe i det ? ;)

Må nesten spørre,er det noen i østfold eller i umiddelbar nærhet som sitter på en ?

/jan

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei igjen !

ja den kostet 5 flak ny,men fjernkontrollen ( Solar ) var ekstrautstyr.denne kostet 400 kr.hadde en stund komplett Rega anlegg.Planar 2,Planet CD og Mira forsterker.både platespilleren og forsterkeren var det en del tull med,men cd-spilleren har trofast trillet og gått nå i 8 år.

ønsker ikke å strø salt i såret,men min Planet er ikke til salgs.

mvh. s,

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
mikefish skrev:
hei igjen !

ja den kostet 5 flak ny,men fjernkontrollen ( Solar ) var ekstrautstyr.denne kostet 400 kr.hadde en stund komplett Rega anlegg.Planar 2,Planet CD og Mira forsterker.både platespilleren og forsterkeren var det en del tull med,men cd-spilleren har trofast trillet og gått nå i 8 år.

ønsker ikke å strø salt i såret,men min Planet er ikke til salgs.

mvh. s,
Du strødde akkurat masse salt i sårene mine ;D
nuvel,man finner nok en etterhvert.Ligger en på hifiguiden,mase på de i morgen,igjen :)
Som sagt,det virker på meg som en "bra/musikalsk" cd spiller som jeg tror vil matche smak og anlegg bra.

/jan

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
skulle akkurat til og redigere innlegget...

driv-verket er forøvrig Sony.DAC'en er en BurrBrown hybrid.

lykke til med jakten : tror du blir fornøyd.jeg har aldri blitt lei lyden fra denne eminente cd-spilleren.

mvh. s,

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Ja lykke til i jakten, og ikke la deg falle for fristelsen å lete etter planet 2000. Bare plast :'(

Asbjørn

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Nightpuma skrev:
Ja lykke til i jakten, og ikke la deg falle for fristelsen å lete etter planet 2000. Bare plast :'(

Asbjørn
Takker :)
Nei fader,det skal være den "gode gamle" eller så blir det ikke noe.
Satse på at det ordner seg i morgen :)

/jan

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
602
Jeg så også etter en slik på bruktbørsen (her, AVforum, Finn etc.), men endte opp med en Marantz CD-63 SE jeg fikk for 500 kroner.

Var bare ment som en midertidig spiller til økonomien tillater andre kjøp likevell, å finne noe brukt og billig var da meningen - vet Rega'en ikke dukker opp for ofte og det betyr jo ett av to:

- At den ikke solgte så mye
- At folk ikke vil kvitte seg med den

Jeg skjønner det andre argumentet og har ikke enkelt for å skjønne det første etter inntrykket jeg har av den som en kanonspiller til prisen den hadde ny i sin tid. Kan ikke få fullrost den nok kontra det meste det er naturlig å sammenligne den med.

Eneste minus er ett forferdelig utseende, men slik den spiller er det avgjort å leve med.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
vel det med utseende er jo et poeng,men det som er litt verre er å rengjøre denne spilleren utvending.med "grill-rist"-designet har jeg mang en gang sittet med en liten kopp såpevann og Q-tips for å fjerne støv.

mvh. s,

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Liker utseende på'n jeg da :)
Men flertallet syns den ser ut som ¤%¤&/(! vil jeg tro.

Rengjøring ja,er nok ikke bare å tørke støv av den karen der hehe.
Godt det er min jobb og holde anlegget "støvfritt".
Det man trenger er en "støvfarget" cd spiller ;)

/jan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Da er Rega Planet kjøpt/betalt :) Ble den som de hadde på hifi-guiden.
Håper den er her mandag,gleder meg som det store barnet jeg er.
En liten "rapport" kommer nok når den har fått noen timer i hus.Håper og tror det det blir en dac i stua også før sommeren er over.

Takk til alle innspill og tips så langt :)

/jan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
el_mariachi skrev:
Takk du :)

Må nesten spørre når du først er her.
Du bruker din som drivverk primært skjønte jeg ? Er på jakt etter dig.kabel (helst coax) noen tips ?

/jan

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg bruker antennekabel med bncplugger og bnc/rca overganger.

Det er flere tråder om dette i DIY avdelingen, jeg har også en ferdigkjøpt men hører ikke nevneverdig forskjell på de.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mye om topic rundt her i det hele tatt ;)
Kabel debatt tullet har jeg gitt opp forlengst.

Snoke litt rundt på DIY siden jeg da.
Takk :)

/jan

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Bare hold deg unna dritten fra DP. Den har vi hørt ikke holder mål.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
rolfozzy skrev:
Bare hold deg unna dritten fra DP. Den har vi hørt ikke holder mål.
Der er vi veldig enig Rolf.

Skal godsnakke med han som holder på med Mudorf kablene,kanskje vi kan få lappa sammen en dig.kabel :)

/jan

Topp Bunn