Rega Planar 3

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Nå trenger jeg litt hjelp her :) Kjøpte en Planar 3 på bruktbørsen og har noen spørsmål angående PU, Arm og RIAA...

- Spilleren kommer med en Denon DL-304 MC PU. Er dette en god match med RB300 armen?
- Er det evt. noen andre PU'er i en fornuftig prisklasse dere vil anbefale? Dynavector DV10x5?
- Jeg trenger også en RIAA, evt. preamp med RIAA. Noen gode forslag her? Brukt/nytt, alt er av interesse.

På forhånd takk!
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
ikke grado eller mc med for lavt utgangs signal.

McLaren
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No er 304 ein pickup med sin spesielle karakter, så dersom du likar denne, vil eg vere forsiktig med å tilrå overgang til noko anna. Men Dynavector DV10x5 funkar svært godt med Planar 3, og det same skal også DV20 gjere. Sidan desse har høg-output, og 304 må karakteriserast som ein låg-output, er det moment som er verd å tenkje over (kjem ikkje berra an på jording og støy frå platespelaren din, men i endå større grad kva riaa du brukar).
Det beste eg har prøvd 304 med av riaa, var ein trafo frå Ortofon og ein ganske vanleg phonoinngang. (Trur det var ein Yamaha C2 forforsterkar, det er nokre år sidan)

Eg hugsar heller ikkje kor godt 304 matchar RB 300-armen, men andre kan sikkert hjelpe deg der.
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Takk for gode svar!
Er helt fersk på dette med vinyl, men foreløpig virker det veldig bra! Den spiller nå på en Dali RIAA og jeg er godt fornøyd.. Dog sliter jeg endel med knittring osv.. Har børstet platene godt, men dette kan vel være mye annet også? Statisk, instilling, slitasje?

Tror på sikt jeg kommer til å prøve en DV10x5, men burde vel prøve å få bukt med de andre problemene først :)

Det du skriver om jording og støy fra spilleren.. Er ingen separat jordingsledning på denne (sitter dette i RCA kappene?).. Noen vanlige Rega tweaks jeg burde vite om?

På forhånd takk!
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Knitring kan også være støv og skitt. Du må vaske platene godt,helst med platevasker...

Dali-RIAA'n din skal være veldig god,iallefall god nok i ditt oppsett.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Takk for gode svar!
Er helt fersk på dette med vinyl, men foreløpig virker det veldig bra! Den spiller nå på en Dali RIAA og jeg er godt fornøyd.. Dog sliter jeg endel med knittring osv.. Har børstet platene godt, men dette kan vel være mye annet også? Statisk, instilling, slitasje?

Tror på sikt jeg kommer til å prøve en DV10x5, men burde vel prøve å få bukt med de andre problemene først :)

Det du skriver om jording og støy fra spilleren.. Er ingen separat jordingsledning på denne (sitter dette i RCA kappene?).. Noen vanlige Rega tweaks jeg burde vite om?

På forhånd takk!
Statisk elektrisitet, slitte plater, slitt pickupnål kan gi knitring. '
Sett en plante (luftfukter) nær platespilleren, vask platene i vann med en bitteliten dråpe Zalo (fattimannens trøst) og bytt pickup.
Rega planar 3 jorder seg selv gjennom armkablingen, så ikke tenk på det.
Gratulerer med valg av Riaa!:)
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Takk for gode svar!

Donald:
Platevasker er nok litt frem i tid... Tror jeg bruker pengene på plater foreløpig (samlingen kan foreløpig telles på to hender) :)

toriamos:
Jucca palmen er allerede på plass! anbefales noen spesiell plante mtp. vinyl/støvsamler/hifi egenskaper? ;D

Tror jeg prøver zalo trikset.. bruker du bare hendene når du vasker plata da eller?

Du er forresten indirekte ansvarlig for at det ble Dali RIAA, søkte litt rundt på nettet (særdeles lite info om denne!) og da jeg kom over oppsettet ditt tenkte jeg; kan man bruke den sammen med en lp 12, så burde det ihvertfall duge her :D
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Tror jeg prøver zalo trikset.. bruker du bare hendene når du vasker plata da eller?
Jeg vil ikke anbefale å ha væske eller vann på vinylplater hvis man ikke har sølt noe på platene man ikke kan børste vekk eller harve opp med pickupen. Har man sølt Cola, rødvin eller lignende på platen, kan man vaske med destillert vann og en ørliten dråpe Zalo. Bruker man vann fra springen, kan man risikere at det blir sittende igjen kalk og andre urenheter i rillene.

Alternativet blir en platerensemaskin som suger væsken opp fra rillene.
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Leste litt mer rundt dette og ble endel klokere! :)

Takk for alle innspill!
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Jeg vil ikke anbefale å ha væske eller vann på vinylplater hvis man ikke har sølt noe på platene man ikke kan børste vekk eller harve opp med pickupen. Har man sølt Cola, rødvin eller lignende på platen, kan man vaske med destillert vann og en ørliten dråpe Zalo. Bruker man vann fra springen, kan man risikere at det blir sittende igjen kalk og andre urenheter i rillene.

Alternativet blir en platerensemaskin som suger væsken opp fra rillene.
Om man kan "harve opp" urenheter med pickupen, så kan man vel harve opp litt kalk også? Litt Zalo bryter vannspenningen og vannet renner lett av. Prøv med en Diana Krall-plate eller lignende så lider du ikke noe tap om det går galt :)
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Prøv med en Diana Krall-plate eller lignende så lider du ikke noe tap om det går galt :)

Hehe :D Hadde jeg bare hatt ei Krall plate liggende!
 
Topp Bunn