Rega Planar 3 2016 - støy fra motor

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Kjøpte for ett par måneder siden en flunka ny RP3 2016 fra platekompaniet. Trives godt med den, låter riktig så trivelig.
Men ett lite uromoment, jeg hører støy fra motor evt pulley. Heldigvis ikke noe blir plukket opp av pickup, så selve lyden er det ingenting i veien med. Men man blir jo litt urolig av det, er dette noe som kan forverre seg?
Tok ett googlesøk, fant en kar som opplever nøyaktig det samme som meg.

sakset fra vinylengine:
"The noise is audible with and without the glass platter, with and without the belt, and it gets amplified by the cover. It seems to be a mechanical "train" noise. "

I samme tråd anbefaler noen å ta den tilbake til forhandler, mens andre påstår dette er helt normalt for nye platespillere, og at spilleren vil "break in" etter hvert.
Det skal nevnes at jeg har bestilt upgrade kit fra Tangospinner, subplatter og pulley. På vei i posten. Bytter jeg pulleyen ryker vel garantien vil jeg tro...

Så spørsmålet er - tilbake til forhandler og nitpicke eller håpe at dette er noe som roer seg?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Noe mekanisk støy kan en kanskje regne med, men det skal IMO ikke være hørbart før du legger øret inntil spilleren. Det høres ut som at motoren er litt tvilsom.

Den kan kanskje være en ide å ta en prat med forhandleren.

Johan-Kr
 

Nissen1

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
33
Antall liker
14
Noe mekanisk støy kan en kanskje regne med, men det skal IMO ikke være hørbart før du legger øret inntil spilleren. QUOTE]

Det skal ikke være noen mekanisk støy, heller ikke når man legger øret inntil spilleren. Da har man å gjøre med en dårlig platespiller.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Kjøpte for ett par måneder siden en flunka ny RP3 2016 fra platekompaniet. Trives godt med den, låter riktig så trivelig.
Men ett lite uromoment, jeg hører støy fra motor evt pulley. Heldigvis ikke noe blir plukket opp av pickup, så selve lyden er det ingenting i veien med. Men man blir jo litt urolig av det, er dette noe som kan forverre seg?
Tok ett googlesøk, fant en kar som opplever nøyaktig det samme som meg.

sakset fra vinylengine:
"The noise is audible with and without the glass platter, with and without the belt, and it gets amplified by the cover. It seems to be a mechanical "train" noise. "

I samme tråd anbefaler noen å ta den tilbake til forhandler, mens andre påstår dette er helt normalt for nye platespillere, og at spilleren vil "break in" etter hvert.
Det skal nevnes at jeg har bestilt upgrade kit fra Tangospinner, subplatter og pulley. På vei i posten. Bytter jeg pulleyen ryker vel garantien vil jeg tro...

Så spørsmålet er - tilbake til forhandler og nitpicke eller håpe at dette er noe som roer seg?
Ville ikke vært i tvil: få deg en ny RP3 fra forhandler. Skal ikke være sånn. En RP3 skal man bare kose seg med. Ikke være plaget av motorstøy:p
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Ville ikke vært i tvil: få deg en ny RP3 fra forhandler. Skal ikke være sånn. En RP3 skal man bare kose seg med. Ikke være plaget av motorstøy:p
Takk for svar. Tenker i grunn det samme selv. Får ta turen innom platekomaniet i morgen og høre hva de sier.
 

klyngmo

Medlem
Ble medlem
18.12.2007
Innlegg
7
Antall liker
1
Fant du ut av dette? Hvordan løste det seg? Fikk du ny motor?
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Fant du ut av dette? Hvordan løste det seg? Fikk du ny motor?
Tok en telefon til Mono. De foreslo to løsninger, den ene var å sende den inn for en sjekk, den andre var en dråpe symaskinolje ned i stanga opp fra motor opp til pulley. Jeg gjorde sistenevnte. Det hjalp en god del, men fortsatt kan man høre motoren som går, som forsterkes noe med lokket nede.
Men tror jeg bare lar det ligge. Kan nok tilskrive noe av dette hi-fi nevrosene mine.
 
X

X186841

Gjest
Tror ikke jeg har hørt noen 100% stille Rega eller Pro-ject i under 10000.- kroners klassen når jeg kommer nærme nok så slapp av hvis du ikke hører noe på 1/2 til 1 meters avstand.
 

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
69
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Høres ut som min planar 3 2016. Jeg fikk bytta min hos forhandler, og den nye jeg fikk var akkurat likedan. Den har imidlertid blitt litt stillere med tiden. Konkluderte derfor med at dette er normalt, men blir nok ikke Rega på meg neste gang.
 

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
69
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
For ordens skyld så hørte jeg på den nå, og den er mye mer stille nå enn da jeg kjøpte den. Kan høre en veldig svak dur når lokket er på, men dette burde vel være innafor.
I mitt tilfelle virker det altså som om dette har ordnet seg over en del tid.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg lurte på dette merket når jeg skal kjøpe meg en platespiller senere..
Er det noe å uroe seg over? Høy støy???
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Solgte, bla, Rega tidligere og jeg har aldri hørt om dette så tviler på at det er et vanlig problem.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
Jeg lurte på dette merket når jeg skal kjøpe meg en platespiller senere..
Er det noe å uroe seg over? Høy støy???
Har kjøpt meg en ny p3 og den er helt tyst i mine ører. Kjempespiller for prisen. Pickupen som følger med er pokker bra den også.
Den er koblet opp på en Halden riaa og sugden AI,spendor. Har en Kiseki blue som skal prøves etter hvert.
Beste kjøpet mitt. Når det gjelder eldre innspillinger spiller det meget bra.

Roar
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Har Planar 3 selv og min er helt tyst. Tar lokket av når jeg spiller plater.

Mvh. Morten
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Er helt blank på platespiller så veldig greit å få erfaringer.
Men da trenger jeg ikke bekymre meg. nr 2 er den god nok eller er spranget stort lydmessig til 3?
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Er helt blank på platespiller så veldig greit å få erfaringer.
Men da trenger jeg ikke bekymre meg. nr 2 er den god nok eller er spranget stort lydmessig til 3?
Har ikke hørt P2 men P3 er like god som min tidligere RP6( Har TT-PSU på min P3, pick up er Audio Technica 150 som er brukt både på RP6 og P3.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
Armen er bedre på p3. God riaa og en god pickup så er du i mål. Her har Rega laget en kjempespiller. Bare løp og kjøp.


Roar
 
Topp Bunn