Rega P25/ GramAmp2/ Origin Live1, Ny Pickup

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Som overskriften viser så er jeg på utkikk etter ny pickup. Armen som står på spilleren er en Origin Live OL1. Dvs en RB250, men med alle oppgraderinger som Origin Live tilbyr. Tror at det innebærer at det er en bedre arm enn en "stock" RB300, uten at jeg kan garantere at dette medfører riktighet i så måte.
Resten av anlegget består av en ECI4 og Diy Cornscala ht.
Musikkmessig så er jeg nesten altetende, med en hang til Prog, Rock osv. Vet ikke om dette er relevant i forhold til valg av Pickup. Det viktigste er at jeg blir engasjert:)

Budsjettet er jeg litt usikker på, men for meg er det uansett viktigst å få noen konkrete tips. Er iallefall på tide å skifte ut Gradoen som står i nå (Grado Black).

Håper noen har noen gode tips.

Best hels Torgeir

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Origin-armen er flere klasser bedre enn RB-300, det kan du være sikker på. En sikker vinner i akkurat den armen er Dynavector 10x5, evt Audio Technica AT-OC 9. De er ikke avskrekkende dyre heller, burde kunne anskaffes for 2500-3000.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Glemte vel å nevne for de som ikke er bevandret med GramAmp2 at jeg fortrinnsvis en MM, eventuelt HighOutput MC.
Dynavectoren ser ikke så dum ut. Det er notert:)
Audio Technicaen, er det en MM eller MC? Har lest litt om den modellen som heter AT 150ML.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Gramampen er vel ikke helt god nok til det opppsettet? RIAAens betydning bør ikke undervurderes selv om pickupen gjerne har større smykkefaktor. Uansett kan vel ikke Gramamp brukes sammen med AT OC9 uten et separat MC-trinn som forsterker opp signalet.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Nei jeg kunne sikkert oppgradert Riaa'n også, men jeg velger å ta en ting om gangen.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Etter litt research (det er jo så mye og velge imellom) så har jeg fått noen kandidater på blokka.
  • Shelter 201
  • Audio Technica AT150MLX
  • Goldring 1042
  • Dynavector 10x5

Disse er iallefall innenfor mitt budsjett. Dynavectoren har jeg lest mye bra om, men det eneste jeg er bekymret for er utgangssignalet som "bare" er på 2.5mv, mens de andre jeg har listet opp er på 4mv og oppover.
Hvis jeg tenker riktig så vil det si at med Dynavectoren så må jeg skru opp forsterkeren mere for å få samme lydnivå i forhold til de andre, og samtidig så vil nivåforskjellen mellom cdspilleren og vinylavtasteren bli større.
Ble langt og vanskelig dette:) Si ifra hvis jeg har misforstått dette.

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Ortofon Blue spiller vel ringer rundt flere av de listede i den armen. Forholdsvis god pris og lett å få tak i. mvh.....

denimdog

Fersking
Ble medlem
21.06.2009
Antall liker
0
Hei!

Selv har jeg en gammel Planar 3 med den 300-armen som har wolfram-motvekten.

-Startet med Grado Black. (Grei nok lyd og klang/karakter. Nøytral kanskje...-men den inni hampens motorstøyen den tok inn i slutten siste sporet...-kjip på stille partier altså.
-Fortsatte med den Ortofon 2M Blue (1495,-kr) som jeg synes jeg så noen anbefalte litt bak i tråden her. MYE bedre enn Gradoen, og platene låt plutselig vel så bra som cd spilt på en ok Sony BluRay spiller (BDP-s550) enten discene DAC's i spilleren eller i NAD t754 2.0 A/V-receiveren min.
-Etter snaut 60t med den var jeg besatt på hvor godt dette virkelig kan låte og gikk for en av de nye Dynavector DV-10x5 (2950,-kr m/Onzow Zerodust) som er High-Output MC på rundt 2,5mV tror jeg. DET var noe HELT nytt må jeg si... En dynamikk og detalj, samt luftighet jeg ikke hadde trodd Planar'en skulle klare.
-Etter 10-14 dager med den på rega'en klarte jeg å spille en brukt og uvasket plate som hadde noe kliss i rillene og dritten kladdet seg rundt diamanten. Pga den plutselige avsporinga og påfølgende forvrengte lyden trodde jeg at hele stylusen hadde blitt slått av og skrudde fort av for inspeksjon. I lupen så jeg ingen tydelig spiss og antok tuppen var slått av og bannet sterkt over min idioti. Etter noe eder, galle, spekulasjoner om garanti og enda mer banning monterte jeg 2M Blue igjen (nå med en bittelitt annerledes capacitance load enn optimalt, men uansett hørte jeg snart at jeg trengte en ny MC.... -Kjøpte en nylig inngått Benz-Micro MC Gold som er et rimelig Moving Coil element (ca 2000,-kr og finnes også som Silver modell i High Output.) MC GOld var også veldig fin. Litt mindre bass og høyde, men det kan også skyldes at den er mer linjær og jevn over hele spekteret. DV-10x5 var mer spark i på en måte... (Heldigvis fikk jeg avklart at det bare var kliss på hele tuppen og rednset dynavctoren slik at den ble fin igjen.)

Men nå skal jeg komme til saken.

Anbefaler DV 10x5 og Benz-Micro MC Gold.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Hei,

Dynavectoren står på lista. Eneste bekymringa mi rundt den er som sagt det jeg nevnte tidligere. Da tenker jeg på nivåforskjellen mellom vinyl og eventuelt andre kilder. Men igjen, gjør det egentlig noe?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du sier det jo selv. Gjør det egentlig noe? Dynavectoren låter svært dynamisk, den er åpen og med betydelig trøkk, noe som gjør at lyden får både liv, spenst og farger som er ganske uvanlige for prisklassen. Dessuten er den tilgivende i forhold til slitte plater. Slett ikke så ille det heller........

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Noen som har noe input rundt Audio Notes IQ1?
Hvis dette er en pickup som koster rundt 2000,- så passer jo den veldig godt inn i mitt budsjett.
Stemmer det også at man bare ved å skifte stylus kan oppgradere til IQ2/3?

Best hels Torgeir

Topp Bunn