Rega armer og volumavhengig "buzz" I HT - "ground loop"?

bnedr

Medlem
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
1
Jeg har en Michell GyroDec (Orbe platter) med Rega RB900 arm, Lyra Argo i pickup. Når volumet på forsterker er oppe i lyttenivå, er det en konstant lyd (moderat høyfrekvent "buzz", ikke lavfrekvent "hum"/ brum) i HT (bare phonoinngangen, alle andre innganger helt stille selv ved meget høyt volum). Øker i styrke med økende volum. Lyden høres (relativt svakt) fra lytteposisjon mellom sporene, noen ganger under spilling (meget svake partier). Påvirker ikke lydkvaliteten, såvidt jeg kan høre.
RB900 har ikke separat kabel til jord (følger en av RCA- kablene), så jeg får ikke koblet til jordkontakten på forsterker.
Noen som har erfaring med dette? Noen tips? (Har prøvd å forbinde en separat jordkabel fra jordkontakten på forsterker og med kontakt mot armbasen for å teste. Da ble lyden sterkere. Å bytte tonearmkabler på RB900 er styrete da de er fastmontert, men kan vel gjøres. Vil det hjelpe? Annen (oppgradert) arm med separat jordkabel kan også vurderes hvis det er løsningen.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Regaarmenes manglende dedikerte jordledning pleier ikke å være et problem på LO MC-pickuper,
så sjekk etter andre mulige feilkilder. Er støyen der når platespilleren kobles bort fra stepup, RIAA,
pre eller integrert forsterker? Hva bruker du her? Er det mulig å gjøre noe med kabelhygiene?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det er muligt at modificere din Regaarm til normal standard. Rega bruger at koble arm-ground til venstre kanals - (blå). Om du piller kabel-"klumpen" ud fra bunden af armen, kan du med held separere den sorte ledning fra den blå, og trække den sorte ud separat (som på alle andre normale arme) :)
 
Topp Bunn