Redusere etterklangstid i høyt frekvensområde

Løftemannen

Medlem
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
TRD
Hei,

Har et trimrom med veldig dårlig akustikk. Mye harde flater og metall mot metall skriker i ørene så jeg har lyst til å gjør noe for å redusere etterklangstiden. På gulvet et det teppefliser, vegger betong og taket er gips. Eneste hvor det er litt plass er i taket, men takhøyden er bare 220cm så jeg har maks 5cm som kan utnyttes. Tenkte å lage noen rammer av 30x48mm lekt i hendige størrelser som fylles med isolasjon og trekkes med høyttalerstoff. Det jeg lurer på er hvilken isolasjonstype som vil fungere best for å absorbere lyd/etterklangstid i et relativt høyt frekvensområde. Tipper fra 500Hz og oppover. Det jeg kan velge mellom som er lett å få tak i er Glava, Rockwool og trefiberisolasjon (Hunton Nativo).
Selv har jeg mest lyst til å bruke trefiber på grunn av støv, men ikke hvis det er mye dårligere enn Glava eller Rockwool.

Hva ville dere gjort?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hadde brukt Hunton, det er ikke så skadelig for pusteorganer.
Faktis ett veldig bra produkt.
15-20 cm gjør underverker. Men er det til musikk eller bare for å få det litt mer behagelig.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.178
Antall liker
2.128
Med bare 5 cm tykkelse må du bruke noe med mye høyere densitet og luftgjennomstrømningsmotstands. Som f.eks Rockfon industrial Opal. Løst materiale vil ikke fungere spesielt godt med denne dybden.
Du vil oppnå en absorpsjonskoffisient på ca. 0,8 eller høyere ned til 700 Hz. Med Hunton Nativo får man den effekten kun til 1400 Hz.
 
Sist redigert:

Løftemannen

Medlem
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
TRD
Takk for svar begge.

steinost: Det er primært for å redusere tale og lyder fra metall mot metall, så ikke mye musikk og de laveste frekvensene.

lydogakustikk: Interessant. Tolker svaret som at høyere densitet demper etterklangen mer i denne tykkelen. Men før eller senere når man går opp i densitet må det vel virke mot sin hensikt også? For eksempel ei eikeplate vil jeg tro har høyere denistet, men ikke klarer å redusere etterklangen. Hva er grensa/sammenhengen her?

Rockfon Opal ser greie ut, men de er litt skjøre så jeg vil gjerne dekke de med et stoff på grunn av den lave takhøyden. Er det ok?
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.178
Antall liker
2.128
lydogakustikk: Interessant. Tolker svaret som at høyere densitet demper etterklangen mer i denne tykkelen. Men før eller senere når man går opp i densitet må det vel virke mot sin hensikt også? For eksempel ei eikeplate vil jeg tro har høyere denistet, men ikke klarer å redusere etterklangen. Hva er grensa/sammenhengen her?

Rockfon Opal ser greie ut, men de er litt skjøre så jeg vil gjerne dekke de med et stoff på grunn av den lave takhøyden. Er det ok?
Optimal gjennomstrømningsmotstand (handler egentlig om det fremfor densitet) varierer etter tykkelse. Med 5-10 cm tykkelse så er Rockfon Industrial noe av det beste du kan bruke. Ingen grunn til å vurdere noe annet i grunnen så sant du ikke vil kjøpe et kommersielt produkt som Broadsorbor eller BAD panel som fungerer lenger ned i frekvens med mindre dybde. Og regner ikke med sistnevnte er aktuelt når du skal dekke hele taket.

Å dekke Rockfon Industrial med lydtransparent stoff kan gjøres, men er ikke det must da de allerede har et glassfiberduk foran og bak. Får du hull på det, så bør de selvsagt dekkes.
 

Løftemannen

Medlem
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
TRD
Hei igjen,

For å få litt styrke på taket i tilfelle man dunker noe i det lurer jeg på om det kan bli en bra løsning å kombinere 30mm Rockfon tildekt med 25mm Troldtekt.
Link til Troldtekt: https://www.byggmax.no/trebetong-multifin-fibrotech-p611915#1224=52207

Ser at det finnes et eget produkt fra Troldtekt som kombinerer 25mm Troldtekt + 18mm mineralull som er beregnet for rehab. Dette vil jo ligne, men sannsynligvis være billigere ettersom brukt Rockfon er godt tilgjengelig.

Hva tror dere?
 

Løftemannen

Medlem
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
TRD
Ok. De reklamerer med at Troldtekt er en akustikkhimling og jeg trodde det var fordi den har en stor overflate som gir mye areal. Er det bare fordi den har en åpen struktur som lar lyden slippe gjennom til bakenforliggende isolasjon?
 
Topp Bunn