Red Seal ?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Også kjent som Roberten stiller dumme spørsmål #737

I løpet av dagen i dag ble red seal sagt med så stor selvsikkerhet av en av mine samtalepartnere at jeg forstod at jeg var smått ute å kjøre som ikke hadde den ringeste anelse om hva det dreiet seg om. Det vil si, samtalen var på dette tidspunktet gått fra ledetid til klassisk musikk, så jeg mener bestemt at dette er det riktige fora å spørre. Å spørre den franske herremannen var nemlig ettertrykkelig utelukket da han som sagt utbasunerte det som om det sprang like ut av urkraften i oss alle. Ikke ville jeg være uhøflig, ei heller var det sterkt ønskelig å avsløre meg som den uvitende døgenikten jeg tydeligvis er.

Så, dersom han gjør alvor av trusselen om å ta med noen red seals neste gang han er i landet, hva skal jeg forvente ?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ikke noe og bekymre seg for.

 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Gode ting, rolfozzy, da kan jeg trygt begynne å glede meg :) Øl har aldri skadet noen, snarere tvert i mot.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Takk for linken, Jøgga. Mye å lese meg opp på der.

baluba, det vil jeg da virkelig håpe. Er jo tilfelle for ekstremt mye klassisk, takk og lov, og er det noe jeg vil unngå er det å stå i gjeld til en eldre fransk herremann. Så, hurra for knapper og glansbilder !
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Mye av det selges vel på cd for knapper og glansbilder.
Det gjør det nok - det er vel omtrent det jeg i snitt har betalt for dem- også på vinyl.
Men det er ikke poenget for meg- lydmessig er det to forskjellige verdener slik det høres her i heimen. Mange av disse Red Seal platene her meget bra lyd- på vinyl. Sammenligner jeg, er det ikke tvil i min sjel hvilket format jeg foretrekker.
Men la nå ikke dette bli en formatskrigtråd ;)
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
@emotikon, tror ikke det er noen fare for at dette skal bli en krangletråd, da måtte den i så fall hete Red Seals Rede, da er det ikke grenser for hva det ville blitt kranglet om.

Slik jeg forstod franskmannen var det de musikalske kvalitetene som var gode opp mot Red Seal. Han dro blant annet frem en Heifetz som et godt eksempel i så måte. Ukjent figur for meg, så det har blitt mye Heifetz fra Spotify i helgen.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hehe. Ja, det er slik det kan blir krig i verden.

Godt du har funnet frem til Heifetz. En del godbiter fra ham. Har kun et par innspillinger av ham selv. Men har hørt flere. Og det jeg synes går igjen- ved siden av at han var en fremdragende (mildt sagt) musiker- er at innspillingene til tider kan være utrolig "tørre i klangen" Ikke bare negativt, men mindre vanlig.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.664
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mine første Bachsonater var med "denne Heifetz" på et Red Seal LP sett (står i hylla fortsatt). Heifetz er en superb fiolinist, men i Bach er han like feil som Marilyn Horne i Handel (ref tråd om ring inn musikken).
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Supertramp skrev:
baluba skrev:
Mye av det selges vel på cd for knapper og glansbilder.
Det vil jeg skrive under på:
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb...=popular&field-keywords=rca+red+seals&x=0&y=0

Mozart pianokonsert 20 og 21 for den nette sum av £0,64 - sånn ca 6 kroner! (+ frakt)

og lista er lang....

Men hvordan er lyden....
Det jeg har hørt låter ganske bra, så de røde seglene vil jeg ikke være skeptiske til, uansett hvor billige de er.
 
Topp Bunn