Recap av delefilter. Helt fersk

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
Hvor finner jeg slike kondensatorer ?Jeg ønsker å skifte men med originale verdier. De som er på delefilteret er itt Gb pmt.. Kan jeg foreksempel bruke noen av disse ?http://www.dynabel.no/selvbygg/delefilterkomponenter/kondensatorer/polypropylen
Vil lyden bli tilsvarende lik original med polypropylen fra dynabel hvis jeg bruker samme verdier?
11148457_10153092236767702_6701869712158489828_n.jpg

Between yellow and green coil- 2.2uF on left 1.5uF on right
Row of 3 caps 1uF on left 0.68uF in middle and 3.3uf to right
Between black and white coils- 4.7uf on left 3.3uF on right
Caps have values molded onto them and appear to be 100volt
 
Sist redigert:

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Ser ikke noen motstander..? de som er mellom spolene er kondiser.. hva slags høyttalere er det?

Skal du skifte ut kondensatorene.. så gå for polypropylen..jantzen eller helst Mundorf supreme plypropylen...


Sense..
 
Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
Tror jeg bestiller polypropylen , de har alle verdiene(men de er 400V) Fungerer det?. Tror du det vil bli problemer med å få plass til alle komponentene i delefilteret ? Og tror du lyden vil bli tilsvarende like original ?:)
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Hadde jeg gjort upgraden her ville jeg også skiftet ut spolene og kondensatorene.. det er jo bare og lodde de ut og måle de..millihenry.. De på dynabell ordner det fint.. lyden vil nok løfte seg til det bedre..og effekttåligheten øker..
Foliespolene er og foretrekke men luft går fint.. det er jo det fra før.. få bort den spolen med jernkjerne..blir bare mere motstand av slikt.... hardwire det nye filtret.. Da har du de originale inntakt..om du må selvfølgelig;) er du flink med layouten på printet,blir det nok plass ja :)

Sense..
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
Hadde jeg gjort upgraden her ville jeg også skiftet ut spolene og kondensatorene.. det er jo bare og lodde de ut og måle de..millihenry.. De på dynabell ordner det fint.. lyden vil nok løfte seg til det bedre..og effekttåligheten øker..
Foliespolene er og foretrekke men luft går fint.. det er jo det fra før.. få bort den spolen med jernkjerne..blir bare mere motstand av slikt.... hardwire det nye filtret.. Da har du de originale inntakt..om du må selvfølgelig;) er du flink med layouten på printet,blir det nok plass ja :)

Sense..
Hardwire betyr ?:) Men kan jeg bruke kondensatorer som er 400 volt osv ? ser at flere av de polypropylen er på 250 v og 400.. Leste på et forum at i mitt delefilter så er det 100 volt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.077
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Spenningen spiller ingen rolle så lenge kondisene er rated over hva forsterkeren kan spille :)
100v, 400v ingen rolle.
400v er som regel "bedre".
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
Okey . Takk for svar , kom på sirca 400 kr for komponentene. Blir sikkert en ok oppgradering får jeg håpe :) Hvordan lager jeg et nytt print om jeg ønsker å beholde det gamle intakt ? Har også planer om å pusse høyttalerne helt ned med sandpapir og så Olje dem.
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Her er et nærmere bilde..
BWdm4.jpg


den jernkjernespolen går til bass... sett inn en foliespole med mindre motstand... bassen vil få en bedre utklinging:) mere nyansert da..

$_57.jpg


enkelt og bygge helt nytt filter her da...du kan bruke printet..men da ville jeg lagt på mere loddetinn på printbanene.. her holder det ikke med halvgjort jobb..blir bra når det er velgjort ;)

lykke til

Sense...
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Hvorfor vil du bytte de originale kondensatorene ? Hva vil du oppnå med endringene ?
Er det noe med lyden som tilsier at de er ute av spec. eller ødelagt ?

De kondensatorene som står i er mylar/polyester-kondensatorer, sannsyligvis matchet og av kurant kvalitet - svært sjelden at disse degraderes med årene.

DM4 er en klassisk B&W høyttaler, endringer i delefilteret - kondensatorer og spoler - vil sannsynligvis endre lyden, men vil den bli bedre...?


Jeg ser du hadde høyttalerne til salgs - helt ærlig så tror jeg du er i ferd med å degradere verdien på dem...

Du skal få tre tips som vil heve lyden på DM4;
- Gode stativer 50-60 cm høye
- Tom dassrull i bassreflekshullet
- Jobb med plassering av dem
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
Hvordan motstand på foliespole anbefaler du Sense?:) Jeg har ikke erfaring med å delefiltre , hvordan lager et nytt print ? I første om gang skal jeg kun skifte kondensatorer og kanskje foliespole , men litt nysgjerrig angående det med print.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
Hvorfor vil du bytte de originale kondensatorene ? Hva vil du oppnå med endringene ?
Er det noe med lyden som tilsier at de er ute av spec. eller ødelagt ?

De kondensatorene som står i er mylar/polyester-kondensatorer, sannsyligvis matchet og av kurant kvalitet - svært sjelden at disse degraderes med årene.

DM4 er en klassisk B&W høyttaler, endringer i delefilteret - kondensatorer og spoler - vil sannsynligvis endre lyden, men vil den bli bedre...?


Jeg ser du hadde høyttalerne til salgs - helt ærlig så tror jeg du er i ferd med å degradere verdien på dem...

Du skal få tre tips som vil heve lyden på DM4;
- Gode stativer 50-60 cm høye
- Tom dassrull i bassreflekshullet
- Jobb med plassering av dem[/QUOTE


Hmm , jeg er egentlig veldig fornøyd med lyden .Har fjernet annonsen .Hadde lyst på et lite hobby prosjekt , har googlet litt mer og det ser ut til at du har rett Pilsern. Tror jeg lar delefilteret være , velger isteden å pusse dem helt ned og olje dem slik du gjorde med dine Kef høyttalere .
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Skal du pusse de ned..så bruk 800 eller 1000 korning pappir.. puss de med trestrukturen alldri på tvers.. mellom vert puss tørk de med rødsprit.. olje de inn med jojoba olje for edeltre.. rema 1000 har den også mener jeg.. tørk/poler med en klut som ikke loer..

Ang. nytt filter så tror jeg at dynabell har slike hullperforerte plater som du da lodder sammen/hardwirer det nye filtret på...dra til de og du får hjelp der om du står fast..

Sense..

Okey . Takk for svar , kom på sirca 400 kr for komponentene. Blir sikkert en ok oppgradering får jeg håpe :) Hvordan lager jeg et nytt print om jeg ønsker å beholde det gamle intakt ? Har også planer om å pusse høyttalerne helt ned med sandpapir og så Olje dem.
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Pilsern er en original entusiast tror jeg ;) :) vet hva man har..men ikke hva man får...Det er jo godt ment uansett da.. jeg kan garantere deg trikkern at du blir fornøyd..svært så lærerikt er det også.. at dette er et løft som vil spille ringer rundt originalen er jeg overbevist om.. uansett lykke til :)


sense..
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Hvorfor vil du bytte de originale kondensatorene ? Hva vil du oppnå med endringene ?
Er det noe med lyden som tilsier at de er ute av spec. eller ødelagt ?

De kondensatorene som står i er mylar/polyester-kondensatorer, sannsyligvis matchet og av kurant kvalitet - svært sjelden at disse degraderes med årene.

DM4 er en klassisk B&W høyttaler, endringer i delefilteret - kondensatorer og spoler - vil sannsynligvis endre lyden, men vil den bli bedre...?


Jeg ser du hadde høyttalerne til salgs - helt ærlig så tror jeg du er i ferd med å degradere verdien på dem...

Du skal få tre tips som vil heve lyden på DM4;
- Gode stativer 50-60 cm høye
- Tom dassrull i bassreflekshullet
- Jobb med plassering av dem[/QUOTE


Hmm , jeg er egentlig veldig fornøyd med lyden .Har fjernet annonsen .Hadde lyst på et lite hobby prosjekt , har googlet litt mer og det ser ut til at du har rett Pilsern. Tror jeg lar delefilteret være , velger isteden å pusse dem helt ned og olje dem slik du gjorde med dine Kef høyttalere .


DM4 på gode stativer, ut på gulvet, god kilde og med en god (vintage :) ) forsterker kan låte vanvittig bra.
Mylar / polyester kondensatorer benyttes i stor utstrekning i delefiltre i moderne høyttalere (bla. Harbeth).

"Helt fersk" & "HobbyProsjekt" - start på en høyttaler hvor "fallhøyden" ikke er så stor (veldig kjedelig å "fucke opp" en "klassiker")

Følg "Sense" sine pusseråd!
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Pilsern er en original entusiast tror jeg ;) :) vet hva man har..men ikke hva man får...Det er jo godt ment uansett da.. jeg kan garantere deg trikkern at du blir fornøyd..svært så lærerikt er det også.. at dette er et løft som vil spille ringer rundt originalen er jeg overbevist om.. uansett lykke til :)


sense..
joja, - det er godt ment, jeg har et par originale DM4 :)

Men jo mer jeg har gravd i gamle høyttalere, recapet og lest om dem + om recap/oppgraderinger etc. så er inntrykket mitt at flere av disse er "lunefulle" skapninger.

Det er jo kombinasjonen av kabling, lytter, kondensatorer, ESR, spoler og motstander som "tuner" lyden -
I flere delefiltre (som DM4) finner du bla. ikke motstander, men som du sier "jernkjernespoler - blir bare motstand av slikt" - det er vel kanskje meningen...

Bla. denne linken om renovering av et par Celestion Ditton 66 er fabelaktig lesestoff, - her prøves det bla. billige, dyre, fancy etc. kondensatorer, korreksjonsledd, motstander for å kompansere ESR etc. - og sluttresultatet er overraskende:
Renovation of Celestion 66 Studio Monitors
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Joda Pilsern.. jeg er så absolutt enig med deg..(1-0 til Pillsern);) men du drar nok litt mere ut av de uansett...egenlyd er det nok i over 40 år gamle klassikere ja.. men den foringes nok med tidens tann.. loddinger blir sprø.. små brudd over tid i loddetinnet..skaper dårligere signal... polyester sprekker over tid..luft kommer til....kobber korroderer/irrer.. men hvis man da lodder over alle loddepunkt,reterminerer de originale kablene og lodder de på plass.. også på elementene..så tror jeg nok den opprinnelige egenlyden trer frem... sammen med en god vintage forsterker...det må jo bli bra ;) Du får begynne her Trikkern... blir som "ny" :)

Sense..
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Joda Pilsern.. jeg er så absolutt enig med deg..(1-0 til Pillsern);) men du drar nok litt mere ut av de uansett...egenlyd er det nok i over 40 år gamle klassikere ja.. men den foringes nok med tidens tann.. loddinger blir sprø.. små brudd over tid i loddetinnet..skaper dårligere signal... polyester sprekker over tid..luft kommer til....kobber korroderer/irrer.. men hvis man da lodder over alle loddepunkt,reterminerer de originale kablene og lodder de på plass.. også på elementene..så tror jeg nok den opprinnelige egenlyden trer frem... sammen med en god vintage forsterker...det må jo bli bra ;) Du får begynne her Trikkern... blir som "ny" :)

Sense..
Du har en del poenger her Sense, bla. når det gjelder loddinger og termineringer, enig der.

Men feks i dette tilfellet - B&W DM4 - med Coles diskanter og Celestion HF1300 mellomtone/diskant - å ukritisk bytte kondensatorer i delefilteret fra matchede ITT mylar kondiser til Jantzen Polypropylen ? + bytte spoler til noen med helt andre karakteristikker en originalt - hmmm...skeptisk.
Man risikerer å ende opp med en flisete og tynn lyd - og liker man vintage lyd er det sannsynligvis det siste man vil ha.

Se feks. "Tbend" sin erfaring med IMF (Celestion HF1300 / HF2000) - hvor han erstatter en kombo av Alu. lytt + Mylar kondis med en Polypropylenkondensator av god (bedre en generell Janzten ?) kvalitet.

http://www.hifisentralen.no/forumet...ker-imf-transmission-line-ha-yttalere-28.html

Mulig jeg virker en smule negativ, hmm..blitt en gammel grinebiter... :p
 

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Joda Pilsern.. jeg er så absolutt enig med deg..(1-0 til Pillsern);) men du drar nok litt mere ut av de uansett...egenlyd er det nok i over 40 år gamle klassikere ja.. men den foringes nok med tidens tann.. loddinger blir sprø.. små brudd over tid i loddetinnet..skaper dårligere signal... polyester sprekker over tid..luft kommer til....kobber korroderer/irrer.. men hvis man da lodder over alle loddepunkt,reterminerer de originale kablene og lodder de på plass.. også på elementene..så tror jeg nok den opprinnelige egenlyden trer frem... sammen med en god vintage forsterker...det må jo bli bra ;) Du får begynne her Trikkern... blir som "ny" :)

Sense..
Du har en del poenger her Sense, bla. når det gjelder loddinger og termineringer, enig der.

Men feks i dette tilfellet - B&W DM4 - med Coles diskanter og Celestion HF1300 mellomtone/diskant - å ukritisk bytte kondensatorer i delefilteret fra matchede ITT mylar kondiser til Jantzen Polypropylen ? + bytte spoler til noen med helt andre karakteristikker en originalt - hmmm...skeptisk.
Man risikerer å ende opp med en flisete og tynn lyd - og liker man vintage lyd er det sannsynligvis det siste man vil ha.

Se feks. "Tbend" sin erfaring med IMF (Celestion HF1300 / HF2000) - hvor han erstatter en kombo av Alu. lytt + Mylar kondis med en Polypropylenkondensator av god (bedre en generell Janzten ?) kvalitet.

http://www.hifisentralen.no/forumet...ker-imf-transmission-line-ha-yttalere-28.html

Mulig jeg virker en smule negativ, hmm..blitt en gammel grinebiter... :p
Egentlig enig med dere begge..en slags audiofil mekler.. :D Allikevel unner jeg Pilsern 2-1 i dette tilfellet.

Her er motstand/spenningsfall over spoler en del av totalen, altså beregningen av filteret. Samtidig er det et økonomisk kompromiss fra produsenten, derfor billige komponenter.
Ved å bytte alle komponentene rédesigner du "noe".. Dermed er det ikke gitt at du lykkes ved 1. forsøk.

Jeg ville tatt vare på de originale delefiltrene -as is. Deretter laget nye, mer påkostede delefiltre i hullkort. Det er interessant og lærerikt! :)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Disse høyttalere er noen ganger kjøpt med tanke på at man da har elementer som reservedeler til IMF høyttalere, andre ganger fordi det jo er en klassiker.
Om man endrer noe på filtrene må man være klar over at verdien på de går rett vest, det eneste rette er å kjøpe hulkort og nye komponenter med originale verdier og lage to nye filtre, da kan man ta det originale filtret ut og sette det nye inn, og senere sette det originale tilbake og de vil fortsatt være originale.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
Disse høyttalere er noen ganger kjøpt med tanke på at man da har elementer som reservedeler til IMF høyttalere, andre ganger fordi det jo er en klassiker.
Om man endrer noe på filtrene må man være klar over at verdien på de går rett vest, det eneste rette er å kjøpe hulkort og nye komponenter med originale verdier og lage to nye filtre, da kan man ta det originale filtret ut og sette det nye inn, og senere sette det originale tilbake og de vil fortsatt være originale.
Celestion hf 1300 blir brukt i Imf tls 80 Niels? Er vel noe annet som blir brukt i Rspm og Sacm ?

Hvor selges det Hullkort osv ? Hadde vært litt gøy å lagd et delefilter for å få litt erfaring .. Har noen her noen anbefaling om hva slags forsterker denne høyttaler trives med? Har brukt en Dynamic precision og en Pre fra sonic frontiers , lyden er flott den, men har planer om å ha disse på soverommet . Kunne foreksempel Tanberg huldra 10 -11 vært en god match ?:)
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
Skrudde ut alle elementer for å sjekke at alt var greit og oljet forøvrig kabinettet med Liberon Oil, resultatet ble veldig bra.
 

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Disse høyttalere er noen ganger kjøpt med tanke på at man da har elementer som reservedeler til IMF høyttalere, andre ganger fordi det jo er en klassiker.
Om man endrer noe på filtrene må man være klar over at verdien på de går rett vest, det eneste rette er å kjøpe hulkort og nye komponenter med originale verdier og lage to nye filtre, da kan man ta det originale filtret ut og sette det nye inn, og senere sette det originale tilbake og de vil fortsatt være originale.
Celestion hf 1300 blir brukt i Imf tls 80 Niels? Er vel noe annet som blir brukt i Rspm og Sacm ?

Hvor selges det Hullkort osv ? Hadde vært litt gøy å lagd et delefilter for å få litt erfaring .. Har noen her noen anbefaling om hva slags forsterker denne høyttaler trives med? Har brukt en Dynamic precision og en Pre fra sonic frontiers , lyden er flott den, men har planer om å ha disse på soverommet . Kunne foreksempel Tanberg huldra 10 -11 vært en god match ?:)
Kjør på..få en interessant erfaring :)
Hullkort, komponenter og et par råd på vegen får du hos Dynabel..i "nabolaget" ditt.

Kjenner til Dynamic P.'s glimrende kvalitet men kjenner ikke til høyttalerne dine. Hvis disse er lettdrevne er det bare å prøve med en Huldra 10.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Joda Pilsern.. jeg er så absolutt enig med deg..(1-0 til Pillsern);) men du drar nok litt mere ut av de uansett...egenlyd er det nok i over 40 år gamle klassikere ja.. men den foringes nok med tidens tann.. loddinger blir sprø.. små brudd over tid i loddetinnet..skaper dårligere signal... polyester sprekker over tid..luft kommer til....kobber korroderer/irrer.. men hvis man da lodder over alle loddepunkt,reterminerer de originale kablene og lodder de på plass.. også på elementene..så tror jeg nok den opprinnelige egenlyden trer frem... sammen med en god vintage forsterker...det må jo bli bra ;) Du får begynne her Trikkern... blir som "ny" :)

Sense..
Du har en del poenger her Sense, bla. når det gjelder loddinger og termineringer, enig der.

Men feks i dette tilfellet - B&W DM4 - med Coles diskanter og Celestion HF1300 mellomtone/diskant - å ukritisk bytte kondensatorer i delefilteret fra matchede ITT mylar kondiser til Jantzen Polypropylen ? + bytte spoler til noen med helt andre karakteristikker en originalt - hmmm...skeptisk.
Man risikerer å ende opp med en flisete og tynn lyd - og liker man vintage lyd er det sannsynligvis det siste man vil ha.

Se feks. "Tbend" sin erfaring med IMF (Celestion HF1300 / HF2000) - hvor han erstatter en kombo av Alu. lytt + Mylar kondis med en Polypropylenkondensator av god (bedre en generell Janzten ?) kvalitet.

http://www.hifisentralen.no/forumet...ker-imf-transmission-line-ha-yttalere-28.html

Mulig jeg virker en smule negativ, hmm..blitt en gammel grinebiter... :p
Dette kalles erfaring:)
 
D

dustcap

Gjest
Er det noen generell regel for hvordan man bytter ut en ferritkjernespole, med en bedre luftviklet?

Er det bare å bruke samme mH verdi. De foliespolene får mye skryt.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
B&W dm 4 er ganske lettdrevne tror jeg , men usikker på om Huldra er bra nok ;) Har kun testet dem på Dp og den driver jo det meste greit .
 
Topp Bunn